Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät: Kuinka usein joudutte käymään työkkärissä "keskustelemassa"?

Vierailija
15.06.2015 |

Mä joudun noin joka kolmas kuukausi käymään työkkärissä "juttelemassa". Työkkärin setä kyselee mitä olen tehnyt viime aikoina ja sitten alkaa se koulutuksen tuputus. Pitäisi alkaa opiskelemaan jotain. Aina sama juttu. Netistä olen lukenut, että jotkut onnekkaat kutsutaan noin kerran vuodessa Te-toimistoon. Vituttaa tää jatkuva turhanpäiväinen ravaaminen, josta ei ole mitään hyötyä. Jos muhun iskee oppimisen halu, löydän itsekin tieni kouluun, niinkuin olen aikaisemminkin löytänyt. Ja sit se ärsyttää, kun pitäisi jollekin tuntemattomalle tyypille kertoa omasta elämästä niitä näitä. Mitä se hyödyttää mun työllistymistäni? 

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni noiden työkkärikäyntien nöyryytysvaikutus on ihan liian pieni, jotta työttömyys oikeasti vähenisi. Mieluummin työttömät pitäisi laittaa kulkemaan kadulle kyltti "olen elämäntapatyötön ja elän sinun rahoillasi" kaulassa. Se toisi aitoa halua työllistymiseen.

Minun kaulalapussani lukisi kuitenkin, että "elän mieheni rahoilla" tällä hetkellä, vaikka työtön olenkin.  Ei sen puoleen itse olen tehnyt parin aanelossivullisen verran verollista ammattitutkintoni mukaista työtä vuosien ajan, mutta minkäs teet, kun tilanne on tämä mikä on, että vain silloin tällöin olen saanut maistaa työpalkkaa itsekin tän valtion kamaran vähistä työtä antavista tahoista.

Vierailija
62/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan joku ammattitaidoton ongelmanuori, vai mistä moinen palvelu?

Oma lapseni on ollut reilun vuoden työttömänä ammattikoulun jälkeen eikä ole ollut ensimmäistäkään puhuttelua muuten kuin sen kerran, kun on itse sinne tunkenut. Pari puhelua on tainnut tässä vuoden aikana tulla.

Itse olen ollut jo niin pitkään työttömänä, että ansiosidonnainen on loppunut. Välillä olen ollut pätkätyössä, mutta suuremman osan ajasta työttömänä. En enää edes muista, milloin olisin viimeksi työkkärissä käynyt, mutta vuosia siitä on. Oliskohan jotain 5 vuotta, kun täällä loppui ne säännölliset ilmoittautumiset.

Työnhaku on pysynyt voimassa eikä sieltä ole edes puhelua kuulunut, vaikka on merkitty joku aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihan sama, vaikka työkkäristä eivät soittaisi enää ikinä, mulle riittää tässä elämäntilanteessani tuo summa per kk, minkä olen nyt muutaman vuoden saanut työmarkkinatukena sen jälkeen, kun olin sitä edeltävinä vuosina välistä työttömänä ollessani ilman mitään työttömyyskorvausta puolisoni bruttopalkkatulojensa vuoksi, mutta ennen lastemme saamista ehdin kerätä mittavan työkokemuksen cv:lleni, ja vielä lastemme takia kotivuosienkin jälkeen eri pituisissa pätkätöissä, niin tunnen itse olevani oikeutettu saamaan edes nyt tuon pienen apurahan, koska tuskin enää pääsen mihinkään työhön ottaen huomioon ikäni, joka miltei 60 sekä ajan saatossa tulleet terveyshaittani työllistymiseni mahdollisuuteeni. Olen hakeutumassa eläkkeelle, jos vaan päästäisivät, mutta siihen myönteiseen päätökseen saattaa mennä aikaa, joten pakkohan mun on olla kortiston listalla.

Jos aikoinaan nuorena olisin osannut ennakoida opintolainarahalla opiskelemani ammattiani sillä ajatuksella, että olisin tiennyt maailman muuttuvan työllisyyden myötä omalla alallani, jossa ehdin joitakin vuosia käydäkin töissä, mutta niiden työpaikkojen poistumisen kartalta kokonaan laman myötä, ja vakituiseen paikkaan pääsemättömänä menneisyydessäni myöhemminkään elämässäni, en olisi tätä tutkintoa ikinä suorittanutkaan vaan olisin lähtenyt toiselle alalle, mutta tämä on ollut minun tieni tältä osin, ja nyt ollaan tässä pisteessä, ja syitä en ota omaan niskaani työttömyydestäni tänä päivänä lainkaan, syyt siihen ovat vallan muualla.

Vierailija
64/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle soitti asiakas närkästyyneenä kun oli saanut kutsun tulla ajanvaraukella työkkäriin käymään. Hän oli erittäin voimakkaasti sitä mieltä, että tämmöiset kutsujen laittamiset on vaan kiusaamista. Häntä vaan pakotetaan alvariinsa työkkärissä laukkaamaan.

Katoin sen tietoja niin se oli viimeksi käynyt työkkärissä yli vuosi sitten...

No kerrohan mitä siellä työkkärikäynnillä sitten tapahtui? MIten se edesauttoi sen työttömän työllistymistä? Mitä konkreettista teit, jotta hän voisi työllistyä? Mikä oli se hyöty että hän tuli juttusillesi?

Aidosti kiinnostaa, koska omakohtainen kokemus on niin kertakaikkisen huono. Selataan just todellakin jotain mollia porukalla ja mietitään että pitäiskö sun hakea vaikka tätä paikkaa? Lisäksi työntekijät TÄYSIN pihalla siitä, mitä duunia voi tehdä milläkin koulutuksella. Mulle mm. ehdotettiin fysioterapeutin työn hakua ihan päin näköä, vaikka en ole opiskellut päivääkään ko. alaa, vaan sivuaineena yliopistossa liikuntahallintoa ja senkin jälkeen tehnyt työurani aivan toisella alalla. Ne ihmiset siellä on jotenkin niin....pihalla kuin lumiukko ja eivät vaan elä tätä päivää. Varsinainen suojatyöpaikka.

No tämä. Itse olen vastavalmistunut insinööri jolla ei käytännössä päivääkään oikeaa työkokemusta. Siellä sitten virkailijan kanssa pohdittiin millaista hakemusta minun pitäisi laittaa menemään johonkin ylemmän toimihenkilön tehtävään jolla alaisia ja isot vastuualueet. Haloo haloo onko valoo! Meinasin alkaa nauramaan.

Eikä insinöörin opintoihin kuulu työharjoittelua??? Senhän takia opiskeluihin kuuluu työharjoittelu että saa työkokemusta, muutenhan tuollainen työharjoittelu olisi ihan turhaa?

Mietippä itse minkätasoisia tehtäviä suurin osa näistä harjoittelijoista tekee. Kyllä minunkin luokalla oli vaikka minkälaista kahvinkeittäjää ja paperilappusten postittajaa, mutta se on eri asia paljonko sitä alan työkokemusta sitten tuli... noh osa tietenkin vielä tuossa iässä opettelee heräämään töihin, joten varmaan he tunsivat sitten oppineensa jotain. 

Bullshit. Tekuamk-inssin harjoittelussani ekat 2kk "teknistä tutustumista" puolin ja toisin, sen jälkeen omien taipumusten ja mielenkiinnon mukaan selkeä tekninen vastuu tietystä osa-alueesta sisältäen paljon uuden protoilua/kehityämistä. Ja kun virallinen harjoittelu loppui, firman puolesta aloite "kait sä meillä jatkat?" (loppuopintojen ajan ja vakinaiseenkin...). Kuten jokseenkn jokaisella opintoryhmäni tapauksella tuohon aikaan ysärin lopulla. Mm yksi jeppe paranteli sulautetun järjestelmän ohjelmointialgoritmin (made by DI), tämän tekuinssin käpistelyn jälkeen flässiaika putosi alle puoleen...aika hyvin tekuinssiharjoittelijalta?

Juu, tuli sitä kaffettakin keitettyä, silloin kuin muisti.

Vierailija
65/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt siellä kertaakaan, netissä ilmoittauduin työttömäksi. Viisi kertaa olen jättänyt soittopyynnön, kun haluaisin mennä opiskelemaan. Olen pitkäaikaistyötön. Kertaakaan sieltä ei olla omatoimisesti oltu muhun yhteydessä ja joka kerta ovat olleet yrpä otsassa, kun ovat pyynnöstäni soittaneet. Heidän tietämyksensä työmarkkinoista on miinuksen puolella.

Vierailija
66/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle soitti asiakas närkästyyneenä kun oli saanut kutsun tulla ajanvaraukella työkkäriin käymään. Hän oli erittäin voimakkaasti sitä mieltä, että tämmöiset kutsujen laittamiset on vaan kiusaamista. Häntä vaan pakotetaan alvariinsa työkkärissä laukkaamaan.

Katoin sen tietoja niin se oli viimeksi käynyt työkkärissä yli vuosi sitten...

No kerrohan mitä siellä työkkärikäynnillä sitten tapahtui? MIten se edesauttoi sen työttömän työllistymistä? Mitä konkreettista teit, jotta hän voisi työllistyä? Mikä oli se hyöty että hän tuli juttusillesi?

Aidosti kiinnostaa, koska omakohtainen kokemus on niin kertakaikkisen huono. Selataan just todellakin jotain mollia porukalla ja mietitään että pitäiskö sun hakea vaikka tätä paikkaa? Lisäksi työntekijät TÄYSIN pihalla siitä, mitä duunia voi tehdä milläkin koulutuksella. Mulle mm. ehdotettiin fysioterapeutin työn hakua ihan päin näköä, vaikka en ole opiskellut päivääkään ko. alaa, vaan sivuaineena yliopistossa liikuntahallintoa ja senkin jälkeen tehnyt työurani aivan toisella alalla. Ne ihmiset siellä on jotenkin niin....pihalla kuin lumiukko ja eivät vaan elä tätä päivää. Varsinainen suojatyöpaikka.

No tämä. Itse olen vastavalmistunut insinööri jolla ei käytännössä päivääkään oikeaa työkokemusta. Siellä sitten virkailijan kanssa pohdittiin millaista hakemusta minun pitäisi laittaa menemään johonkin ylemmän toimihenkilön tehtävään jolla alaisia ja isot vastuualueet. Haloo haloo onko valoo! Meinasin alkaa nauramaan.

Eikä insinöörin opintoihin kuulu työharjoittelua??? Senhän takia opiskeluihin kuuluu työharjoittelu että saa työkokemusta, muutenhan tuollainen työharjoittelu olisi ihan turhaa?

Mietippä itse minkätasoisia tehtäviä suurin osa näistä harjoittelijoista tekee. Kyllä minunkin luokalla oli vaikka minkälaista kahvinkeittäjää ja paperilappusten postittajaa, mutta se on eri asia paljonko sitä alan työkokemusta sitten tuli... noh osa tietenkin vielä tuossa iässä opettelee heräämään töihin, joten varmaan he tunsivat sitten oppineensa jotain. 

Bullshit. Tekuamk-inssin harjoittelussani ekat 2kk "teknistä tutustumista" puolin ja toisin, sen jälkeen omien taipumusten ja mielenkiinnon mukaan selkeä tekninen vastuu tietystä osa-alueesta sisältäen paljon uuden protoilua/kehityämistä. Ja kun virallinen harjoittelu loppui, firman puolesta aloite "kait sä meillä jatkat?" (loppuopintojen ajan ja vakinaiseenkin...). Kuten jokseenkn jokaisella opintoryhmäni tapauksella tuohon aikaan ysärin lopulla. Mm yksi jeppe paranteli sulautetun järjestelmän ohjelmointialgoritmin (made by DI), tämän tekuinssin käpistelyn jälkeen flässiaika putosi alle puoleen...aika hyvin tekuinssiharjoittelijalta?

Juu, tuli sitä kaffettakin keitettyä, silloin kuin muisti.

Kiitos, että kerroit miten asiat olivat silloin ysärin lopussa. 

Vierailija
67/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi 2015 tammikuussa, maaliskuussa kävin siellä juttelemassa ja sen jälkeen ei ole ollut tarvetta käydä. Omilla sivuilla lukee että ottaisivat yhteyttä lokakuussa mutta todennäköisesti siirtyy taas n. puolella vuodella eteenpäin.

N24, merkonomi, pirkanmaa.

Vierailija
68/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joudun noin joka kolmas kuukausi käymään työkkärissä "juttelemassa". Työkkärin setä kyselee mitä olen tehnyt viime aikoina ja sitten alkaa se koulutuksen tuputus. Pitäisi alkaa opiskelemaan jotain. Aina sama juttu. Netistä olen lukenut, että jotkut onnekkaat kutsutaan noin kerran vuodessa Te-toimistoon. Vituttaa tää jatkuva turhanpäiväinen ravaaminen, josta ei ole mitään hyötyä. Jos muhun iskee oppimisen halu, löydän itsekin tieni kouluun, niinkuin olen aikaisemminkin löytänyt. Ja sit se ärsyttää, kun pitäisi jollekin tuntemattomalle tyypille kertoa omasta elämästä niitä näitä. Mitä se hyödyttää mun työllistymistäni? 

Viimeisen kolmen vuoden aikana olen ollut kaksi vuotta työttömänä ja kertaakaan ei ole tarvinut mennä juttelemaan. Yleisessä infossa olen käynyt pari kertaa.

Vierailija
69/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli arvaamattoman paljon hyötyä yhdestä työkkärikäynnistä muutama vuosi sitten, sain hyvän vinkin opintojen rahoittamisesta, jonka seurauksena pääsin työelämään vastoin kaikkia todennäköisyyksiä. Voisinpa lähettää kiitoskirjeen sille virkailijalle.

Vierailija
70/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on akateemisella työttömällä ja ei-akateemisella työttömällä? Yhtä työtön sinä olet kuin ammattikoulun tutkinnonkin suorittanut työtön on! Tiesitkö edes sitä, että ammattisuojakaan ei estä sinua ottamasta tietyn ajan kuluttua työttömänä oleilusi jälkeen vastaan mitä tahansa työtä, mitä vielä tässä valtiossamme on tarjolla?

Kuuleppas, kun ei ne työkkärissä tiedä enää kenenkään kohdalle, mitä ne tekee, sillä töitä ei yksinkertaisesti ole kaikille halukkaille, ja siihen ei vaikuta sun akateemisuutesi tai ammattikoulutuksesi taso

Kuulepa nyt. Onhan siinä iso ero. Mitä koulutetumpi on, sitä vähemmän te-toimiston tädit osaavat keksiä mitään jäyniä. Ammattikorkeasta valmistuneet tutut ovat saaneet näitä hae-tuota-paikkaa -käskyjä, mutta minä en kertaakaan tässä kahden vuoden työttömyyden aikana. Akateemisuus suojaa tuollaiselta paskalta. Tällä on merkitystä.

Itse haen töitä ja makselen samalla opintolainan eriä pois työmarkkinatuesta. Jokaiseen hakuun kanssani osallistuu 100-500 muutakin, joista yksi valitaan. Voi mennä aika pitkä aika lainanmaksun kanssa. Kouluttamattomien hommiin maisteri tai tohtori ei pääse. Niihin otetaan ennemmin reippaita parikymppisiä. Vaikka miten haluaisin, niin en pääse sellaisiin hommiin, mitä tein ennen valmistumista, koska niihin otetaan opiskelijoita, ei valmistuneita. Nuo viittaukset ammattisuojaan ovat hölynpölyä. Työnantaja valitsee työntekijän, eikä te-toimisto, ja työnantajalle ei kelpaa ylikoulutettu ihminen, koska tämän "motivaatio ei ole uskottava".

Vierailija
71/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on akateemisella työttömällä ja ei-akateemisella työttömällä? Yhtä työtön sinä olet kuin ammattikoulun tutkinnonkin suorittanut työtön on! Tiesitkö edes sitä, että ammattisuojakaan ei estä sinua ottamasta tietyn ajan kuluttua työttömänä oleilusi jälkeen vastaan mitä tahansa työtä, mitä vielä tässä valtiossamme on tarjolla?

Kuuleppas, kun ei ne työkkärissä tiedä enää kenenkään kohdalle, mitä ne tekee, sillä töitä ei yksinkertaisesti ole kaikille halukkaille, ja siihen ei vaikuta sun akateemisuutesi tai ammattikoulutuksesi taso

Kuulepa nyt. Onhan siinä iso ero. Mitä koulutetumpi on, sitä vähemmän te-toimiston tädit osaavat keksiä mitään jäyniä. Ammattikorkeasta valmistuneet tutut ovat saaneet näitä hae-tuota-paikkaa -käskyjä, mutta minä en kertaakaan tässä kahden vuoden työttömyyden aikana. Akateemisuus suojaa tuollaiselta paskalta. Tällä on merkitystä.

Itse haen töitä ja makselen samalla opintolainan eriä pois työmarkkinatuesta. Jokaiseen hakuun kanssani osallistuu 100-500 muutakin, joista yksi valitaan. Voi mennä aika pitkä aika lainanmaksun kanssa. Kouluttamattomien hommiin maisteri tai tohtori ei pääse. Niihin otetaan ennemmin reippaita parikymppisiä. Vaikka miten haluaisin, niin en pääse sellaisiin hommiin, mitä tein ennen valmistumista, koska niihin otetaan opiskelijoita, ei valmistuneita. Nuo viittaukset ammattisuojaan ovat hölynpölyä. Työnantaja valitsee työntekijän, eikä te-toimisto, ja työnantajalle ei kelpaa ylikoulutettu ihminen, koska tämän "motivaatio ei ole uskottava".

Itse ammattikorkeakoulun käynyt, eikä minua mihinkään ole laitettu. Muutama kerta tuli alussa, että hae tätä paikkaa ja ne olivat ihan oikeita paikkoja ja olinkin niitä jo hakenut.

Vierailija
72/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ammattikorkeakoulun käynyt, eikä minua mihinkään ole laitettu. Muutama kerta tuli alussa, että hae tätä paikkaa ja ne olivat ihan oikeita paikkoja ja olinkin niitä jo hakenut.

Puhe olikin juuri noista hakukehoituksista. Hyvä, jos sinua ei ole turhaan ahdisteltu. Pointtina siis, että jos koulutettu ihminen ei kykene omatoimisesti hakemaan töitä, niin silloin kyseessä on tilanne, jossa te-toimiston lähettämät käskyt eivät joka tapauksessa työllistä häntä.

Vierailija
73/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole työkkäri pahemmin ainakaan minua häirinnyt. Jossain infotilaisuudessa kävin pari vuotta sitten mutta sen jälkeen on vain ollut näitä puoli vuotta eteenpäin siirtyviä soittoaikoja.

Vierailija
74/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhe olikin juuri noista hakukehoituksista. Hyvä, jos sinua ei ole turhaan ahdisteltu. Pointtina siis, että jos koulutettu ihminen ei kykene omatoimisesti hakemaan töitä, niin silloin kyseessä on tilanne, jossa te-toimiston lähettämät käskyt eivät joka tapauksessa työllistä häntä.

En näe miksi työkkäri ei yhtälailla laittaisi myös akateemiselle hakukäskyä jos on tarjolla jotain selviä paikkoja. Itselläni on niin kapea koulutusala, että työkkärin tyyppienkin on helppo löytää minulle sopivat nimikkeet. Laittoivat ilmeisesti muutaman alkuun, että vaikuttaa siltä, että ovat hommassa mukana. Sen jälkeen eivät ole vaivautuneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi