Tyttären poikaystävä ekaa kertaa yökylässä :)
Tyttäreni (16v) poikaystävä (16v) on tänään ekaa kertaa meillä yökylässä :) Ovat seurustelleet nyt puolisen vuotta, ja aikaisemmin ovat olleet aina poikaystävällä yötä. En halua nolata itseäni, joten antakaas vinkkejä miten minun pitäisi olla :D Tuntuu että ei uskalla sanoa mitään, ettei tyttö ala huutamaan että nolaan hänet.
-Nolo äiti.
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:25"]http://www.heritage.org/research/reports/2003/06/sexually-active-teenagers-are-more-likely-to-be-depressed
[/quote]
Jännä juttu, että nimenomaan 18-24-vuotiaiden suomalaisnaisten itsemurhat ovat hälyttävän korkeita Euroopassa. Juuri siinä iässä, missä mielenterveysongelmat yleensä kärjistyvät (muutetasn kotoa, stressiä rahasta, juhlimista jne).
http://www.thehopeline.com/being-pressured-sex/
Ehkä voisitte edes hetken miettiä, että keskustelisitte siitä seksistä ja tyttärienne omista tunteista, sen sijaan, että keskittyisitte kusi sukassa olemaan mahdollisimman "vähän tiellä" tai sitä ettette vaan "hössötä" liikaa. Jos teininne on se, joka sanelee säännöt ja määrää tahdin, voitte varmaan edes hieman tarkastella kasvatustanne. Jos seksielämä on aiheena liian vaikea ja nolo teinille, voi kanssa miettiä onko hän sitten valmis harrastamaan sitä (äidin nukkuessa viereisessä huoneessa) jos keskustelu on liian vaikeaa.
Oikeasti, moni tyttö voi kokea suurta ahdistusta ja yksinäisyyttä tuon asian suhteen. Toki helpoin ja kivuttomin tapa on antaa sen tehdä mitä lystäö ja tuoda vaikka 13vnä ekan pojan kotiin, mutta olkaa sitten valmiita korjaamaan niitä hedelmiä myöhemmin. Se, että suojelee 15-17-vuotiasta lastaan ja keskustelee avoimesti seksistä, kuvien lähettämisestä (asiattomien), siitä kenen kanssa on ja seurustelee, ja siitö, ettö asettaa selkeät, turvalliset rajat selittäen minsi, ei ome seksi demonisointia tai jotain "seksi kuuluu avioliittoon"-hihhulointia. Välittäkää niistä nuoristanne, älkää olko kavereita vaan äitejä ja isejä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:39"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:25"]http://www.heritage.org/research/reports/2003/06/sexually-active-teenagers-are-more-likely-to-be-depressed
[/quote]
Jännä juttu, että nimenomaan 18-24-vuotiaiden suomalaisnaisten itsemurhat ovat hälyttävän korkeita Euroopassa. Juuri siinä iässä, missä mielenterveysongelmat yleensä kärjistyvät (muutetasn kotoa, stressiä rahasta, juhlimista jne).
http://www.thehopeline.com/being-pressured-sex/
Ehkä voisitte edes hetken miettiä, että keskustelisitte siitä seksistä ja tyttärienne omista tunteista, sen sijaan, että keskittyisitte kusi sukassa olemaan mahdollisimman "vähän tiellä" tai sitä ettette vaan "hössötä" liikaa. Jos teininne on se, joka sanelee säännöt ja määrää tahdin, voitte varmaan edes hieman tarkastella kasvatustanne. Jos seksielämä on aiheena liian vaikea ja nolo teinille, voi kanssa miettiä onko hän sitten valmis harrastamaan sitä (äidin nukkuessa viereisessä huoneessa) jos keskustelu on liian vaikeaa.
Oikeasti, moni tyttö voi kokea suurta ahdistusta ja yksinäisyyttä tuon asian suhteen. Toki helpoin ja kivuttomin tapa on antaa sen tehdä mitä lystäö ja tuoda vaikka 13vnä ekan pojan kotiin, mutta olkaa sitten valmiita korjaamaan niitä hedelmiä myöhemmin. Se, että suojelee 15-17-vuotiasta lastaan ja keskustelee avoimesti seksistä, kuvien lähettämisestä (asiattomien), siitä kenen kanssa on ja seurustelee, ja siitö, ettö asettaa selkeät, turvalliset rajat selittäen minsi, ei ome seksi demonisointia tai jotain "seksi kuuluu avioliittoon"-hihhulointia. Välittäkää niistä nuoristanne, älkää olko kavereita vaan äitejä ja isejä.
[/quote]
Lisäisin, että ihan 13-17vn kanssa voi keskustella, ei vaan 15-17. Yleisestikin 17-vuotiaalla on jo huomattavasti paremmat resurssit määritellä mitkä on omat rajat, mikö tuntuu hyvältä ja vaatia kunnioitusta itseään kohtaan ja kunnioittaa toisen hyvinvointia, rajoja ja tunteita. Joten teinien seksielämästä puhuminen on vähän liian yleistävää, kun 15 ja 17 on jo niin eri asia noi nuorena. Toiset kypsyy hitaammin ja sitökin pitäisi kannustaa toimimaan niin kuin itse tuntuu hyvältä. Kuitenkin uskallan yleistää, ettei seksi kuulu 13-15-vuotiaille ollenkaan, koska tuolloin ei osaa suojella itseään. Nyt meen nukkumaan, hyvää yötä kaikki. :) Näistä asioista on hyvä puhua, tiedän itseni kaivanneen kipeästi suoraa puhetta esim. siitä, että seksistä saa kieltäytyä pojan painostaess ja että itseään pitää kunnioittaa.
Kyllä nuorena aloitettu seurustelu voi olla ihanaa, höpö höpö että miehet aina painostaisivat. Itse aloitin seurustelemaan 14-vuotiaana ja yökyläiltiin 15-vuotiaana ekaa kertaa mutta seksiä tuli kuvioihin vasta 16-vuotiaana minun aloitteestani, koska poika ei halunnut painostaa. Nyt olen 22 ja edelleen saman miehen kanssa yhdessä.
Puolikin vuotta on kuitenkin aika pitkä aika tuon ikäisenä jos olisi vain epätoivoista vonkausta. Tsemppiä sinulle äiti!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 01:05"]Kyllä nuorena aloitettu seurustelu voi olla ihanaa, höpö höpö että miehet aina painostaisivat. Itse aloitin seurustelemaan 14-vuotiaana ja yökyläiltiin 15-vuotiaana ekaa kertaa mutta seksiä tuli kuvioihin vasta 16-vuotiaana minun aloitteestani, koska poika ei halunnut painostaa. Nyt olen 22 ja edelleen saman miehen kanssa yhdessä.
Puolikin vuotta on kuitenkin aika pitkä aika tuon ikäisenä jos olisi vain epätoivoista vonkausta. Tsemppiä sinulle äiti!
[/quote]
Sinun kohdallesi sattui harvinaisen kypsä ja kohtelias poika. Kuitenkin se, että teinipoika odottaa kärsivällisesti ja painostamatta kaksi vuotta seksiä on kyllä aikamoinen harvinaisuus.
Lastenpstkiatri Sinkkosen mukaan, ei omat lapset nuku poikkiksiensa kanssa vanhemmillaan.
Voi hurjaa! Aloitin seurustelun nykyisen mieheni kanssa 13 vuotiaana. Eka kerran seksiä 14 vuotiaana. Kihloihin 15 vuotiaana ja yhteen muutettiin opiskelemaan 200km päästä kotikylästä 16 vuotiaana. Ja poikaystävä vielä 3 vuotta vanhempi! Nyt yhdessä 19 vuotta..
Ja ei tosiaankaan mitään traumoja. Niin ja ne menkat alkoi jo 12 vuotiaana. Tiesittekö, että murrosikä alkaa tytöillä nykyään huomattavasti aikaisemmin kuin 20 vuotta sitten..
Vitun nolot oikeesti.
Kaikki ei ole valmiita KOSKAAN äidiksi ja silti harrastavat seksiä, koska he nauttivat siitä ja se on aivan luonnollinen asia. Pitäisikö heiltä kieltää kokonaan seksi? Kun on aina vaara tulla raskaaksi tai saada tauteja? Elämässä voi tapahtua niin paljon muutakin ja kaikkeen aina liittyy jonkinlaisia riskejä. Ei sen takia kuitenkaan kannata jättäytyä neljän seinän sisään makaamaan. On myös tärkeää, että äiti (eikä isäkään) ei pidä seksiä minään kiellettynä ja pahana asiana. Mitä enemmän sitä kauhistellaan ja kielletään, sitä enemmän usein sitä halutaan kokeilla. Sen sijaan on tärkeää rakentaa luottamusta nuoreen, puhua ehkäisystä ja korostaa, ettei mitään ole pakko tehdä ja sinulla on oikeus päättää omasta kehostaan. Tuon ikäisenä minulla oli kovat seksuaaliset halut ja tuli myös kokeiltua yhden yön juttuja, enkä kadu mitään tippaakaan. Olin saanut hyvän valistuksen ja vanhemmilla oli terve suhtautuminen seksuaalisuuteen ja seksiin. Ainiin, me asuimme ennen pienessä kämpässä ennen ja onhan se mukavampaa olla isommassa talossa, jossa saa jutella rauhassa ja tilaa on enemmän. Tyhmää huudella provoa tuollaisten perusteella.
Ja hei, ne nuoret kyllä keksivät paikan harrastaa sitä paheellista seksiä, jos haluavat. Siihen ei tarvita samassa sängyssä nukkumista eikä yökyläilyä. Antakaa seurustelevan parin nauttia toisistaan.
meil en saa nukkuu ees samas huonees jätkän kaa :/
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole sinun kotisi? Elät kuin omassasi ja muistutat nuorille, että vierailla ei ole tapana sulkeutua makuuhuoneeseen vaan seurustella isäntäväen kanssa. Vai tuotko itse sinne miehiä, joiden kanssa sulkeudut iltasella naimaan tyttösi jäädessä katsomaan telkkaria? Käytöstavat nuorillekin kunniaan.
Kuinka kauan voidaan sanoa että on vieras? Itse seurustellut reilu 2 vuotta ja aina kun joku esim poikaystävän luona sanoo luokkaa vieraat ensin (vitsillä lähinnä) niin sanotaan ettei X (minä) ny enää mikää vieras ole. Enemmänkin jo ns osa perhettä ja samoin toistepäin. Poikaystäväni ei ole vieras meidän perheelle. Aina tervetullut ja saan mennä heille. Onhan tässä lähennetty aika paljon kahdessa vuodessa ei suhteen alkuaikoina näin toki ollut. Voi olla että tähän vaikuttaa sekin että poikaystävälläni on vaan pikkuveli ja minulla on vain pikkusisko. Äidit siis ovat jotenkin todella innokkaita kun on yksi nainen tai mies lisää.
Minusta on tosi kiva kun en ole vieras eli ikään kuin kaverin asemassa.
Mun mielestä kysymyksen teinien seksielämästä on helppo tiivistäö yhteen kysymykseen:
Onko sinun 15-vuotiaasi valmis äidiksi? Onko hänen seksikumppaninsa valmis isäksi?
Tämän ku päätätte, käyttäytykää sen mukaan. Jos molemmat läpäisee liehuvin lipuin, eli on henkiset ja taloudelliset mahdollisuudet kasvattaa jälkikasvua tai tehdä abortti, niin antaa palaa vaan. Kun siwan edessä pyörivistä mopopoikien sielunelämää tarkastelee, on aika ihmeellistä kuinka tulisesti monet luottavat heidän kypsyyteensä.