Mitä on köyhyys nykyään?
Oma lapsuuteni 90-luvulla:
- kaikki urheiluvälineet ostettiin käytettyinä ja kasvunvaran kanssa (8v aikuisten pyörä ja nykyisin 20cm lyhyemmät laskettelusukset kuin tuolloin)
- ikinä ei käyty ravintolassa, eikä kahviloissa. Aina itse tehdyt eväät mukana. Kotona syötiin perusruokaa, esim. Perunaa ja jauhelihakastiketta.
- vaatteet sisaruksen vanhoja. Paikattiin, jos meni rikki. Syksyllä koulujen alettua sai uuden vaatekerran, farkut ja paidan.
- ensimmäisen kerran lentokoneeseen 12v, seuraavaa kertaa saikin odottaa monta vuotta. Kesälomalla käytiin yleensä jossain. Sedän luona helsingissä tai vaasan laivalla,
- saatiin siskon kaa joskus pieni limpparipullo ja se jaettiin.
- sai valita yhden harrastuksen jossa käy.
- kouluun piti mennä talvisin kävellen, vaikka 2,5km suuntaansa.
molemmat vanhempani olivat töissä, varmaan ihan keskituloisia. Muistan lapsuuteni onnellisena. Kavereilla oli suht samanlaista, vaikka luokallani oli "rikkaiden" lapsia. Mietin vaan, että nykymittapuulla tuo elämä olisi ankeaa ja köyhää? Millaista on köyhyys lapsiperheessä nykyään, kun raha ei riitä? Eikö riitä ruokaan? Lasten harrastukset ovat varmaan nykyään tosi kalliita.
Kommentit (101)
Jos lapsilla on edelleen iPhone 4:set ja iPad 2:set, sekä vaatteet pääosin 2013 vuodelta ja perheen 2 vuotta vanhassa autossa on 1,6 moottori, vaikka samaa autoa saisi 2 litraisella koneella. Ulkomaanmatkat 3 tähden hotellissa ja vain kerran vuodessa.
Tätä on 'köyhyys' suomessa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:58"]
Miksi oot tehnyt kolme lasta?^
[/quote]
Kolme lasta on ihan normaali määrä. Itse ole ainoa lapsi, enkä missään nimessä halunnut samaa lapsilleni. Minusta normaalissa kokoaikatyössä käyville pitää olla mahdollisuutta normaaliin perheeseen. Jos ei ole, on yhteiskunnassa jotain pahasti vialla (kun vertaa, että toimeentulotuella elävissä perheissä on lapsia usein enemmänkin). Minua sylettää kun näen toimeentulotuella elävien perheiden lapsilla uudet Jopot ja kotiin kannetaan pizzaa harva se päivä, tietenkin myös tupakoidaan. Minulle on itsestäänselvää, että harrastusvälineet ostetaan ensisijaisesti käytettyinä.
[/quote]
Vaikka isovanhemmat olisivat ostaneet ne Jopot yksinhuoltajan lapsille lahjaksi, sinua sylettää kun näet iloiset lapset pyörillään? Häpeä.
Olet ollut köyhä lapsena. Minä vietin huomattavasti rikkaamman lapsuuden 80-luvulla. En sano mihin luokkaan vanhempani kuuluivat, minusta tuo alaluokka jne. erottelu on törkeää.
Omassa tuttavapiirissäni ei ole oikeasti köyhiä, neljän lapsen yh, joka elää tukien varassa, saa käteen paljon enemmän kuin moni akateeminen.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:53"]Olet ollut köyhä lapsena. Minä vietin huomattavasti rikkaamman lapsuuden 80-luvulla. En sano mihin luokkaan vanhempani kuuluivat, minusta tuo alaluokka jne. erottelu on törkeää.
Omassa tuttavapiirissäni ei ole oikeasti köyhiä, neljän lapsen yh, joka elää tukien varassa, saa käteen paljon enemmän kuin moni akateeminen.
[/quote]
Äh anteeksi, puhuitkin keskituloisista, et keskiluokkaisista.
Huomatkaa että Suomi on olevinaan eurooppalainen hyvinvointivaltio. Silti tässä maassa ei vaan voi elää missään veneen alla tammikuun pakkasissa -25 celsiusta. Myöskin luonnosta eläminen on haastavaa. Kaupungissa ei voi metsästää ja sienetkin ovat saasteiden pilaamia :( Perustulo on ainoa oikea ratkaisu. Näillä mennään.
Kaikki, joilla ei riitä raha haluamaansa ovat "köyhiä". Työkaverini on mielestään köyhä, koska kaikkeen ei ole varaa uutena. Silti hänellä on kaksi koiraa menoineen ja saattaa jättää suht kalliin työpaikkaruuan jämät syömättä useasti viikossa. Ärsyttää tämä nykyajan köyhyyskäsitys.
Ps mistä lähtien ~3km on ollut pitkä matka kävellä, edes lapselle?
Mitä kun lapsenne tajuavat että olette köyhiä?
Eivät pääse vaihtariksi tai kokemaan muuten vaan suuria elämyksiä?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:56"]
Huomatkaa että Suomi on olevinaan eurooppalainen hyvinvointivaltio.[/quote]
Todellisuudessa se ei ole kumpikaan, vaan kankea neuvostobyrokratia, jossa yksilön pyrkimysten esteeksi on rakennettu sääntö säännön perään, kielto kiellon päälle.
Köyhyys on kilpailemattomuutta, mutta samalla se 'köyhä' on rikas viisaudessa ja empatiassa. Totta kai myöskin tyhmä, koska ei katso oman etunsa perään.
Ehkä köyhyyden kokemus on rankempi nykyisin, kun tuloerot ovat taas kasvaneet. 70-80-luvuilla kaikilla oli tasaisesti niukkaa, rikkaita oli todella pieni joukko, jotain vanhojen rahasukujen tyyppejä. Ja hekin pitivät matalaa profiilia. Ihmiset tyytyivät vähempään.
Nykyisin ollaan totuttu hyvään ja vaaditaan enemmän, verrataan ostovoimaa muihin länsimaihin (ei ent. itäblokkiin). Uusrikkaat optiomiljonäärit näyttävät vaurautensa häpeilemättä, mikä aiheuttaa kateutta ja katkeruutta.
Samanlainen lapsuus kuin aplla.
Ei ollut omia huoneita, ei matkustettu, jos halusin jotain, ensin oli kauhea vänkääminen.
Jos käytiin syömässä, piti ottaa seisovastapöydästä, koska se on halvempi kuin wienerleike.
Molemmat vanhemmat kävi töissä. Oli isällä varaa tupakoida ja käydä baarissa.
Koin että ne lapset ei oltu niin tärkeitä että meihin olisi kannattanut panostaa.
Mulla on vieläkin huonommuuden tunne aikuisena 27-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:57"]Tyhmyyttä. Köyhät ovat tyhmiä.
[/quote]
Köyhät lapset on tyhmiä? Ei ne sille mitään voi, vanhemmilla liikaa valtaa.
"Olet ollut köyhä lapsena. Minä vietin huomattavasti rikkaamman lapsuuden 80-luvulla. En sano mihin luokkaan vanhempani kuuluivat, minusta tuo alaluokka jne. erottelu on törkeää. Omassa tuttavapiirissäni ei ole oikeasti köyhiä, neljän lapsen yh, joka elää tukien varassa, saa käteen paljon enemmän kuin moni akateeminen."
- Miksi alaluokasta jne. puhuminen on törkeää? - Vai onko niin, että ei voi olla "oikeasti köyhä" jos on Suomessa ja kenties vaatteet päällä? Myös moni ns. akateeminen elää vain tukien varassa. Köyhyys on muutakin kuin "vain" materiaalista köyhyyttä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:09"]
Vaikka isovanhemmat olisivat ostaneet ne Jopot yksinhuoltajan lapsille lahjaksi, sinua sylettää kun näet iloiset lapset pyörillään? Häpeä.
[/quote]
Harvoinpa näillä perheillä on isovanhemmillakaan varaa ostaa luksustuotteita, koska ovat sossun asiakkaita jo toisessa polvessa. Isovanhemmat lähinnä ovat opettaneet, kuinka sossusta saa tukia mahdollisimman paljon. Minusta on muutenkin kieroutunutta ostella lapsille Converseja ja Jopoja, jos perheessä on pienet tulot. Lapset oppivat että merkkituotteet ovat itsestäänselvyys ja niihin on oikeus, vaikkei varaa olisikaan. Sossuperheethän ovat monesti ostamassa isoja taulutelkkareita ja höyrypesukoneita osamaksulla, kun pienituloiset, itse rahansa tienaavat perheet miettivät mihin rahat riittävät. Me mm. otimme vastaan ilmaiseksi kuvaputkitelkkarin kun oma hajosi ja ihmiset halusivat päästä eroon kuvaputkitelkkareistaan, naapurin sossuperheeseen tuli Hobby Hallin paketissa iso taulu-tv. Näiden perheiden lapset ovat ihmeissään sitten kun pitäisi muuttaa omilleen ja opiskella pienillä tuloilla. Helpompaa heittäytyä sossun elätiksi.
Mun lapsuus oli 70-luvulla samanlainen kuin ap:lla. Tosi köyhää oli.
9:lla vanhemmat on ainakin järjenköyhiä.
En saanut ratsastaa kun se oli niin kallista!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 17:09"]Täällä yx pitkäaikaissairas. Tulot 550€/kk. Omistusasunto ja muita velkoja jotka on otettu vielä töissä ollessani. Rahat ei riitä edes laskujen maksuun puhumattakaan ruoasta. Jätän vaan laskut kylmästi maksamatta ja katson milloin kämppä lähtee alta. Sitten voisikin tuikata koko paskan palamaan ja lähteä helvettiin tästä kopista.
[/quote]
Höpöhöpö. Jos sinulla olisi edes muutaman (5) vuoden työhistoria, olisit työkyvyttömyyseläkkeellä. Se on jo viiden vuoden työhistorislla 60% palkasta.
Myy omistusasuntosi. Me veroja maksavat elätämme sinut, mutta emme (yllättäen) maksa lainojasi.
Ei meillä vaan ysärillä ollut varaa lasketella, vaikka asuttiin hiihtokeskuksen vieressä. Kouluun piti kävellä se 3km vielä 2000-luvullakin. Leivän päällä vain margariinia. Syötiin halpaa broileria ja makaroonia. Vanhemmat ei ostaneet ikinä itselleen mitään. Minulla kyllä oli siistit kamppeet, koska äitini oli hyvä tekemää löytöjä alennusmyynneistä ja kirpputoreilta. Lentokoneessa en ole ollut vielä tähänkään päivään mennessä (olen 25). Laivalla oltiin kerran, kun oli jonkun järjestön melkein ilmainen reissu köyhille lapsiperheille.
Samalla linjalla olen jatkanut aikuisikänikin, sillä opiskelijana ei ollut varaa. Harva silti uskoo, kuinka halvalla olen esim vaatteeni löytänyt
Onneksi valmistuin juuri ja elokuussa alkaa työt. Ehkä mulla on viimeinkin varaa harrastaa muutakin kun kävelyä ja ehkä pääsen viimein lentokoneeseen ja rantalomalle. Säästää toki silti täytyy, koska palkka on vähän päälle 2000e miinus verot ja opintolaina on maksettavana.
Täällä yx pitkäaikaissairas. Tulot 550€/kk. Omistusasunto ja muita velkoja jotka on otettu vielä töissä ollessani. Rahat ei riitä edes laskujen maksuun puhumattakaan ruoasta. Jätän vaan laskut kylmästi maksamatta ja katson milloin kämppä lähtee alta. Sitten voisikin tuikata koko paskan palamaan ja lähteä helvettiin tästä kopista.