Työttömät: Kuinka usein joudutte käymään työkkärissä "keskustelemassa"?
Mä joudun noin joka kolmas kuukausi käymään työkkärissä "juttelemassa". Työkkärin setä kyselee mitä olen tehnyt viime aikoina ja sitten alkaa se koulutuksen tuputus. Pitäisi alkaa opiskelemaan jotain. Aina sama juttu. Netistä olen lukenut, että jotkut onnekkaat kutsutaan noin kerran vuodessa Te-toimistoon. Vituttaa tää jatkuva turhanpäiväinen ravaaminen, josta ei ole mitään hyötyä. Jos muhun iskee oppimisen halu, löydän itsekin tieni kouluun, niinkuin olen aikaisemminkin löytänyt. Ja sit se ärsyttää, kun pitäisi jollekin tuntemattomalle tyypille kertoa omasta elämästä niitä näitä. Mitä se hyödyttää mun työllistymistäni?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Mulle soitti asiakas närkästyyneenä kun oli saanut kutsun tulla ajanvaraukella työkkäriin käymään. Hän oli erittäin voimakkaasti sitä mieltä, että tämmöiset kutsujen laittamiset on vaan kiusaamista. Häntä vaan pakotetaan alvariinsa työkkärissä laukkaamaan.
Katoin sen tietoja niin se oli viimeksi käynyt työkkärissä yli vuosi sitten...
Oli joko piilovittuilua tai sit asuu ihan jossain muualla kuin ilmoittamassaan osoitteessa.
En ole käynyt kertaakaan yli vuoteen. Kerran yritin mennä, mutta mut lähetettiin neuvontatiskiltä pois. Ei kuulemma ole asiaa, jollei oteta yhteyttä. Olen hakenut joitakin työllistämistä edistäviä toimia, mihin en ole päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni noiden työkkärikäyntien nöyryytysvaikutus on ihan liian pieni, jotta työttömyys oikeasti vähenisi. Mieluummin työttömät pitäisi laittaa kulkemaan kadulle kyltti "olen elämäntapatyötön ja elän sinun rahoillasi" kaulassa. Se toisi aitoa halua työllistymiseen.
Toivottavasti jäät pian työttömäksi etkä saa enää uusia töitä. Voit sitten itse kokeilla tuota kehittelemääsi metodia.
Työttömmyyttähän suomessa vähennetään tuomalla suomeen ulkomailta lisää työttömiä. Pitäisi saada suurempi muutoliike pois suomesta. Ehkä jokin kannustinraha maastamuuttoon niille, joilla on työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt. Kerran tai pari on vissiin tarkastettu tilanne puhelinsoitolla. Nekin soitot ovat tulleet ihan miten sattuu... se päivämäärä liikkuu aina eteenpäin, jos ei ehditä silloin soittaa. Aika rauhassa saa akateeminen työtön olla.
Mitä eroa on akateemisella työttömällä ja ei-akateemisella työttömällä?
Yhtä työtön sinä olet kuin ammattikoulun tutkinnonkin suorittanut työtön on!
Tiesitkö edes sitä, että ammattisuojakaan ei estä sinua ottamasta tietyn ajan kuluttua työttömänä oleilusi jälkeen vastaan mitä tahansa työtä, mitä vielä tässä valtiossamme on tarjolla?
Toivonkin sulle ihan työkkäristä työtarjousta, että loppuu se sinun rauhassa oleminen ja toisten verorahoilla lekottelu vain sen takia, että olet akateemisesti koulutettu työtön.
Oletko itse edes hakenut työtä aktiivisesti päivittäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle soitti asiakas närkästyyneenä kun oli saanut kutsun tulla ajanvaraukella työkkäriin käymään. Hän oli erittäin voimakkaasti sitä mieltä, että tämmöiset kutsujen laittamiset on vaan kiusaamista. Häntä vaan pakotetaan alvariinsa työkkärissä laukkaamaan.
No kerrohan mitä siellä työkkärikäynnillä sitten tapahtui? MIten se edesauttoi sen työttömän työllistymistä? Mitä konkreettista teit, jotta hän voisi työllistyä? Mikä oli se hyöty että hän tuli juttusillesi?
Aidosti kiinnostaa, koska omakohtainen kokemus on niin kertakaikkisen huono. Selataan just todellakin jotain mollia porukalla ja mietitään että pitäiskö sun hakea vaikka tätä paikkaa? Lisäksi työntekijät TÄYSIN pihalla siitä, mitä duunia voi tehdä milläkin koulutuksella. Mulle mm. ehdotettiin fysioterapeutin työn hakua ihan päin näköä, vaikka en ole opiskellut päivääkään ko. alaa, vaan sivuaineena yliopistossa liikuntahallintoa ja senkin jälkeen tehnyt työurani aivan toisella alalla. Ne ihmiset siellä on jotenkin niin....pihalla kuin lumiukko ja eivät vaan elä tätä päivää. Varsinainen suojatyöpaikka.
No tämä. Itse olen vastavalmistunut insinööri jolla ei käytännössä päivääkään oikeaa työkokemusta. Siellä sitten virkailijan kanssa pohdittiin millaista hakemusta minun pitäisi laittaa menemään johonkin ylemmän toimihenkilön tehtävään jolla alaisia ja isot vastuualueet. Haloo haloo onko valoo! Meinasin alkaa nauramaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni noiden työkkärikäyntien nöyryytysvaikutus on ihan liian pieni, jotta työttömyys oikeasti vähenisi. Mieluummin työttömät pitäisi laittaa kulkemaan kadulle kyltti "olen elämäntapatyötön ja elän sinun rahoillasi" kaulassa. Se toisi aitoa halua työllistymiseen.
Toivottavasti jäät pian työttömäksi etkä saa enää uusia töitä. Voit sitten itse kokeilla tuota kehittelemääsi metodia.
Mä kyllä en elä sinun rahoillasi, vaan puolisoni rahoilla, ja hän makselee sen verran paljon veroja tähän valtioon, että laittaisin lapun kaulalleni, että minä elän puolisoni rahoilla. Tuo mukoma työmarkkinatuki 500 ekua on vain pikkuinen verovähennys puolisoni maksamille veroilleen. NS. puolisovähennys, kuten ennen vanhaan oli verotuksessa voimissaan, ken elätti myös puolisonsa ja lapsista oli lapsivähennys, kenellä oli lalaikäisiä apsia elätettävänään.
Muistaako kukaan palstalainen vielä aikaa, kun verotuksessa oli aviottomille naisille ja miehille ns. vanhanpiian vero, kun ikää oli yli 25 vuotta, ja henkilö oli vielä naimaton???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä en elä sinun rahoillasi, vaan puolisoni rahoilla, ja hän makselee sen verran paljon veroja tähän valtioon, että laittaisin lapun kaulalleni, että minä elän puolisoni rahoilla. Tuo mukoma työmarkkinatuki 500 ekua on vain pikkuinen verovähennys puolisoni maksamille veroilleen. NS. puolisovähennys, kuten ennen vanhaan oli verotuksessa voimissaan, ken elätti myös puolisonsa ja lapsista oli lapsivähennys, kenellä oli lalaikäisiä apsia elätettävänään.
Muistaako kukaan palstalainen vielä aikaa, kun verotuksessa oli aviottomille naisille ja miehille ns. vanhanpiian vero, kun ikää oli yli 25 vuotta, ja henkilö oli vielä naimaton???
Edellinen korjaa kohdan: ...alaikäisiä lapsia...:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt. Kerran tai pari on vissiin tarkastettu tilanne puhelinsoitolla. Nekin soitot ovat tulleet ihan miten sattuu... se päivämäärä liikkuu aina eteenpäin, jos ei ehditä silloin soittaa. Aika rauhassa saa akateeminen työtön olla.
Tiesitkö edes sitä, että ammattisuojakaan ei estä sinua ottamasta tietyn ajan kuluttua työttömänä oleilusi jälkeen vastaan mitä tahansa työtä, mitä vielä tässä valtiossamme on tarjolla?
Toivonkin sulle ihan työkkäristä työtarjousta, että loppuu se sinun rauhassa oleminen ja toisten verorahoilla lekottelu vain sen takia, että olet akateemisesti koulutettu työtön.
No älä nyt suutu. Pointti oli se, että te-toimisto ei itsekkään tiedä mitä pitäisi tehdä korkeakoulutetulle työvoimalle. Eikä sieltä mitään työtarjouksia tule kuin todella harvakseltaan. Ne duunaritason työtarjoukset menee duunaritason koulutetuilla niinkuin pitääkin. Joskus tulee jotain päällikkötason tarjouksia johon ei tietystikkään työtöntä palkata.
En ikinä. Laitan vaan sähköpostia, että olisi taas työnhaun uusinta edessä. Virkailija sitten lätkäisee seuraavan yhteydenottopäivän johonkin puolen vuoden päähän, jolloin taas laitan yhden sähköpostin. Näin on mennyt kolme vuotta. Yhteensä työttömyyttä 7 vuotta takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä nyt suutu. Pointti oli se, että te-toimisto ei itsekkään tiedä mitä pitäisi tehdä korkeakoulutetulle työvoimalle. Eikä sieltä mitään työtarjouksia tule kuin todella harvakseltaan. Ne duunaritason työtarjoukset menee duunaritason koulutetuilla niinkuin pitääkin. Joskus tulee jotain päällikkötason tarjouksia johon ei tietystikkään työtöntä palkata.
Kuuleppas, kun ei ne työkkärissä tiedä enää kenenkään kohdalle, mitä ne tekee, sillä töitä ei yksinkertaisesti ole kaikille halukkaille, ja siihen ei vaikuta sun akateemisuutesi tai ammattikoulutuksesi taso. Mutta tottahan on, että huonommassa asemassa ovat aivan vihreät juuri tutkinnon suorittaneet, joilla ei ole päivänkään työkokemusta mistään alalta, ja jotka ovat olleet lisäksi monia vuosia hoitamassa kotona omia lapsiaan.
Oon käsittänyt että yhteydenotot ovat riippuvaisia sun työllistymissuunnitelmista, esim itsellä jäin työttömäksi alkuvuodesta mutta ja sanoin että yritän päästä palkkatukitöihin kun oli yksi paikka tähtäimessä, en päässyt mutta eivät ottaneet yli puoleen vuoteen yhteyttä, pari työtarjousta taisivat lähettää.
Nyt kun jäin keväällä työttömäksi ja aloitan koulun syksyllä niin ilmoitin koulun alusta heti ja eivät ole olleet ollenkaan yhteydessä. Paitsi antaneet lausunnon työttömyydestä.
Olen ollut hieman yli vuoden työttömänä. Alkuaan haastattelu hoidettiin puhelimitse. Kertaakaan en ole joutunut käymään haastattelussa varsinaisesti työkkärissä. Puhelinkeskustelun perusteella toimitin heille todistukseni opinnoista. Tänä kesänä tuli työkkärin kautta kehoitus työhaastatteluun ja kävin sitten siinä työpaikassa haastattelussa ja en päässyt töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerrohan mitä siellä työkkärikäynnillä sitten tapahtui? MIten se edesauttoi sen työttömän työllistymistä? Mitä konkreettista teit, jotta hän voisi työllistyä? Mikä oli se hyöty että hän tuli juttusillesi?
Aidosti kiinnostaa, koska omakohtainen kokemus on niin kertakaikkisen huono. Selataan just todellakin jotain mollia porukalla ja mietitään että pitäiskö sun hakea vaikka tätä paikkaa? Lisäksi työntekijät TÄYSIN pihalla siitä, mitä duunia voi tehdä milläkin koulutuksella. Mulle mm. ehdotettiin fysioterapeutin työn hakua ihan päin näköä, vaikka en ole opiskellut päivääkään ko. alaa, vaan sivuaineena yliopistossa liikuntahallintoa ja senkin jälkeen tehnyt työurani aivan toisella alalla. Ne ihmiset siellä on jotenkin niin....pihalla kuin lumiukko ja eivät vaan elä tätä päivää. Varsinainen suojatyöpaikka.
No tämä. Itse olen vastavalmistunut insinööri jolla ei käytännössä päivääkään oikeaa työkokemusta. Siellä sitten virkailijan kanssa pohdittiin millaista hakemusta minun pitäisi laittaa menemään johonkin ylemmän toimihenkilön tehtävään jolla alaisia ja isot vastuualueet. Haloo haloo onko valoo! Meinasin alkaa nauramaan.
Tiesitkö, että puun juurelta on työura aloitettava, eikä pelkän insinöörin tutkinnolla ilman työkokemusta päällikkötason paikoille suoraan kukaan ole päässytkään, voihan sinne hakea, mutta eivät ota, niin miksi et hae johonkin alemman tason tekniseen hommaan, kyllä niitäkin on, ihan turhaa väittää, ettei ole, ja sitä paitsi tietyn ajan kuluttua sun insinööripapereillasi ei ole mitään jalansijaa, koska työkkärin täti tai setä voi pistää sinut karenssin uhkaamana vaikkapa katujen siivoojaksi tms:ksi. Koeta nyt itsekin duunipaikkaasi hakea ihan netin eri työnvälitysfirmojen kautta, ja selaile sanomalehtien työnhakuosioita, äläkkä luota vaan johonkin työkkärin virkailijaan, että se sulle duunipaikan tuosta vaan järkkäilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuleppas, kun ei ne työkkärissä tiedä enää kenenkään kohdalle, mitä ne tekee, sillä töitä ei yksinkertaisesti ole kaikille halukkaille, ja siihen ei vaikuta sun akateemisuutesi tai ammattikoulutuksesi taso. Mutta tottahan on, että huonommassa asemassa ovat aivan vihreät juuri tutkinnon suorittaneet, joilla ei ole päivänkään työkokemusta mistään alalta, ja jotka ovat olleet lisäksi monia vuosia hoitamassa kotona omia lapsiaan.
Mä oon sen verran hullu, että voisin mennä vaikka 9e/päivä opettelemaan niitä oman alan ja koulutusta vastaavia juttuja. Tykkään tosi paljon opiskelemastani alasta, mutta sekään ei käy kun olen ollut liian vähän aikaa työttömänä. Onko toi sitten työkokeilua vai mitä nykyään kun kuulemma työharjoittelua ei enää ole.
Että tämmöstä meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä insinöörin opintoihin kuulu työharjoittelua??? Senhän takia opiskeluihin kuuluu työharjoittelu että saa työkokemusta, muutenhan tuollainen työharjoittelu olisi ihan turhaa?
Työkkärillä ei oo mitään virkaa!
Töitä ei saa ja se on ihan turhanpäiväistä siellä käydä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä insinöörin opintoihin kuulu työharjoittelua??? Senhän takia opiskeluihin kuuluu työharjoittelu että saa työkokemusta, muutenhan tuollainen työharjoittelu olisi ihan turhaa?
Mietippä itse minkätasoisia tehtäviä suurin osa näistä harjoittelijoista tekee. Kyllä minunkin luokalla oli vaikka minkälaista kahvinkeittäjää ja paperilappusten postittajaa, mutta se on eri asia paljonko sitä alan työkokemusta sitten tuli... noh osa tietenkin vielä tuossa iässä opettelee heräämään töihin, joten varmaan he tunsivat sitten oppineensa jotain.
Sillon ku ekaa kertaa jäin (pitkäaikais)työttömäksi, oli aika 1-2 kk välein. Oli kyllä perseestä ravata siellä. Nyt ei oo tarvinnut käydä pitkään aikaan, pitäisi soittaa sille virkailijalle piakoin kuulemma että työnhaku pysyy voimassa.
Ei mitään hajua, et milloin ois seuraava käynti työkkärissä.