Te joiden kumppanit nukkuvat pitkälle iltapäivään.. argh!
Siis nyt mulla vaan meni yksinkertaisesti hermot. En jaksa enää! Ollaan oltu miehen kanssa pian 5 vuotta yhdessä ja koko tän suhteen ajan mua on harmittanut se, että mies nukkuu joka saakelin viikonloppu ja vapaapäivinä pitkään. Saattaa nukkua helposti vaikka neljään asti, jos en yritä herätellä sitä ennen. Miehen mielestä on herännyt aikaisin, jos sattuu joskus nousemaan 12-14 välillä. Sitten juo pari tuntia kahvia ja istuu koneella ja miettii sen jälkeen, että mitäs sitä tänään tekis.
Herään itse viikonloppuisin yleensä joskus 8-9 aikoihin ja nautin kyllä siitä että voin rauhassa keitellä kahvit, käydä koiran kanssa lenkillä ja syödä aamupalaa. Kuitenkin oon etenkin nyt viimeisen vuoden aikana huomannut että kaipaan tosi paljon sellaista, että voisin puolison kanssa yhdessä juoda aamukahvit, syödä aamupalaa ja lähteä vaikka ruokaostoksille, torille, kirpputorille tai ihan vaan ulos kävelemään kun olisi kerrankin yhteistä vapaa-aikaa. Voisin kutsua meille vieraita ja olen kutsunutkin, mutta se tuntuu jotenkin nololta kun porukkaa tulee kahville ja olen leiponut tarjottavaa ja siivonnut ja mies se vaan vetää hirsiä makuuhuoneessa kellon ollessa kaksi päivällä.
Me ei oikeastaan koskaan viikonloppuisin kokata ruokaa kuin vasta joskus myöhemmin illalla. Ei tehdä yhdessä viikonlopun ruokaostoksia, ei suunnitella viikonlopun menoja kun mitään ei voi suunnitella ton nukkumisen takia! Mulla ei itselläni ole ajokorttia, joten en pääse täältä kovin helposti edes lähtemään minnekään.
Ollaan puhuttu lapsista ja halutaan molemmat jälkikasvua, mutta tää on yksi suuri syy miksi olen tätäkin asiaa vatvonut niin moneen kertaan. Se tulen olemaan minä joka lapset hoitaa ja herää aikaisin aamulla. Kyllähän minä nytkin hoidan koiran aamu- ja päivälenkit ja ruokinnat sillä aikaa kun mies nukkuu. Hänen mukaansa tilanne tottakai tulee muuttumaan, jos lapsia joskus saadaan. En vaan voi mitenkään uskoa tuota, miten se nyt yhtäkkiä heräis sitten aikaisemmin kun ei ole niin tehnyt muutenkaan koko elämänsä aikana.
Työaamuisin herää vartin ennen töihiin lähtöä, juo kupin mun keittämää kahvia ja lähtee. Jos en ole pakannut eväitä valmiiksi, niin ei esimerkiksi varaa aamuisin aikaa siihen että tekisi niitä itse.
En vaan jaksa enää.. on niin tylsää tehdä kaikki yksin. Nytkin mies sanoi yli tunti sitten, että nousee jos keitän kahvia.. Oon koittanut käydä herättelemässä, mutta ei jaksa nousta.
Onko täällä muita, jotka kärsii samasta tilanteesa? Onko lapset muuttaneet tilannetta parempaan suuntaan? Kaipaan vertaistukea tai vinkkejä siihen, mitä voisin oikein tehdä tilanteen suhteen.. :(
Kommentit (91)
Mies on 26 vuotias. Olen itse vuoden nuorempi.
Tuntuu, että nyt menee itselläkin koko päivä hukkaan kun annoin tälle kiukkuiselle ololle vallan. On niin hemmetin tympääntynyt olo! Oon täällä kerennyt jo itse juoda aamukahvit, syödä aamupalan, antanut koiralle ruoan ja lenkittänyt, pessyt pyykkiä ja siivonnut keittiön ja suunnitellut päivän ruokaa. Nyt lähden jo varmaan uudestaan koiran kanssa lenkille ja mies se vaan kuorsaa tuolla, vaikka sanoi nousevansa jos keitän kahvia. Vaan eipä oo näkynyt! Jospa lähden nyt happihyppelylle niin katsotaan mikä fiilis sen jälkeen...
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:12"]
Tuntuu, että nyt menee itselläkin koko päivä hukkaan kun annoin tälle kiukkuiselle ololle vallan. On niin hemmetin tympääntynyt olo! Oon täällä kerennyt jo itse juoda aamukahvit, syödä aamupalan, antanut koiralle ruoan ja lenkittänyt, pessyt pyykkiä ja siivonnut keittiön ja suunnitellut päivän ruokaa. Nyt lähden jo varmaan uudestaan koiran kanssa lenkille ja mies se vaan kuorsaa tuolla, vaikka sanoi nousevansa jos keitän kahvia. Vaan eipä oo näkynyt! Jospa lähden nyt happihyppelylle niin katsotaan mikä fiilis sen jälkeen...
Ap
[/quote]
Hanki aamupanokaveri.
Minusta tuo on jo sellainen asia,ettävoisi pistää kova kovaa vasten. Sano, että haluat viettää vapaa-aikaanne yhdessä, ja jos se ei ole mahdollista, niin sitten ero. Ei nyt tarvitse aamukudelta käskeä heräämään, mutta vaikka nyt edes puoleenpäivään mennessä, niin ei olisi liikaa vaadittu. Kerran sinua tämä nyt selvästi melkoisesti ahdistaa, niin miksi pilata elämäänsä tuollaisella.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:12"]
Ap
[/quote]
Hanki aamupanokaveri.
[/quote]
Tämä! :) Ja kysy ensin mieheltä onko ok, katsotaan mitä vastaa.
Hmm.. Mitä se sun mies tekee työkseen? Jos on ma-pe pitkää päivää fyysisessä työssä niin en yhtään ihmettele, että viikonloppuisin on ihanaa nukkua kunnolla pitkään. Ja joillekin ihmisille se on vaan sellanen viikonlopun rutiini nukkua pidempään, kun ei tarvi herätyskelloon herätä.
Jos tuo asia sua häiritsee ihan hirvittävästi, niin koita vaikka jutella sen kakslahkeisen kanssa. Voihan sitä yrittää sopia, että esim lauantaina heräisitte molemmat kohtuu ajoissa ja tekisitte jotain yhdessä ja sitten sunnuntaina mies saisi nukkua pidempään.
Tai sitten teidän suhde ei vaan toimi erilaisten nukkumistapojen takia.
Meillä ollaan molemmat iltavirkkuja aamuntorkkuja ja joskus mies jää nukkumaan viikonloppuisin kun mä touhuilen muutaman tunnin omiani ja joskus toisinpäin. Joskus sitten lökötellään peiton alla molemmat siihen kahteen :) On ihan toimiva yhdistelmä, koska nukkuminen nyt vaan on niin kivaa ja kuitenkin kun viikolla nousee 5-6 aikaan, niin on ihanaa torkkua pitkään viikonloppuna, jos ei ole kummempaa menoa. Toisaalta taas ei mua haittaa nousta aikaisin yksin, se on sitä omaa aikaa sekin!
Ei kannata kuitenkaan tehdä kärpäsestä härkästä vaan oikeasti ottaa asia puheeksi.
Nyt tyttö lopetat ihan tyystin sen palvelun, hän itse voi hoitaa ruokansa, pyykkinsä sekä tiskinsä ja muut juttunsa. Kun palvelu pelaa, ei tarvitse muuta kuin maata päivät pitkät.
Jos lapsia pykäätte, arvaatko kuka ne hoitaa kaiken muun ohella? Eiiii... väärin meni. Ihan niin. Sinä. Yksin.
Kannattaisiko miehen mennä aiemmin nukkumaan jos nyt menee vasta selvästi puolenyön jälkeen
Ihan vaan nyt alat herättää sen silloin kun meinaa nukkua liian pitkään.
Miehelle piiskaa jos ei opettele nousemaan ajoissa. Googlaa "kotikuri".
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 15:03"]
Olen pitkään nukkuja, samoin mies ja vaikka olen lasten takia tottunut heräämään aikasin aamulla viikonloppuisinkin, en edelleenkään ole tottunut siihen. Olen ensimmäiset tunnit tosi väsynyt ja lähinnä makaan sohvalla. Esikoinen kävi kerhossa ja vein joka aamu heti herättyä sinne ja silti väsytti senkin jälkeen eli ei edes liikunta piristänyt. Todella rasittavaa, etrei keho toimi aamuisin eikä jaksa mitään tehdä. Vasta siinä 11 jälkeen alkaa tulla energiaa ja joskus kolmelta olen jo tosi pirteä. Harmi, että kaikki perhekerhot yms. On niin aikaisin, kun itse olisin siellä puolikuollut. Samoin koulut ja työt on olleet vaikeita jos on aamuvuoro. Joskus teininä nukuin siivouskomerossa, kun olin siivoojana. Koulussa nukahdin joskus tunnille. Kohta pitäs alkaa työt aamuvuorossa enkä tiedä miten onnistun. Ilman lapsia oli helppo tehdä iltavuoroa jolloin olin aina pirteä. Sai nukkua pitkään ja elää oman rytmin mukaan. Joskus luin jutun, että geenit voi olla syynä tähän. Iltavirkuilla voi kestää 3-4 tuntia ennen kun kunnolla aamulla herää.
[/quote]
Mihin aikaan menet illalla nukkumaan?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 13:59"]
Unohtui tosiaan kirjoittaa aiemmin, että mies usein jää illalla pelaamaan tai on kavereiden kanssa kun menen nukkumaan. Saattaa tulla vasta 4-5 aikaan nukkumaan ja herää sitten siitä 12 tunnin päästä. Mutta jos joskus sattuu niin, että mies tulee nukkumaan vaikka 23-01 aikaan, niin silti nukkuu helposti johonkin kahteen asti. Ja arkisin on tietenkin väsynyt, kun valvonut myöhään ja herännyt aikaisin joten töiden jälkeen on tietenkin pakko tulla kotiin nukkumaan.
En vaan tiedä enää miten saisin jotain tolkkua tohon rytmiin, kun miehen mielestä siinä ei ole mikään pielessä. Pystyy siis kuitenkin heräämään ajoissa ja pärjää vähemmillä yöunilla jos on vaikka lomamatka tiedossa tai jotain muuta erikoista.
Ap
[/quote]
Vaihtoon.