Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo parinkympin lääkärimaksu on liikaa yhä useammalle – Ulosotto karhusi yli puolta miljoonaa soten palvelumaksua viime vuonna

Vierailija
06.02.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12298073

"Parinkymmenen euron lääkärimaksu kuulostaa keskiluokkaisesta ja keskituloisesta tai maksuttomista työterveydenhuollon palveluista nauttivasta pieneltä. Pienillä tuloilla elävälle se on kuitenkin merkittävä maksu, joka voi jäädä rästiin.

– Ilman rahaa olevat ihmiset jopa jättävät lääkärikäynnit väliin. Lopulta vaivat pahenevat niin, että yhteiskunnalle tuleva lasku voi olla tuhatkertainen. Tiedän, että monet ihmiset on niin tunnollisia, että säästetään vaikka lääkkeistä tai lääkäriin lähtemisestä. Tilanne on todella hullu, Ylen haastattelema mies kertoo."

Muistetaan kuitenkin, kuinka korona-aikana yhteiskunnan virallisen linjan mukaan ja tälläkin palstalla valtaosan mielestä jokaisella on varmasti varaa maksaa toistuvasti esim. ruokaostosten kotiinkuljetuksesta, ettei sinne kauppaan tarvitse fyysisesti mennä tarpeettomia ihmiskontakteja tekemään...

Yhteiskunnassa, kuten myöskään tällä palstalla, moni ei selvästikään tiedä, millaista on olla oikeasti köyhä, kun joka euron joutuu laskemaan, että riittävätkö ne.

Kommentit (178)

Vierailija
141/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maksaa 20e lääkärikäynti? Kyllä itselle tipahtaa aina sen 42 e lasku.

Vierailija
142/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä meni ulosottoon ihan sen takia että posti toi laskun myöhässä. Lääkärimaksut menee usein heti ulosottoon.

Joten tuskin se summa on läheskään kaikissa tapauksissa ongelma, pienikin viivästyminen laskun maksussa johtaa näissä ulosottoon.

Älä valehtele, ensin tulee vähintään yksi muistutus, ja on aikaa maksaa. Eikö tullut mieleen kysellä sen laksun perään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vaan ei viitsi hoitaa asioitaan, ei muusta ole kyse. Ärsyttää kun se kaikki maksatetaan työssäkäyvillä.

Vierailija
144/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parinkympin lääkärilasku ei ole liian iso kenellekään.

Ymmärrän kyllä, että joillain voi olla vähän rahaa käytettävissään, mutta ei noitakaan laskuja jatkuvasti tule.

Jos on krooninen sairaus niin aika usein tulee lääkärilaskuja.

Vierailija
145/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkillistä. Mihin ihmisten rahat menee? 

Olen työtön ja juuri tuli 40e lasku hammaslääkäristä. Ei mitään ongelmaa maksaa se, kun on säästänyt rahaa pahan päivän varalle. Ja olen siis tehnyt pienipalkkaisia 10-15e/h töitä. Ei tarvitse olla lääkärin palkka, että voi säästää.

Vierailija
146/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Työttömänä jouduin välillä jättämään jopa välttämättömiä lääkkeitä hankkimatta, mikä oli tietenkin venäläistä rulettia ei pelkästään työkyvyn vaan myös hengen säilymisen näkökulmasta. Kummasti sitä kuitenkin sopeutuu/alistuu työttömänäkin - ei siinä katkerana nyrkkiä pöytään lyöty vaan jätettiin tyynesti lääkkeet ottamatta. Mitäpä siinä kiukuttelu auttaa, pahentaa vaan. Kieltämättä nyt työssäkäyvänä kylmää ajatella sitä.

Vierailija
147/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.

Ne rahat menevät elämiseen.

T. Peruspäivärahalla oleva työtön

Minä olen ollut myös työttämänä elämäni aikana useita kertoja, mutta lääkärikäynnin 20 eur olen aina pystynyt maksamaan. Jossain on siis mätää jos ei pysty maksamaan tuollaista maksua. Rahat menevät muualle. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä jotka eivät suoriudu tuollaisesta maksusta. Valtion ei kuulu holhota ihmisiä. Ihmisten kuuluu itse ottaa vastuu omasta elämästään se ei kuulu valtiolle.

Jossain on mätää kun 660e ei riitä??

Tammikuussa voi joutua maksamaan elintärkeistä lääkkeistä koko summan, ellei maksukatto täyty. Kun maksukaton laskenta alkaa uudestaan vuoden alusta.

Mun äidille kävi noin. Oli kalliit syöpälääkkeet, ja tammikuussa uusittiin resepti, joten satsin hinnaksi tuli tuli jotain 650 euroa siinä kuussa.

Olisko sulla kuukaudessa tuo summa irrottaa palkastasi saati mitäs sitten tekisit jos sulla olis pieni eläke tai vain se päiväraha?

olisi. minulla on puskurirahasto juuri tuollaisia tilanteita varten.

Kaikilla muutenkin tulisi olla ainakin 2-3kk menoja vastaava puskuri, juuri tuollaisia tilanteita varten.

Varsinkin pienituloisilla, silloin se on tärkeämpää.

Itse olen hyvätuloinen ja on mullakin pieni puskuri, mutta enimmän laitan sijoituksiin.

En tiedä, mikä olisi sellainen tilanne, jonka maksamiseen tarvitsisin esim. 10000€, ihan sitä ei löydy suoraan tuosta vaan laittaa, mutta 5000€ kyllä.

Vierailija
148/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis välillähän lääkärimaksuilla ei ole saatu eikä saada edes hoitoa. Itse olen viime aikoina joutunut käymään lääkärillä, joka laittoi lähetteen kirurgin arvioon, joka nyt sitten harkitsee että voivatko he tehdä julkisen puolella minulle korjaavaa toimenpidettä. Arvioon ei pääse ilman lähetettä eli kaikki vaiheet on pakollisia. Ja lopputulos voi olla, että pulitan julkisen puolen eioosta sekä yksityisen puolen leikkauksesta itse.

Sitten on ollut näitä, että Kela evää sairasloman syystä että ei ole tietoa asiasta x. Sitten menet lääkäriin, että saat kelalle todisteen asiasta x. Kela sitten vastaa, että et ole silti oikeutettu sairaslomaan, tällä kertaa verukkeella y. Tämä järjestelmä on epäreilu sillä monesti "ilmainen" hoito on potilaan odotuttamista jonoissa ja hoitamatta jättämistä. Tätä ei ihan ymmärrä ne, joilla on kerran kolmessa vuodessa angiina.

Vierailija
149/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä logiikan jos on jo ulosotossa ja pienillä tuloilla, esimerkiksi eläkkeellä ja pystyy lyhentämään ulosottoa vain vähän. Pieni summa bvielä jaetaan kahteen, kolmeen osaan. Joskus vain pelkkiä korkoja, pääoma ei lyhene yhtään. Tunne on, että se ei kuitenkaan lopu ikinä. Ehtii itse kuolla ennen sitä.

Mieluummin käyttää sen rahan ruokaan tai johonkin muuhun tarvittavaan kuin maksaa lääkärilaskun.

Laskun meno ulosottoon ei merkitse pitkässä juoksussa mitään. Jokainen nipistetty kymppi merkitsee nykyisessä elämässä paljonkin.

Kun elää toivottomuus- ja ankeusputkessa ei halua enää yhtään enempää ankeuttaa elämäänsä.

On epäoikeudenmukaista ja toivottumuutta lisäävää sekin, että takuueläkkeestä ei ulosmitata mitään. Mutta pienestä työeläkkeestä jokainen sentti joka on oikeus ulosmitata.

Köyhienkin kesken on eriarvoisuutta.

Nykyinen suojaosuus on pienempi kuin takuueläke.

Lisäksi esimerkiksi asumistukeen lasketaan bruttotulot. Takuueläkkeellä saat melko varmaan tt-tukea vuokralla asuessasi. Mutta hiukankaan yli tonnin bruttotyöeläkkeellä et välttämättä saa. Olen laakenut, että jos saisin takuueläkettä rahatilanne olisi parempi kuin nyt pienellä työ- ja kansaneläkkeen palasella.

Samoin usein juuri tuo tonnin puitteissa liikkuva eläke on niin, että tt-tuen rajakin juuri täyttyy tai jää hiukan alle. Moni maksaa vajeen

Itse omasta pussistaan kun ei jaksa lähteä hakurumbaan.

Täällä mainostetaan runsaasti tt-tukea plus muita tukia. Todellisuus on silloin kovin erilainen kun se on omaa elämää. Verraten siihen kun huutelee kuvion ulkopuolelta.

Ihan se pienemmällä perustulolla elävä ihminen joka on "päässyt" tt-tuloputkeen saa sen noin 500 euroa joka kuukausi.

Mutta uusi tai satunnaisesti sitä tarvitseva on kovan syynin alla.

Joku on sanonutkin, että Kela aina ensin lähettää hylkäävän päätöksen. Ikäänkuin kokeilee jospa asia jäisikin siihen.

Vierailija
150/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parinkympin lääkärilasku ei ole liian iso kenellekään.

Ymmärrän kyllä, että joillain voi olla vähän rahaa käytettävissään, mutta ei noitakaan laskuja jatkuvasti tule.

Jos on krooninen sairaus niin aika usein tulee lääkärilaskuja.

Mutta niissäkin on maksukatto. Olikohan joku 800e/vuosi.

Vierailija
151/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri äskettäin oli jossakin - teksti-tv tai sanomalehti - uutinen, jossa kerrottiin, että yleensäkin terveyskeskuksen palvelut jäävät sellaisten käytettäviksi, jotka eivät ole töissä. Siis työssä olevat, ja muut varoissaan olevat, käyttävät mieluummin muita palveluita.

No, tästä huolimatta, terveyskeskuspalveluita ei riitä edes näille työssä olemattomille, sillä lapset, koululaiset, vanhukset, raskaana olevat... he ovat ne ensisijainen asiakaskunta terveyskeskuksissa. Että ilman hoitoa jää siis niitäkin joille se mukamas on niin kuin jätetty se tk.

Ja sitten näistä maksuista. Kaupunki jossa asun perii kyllä tk-maksun vuosimaksuna - ja se vuosimaksu on yli neljäkymppiä. Jos edes yrittää -  tämän tiedän kokemuksesta - saada maksettavaksi sen kertamaksun eli 20,90, niin ei onnistu. Sieltä alkaa tulla, no, mutta eikös se nyt olis kuitenkin parempi tämä vuosimaksu, kun ei sitä tiedä jos sä nyt sitten kuitenkin joudut täällä useammin käymään, niin ei sitte aina tarvi lääkärikäynnistä maksaa 20,90, ihan siis joka kerta. No, näin vaikka ei koko vuonna tulis kuin yks lääkärikäynti, varsinkin kun ei lääkärille aikoja saa!

Hah.

No, olenkin vaihtanut toisen kunnan tk:n asiakkaaksi. Enkä ole kyllä sielläkään nyt lääkärillä käynyt, enkä muutenkaan, mutta eipä tarvi tonne  asuinkaupungin puljuunkaan mennä sitte jos jotain tarviikin...

Valinnan mahdollisuutta hinnasta ei ole, vuosimaksu ja sillä selvä.

Ja hammaslääkärille et pääse lainkaan!

Vierailija
152/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri äskettäin oli jossakin - teksti-tv tai sanomalehti - uutinen, jossa kerrottiin, että yleensäkin terveyskeskuksen palvelut jäävät sellaisten käytettäviksi, jotka eivät ole töissä. Siis työssä olevat, ja muut varoissaan olevat, käyttävät mieluummin muita palveluita.

No, tästä huolimatta, terveyskeskuspalveluita ei riitä edes näille työssä olemattomille, sillä lapset, koululaiset, vanhukset, raskaana olevat... he ovat ne ensisijainen asiakaskunta terveyskeskuksissa. Että ilman hoitoa jää siis niitäkin joille se mukamas on niin kuin jätetty se tk.

Ja sitten näistä maksuista. Kaupunki jossa asun perii kyllä tk-maksun vuosimaksuna - ja se vuosimaksu on yli neljäkymppiä. Jos edes yrittää -  tämän tiedän kokemuksesta - saada maksettavaksi sen kertamaksun eli 20,90, niin ei onnistu. Sieltä alkaa tulla, no, mutta eikös se nyt olis kuitenkin parempi tämä vuosimaksu, kun ei sitä tiedä jos sä nyt sitten kuitenkin joudut täällä useammin käymään, niin ei sitte aina tarvi lääkärikäynnistä maksaa 20,90, ihan siis joka kerta. No, näin vaikka ei koko vuonna tulis kuin yks lääkärikäynti, varsinkin kun ei lääkärille aikoja saa!

Hah.

No, olenkin vaihtanut toisen kunnan tk:n asiakkaaksi. Enkä ole kyllä sielläkään nyt lääkärillä käynyt, enkä muutenkaan, mutta eipä tarvi tonne  asuinkaupungin puljuunkaan mennä sitte jos jotain tarviikin...

Valinnan mahdollisuutta hinnasta ei ole, vuosimaksu ja sillä selvä.

Ja hammaslääkärille et pääse lainkaan!

Tai sanotaan ennemmin, että hammashoitolaan et pääse lainkaan. 

Vierailija
153/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutulla ei ole maksamattomia laskuja mutta esim.tässä kuussa kun on ollut sairaana on kulut ollut noin 300-400 euroa joutuu käymään myös erikoislääkäreillä yksityisellä sekä julkisella. sairaus vaatii useita käyntejä lääkärissä  eikä parane koskaan. miettikää miten esim.työkkärin jollain 300-500 euron tuloilla ton maksaa.

tunnen ihmisen joka oltuaan sairaalan osastolla 2 kuukautta sairaus ei parane,ei kykene töihin, joutui ulosottoon koska ei sairauden takia pystynyt hoitaan, mitään asioita.sukulaiset sentään auttoi vuokran ja asunnon ylläpidos.lääkärimaksujen kohdalla rahat loppuikaikillta, kun olivat pienituloisia ja sairaita.

Vierailija
154/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ihan hiljattain ollut myös juttua lehdissä, että näistä sairaanhoitokuluista voi pyytää maksuvapautusta, tai kohtuullistamista, mutta koskeeko se vain sairaalamaksuja eikä lainkaan tk-maksua.

Vierailija
155/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut opiskelija pariinkymmeneen vuoteen, mutta mun mielestä tuollainen pakollinen etukäteismaksu on törkeä. Entä jos ei tarvitse kyseistä palvelua koko vuoden aikana? Ei keltään muultakaan laskuteta terveyskeskuksen vuosimaksuja tai erikoissairaanhoidon osastohoitopäiviä, jos ei ole ollut asiakkaana.

Vierailija
156/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.

Ne rahat menevät elämiseen.

T. Peruspäivärahalla oleva työtön

Minä olen ollut myös työttämänä elämäni aikana useita kertoja, mutta lääkärikäynnin 20 eur olen aina pystynyt maksamaan. Jossain on siis mätää jos ei pysty maksamaan tuollaista maksua. Rahat menevät muualle. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä jotka eivät suoriudu tuollaisesta maksusta. Valtion ei kuulu holhota ihmisiä. Ihmisten kuuluu itse ottaa vastuu omasta elämästään se ei kuulu valtiolle.

Jossain on mätää kun 660e ei riitä??

Tammikuussa voi joutua maksamaan elintärkeistä lääkkeistä koko summan, ellei maksukatto täyty. Kun maksukaton laskenta alkaa uudestaan vuoden alusta.

Mun äidille kävi noin. Oli kalliit syöpälääkkeet, ja tammikuussa uusittiin resepti, joten satsin hinnaksi tuli tuli jotain 650 euroa siinä kuussa.

Olisko sulla kuukaudessa tuo summa irrottaa palkastasi saati mitäs sitten tekisit jos sulla olis pieni eläke tai vain se päiväraha?

olisi. minulla on puskurirahasto juuri tuollaisia tilanteita varten.

Kaikilla muutenkin tulisi olla ainakin 2-3kk menoja vastaava puskuri, juuri tuollaisia tilanteita varten.

Varsinkin pienituloisilla, silloin se on tärkeämpää.

Itse olen hyvätuloinen ja on mullakin pieni puskuri, mutta enimmän laitan sijoituksiin.

En tiedä, mikä olisi sellainen tilanne, jonka maksamiseen tarvitsisin esim. 10000€, ihan sitä ei löydy suoraan tuosta vaan laittaa, mutta 5000€ kyllä.

Niin, mutta kun se puskuri pienituloisella menee kerralla johonkin. Koska et saa tt-tukea jos on puskuri. Se on ensin käytettävä. Sitten vasta saat kun se on nolla. Ja kun olet tt-tuella et voi kerätä puskuria. Tai voi jos pystyt niin pienillä tuloilla.

Mutta et tilille vaan käteisenä.

Siinähän se on, että kertaluonteinen, pieni puskuri menee nolliin ja sitten et enää pysty uutta keräämään.

Tätä eivät käsitä ne, joilla on kohtuullinen palkkatulo tai joku muu hiukan isompi tulo.

5000 euroa on miltei puolet vuoden tuloista monilla.

Vierailija
157/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilanteessa, jossa en saa koskaan ulosottojani maksettua joten voin vapaasti valita mihin sen parikymppiä käytän.

Vierailija
158/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden lapsen eronnut äiti. Käyn töissä. Olen deittaillut jonkisen verran jo, ja kovin monet miehet tuntuu kuvittelevan että mulle tulee rahaa ovista ja ikkunoista. Siis ex maksaa tottakai massiiviset elarit (not, koska lapset on siellä osan ajasta ja ex tottakai ottanut siitä vähennykset) ja että saisin toimeentulotukea.

En ole koskaan saanut toimeentulotukea. Eli minä pienipalkkaisena, en voi laittaa esim. niitä lääkärimaksuja mihinkään sossun maksettavaksi. Maksan ne itse. Ja mun kukkarossa se 20e tuntuu, siinä on kahden päivän ruokarahat.

Vierailija
159/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kahden lapsen eronnut äiti. Käyn töissä. Olen deittaillut jonkisen verran jo, ja kovin monet miehet tuntuu kuvittelevan että mulle tulee rahaa ovista ja ikkunoista. Siis ex maksaa tottakai massiiviset elarit (not, koska lapset on siellä osan ajasta ja ex tottakai ottanut siitä vähennykset) ja että saisin toimeentulotukea.

En ole koskaan saanut toimeentulotukea. Eli minä pienipalkkaisena, en voi laittaa esim. niitä lääkärimaksuja mihinkään sossun maksettavaksi. Maksan ne itse. Ja mun kukkarossa se 20e tuntuu, siinä on kahden päivän ruokarahat.

Olet koettanut laittaa ns sossun maksettavaksi vai oletatko vaan ettet kuitenkaan saa mitään?

T. itsekin yh

Vierailija
160/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet koettanut laittaa ns sossun maksettavaksi vai oletatko vaan ettet kuitenkaan saa mitään?

T. itsekin yh

Lapsiperheessä on emotionaalista kaltoinkohtelua jättää hakematta, jos se pois lapsen elatuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän