Minua ahdistaa käydä vanhemmillani kylässä...
...koska äidilläni on epäterve suhtautuminen ruokaan. Kaikki mitä tehdään, liittyy jotenkin ruokaan. Joko sitä tehdään, käydään kaupassa tai sitten syödään. Ei mene tuntia ettei sinne napaan pitäisi ahtaa jotakin.
Esim. viimeksi olin kello kahteentoista mennessä aamulla ahtanut jo yli 1000 kcal ja taas oli hirveä painostus kun en kuulemma syö mitään. Ja jos taas syön normaalisti niin, ettei ruoka ole elämän keskipiste, kuulen siitä koko ajan. Normaali, terveellinen ruoka ja säännölliset ruoka-ajat ovat hänelle outo ja sairas asia. Myös liikuntaa harrastavat ihmiset ovat jotenkin outoja, vaikka heitä salaa kadehditaan.
Näin se oli jo silloinkin kun olin lapsi. Meillä ei syöty käytännössä koskaan juuri mitään terveellistä, vaan joka päivä pullaa, jäätelöä, pannaria, piirakoita, lettuja, karkkia, mehujäitä, pitsaa jne. Äitini ei kirjaimellisesti edes tiedä, mitä monet normaalit vihannekset tai mausteet ovat. Ja perustelee, että monet leivonnaiset ovat terveellisiä, koska niissä on käytetty kananmunaa. Ja sitä ruokaa pitää syödä niin kauan että on huono olo, ihan ähkypisteeseen asti. Santsaamatta jättäminen tarkoittaa hänelle, että ruoka oli pahaa. Ylläri, että sairastin yläasteikäisenä bulimian...
Olen alkanut sanoa vähän napakammin takaisin, koska meillä on tätä nykyä lapsikin, enkä todellakaan halua hänen omaksuvan ruoanpalvontaa ja lohtusyömistä tai tylsyyteen syömistä. Äitini syöttäisi häntäkin taukoamatta sokerimössöillä (niin että lapselle tulee maha kipeäksi) jos en yhtään puuttuisi. Ja lapsi ei todellakaan ole vielä edes sen ikäinen, että tajuaisi itse haluta mitään muuta kuin normaaleja ruokia säännöllisin ruoka-ajoin.
Minä olin pullukka lapsi lapsuudenkotini ruokatottumusten vuoksi ja kärsin siitä. En jaksanut juosta muiden perässä leikeissä ja ihan pienestä pitäen tiesin olevani isompi kuin muut. Aina jouduin sitä häpeämään, että olin kömpelö ja iso. Syömishäiriön myötä laihduin, vaikkakaan en mitenkään terveellisesti, ja nykyään olen normaalipainoinen.
Kaikki nämä tunteet nousevat pinnalle kun käymme kyläilemässä vanhemmillani. Minua ahdistaa se, että äitini ei ymmärrä aiheuttaneensa minulle silloin syömishäiriötä "ruoalla rakastamisellaan" ja ylipäätään minua ottaa todella paljon päähän se, että se ruoka todellakin on siellä kaiken keskipiste.
Ja kyllä, kokkaan mielelläni siellä ollessani itse ruoat kaikille, mutta tottakai ne terveelliset ruoat ovat heille "outoja".
Mitähän sitä sitten tekisi, näistä asioista on vaikea puhua äidin kanssa...
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 13:15"]Ap, yritä johdonmukaisesti ja ystävällisesti kieltäytyä, mutta jotenkin positiivisesti, että kyllä olikin hyvää. Lapsen suhteen vetoa auktoriteettiin, "neuvolassa sanottiin", "hammaslääkärin määräys" jne. Et varmaankaan pysty muuttamaan äitiäsi, joten yritä vain jatkossakin saada kokkausvuoro, ja yritä olla välittämättä taivasteluista. Ulkoista itsesi tilanteista, yritä kokea ne ulkopuolisena, vaikka se on vaikeaa. Pyri itse puhumaan muusta kuin ruuasta, tai sitten jaa ravitsemustietouttasi, mutta positiivisesti. Ei "sokeri on pahasta", vaan "ruisleivässä on paljon kuituja". Kannattaa myös neuvoa, mitä ruokaa lapsellesi saa antaa, esim. pähkinöitä. Jos mummo haluaa hemmotella ruualla, ohjaa sitä sopivaan suuntaan. Nämä nyt tulivat mieleen, vaikka varmaan tässä ei ollut mitään uutta.
[/quote]
Kiitos neuvoista! :) Joo, tuosta lapseni hammasterveydestä olen myös huolissani, siksikin pyrin pitämään säännölliset ruoka-ajat. Itselläni on ollut lapsesta asti jatkuvasti reikiä hampaissa, luultavimmin napostelusta johtuen. Meillä ei myöskään juotu vettä, vaan janojuomana oli sokerimehu. Aikuisena jouduin opettelemaan veden juomisen, nykyään sitä meneekin paljon ja pyrin opettamaan saman lapselleni.
AP
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 12:41"]Sun äiti on selvästi savolaiskarjalaista tai eteläpohjalaista tuputtajasukua. Aina on pakko tuputtaa pakkomielteisesti ruokaa, tai muuten näytetään köyhiltä surkimuksilta muiden silmissä. :=))
[/quote]
Ylipainoisen mieheni sairaalloisen ylipainoinen äiti on tuollainen savo-karjalainen tuputtaja. Ja sitten, kun lopulta saa sanotuksi ystävällisesti "kiitos, riittää", tuputtaja kysyy oikein loukkaantumista kovaan ääneen korostaen "AI ETKÖ OTA?"
No kuule *ittu saatana en ota, tunge kuule se kuiva dallaspulla ihraperseeseesi ja kato, minkä läskin oot pojastaskin tehny.