Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan ajatellut, että turkulaisten outo käytös voisi olla traumaperäistä? Tarkalleen ottaen trauma ruotsalaisesta kolonialismista

Vierailija
13.02.2025 |

On eittämättä totta, että suomenkieliset turkulaiset ovat kärsineet eniten ja pisimpään ruotsalaisesta kolonialismista. Taustalla on satojen vuosien vähättely, nälviminen ja mitätöinti vain sen takia, että turkulainen on puhunut äidinkielenään suomea. Kerran niin ylpeästi kalevalaisen Varsinais-Suomen historia tuhottiin, pyyhittiin ja jätettiin unohduksiin. Tilalle tuotiin ruotsalaisuus, jota on tungettu turkulaiselle väkisin kurkusta alas satoja vuosia. Kun turkulainen näkee kaupunkiinsa pystytetyn ruotsalaisen kuninkaan patsaan, turkulaisen pitäisi tuntea iloa ja ylpeyttä, mutta sielun täyttää sanoittamaton tyhjyys ja suru: ehkä tämä ei olekaan minun historiaa ja kulttuuria.

Sisimissään turkulainen kaipaa oikeutta. Oikeutta oman historian tuhoamisesta. On meidän muiden suomalaisten tehtävä tukea turkulaisia, kun he käyvät läpi ehkä kivuliainta prosessiaan. Prosessia, jonka lopputuloksena turkulaisen huulilta tulee sanat: ruotsalaiset tekivät tämän minulle.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksia?

Vierailija
2/11 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookko vähä pölö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Venäläiset ovat hyökänneet savonsukuisten heimojen kimppuun viimeiset tuhat vuotta noin kerran 20-30 vuoteen ja ihan peruslupsakoita ovat.

Eli epigenetiikka selityksenä on aika nihkeä.

Turussa on todennäköisemmin enemmän uppiniskaisia snobeja siksi, että sinne on aikanaan asuttautunut kauppiaita ja papistoa.

Vierailija
4/11 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei kelpaa asua niin muuta muualle

Vierailija
5/11 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen traumatisoitunut täällä Turussa. On traumat ruotsalaisista ja venäläisistä. Ja vielä junantuomana tämä on tuskallista. Kolminkertainen tuska. 

Vierailija
6/11 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuule nää turkulaiset ihan itse sekoilee ja aiheuttaa mainehaittaa itselleen. Ei ne tamperelaiset sitä funikulaaria tilannut tai rautatieasemaa Logomolle siirtänyt näin esimerkiksi viimeisimmistä kommelluksista. Tässä saanut seurata menoa aitiopaikalta kuitenkin melkein 20 vuotta. 

t. muualta muuttunut 

Vierailija
7/11 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiede kertoo meille että varsinais-suomalaisilla on eniten virolaista perimää.

Vierailija
8/11 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän alapeukut ja raivon. Totuuden kohtaaminen ei ole koskaan helppoa.

Ap

Vierailija
9/11 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat itse lähinnä ilkeältä.

Vierailija
10/11 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei kuitenkaan Raumaperäistä.

Vierailija
11/11 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Turussa on esim Eerikinkatu kuninkaan mukaan. 

Turun murteessa on paljon ruotsalaisuutta. Föli tulee sanasta följa med. Ollam mukana, olla fölissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän