Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät: Kuinka usein joudutte käymään työkkärissä "keskustelemassa"?

Vierailija
15.06.2015 |

Mä joudun noin joka kolmas kuukausi käymään työkkärissä "juttelemassa". Työkkärin setä kyselee mitä olen tehnyt viime aikoina ja sitten alkaa se koulutuksen tuputus. Pitäisi alkaa opiskelemaan jotain. Aina sama juttu. Netistä olen lukenut, että jotkut onnekkaat kutsutaan noin kerran vuodessa Te-toimistoon. Vituttaa tää jatkuva turhanpäiväinen ravaaminen, josta ei ole mitään hyötyä. Jos muhun iskee oppimisen halu, löydän itsekin tieni kouluun, niinkuin olen aikaisemminkin löytänyt. Ja sit se ärsyttää, kun pitäisi jollekin tuntemattomalle tyypille kertoa omasta elämästä niitä näitä. Mitä se hyödyttää mun työllistymistäni? 

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo tarvinnut kertaakaan käydä siellä ja yhdesti ovat soittaneet, silloin kun jäin työttömäksi puoli vuotta sitten. Asun pikkupaikkakunnalla mutta alueen työkkäri on Oulussa. Kainuussa asuessani jouduin käymään työkkärissä paikan päällä parin kuukauden välein.

Vierailija
22/74 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskalle, jonka mielestä työkkäri on turha laitos. Itse olen hakenut työtä, jonka ilmoituksen löysin työkkärin kautta. Ja kyseinen työ on ollut vakituinen nyt neljä vuotta. Sattui vielä niin hassusti, että kyseinen työpaikkailmoitus tuli samana aamuna, kun ilmoittauduin työttömäksi. :D Sisareni on myös saanut työkkärin kautta töitä. Hänelle virkailia soitti ja tarjosi tätä nimenomaista työtä. Työnantaja oli pyytänyt virkailijaa kyselemään potentiaalisilta hakijoilta ennen ilmoituksen julkistamista. Tästä aikaa noin seitsemän vuotta.

Isäni on tällä hetkellä työtön ja käy paikalla noin vuoden välein. Yhteen koulutukseen "joutui" heti työttömyyden alussa. Kyseessä tänä vuonna 60 täyttävä ihminen, joka teki yli 40 vuotta samassa firmassa töitä ennen YT-neuvotteluja. Ei hae aktiivisesti töitä vaan odottaa eläkkeen alkua ja elää täysin mukavasti ansiosidonnaisella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin vuoden välein.

Vierailija
24/74 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran on tarvinnut käydä paikan päällä ihan alussa, sen jälkeen on ollut vain tuo soittoaika puolen vuoden päähän, jota ei sitten kuitenkaan käytetä vaan aika siirtyy itsestään taas muutamalla kuukaudella eteenpäin.

Toisaalta olen käynyt koulutuksissa ja palkkatuella töissä, joten sen takia on ollut yhteydenpitoa joka tapauksessa. Ehkä siksi ei ole enää erikseen kutsuttu mihinkään?

Vierailija
25/74 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaakaan en ole käynyt työkkärin työntekijän juttusilla. Noin 1,5kk valmistumisesta jouduin osallistumaan työkkärin tiloissa nuorille suunnattuun työnhakuinfoon (käsiteltiin asioita, jotka on käsitelty jo peruskoulun opotunneilla ja uudelleen lukiossa jne.). Infon piti Spring House Oy:n työntekijä. Noin 2 kk työttömyyden alusta jouduin osallistumaan työnhakuvalmennuskurssille, jonka senkin piti jokin työkkärin kanssa yhteistyössä oleva konsulttiyritys.

On työkkäristä muutama setä ja täti soitellut, mutta vain silloin jos olen jättänyt yhteydenottopyynnön sen takia, että ovat mokailleet jotain. Muun muassa jättäneet lausuntoja antamatta, vaikka olisi pitänyt jne. Luojan kiitos sain töitä.

Vierailija
26/74 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ole vuoden sisään käynyt. Se oli työpaikkahaastattelu, jonka ansiosta olin 7 kk ajan töissä (määräaikainen tehtävä). Työnantaja oli pyytänyt etsimään työntekijöitä ennen kuin ilmoitus olisi tullut nettiin. Menen samalle työnantajalle heinäkuussa.

Vierailija
27/74 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäämässä hoitovapaalta työttömäksi. Pitää kai hakemus nykyään laittaa vaan netissä. Olisin halunnut paikanpäälle mennä ja keskustella tilanteessa. Tämä ei vissiin enää edes onnistu. :(

Vierailija
28/74 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksan vuoden aikana olen tainnut käydä työkkärissä 3 kertaa + pakollisen alkuinfon. Kahdeksan vuoden aikana olen hankkinut useita kertoja itselleni työtä eli tehnyt pätkiä. Välillä olen ollut poissa työmarkkinoilta ja aina uudestaan ilmottautuessa homma on hoitunut vain netissä ja puhelimessa. Parin viime vuoden aikana eivät ole enää edes vaivautuneet soittamaan, vaikka niitäkin "TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä viimeistään xx.xx. mennessä"-ilmoituksia on omilla sivuilla näkynyt. Siirtävät vaan aina aikojaan eteenpäin.

Käytännössä olen tehnyt niin paljon töitä, että työkkärissä varmaan katsovat, ettei heillä ole minulle tarjota sen enempää. Kerran ovat lähettäneet tiedon paikasta, jota hakea. Olisin hakenut sitä muutenkin. Ja kerran työkkäristä oli annettu yhteystietoni työnantajalle, joka minulle sitten soittikin. Osoittautui minulle vääräksi paikaksi, ei ollut koulutusta eikä osaamista siihen työhön.

Vierailija
29/74 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tarvi enää käydä ollenkaan. Kaikki hoituu netissä tai puhelimessa.

Vierailija
30/74 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh.. Siis työtön valittaa kun pitää käydä muutaman kerran vuodessa juttelee työkkärissä.. Ahdistaako se että mitä siihen vastataan ku tarjotaan töitä? Aattele ku työssä käyvät joutuu 5 päivänä viikossa menemään töihin..
Mä oon ollut viimeisen 10 vuoden aikana neljällä eri työnantajalla töissä ja yhtään päivää en niiden välissä ole ollut työttömänä. Taidatte olla näitä elämäntapatyöttömiä..

Vierailija
31/74 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kävin työkkärissä syksyllä 2013. Sen jälkeen on vain ollut niitä "soitetaan päivänä X" mutta ne aina siirtyy puolella vuodella eteenpäin

Vierailija
32/74 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuin toimistoon käymään 2 viikon välein ukon, joka tuli kuuliaisesti paikalle työvaatteissa ja jätti työkaluja ja -materiaaleja täynnä olevan autonsa aina käydessään suoraan toimiston ikkunan eteen.

Käynnin syy oli työnhaun uusiminen. Uusittiin siis asiakkaan työnhaku ja laitettiin seuraava uusiminen  noin 2 viikon päähän. Joka käynnillä printtasin sille nipun työpaikkoja.

Siinä vierähti jokunen aika. Sitten ukolla loppui ansiosidonnaiset ja alkoi kelan rahat. Samalla syntyi tuo tukimahdollisuus pitkäaikaistyöttmille.

Toimisolta lähti ukolle pakollinen haku palkkatuettuun työhön,johon otetaan jokainen joka vaan ovesta tukioikeus myönnettynä kävelee sisälle.  En viittinyt kattoa että hakiko se sitä, vai löytyikö sitten "yllättäen" työtä muualta.

Yhdelle asiakkaalle määrättiin käyminen toimistossa työnhaun uusimisen takia kerran viikossa. Kela oli ottanut yhteyttä työkkäriin ja ihmetellyt että minkä takia asiakkaan osoite ja tiedot oli käännetty talveksi etelä-portugaliin. Toimiston johtaja otti tästä vähän nokkiinsa, että tämmöistä lomailua työkkärin rahoilla yritettiin. Määräsi sitten uusimisen kerran viikossa henkilökohtaisella käynnillä, ettei ainakaan pääse kovin pitkiä portugeesen lomia sen työkkärirahaa kuittaamala pitämään.

Vierailija
33/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joidenki ei tarvi käydä sielä vuoteen?

Vierailija
34/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt kertaakaan. Ei ole tullut yhtäkään "työtarjousta" (sitäkin enemmän olen itse hakenut). Työkkäristä piti olla yhteydentotto 5.7. ja päivystin mökillä puhelimen kanssa, mutta kukaan ei soittanut ja aika oli omissa tiedoissa siirtynyt yli puolen vuoden päähän. Olin pettynyt, koska olisin halunnut keskustella opiskelu- ja muista vaihtoehdoista. Olen päättänyt huomenna soittaa sinne ja varata jonkinlaisen ajan. Joku saa nyt virkansa puolesta neuvoa minua, kuinka minä 45-vuotias, korkeakoulutettu ja 20 v. töitä tehnyt ihminen joko työllistyy tai pystyy opiskelemaan uuden ammatin. Olen ollut nyt vuoden ilman työtä.

Ja kyllä, osaan googlata, mutta haluan nyt jonkun ammattilaisen apua, esim. ammatinvalintapsykologi tms. ja konkreettisis aneuvoja mm. toimeentulosta opintojen aikana. Siksihän he siellä ovat töissä.

Vierailija
35/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsuin toimistoon käymään 2 viikon välein ukon, joka tuli kuuliaisesti paikalle työvaatteissa ja jätti työkaluja ja -materiaaleja täynnä olevan autonsa aina käydessään suoraan toimiston ikkunan eteen.

Käynnin syy oli työnhaun uusiminen. Uusittiin siis asiakkaan työnhaku ja laitettiin seuraava uusiminen  noin 2 viikon päähän. Joka käynnillä printtasin sille nipun työpaikkoja.

Siinä vierähti jokunen aika. Sitten ukolla loppui ansiosidonnaiset ja alkoi kelan rahat. Samalla syntyi tuo tukimahdollisuus pitkäaikaistyöttmille.

Toimisolta lähti ukolle pakollinen haku palkkatuettuun työhön,johon otetaan jokainen joka vaan ovesta tukioikeus myönnettynä kävelee sisälle.  En viittinyt kattoa että hakiko se sitä, vai löytyikö sitten "yllättäen" työtä muualta.

Yhdelle asiakkaalle määrättiin käyminen toimistossa työnhaun uusimisen takia kerran viikossa. Kela oli ottanut yhteyttä työkkäriin ja ihmetellyt että minkä takia asiakkaan osoite ja tiedot oli käännetty talveksi etelä-portugaliin. Toimiston johtaja otti tästä vähän nokkiinsa, että tämmöistä lomailua työkkärin rahoilla yritettiin. Määräsi sitten uusimisen kerran viikossa henkilökohtaisella käynnillä, ettei ainakaan pääse kovin pitkiä portugeesen lomia sen työkkärirahaa kuittaamala pitämään.

No kyllä tuo portugalissa lomailua yrittänyt tapaus on aika härski. Että ihan oikein pakottaa se käymään joka viikko työkkärissä.

Vierailija
36/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertaakaan käynyt työkkärissä tai jutellut sen henkilökunnan kanssa. Tässä jo kohta puolitoista vuotta työttömänä ollut, ja ikää yli 40. Tutkintotodistukset ja muut lähetin verkossa, töissä olin viime kerran vuonna 2007, osa-aikaisena muutaman kuukauden. Muuten olen elellyt omilla rahoillani, mutta nekin loppuivat.

Vierailija
37/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh.. Siis työtön valittaa kun pitää käydä muutaman kerran vuodessa juttelee työkkärissä.. Ahdistaako se että mitä siihen vastataan ku tarjotaan töitä? Aattele ku työssä käyvät joutuu 5 päivänä viikossa menemään töihin..

Mä oon ollut viimeisen 10 vuoden aikana neljällä eri työnantajalla töissä ja yhtään päivää en niiden välissä ole ollut työttömänä. Taidatte olla näitä elämäntapatyöttömiä..

Voi hellanlettas... Ihan olet 10 vuotta ollut töissä. Annan mitalin. Mutta mietipä, jo viikon päästä saatat päästä meidän työttömien iloiseen joukkoon.

Luuletko että se keskustelu johtaa johonkin työn tarjoamiseen? Olet tietty vielä aika nuori noilla työvuosilla etkä vissiin se ihan penaalin terävin kynä muutenkaan.

Työttömänä on 500.000 suomalaista, mulla on työvuosia takana 25 katkeamattomana putkena, mutta työnantaja teki konkurssin ja työttömäksi jäin.  Joo, ei harmittaisi yhtään käydä vaikka joka kuukausi työkkärissä, jos siitä olisi yhtään minkäänlaista hyötyä. Mutta köydä siellä selaamassa MOL:n avoimia työpaikkoja yhteistyönä "no tätähän sä voisit kai hakea?" "joo, olen jo hakenut" ei kauheasti nosta mielialaa, kun sitä teen ihan itse jopa monta kertaa päivässä ja osaan hakea niitä paikkoja myös itse.

Vierailija
38/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle soitti asiakas närkästyyneenä kun oli saanut kutsun tulla ajanvaraukella työkkäriin käymään. Hän oli erittäin voimakkaasti sitä mieltä, että tämmöiset kutsujen laittamiset on vaan kiusaamista. Häntä vaan pakotetaan alvariinsa työkkärissä laukkaamaan.

Katoin sen tietoja niin se oli viimeksi käynyt työkkärissä yli vuosi sitten...

Vierailija
39/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt. Kerran tai pari on vissiin tarkastettu tilanne puhelinsoitolla. Nekin soitot ovat tulleet ihan miten sattuu... se päivämäärä liikkuu aina eteenpäin, jos ei ehditä silloin soittaa. Aika rauhassa saa akateeminen työtön olla. 

Vierailija
40/74 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle soitti asiakas närkästyyneenä kun oli saanut kutsun tulla ajanvaraukella työkkäriin käymään. Hän oli erittäin voimakkaasti sitä mieltä, että tämmöiset kutsujen laittamiset on vaan kiusaamista. Häntä vaan pakotetaan alvariinsa työkkärissä laukkaamaan.

Katoin sen tietoja niin se oli viimeksi käynyt työkkärissä yli vuosi sitten...

No kerrohan mitä siellä työkkärikäynnillä sitten tapahtui? MIten se edesauttoi sen työttömän työllistymistä? Mitä konkreettista teit, jotta hän voisi työllistyä? Mikä oli se hyöty että hän tuli juttusillesi?

Aidosti kiinnostaa, koska omakohtainen kokemus on niin kertakaikkisen huono. Selataan just todellakin jotain mollia porukalla ja mietitään että pitäiskö sun hakea vaikka tätä paikkaa? Lisäksi työntekijät TÄYSIN pihalla siitä, mitä duunia voi tehdä milläkin koulutuksella. Mulle mm. ehdotettiin fysioterapeutin työn hakua ihan päin näköä, vaikka en ole opiskellut päivääkään ko. alaa, vaan sivuaineena yliopistossa liikuntahallintoa ja senkin jälkeen tehnyt työurani aivan toisella alalla. Ne ihmiset siellä on jotenkin niin....pihalla kuin lumiukko ja eivät vaan elä tätä päivää. Varsinainen suojatyöpaikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme