Nainen: mitä tuumaat miesten klassisesta pukeutumisesta?
Eli arkena jalassa flanelihousut (talvella), suorat housut chinot tai pellavahousut (kesällä). Kengät vuoden ajan mukaan joko erilaisia brittityylisiä nahkasaappaita talvisaikan tai kesällä oxfordeja, derbyjä ja loafereita. Paidat mittatilauspaitoja, arkena usein nappikauluksilla olevia paitoja hieman karkeammasta oxford-kankaasta, väri voi olla vaikka joku raita valkoisella pohjalla, vaalean sininen tai valkoinen. Päällä voi olla esimerkiksi neule, neuleliivi tai paikkataskuinen pikkutakki, jossa on kankaassa pieni kuvio.
Juhlissa sitten mittatilauspuku, esimerkiksi kolmiosainen tummansininen tai musta puku. Solmio esimerkiksi silkkinen neulesolmio, grenadiini tai rykmenttiraidoilla. Kesällä vaalean harmaa puku, voi olla ilman solmiotakin. Suurissa juhlissa frakki, toki itse solmittavalla rusetilla.
Millaisia ajatuksia herättää naisissa?
T. kolmikymppinen, pitkähkö mies
Kommentit (1283)
Vierailija kirjoitti:
Klassista pukeutumista en kommentoi, mutta muodin mukainen pukeutuminen on välillä aika kaameaa. Varsinkin miesten nykymuoti, jossa puvun housujen pitää olla kapeat, kireät ja liian lyhyet. Samalla puvun takki on numeroa tai paria liian pieni ja kiristää joka suunnasta. Tällaisesta tulee mieleen, että se on aikuisen miehen ainoa puku, joka sekin on ostettu 15 vuoden takaisia rippijuhlia varten...
Minusta sellainen 40-luvun puvun leikkaus on ehkä kaikkein imartelevin miehille. Päälle ulsteri ja päähän Homburg, Trilby tai Fedora, ja herrasmies on syntynyt.
Toki rakastan film noiria, joten näkemykseni saattaa olla hivenen värittynyt.
Philip Marlowe vaan teillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku teistä selittää mikä noissa herrainkengissä maksaa? Jos kerran maksavat 500€ ja enemmänkin. Länsimaassa tehdyt vaelluskengät kun saa jo 200-300 eurolla.
Toistan aikaisempaa vastaajaa: laadukas nahka ja käsityö.
Huomauttaisin että kengät myös maksavat itsensä takaisin, koska pohjat voi vaihtaa. Kun niiden vaelluskenkien pohjat ovat kuluneet tai kumi/muovi on kovettunut, niiden käyttöikä on loppu.
Useissa halvemmissa kengissä nahka on myös kovaa ja huonlaatuista, mitä kompensoidaan pintakäsittelyllä. Kenkä ei oikeasti ota vastaan hoitoaineita, ja jossain vaiheessa nahka alkaa murentua. Laatukenkien nahka pysyy hoitamalla hyvänä isältä pojalle.
Pehmeämpi nahka myös muotoutuu paremin jalkaan sopivaksi, ja hengittää paremmin, mikä on hyväksi jaloille.
Kyllä vaelluskenkiinkin voi vaihtaa pohjat. Esim. Lundhagsin kengät voi lähettää niille takaisin ja vaihtavat ilmaiseksi tai pikkurahalla.
Mutta niitä ei tietenkään saa 300 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sir vai Siri kirjoitti:
Asun Lontoossa ja täällä ainakin on ihan normaalia, että miehet kiinnittävät huomiota pukeutumiseen. Etenkin jos liikut alueella missä on paljon finanssiväkeä niin kyllä niitä mittatilauspukuja vilkkuvat katukuvassa tiuhaan tahtiin. Samoin yleensä rikkailla alueella kuten Kensingtonissa ja Notting Hillissä miehet ovat aina todella hyvin pukeutuneita.
Kiinnostaisi tietää, koetko tuon tilanteen klassisen englantilaisen luokkayhteiskunnan jatkeena vai tuntuuko tilanne nykyään "universaalilta" demokratialta. Vai tuleeko jopa tunne amerikkalaistuneesta "show me the money"-yhteiskunnasta? Eli mitä arvomaailmaa tilanne ja vaatetus heijastaa ja onko tilanne mielestäsi hyvä vai huono. (kysymys ei ole provo, vaan haluaisin enemmänkin tietää, missä siellä nykyään mennään.)
Kyllähän Suomessakin - ainakin pk-seudulla - vähänkin vaativammissa hommissa olevat ihmiset kiinnittävät huomiota pukeutumiseensa. Pukeutuminenhan on osa viestintää.
Nämä homofiksoituneet tyypit, joiden pitää ehdoin tahdoin laittaa kumpparit väitöstilaisuuteen, ovat myös niitä setämiesänkyröitä, jotka tytöttevät naisia, pitävät umpisurkeita luentoja ja ovat muutenkin joko pomarfin-kenkäisiä atk-taidottomia dinoasauruksia TAI sitten 40 v mieslapsia, jotka viipottavat huppareissa eivätkä osaa omaa kotiansa siivota tai laittaa ruokaa.
Pakko ei silti ole, ja se on hyvä. Noissa esimerkkimaissahan pitää olla todella korkealla sosiaalisessa statuksessa että saa olla välittämättä vaatteistaan (ja sekin pitää näyttää tietyn koodiston mukaisesti).
Suomessa on enemmän minä-minä-minä -kulttuuri. Joka paikkaan pitää saada pukeutua niin, ettei vaan itselle koidu vaivaa. Vaatteiden pitää saada olla likaisia, koska pesemisestä olisi vaivaa. Juhliin pitää saada pistää shortsit, koska ei osaa tehdä solmua kravattiin ja sen opetteleminen vaatisi...vaivaa.
Ja mitä siitäkään tulisi, jos pitäisi osoittaa kunnioitusta tilaisuutta ja kanssaihmisiä kohtaan?
Sepä se. Pukeutuminen on viestintää. Hautajaisiin pieruverkkareissa tuleva viestii, että tilaisuus on yhdentekevä.
Toki kuka vain saa pukeutua klassisesti ammatistaan riippumatta (tosin töissä voi olla määräyksiä pukeutumisen suhteen). Eiköhän klassisen pukeutumisen avainsanoja ole laadukas (niin materiaali kuin valmistustapa), kestävä, erittäin hyvin istuva ja kohtuullisen hillitty.
Mitä vaatteisiin tulee: oikea käsitys omasta vartalosta ja sen suhteista; oikeankokoiset, istuvat vaatteet alusvaatteista lähtien. Vaatteissa hyvät materiaalit, hyvä leikkaus, hyvä, huoliteltu työ ja viimeistely. Hyvä huolenpito vaatteista; silloin niitä ei tarvita paljon (klassikot ovat usein kalliita, mutta maksavat itsensä takaisin). Sama koskee kenkiä.
Kuuden viikon välein vaihtuvasta pintamuodista saa harvoin rakennettua klassista tyyliä, johon kuuluu kestävyys. Tänään ostettu hyvä pikkumusta on yhtä hyvännäköinen vielä 20 v:n kuluttua.
Klassinen tyyli on usein yksinkertaista ja yksilöllistä, klassisen tyylikäs ei vaivaa päätään sillä mitä muut hänestä ajattelevat.
Ai niin, säänmukainen pukeutuminen kuuluu klassiseen tyylikkyyteen (on osa tilanteentajua). Sateisessa metsässä tuulipuku ja kunnon saappaat, käsineet ja pipo ovat hyvännäköiset. Jäisellä kadulla, pakkasessa ja viimassa naama ja kädet sinisinä, pää paljaana, pienessa jakussa ja piikkikoroissa koikkelehtiva on mauton.
Ja vielä: jos käyttää korkeita korkoja, niissä pitää osata kävellä. Hyvä ryhti muutenkin.
Tyyli on kokonaisvaltainen asia ja kaikki tyylit lähtevät sisältäpäin. Kun löytää oman tyylinsä, vaikka nyt esim. klassisen, koko asiaa ei sen jälkeen tarvitse ajatella, vaikka rättikaupat mainostaisivat kuinka.
Ihan sama onko jollain raksamiehellä klassinen tyyli vai ei. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisenä naisena minusta ap:n vaatteet kuulostaa ihan normaaleilta, ehkä hieman laadukkaammilta kuin mihin useimmat jaksavat panostaa. Mutta ei tuo ainakaan minun tuttavapiirissäni herättäisi mitään huomiota.
Valitettavasti olen tullut havaitsemaan, että naisten pukeutuminen herättää huomiota. Jos pukeutuu vastaaviin naisten vaatteisiin, eli vaikkapa puolihame ja twinset, tai puolihame+paitapusero+neule, saa pitkiä katseita osakseen. Joku toinen taisi jo kommentoidakin, että naiset mulkoilee, miehet hymyilee.
Tämä on vähän ärsyttävää, koska en tykkää huomiosta, mutta en myöskään halua ruveta pukeutumaan vaatteisiin, joissa en viihdy, vain sitä vältelläkseni.
Hyviä huomioita. Tosiaan niissä töissä mitä itse teen tuskin kenelläkään tulee edes mieleen, että harrastaisin pukeutumista tms., koska nuo ovat ihan arkivaatteita. En tiedä missä piireissä nuo feminiinisyydestä jankkaavat sitten työskentelevät itse.
Naisia koskien olen huomannut, että naisille klassista tarjontaa myös on vähemmän ja yleinen oletus on, että erityisesti vähänkin nuorempien naisten "tulisi" juosta muotivillityksien perässä. Tosi ilahduttavaahan se on nähdä nainen vaatteissa, joissa hän ilmiselvästi viihtyy ja jotka istuvat hyvin. Klassinen pukeutuminen tuo naisellekin tiettyä arvokkuutta ja jämäkkyyttä.
Ap
Kunnollisia naistenvaatteita on nykyään tosiaankin hyvin vaikea löytää. Koitapa vaikka löytää twinset, jossa ei ole akryylia! Kengistä en edes aloita.
Arvokkuus on nimenomaan se, mitä pukeutumisellani tavoittelen. Arvokkuus on hyvin monivivahteinen sana, joka ansaitsee toisenkin kontemplointihetken osakseen. Pukeutumalla arvokkaasti viestin muille, että myös OLEN arvokas, ja sen mukaista kohtelua odotan saavani -ja saan myös.
Tietysti on kaunis ajatus, että kaikki me olemme arvokkaita ja kaikkia pitää kohdella hyvin vaatteista riippumatta. Mutta niin kauan kun ihmiset ovat inhimillisiä ja epätäydellisiä, sitä vaan pissii omiin muroihinsa jos odottaa tulevansa oikeudenmukaisuuden nimissä kohdelluksi hienona naisena vaikka käyttäytyy ja pukeutuu kuin torimuija.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama onko jollain raksamiehellä klassinen tyyli vai ei. :D
Riippuu varmaan raksamiehestä. Työmaalla tietysti haalarit, mutta työajan jälkeen raksamieskin voi olla tyylikäs.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sellainen 40-luvun puvun leikkaus on ehkä kaikkein imartelevin miehille. Päälle ulsteri ja päähän Homburg, Trilby tai Fedora, ja herrasmies on syntynyt.
Kunnon lierihattuja on ikävä. Ne ovat käyneet niin harvinaisiksi, että jos sellaista käyttää, näyttää vähän naamiaismeiningiltä. Mutta eihän mikään niin uljas päähine miehelle ole kuin lierihattu, esimerkiksi fedora.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sir vai Siri kirjoitti:
Asun Lontoossa ja täällä ainakin on ihan normaalia, että miehet kiinnittävät huomiota pukeutumiseen. Etenkin jos liikut alueella missä on paljon finanssiväkeä niin kyllä niitä mittatilauspukuja vilkkuvat katukuvassa tiuhaan tahtiin. Samoin yleensä rikkailla alueella kuten Kensingtonissa ja Notting Hillissä miehet ovat aina todella hyvin pukeutuneita.
Kiinnostaisi tietää, koetko tuon tilanteen klassisen englantilaisen luokkayhteiskunnan jatkeena vai tuntuuko tilanne nykyään "universaalilta" demokratialta. Vai tuleeko jopa tunne amerikkalaistuneesta "show me the money"-yhteiskunnasta? Eli mitä arvomaailmaa tilanne ja vaatetus heijastaa ja onko tilanne mielestäsi hyvä vai huono. (kysymys ei ole provo, vaan haluaisin enemmänkin tietää, missä siellä nykyään mennään.)
Kyllähän Suomessakin - ainakin pk-seudulla - vähänkin vaativammissa hommissa olevat ihmiset kiinnittävät huomiota pukeutumiseensa. Pukeutuminenhan on osa viestintää.
Nämä homofiksoituneet tyypit, joiden pitää ehdoin tahdoin laittaa kumpparit väitöstilaisuuteen, ovat myös niitä setämiesänkyröitä, jotka tytöttevät naisia, pitävät umpisurkeita luentoja ja ovat muutenkin joko pomarfin-kenkäisiä atk-taidottomia dinoasauruksia TAI sitten 40 v mieslapsia, jotka viipottavat huppareissa eivätkä osaa omaa kotiansa siivota tai laittaa ruokaa.
Pakko ei silti ole, ja se on hyvä. Noissa esimerkkimaissahan pitää olla todella korkealla sosiaalisessa statuksessa että saa olla välittämättä vaatteistaan (ja sekin pitää näyttää tietyn koodiston mukaisesti).
Suomessa on enemmän minä-minä-minä -kulttuuri. Joka paikkaan pitää saada pukeutua niin, ettei vaan itselle koidu vaivaa. Vaatteiden pitää saada olla likaisia, koska pesemisestä olisi vaivaa. Juhliin pitää saada pistää shortsit, koska ei osaa tehdä solmua kravattiin ja sen opetteleminen vaatisi...vaivaa.
Ja mitä siitäkään tulisi, jos pitäisi osoittaa kunnioitusta tilaisuutta ja kanssaihmisiä kohtaan?
Sepä se. Pukeutuminen on viestintää. Hautajaisiin pieruverkkareissa tuleva viestii, että tilaisuus on yhdentekevä.
Mutta kun pitää olla rento ja minä en halua pönöttää ja pitää olla mukavat vaatteet ja tärkeintä ihmisissä on ihan muut kuin ulkonäköasiat ja minä menen perkele verkkareissa hautajaisiin ja töihin ja naimisiin ja oopperaan ja joka paikkaan.
Persoonallinen pukeutuminen aina parasta. kovasti yritetään vanhoihin kaavoihin pistää ihmistä vaikka paras on aina se oma tyyli. Ei tartte kuunnelal joitain muinaisaikojen ihmisiä tyyleineen. Järkyttäviä on ne nuoret jotka luulee että näin pitää pukeutua. esimerkiksi tämä laulaja AIKOINAAN laura voutilainen ..luulin lapsena ihan pukeutumistyylin vuoksi yli nelikymppiseksi. No onneksi hän tajusi luopua siitä ja elää omaa tyylikkyyttään. Toki minäkin tykkään esmes kansallispuvuista ja sen sellasista mutta niitä ei ole pakko pitää. Jos ei taho.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallinen pukeutuminen aina parasta. kovasti yritetään vanhoihin kaavoihin pistää ihmistä vaikka paras on aina se oma tyyli. Ei tartte kuunnelal joitain muinaisaikojen ihmisiä tyyleineen. Järkyttäviä on ne nuoret jotka luulee että näin pitää pukeutua. esimerkiksi tämä laulaja AIKOINAAN laura voutilainen ..luulin lapsena ihan pukeutumistyylin vuoksi yli nelikymppiseksi. No onneksi hän tajusi luopua siitä ja elää omaa tyylikkyyttään. Toki minäkin tykkään esmes kansallispuvuista ja sen sellasista mutta niitä ei ole pakko pitää. Jos ei taho.
Aivan, kuten ei ole myöskään mikään pakko kirjoittaa selkeää ja virheetöntä kieltä.
Täytyy sitten vaan hyväksyä, että ihmiset vetävät aina omat johtopäätöksensä sekä pukeutumisesta että kielenkäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon lierihattuja on ikävä. Ne ovat käyneet niin harvinaisiksi, että jos sellaista käyttää, näyttää vähän naamiaismeiningiltä. Mutta eihän mikään niin uljas päähine miehelle ole kuin lierihattu, esimerkiksi fedora.
Toisaalta jos puvun kanssa haluaa pitää päähinettä esimerkiksi hautajaisissa tai vastaavassa niin eipä sitä ole paljoa muita korrekteja vaihtoehtoja kuin lierihatut tai keskitalvella karvahattu. Itse en ainakaan tarkene paljain päin olla.
Olen kymmenen vuoden ajan suhteen alusta pikkuhiljaa saanut muutettua miehen vaatekaapin sisällön klassiseen suuntaan. Värit, materiaalit, tyyli ovat kaikki muuttuneet ja mies uskoo valinneensa ne itse. Matkoilla (Italia!), yhteisillä vaateostoksilla ja lahjoiksi olen ostanut. Ihan sama, nyt aina kehun kun valitsee kaapistaan itse asiassa alunperin minun valitsemani vaatteen. Vanhoja muodottomia kauluspaitoja, akryylineuleita ja firmojen logoilla olevia teepaitoja on vähitellen viety mökille ja sieltä kierrätykseen tai roskiin. Nykyisin mies on hyvin tyytyväinen klassisesta ja rennon tyylikkäästä vaate- ja kenkävarastostaan, mielestäni olen tehnyt ihan hyvän stailausprosessin. Nyt taitaa tulla tikareita!
Vierailija kirjoitti:
Olen kymmenen vuoden ajan suhteen alusta pikkuhiljaa saanut muutettua miehen vaatekaapin sisällön klassiseen suuntaan. Värit, materiaalit, tyyli ovat kaikki muuttuneet ja mies uskoo valinneensa ne itse. Matkoilla (Italia!), yhteisillä vaateostoksilla ja lahjoiksi olen ostanut. Ihan sama, nyt aina kehun kun valitsee kaapistaan itse asiassa alunperin minun valitsemani vaatteen. Vanhoja muodottomia kauluspaitoja, akryylineuleita ja firmojen logoilla olevia teepaitoja on vähitellen viety mökille ja sieltä kierrätykseen tai roskiin. Nykyisin mies on hyvin tyytyväinen klassisesta ja rennon tyylikkäästä vaate- ja kenkävarastostaan, mielestäni olen tehnyt ihan hyvän stailausprosessin. Nyt taitaa tulla tikareita!
Tuskin mies haluaa enää entiseen palata. Kun on päässyt tyylikkyyden makuun, niin kukapa sen jälkeen junttikuteissa suostuisi näyttäytymään. Elämä on oppia ja kehittymistä. Kukaan ei synny tyylikkääksi, mutta onneksi tyylitajua voi kehittää ja monien tyyli paraneekin. Turhan harvojen tosin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos puvun kanssa haluaa pitää päähinettä esimerkiksi hautajaisissa tai vastaavassa niin eipä sitä ole paljoa muita korrekteja vaihtoehtoja kuin lierihatut tai keskitalvella karvahattu. Itse en ainakaan tarkene paljain päin olla.
Aivan totta. Juuri näin. Minä ajattelin lähinnä muualla kuin hautajaisissa ja virallisissa yhteyksissä liikkumista. Esimerkiksi kaupungilla kulkiessa fedora saattaisi tuntua hieman naamiaisasusteelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan totta. Juuri näin. Minä ajattelin lähinnä muualla kuin hautajaisissa ja virallisissa yhteyksissä liikkumista. Esimerkiksi kaupungilla kulkiessa fedora saattaisi tuntua hieman naamiaisasusteelta.
Kyllä se on minusta ihan ok myös pikkutakin kanssa. Riippuu niin miten sitä kantaa. Yleensä pidän flat cappia tai pipoa, mutta fedora on ihan ok jos menee vaikka johonkin hyvään ravintolaan ja vaimokin on tällingissä.
Vierailija kirjoitti:
Kunnollisia naistenvaatteita on nykyään tosiaankin hyvin vaikea löytää. Koitapa vaikka löytää twinset, jossa ei ole akryylia! Kengistä en edes aloita.
Carminalla, Herringillä ja Crockett & Jonesilla on kohtuulliset naistenmallistot. Mahdollisesti muutamalla muullakin valmistajalla, mutta nuo tulivat ulkomuistista mieleen. Bexley, Emling, Finsbury tai Septième Largeur eivät ilmeisesti naisille malleja tarjoa, mutta eivät nämä kolmekaan nyt tolkuttomuuksia maksa ja periaatteessa korkeampi hinta on (jossain määrin) lunastettu lupaus korkealuokkaisesta nahasta, paremmasta viimeistelystä jne. Periaatteessa.
https://www.carminashoemaker.com/women-shoes
https://www.herringshoes.co.uk/ladies
https://eu.crockettandjones.com/collections/all-womens-styles?eu=yes
Harmi sinänsä, että nuokin menevät nykypäivänä pitkälti ulkomailta ostamiseksi. Helsinki on oikeastaan ainoa kaupunki, jossa on jonkinlaista valikoimaa reunoskenkien suhteen. Esim. Kuopiosta, Oulusta tai Porista tuskin saa mitään.
Johnny Deppin osalta ainakin olet wrong, wrong, wrongity wrong. Et ole tainnut katsoa Yhdeksättä porttia?
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fimages4.fanp…
Luulenpa, että sekoitat vain roolihahmot ja sen oikean ihmisen. Pidät tiettyjä näyttelijöiden roolihahmoja pantavina, ja siksi ajattelet, että sen hahmon mukainen pukeutuminen "sopii" sille ihmiselle ja joku muu ei. Kuitenkin roolihahmo on roolihahmo, et voi roolihahmon vaatteista päätellä miten se sopii näyttelijän omalle itselle.
Ja joo, tuo kuva Yhdeksännestä portistakin on kuva Johnny Deppin roolihahmosta.