Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuritetut mutta rakastetut, miten suhtaudutte asiaan nykyään?

Vierailija
28.05.2015 |

Sain aika paljon "remmiä" osana kasvatusta lapsena ja nuorena (90-luvulla), vaikka aika kiltti olinkin. Ei koskaan pikaistuksissa, vaan ensin selitettiin mistä rangaistus tuli, sitten joitakin kertoja vyöllä pepulle ja vielä halattiin ja puhuttiin asia loppuun. Nyt kuulostaa kamalalta, mutta en tiedä, miten asiaan oikein pitäisi suhtautua... Ei kai siitä mitään traumoja jäänyt, mutta jotenkin nolottaa kuitenkin.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka saitte selkään niin pitikö riisua housut vai saitteko pitää ne jalassa?

Vierailija
2/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenikään lyödä, tukistaa tai muuten alistaa lastani. Minua on kyllä mäiskitty ihan olan takaa ja ei tuntunut rakkaudelta, ei....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain myös vyöstä muutamia kertoja ja se nolottaa näin myöhemminkin vielä.En edes aikuisiällä halua puhua asiasta kellekään.

n.39

Vierailija
4/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolta kuulostaa. Miten lastaan säännöllisesti ruoskiva voisi oikeasti rakastaa tätä?

Vierailija
5/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen saanut luunappeja ja minua on tukistettu. Kerran olen saanut ihan selkääni. Minulle nuo jutut ovat nykyään ihan neutraali asia. 

Vierailija
6/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan väkivaltaa kokeneet lapset haluavat ymmärtää asian ja selittää sen itselleen parhain päin, koska on niin traumaattinen tapahtuma. Siksi suhtautuvat siihen neutraalimmin ja sallivammin kuin ei-kuritetut.

Vierailija
7/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itseäni nolottaa luunapit, läpsyt ja tukkapöllyt!!!!!! Ei jumalauta!!!!!!!

Vierailija
8/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs tämä. Isäni äiti antoi piiskaa ajan tavan mukaan, mutta itki aina enemmän kuin piiskattava. Isääni lähinnä nauratti se tilanne.
.
Ennen oli kasvatusohjeena piiskata.

Vierailija
9/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:40"]

Oudolta kuulostaa. Miten lastaan säännöllisesti ruoskiva voisi oikeasti rakastaa tätä?

[/quote]

Itse koin, että rakastettiin. Ja oletan, että luulivat tuolloin "ruoskimisen" olevan kasvatusta ja minulle hyväksi.

ap

Vierailija
10/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:55"]

Tutkimusten mukaan väkivaltaa kokeneet lapset haluavat ymmärtää asian ja selittää sen itselleen parhain päin, koska on niin traumaattinen tapahtuma. Siksi suhtautuvat siihen neutraalimmin ja sallivammin kuin ei-kuritetut.

[/quote]

Ei ole noin yksioikoista. Älykäs lapsi ymmärtää hyvinkin varhan, että aikuisen väkivallan käyttö lasta kohtaan on väärin. Vaikkakin lapsena kotiväkivaltaa on selittänyt parhain päin, ei aikuisena enää tarvitse, kun ympäristö on turvallinen. Tällainen ihminen suhtautuu väkivaltaan hyvinkin tuomitsevasti ja siihen puuttuen.

Vierailija
11/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. hyvästä kodista tullut, 80-90 -luvulla vitsaa, remmiä, luunappeja ja tukistamista isältäni, joka ei sanonut mihinkään mitään ja sitten lopulta suuttui. Nykyään puhun hänen kanssaan lähinnä säästä. 40-luvun kasvatti, joka ei osaa puhua. Koen kokeneeni vääryyttä, mutta olin pienenä taitava manipuloija, joka myös meni todella pitkälle "kiukuttelussa" ja solvaamisessa. 

Vierailija
12/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitäkin kuritettiin jonkin verran. olen synt. 80-luvulla. nykyisin erittäin hyvissä ja läheisissä väleissä vanhempien kanssa. ei vaikuta. paitsi nyt kun tämän ketjun myötä ajattelen asiaa. väärinhän se oli. mutta sen ajan mukaista. isovanhempina eivät koskaan tekisi sellaista lapsen lapsilleen.

Vierailija
13/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika useinhan selkäänsä saaneet väittävät saaneensa "ihan aiheesta" , mutta kun alkavat asiasta enemmän kertomaan niin käy ilmi ettei tullut ollenkaan aiheesta. Todella voimakas puolustusmekanismi tuntuu olevan monella kuritetuilla, eivät ollenkaan itse tajua / halua tajuta että vanhemmat tekivät vääryyttä.

Vierailija
14/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:10"]

Meitäkin kuritettiin jonkin verran. olen synt. 80-luvulla. nykyisin erittäin hyvissä ja läheisissä väleissä vanhempien kanssa. ei vaikuta. paitsi nyt kun tämän ketjun myötä ajattelen asiaa. väärinhän se oli. mutta sen ajan mukaista. isovanhempina eivät koskaan tekisi sellaista lapsen lapsilleen.

[/quote]

Niin kuritushan kiellettiin jo 1984, joten ei se nyt ihan ajan henki ollut enää sinun lapsuudessasi.

Vierailija
15/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotona saa rakkaudella antaa sapiskaa, mutta ei vahingoittamis tarkoituksella eikä vihalla. Meidän kohta 2 vuotiaskin nyt koettaa näyttää kuinka hän haluaa määrätä, eihän se sovi jos aikoo kasvattaa kunnon ihmisen. Vankilat ovat pullollaan näitä ns. vapaan kasvatuksen lapsia. Ei saa lyödä mutta kasvattaa pitää. Muista, älä koskaan vihalla mutta vain rakkaudella kasvata lasta. Lyönti on pahinta.

Vierailija
16/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -82 ja en todellakaan ole kokenut ruumiillista kuritusta. Ei ollut enää tuolloin tapana!

Vierailija
17/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:11"]

Aika useinhan selkäänsä saaneet väittävät saaneensa "ihan aiheesta" , mutta kun alkavat asiasta enemmän kertomaan niin käy ilmi ettei tullut ollenkaan aiheesta. Todella voimakas puolustusmekanismi tuntuu olevan monella kuritetuilla, eivät ollenkaan itse tajua / halua tajuta että vanhemmat tekivät vääryyttä.

[/quote]

Mielestäni en saanut aiheesta siinä mielessä, että tavallinen nuhtelu tai aresti tms. olisi ollut oikeampi tapa. Siinä mielessä sain aiheesta, että käytäntö oli johdonmukainen eikä mielivaltainen. Eli rangaistus tuli aiheesta, mutta rangaistustapa oli liian ankara.

Vierailija
18/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:19"]Olen syntynyt -82 ja en todellakaan ole kokenut ruumiillista kuritusta. Ei ollut enää tuolloin tapana!
[/quote]

Synnyin -93 ja olen saanut piiskaa. Kenellä oli tapana, kenellä ei.

Vierailija
19/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:55"]

[/quote]

Ei ole noin yksioikoista. Älykäs lapsi ymmärtää hyvinkin varhan, että aikuisen väkivallan käyttö lasta kohtaan on väärin. Vaikkakin lapsena kotiväkivaltaa on selittänyt parhain päin, ei aikuisena enää tarvitse, kun ympäristö on turvallinen. Tällainen ihminen suhtautuu väkivaltaan hyvinkin tuomitsevasti ja siihen puuttuen.
[/quote]

Ei ole yksioikoista, mutta tutkimusten tulokset osoittavat, että kurittamisen kannattajat ovat usein itse kuritettuja.

Vierailija
20/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:21"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:19"]Olen syntynyt -82 ja en todellakaan ole kokenut ruumiillista kuritusta. Ei ollut enää tuolloin tapana! [/quote] Synnyin -93 ja olen saanut piiskaa. Kenellä oli tapana, kenellä ei.

[/quote]

Mitä piiskan saaminen käytännössä tarkoittaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan