Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen: mitä tuumaat miesten klassisesta pukeutumisesta?

Vierailija
04.02.2022 |

Eli arkena jalassa flanelihousut (talvella), suorat housut chinot tai pellavahousut (kesällä). Kengät vuoden ajan mukaan joko erilaisia brittityylisiä nahkasaappaita talvisaikan tai kesällä oxfordeja, derbyjä ja loafereita. Paidat mittatilauspaitoja, arkena usein nappikauluksilla olevia paitoja hieman karkeammasta oxford-kankaasta, väri voi olla vaikka joku raita valkoisella pohjalla, vaalean sininen tai valkoinen. Päällä voi olla esimerkiksi neule, neuleliivi tai paikkataskuinen pikkutakki, jossa on kankaassa pieni kuvio.

Juhlissa sitten mittatilauspuku, esimerkiksi kolmiosainen tummansininen tai musta puku. Solmio esimerkiksi silkkinen neulesolmio, grenadiini tai rykmenttiraidoilla. Kesällä vaalean harmaa puku, voi olla ilman solmiotakin. Suurissa juhlissa frakki, toki itse solmittavalla rusetilla.

Millaisia ajatuksia herättää naisissa?

T. kolmikymppinen, pitkähkö mies

Kommentit (1283)

Vierailija
641/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oon huomannut, että joillakin naisystävillä on joku renttufetissi myös vaatteissa. "se rento rockkarityyli on komea" (vaikka mies ei olisi yhtään rockhenkinen..)

Kaikki mikä viittaa "yläluokkaisuuteen" tai juhlaan niin näiden rataisten naisten mielestä MIEHELLÄ ällöä. Kauluspaidat, chinot, irtohousut, siistit nahkakengät, loaferit vs. converset, pikeepaita koska siinä on kaulukset ja napit.

En ymmärrä miksi näiden naisten mielestä on kiva kun naiset pukeutuvat siististi ja naisellisesti, mutta ei ole kiva jos mies pukeutuu siististi ja aikuismaisesti. Mahdollisesti syynä angstaus miehen tyyliä ja/tai statusta kohtaan. Ite tykkään, että mies näyttää mieheltä eikä teinipojalta

N29

Mulla on kans yks tollanen tuttava.

N42

Vierailija
642/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä kuulostaa tuollainen tyyli. Tosi hyvältä. Tuntuu, että liian paljon on niitä, joiden mielestä on ok mennä häihin farkuissa ("Kyllä se mun mielestä on ihan riittävän juhlavaa, jos farkkujen kanssa laittaa kauluspaidan ja jonkun takin. Miksi nyt puku pitäisi olla?") Itse en ikimaailmassa menisi toisten tärkeään juhlaan farkut jalassa. Farkut eivät ole juhlavaate, vaikka ne yhdistäisi mihin.

Häät joka päivä? Minusta vaatteista kiinnostunut mies on naisellinen, ei voi mitään. Kuten meikkaava mieskin. Sori siitä.

Joissain töissä pitää olla siistit vaatteet päivittäin. Ei teollisuuden johtotehtävissä voi viipottaa hupparissa ja sanoisin, että ainakin omassa työpiirissä se olisi epäammattimaista.

Eri asia. Töissä voi joutua käyttämään vaikka uniformua, mutta ei se tarkoita että omalla ajalla pitäisi pönöttää. On mullakin jakkupukuja työn vuoksi, muttei ikinä vapaalla, eikä ne työvaatteet ole mun tyyli. Ei ole tarvetta erottua tavallisista kuolevaisista, ainakaan vaatteilla.

Eli pitäisi pukeutua huppariin siksi, että muut tekevät niin?

Voi kulkea mun puolesta vaikka alasti. Mutta vaatteista kiinnostuminen on  mun kirjoissa red flag. Opiskeluaikana tapasin näitä snobeja, ja aina ne hienot vaatteet kompensoi jotakin merkittävää henkistä puutetta. Tämä nyt vaan on minun kokemukseni.

Tai sitten olet kade? Sitä henkistä puutetta tosin sietäisikin peitellä.

Kade mistä? Siitäkö, että minulla on mies jonka heteroutta ei tarvitse miettiä, ja joka ei ole pinnallinen? 

Mikä narsistinen halu on saada niitä kehuja jopa anonyymiltä palstalta? Miksi et voi vaan hyväksyä, että osa naisista tykkää feminiinisestä miehestä jolle vaatteet ja vastaavat on tärkeitä, mutta osa ei?

Mikset vaan pukeudu kuten haluat, miksi muiden mielipide on niin tärkeä että tätäkin typerää ketjua on nostettu lukuisia kertoja? Tämä vänkäys vaan vahvistaa käsitystä, että ne vaatteet on jotakuinkin kaikki mitä sinulla on, kun noin olet muiden kehuja vailla.

En ole ap, mutta minkälainen juntti ylipäänsä yhdistää miesten pukeutumisen ja feminiiniyden? Hei haloo, onko ketään kotona? Onko vaikka Sauli Niinistö homo? Kaikki ei voi heilua töissään collareissa ja sivistyneellä ihmisellä ei ole intoa hillua sellaisissa ihmisten ilmoilla vapaa-ajallaankaan. 

Sellainen juntti, joka erottaa presidentin pukeutumisen tavallisen ihmisen pukeutumisesta. Tuskin Salellakaan vapaalla mitään pönötysvaatteita on.

Vaatteista kiinnostuminen ON feminiinistä, halusit tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä kuulostaa tuollainen tyyli. Tosi hyvältä. Tuntuu, että liian paljon on niitä, joiden mielestä on ok mennä häihin farkuissa ("Kyllä se mun mielestä on ihan riittävän juhlavaa, jos farkkujen kanssa laittaa kauluspaidan ja jonkun takin. Miksi nyt puku pitäisi olla?") Itse en ikimaailmassa menisi toisten tärkeään juhlaan farkut jalassa. Farkut eivät ole juhlavaate, vaikka ne yhdistäisi mihin.

Häät joka päivä? Minusta vaatteista kiinnostunut mies on naisellinen, ei voi mitään. Kuten meikkaava mieskin. Sori siitä.

Joissain töissä pitää olla siistit vaatteet päivittäin. Ei teollisuuden johtotehtävissä voi viipottaa hupparissa ja sanoisin, että ainakin omassa työpiirissä se olisi epäammattimaista.

Eri asia. Töissä voi joutua käyttämään vaikka uniformua, mutta ei se tarkoita että omalla ajalla pitäisi pönöttää. On mullakin jakkupukuja työn vuoksi, muttei ikinä vapaalla, eikä ne työvaatteet ole mun tyyli. Ei ole tarvetta erottua tavallisista kuolevaisista, ainakaan vaatteilla.

Voi kulkea mun puolesta vaikka alasti. Mutta vaatteista kiinnostuminen on  mun kirjoissa red flag. Opiskeluaikana tapasin näitä snobeja, ja aina ne hienot vaatteet kompensoi jotakin merkittävää henkistä puutetta. Tämä nyt vaan on minun kokemukseni.

Kade mistä? Siitäkö, että minulla on mies jonka heteroutta ei tarvitse miettiä, ja joka ei ole pinnallinen? 

Mikä narsistinen halu on saada niitä kehuja jopa anonyymiltä palstalta? Miksi et voi vaan hyväksyä, että osa naisista tykkää feminiinisestä miehestä jolle vaatteet ja vastaavat on tärkeitä, mutta osa ei?

Mikset vaan pukeudu kuten haluat, miksi muiden mielipide on niin tärkeä että tätäkin typerää ketjua on nostettu lukuisia kertoja? Tämä vänkäys vaan vahvistaa käsitystä, että ne vaatteet on jotakuinkin kaikki mitä sinulla on, kun noin olet muiden kehuja vailla.

En ole ap, mutta minkälainen juntti ylipäänsä yhdistää miesten pukeutumisen ja feminiiniyden? Hei haloo, onko ketään kotona? Onko vaikka Sauli Niinistö homo? Kaikki ei voi heilua töissään collareissa ja sivistyneellä ihmisellä ei ole intoa hillua sellaisissa ihmisten ilmoilla vapaa-ajallaankaan. 

Sellainen juntti, joka erottaa presidentin pukeutumisen tavallisen ihmisen pukeutumisesta. Tuskin Salellakaan vapaalla mitään pönötysvaatteita on.

Rakas elämänkoululainen, jospa menisit muualle. Ei varmaan ap tai kukaan muukaan jää kaipaamaan.

Vierailija
644/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salellahan nimenomaisesti on vapaa-ajalla hyvinkin samanlaiset klassiset perusvaatteet kuin ap:lla.

Vierailija
645/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kaikki historian suurmiehet Marcus Aureliuksesta Henrik VIII kautta Steven Jobsiin ovat olleet feminiinisiä. Kyllä, Jobsin farkut ja hänelle henkilökohtaisesti suunniteltu designer-poolo olivat nimenomaan ultimate fashion statement.

Koskaan koko tunnetussa maailmanhistoriassa eivät miehet ole olleet näin välinpitämättömiä ulkonäkönsä suhteen kuin nykyään. Köyhälän rahvas tietysti poisluettuna, mutta kukapa sellaiseen joukkoon haluaisi itsensä lukea?

Muskettisotureiden aikakaudella (siis 1600-luvulla, jolloin Aurinkokuningas hallitsi Ranskaa) miehet pukeutuivat merkittävästi koristeellisemmin kuin naiset. Aikamoinen akka se Ludvig XIV tosiaan olikin, piti varmaan rakastajattariaankin vain näön vuoksi ja viimeinen vaimo valitteli kirjeissä rippipapeilleen miehensä kyltymättömyyttä mutta akka mikä akka silti.

Mutta joo, kannattaa lukea historiaa hieman ennen kuin alkaa länkyttää feminiinisyydestä. Jo muinaisilla sumerilaisilla oli sellaiset jännät käherretyt parrat, mitä voidaan pitää kiinostuksena omaa ulkonäköä kohtaan. Useimmissa alkuperäiskansoissakin miehet muuten koristautuvat siinä missä naisetkin, jossain heimoissa jopa enemmän.

Akkoja. Akkoja kaikki.

Vierailija
646/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salellahan nimenomaisesti on vapaa-ajalla hyvinkin samanlaiset klassiset perusvaatteet kuin ap:lla.

Kuten tuon ikäisillä miehillä muutenkin. Minun Salea hiukan nuorempi isäni tekee eläkepäiviensä ratoksi metsurinhommia omassa metsässä -ja sisään tullessaan vaihtaa päälleen suorat housut ja kauluspaidan. Sellaiset rennommat suorat housut ja paksumman "safarityylisen" kauluspaidan ehkä, mutta kumminkin.

Normaalit ihmiset ei ihan oikeasti pidä koko ajan verkkareita ja bändipaitaa.

Vierailija
647/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyylikkäästä pukeutumisesta tulee rutiini ja tapa, kun sitä jonkin aikaa harjoittaa. Pikku hiljaa vaatekaappi täyttyy helposti yhteen sovitettavista vaatteista, kun hankintoja ryhtyy tekemään harkiten. Melko nopeasti oppii tietyt helpot perusasiat ja perusyhdistelmät, joihin on helppo turvautua, jos ei ehdi tai jaksa miettiä, mitä päälle laittaisi.

Vertaisin pukeutumista muihin rutiineihin. Ihmiset laittavat hiuksensa ja siistiytyvät, ajavat partansa, meikkaavat ja niin edelleen jokseenkin päivittäin. Ne hommat rutinoituvat ja niistä tulee tapa. Sama koskee tyylikästä pukeutumista.

Kun tottuu näkemään itsensä tyylikkäänä peilistä, ei tee mieli vaihtaa tuulipukuun ja huppariin enää.

Minusta itse asiassa klassisehkossa pukeutumisessa on oikeastaan vähemmän vaivaa kuin "rennommassa". Edellyttäen, että yhtään katsoo peiliin. Jos ei yhtään välitä miltä näyttää, silloin tietenkään ei ole näin. Mutta jos kuitenkin tahtoisi näyttää hyvältä, klassinen pukeutuminen säästää pitkällä aikavälillä sekää rahaa, että aikaa.

Koska käytännössä kaikki, mitä omistat, sopii yhteen. Ainakin naistenvaatteissa on usein ongelmana se, että on printtiä, palloa ja kukkasta, ja harmonisen vaikutelman aikaansaaminen voi vaatia miettimistä. Jos vaatekaappi on klassinen, ei tätä ongelmaa ole, koska suurin osa vaatteista sopii yhteen joka tapauksessa ja jos nyt on tullut ostetua joku Laura Ashley-henkinen kukkamekko (Guilty as Charged), sen kanssa voi ostaa samalla sen neuleen ja kengät joita pitää yhdessä ja that's it.

Lisäksi, kun näkee sen vaivan että ostaa kerralla kunnollista, ei tarvitse olla alvariinsa ostamassa vaatteita siksi, että elastaani on kuoleentunut tai joku repsottaa tai pinta on nyppyyntynyt tms.

Itse olen aivan ihastunut Pokka Pitää -sarjaan. Koska siinä kaikilla muilla paitsi "meidän Daisyllä ja meidän Rosella" ja Onslowlla on ihan oikeat vaatteet päällään!  Naisilla on hameet, ja vieläpä sellaiset jotka erottaa vyöstä, koska tulevat sen verran alas. Tietenkin leikkaukset on vähän väljiä nykymakuun, mutta toden sanoakseni sellainen on suurimmalle osalle naisista merkittävästi imartelevampaa kuin "elastaani saa kaiken istumaan" -pukeutuminen.

Menee nyt jo vähän jaarittelun puolelle, mutta mielestäni klassisempi pukeutuminen sekä naisilla että miehillä on kivaa siksikin, ettei näytetä niin paljon ihoa ja jokaista ihramakkaraa. Hyvät tavat ja pukeutumissäännöt on aikanaan kehitetty, että ahtaasti kaupungissa asuvat ihmiset voisivat säilyttää kohteliaan etäisyyden ja välttää liikaa tuttavallisuutta niiden kanssa, joiden kanssa ei tahdo tuttavallinen olla. Nykyään sekä pukeutuminen että tavat ovat rappiolla, ja kaikki tavallaan tyrkyttävät itseään toisille, ihoa, ihraa, räkeitä hiuksia, räikeää ja äänekästä käytöstä. Toiselle ei anneta yhtään tilaa valita, että "tähän ihmiseen pitäisin mielelläni hieman etäisyyttä", koska se ihminen tunkee silmille pelkällä olemuksellaan.

Vierailija
648/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sota käynnissä ja täällä sitä vaan pohditaan miesten chinoja ja loafereita... 🤣🤣🤣

Vierailija
649/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kaikki historian suurmiehet Marcus Aureliuksesta Henrik VIII kautta Steven Jobsiin ovat olleet feminiinisiä. Kyllä, Jobsin farkut ja hänelle henkilökohtaisesti suunniteltu designer-poolo olivat nimenomaan ultimate fashion statement.

Koskaan koko tunnetussa maailmanhistoriassa eivät miehet ole olleet näin välinpitämättömiä ulkonäkönsä suhteen kuin nykyään. Köyhälän rahvas tietysti poisluettuna, mutta kukapa sellaiseen joukkoon haluaisi itsensä lukea?

Muskettisotureiden aikakaudella (siis 1600-luvulla, jolloin Aurinkokuningas hallitsi Ranskaa) miehet pukeutuivat merkittävästi koristeellisemmin kuin naiset. Aikamoinen akka se Ludvig XIV tosiaan olikin, piti varmaan rakastajattariaankin vain näön vuoksi ja viimeinen vaimo valitteli kirjeissä rippipapeilleen miehensä kyltymättömyyttä mutta akka mikä akka silti.

Mutta joo, kannattaa lukea historiaa hieman ennen kuin alkaa länkyttää feminiinisyydestä. Jo muinaisilla sumerilaisilla oli sellaiset jännät käherretyt parrat, mitä voidaan pitää kiinostuksena omaa ulkonäköä kohtaan. Useimmissa alkuperäiskansoissakin miehet muuten koristautuvat siinä missä naisetkin, jossain heimoissa jopa enemmän.

Akkoja. Akkoja kaikki.

Nykyaikaa vaivaa tietty näköalattomuus ja sivistysihanteen unohtuminen. Hyvän pukeutumisen ohella roskiin ovat lentäneet hyvät tavat. Tilalle ovat tulleet mt-ongelmat.

Vierailija
650/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten tuon ikäisillä miehillä muutenkin. Minun Salea hiukan nuorempi isäni tekee eläkepäiviensä ratoksi metsurinhommia omassa metsässä -ja sisään tullessaan vaihtaa päälleen suorat housut ja kauluspaidan. Sellaiset rennommat suorat housut ja paksumman "safarityylisen" kauluspaidan ehkä, mutta kumminkin.

Normaalit ihmiset ei ihan oikeasti pidä koko ajan verkkareita ja bändipaitaa.

Samanlaisia kokemuksia itselläkin, niin isäni kuin isoisäni ovat pukeuneet siististi myös vapaa-ajallaan. Meillä ei ole koskaan kotona ollut tapana ostaa muotikrääsää. Samaa olen sitten opettanut omalle jälkikasvullekin.

Ap

Vierailija
651/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisenä naisena minusta ap:n vaatteet kuulostaa ihan normaaleilta, ehkä hieman laadukkaammilta kuin mihin useimmat jaksavat panostaa. Mutta ei tuo ainakaan minun tuttavapiirissäni herättäisi mitään huomiota.

Valitettavasti olen tullut havaitsemaan, että naisten pukeutuminen herättää huomiota. Jos pukeutuu vastaaviin naisten vaatteisiin, eli vaikkapa puolihame ja twinset, tai puolihame+paitapusero+neule, saa pitkiä katseita osakseen. Joku toinen taisi jo kommentoidakin, että naiset mulkoilee, miehet hymyilee.

Tämä on vähän ärsyttävää, koska en tykkää huomiosta, mutta en myöskään halua ruveta pukeutumaan vaatteisiin, joissa en viihdy, vain sitä vältelläkseni.

Vierailija
652/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonta että rumat ne vaatteilla koreilee on aikansa elänyt.

Must on hienoa että miehetkin harkitsee mitä laittaa päälle.

Itselleni riittäisi että miehellä on puhtaat ehjät vaatteet tilanteiden mukaan.

Ei liikaa pröystäilyä kuitenkaan.

Vierailija
653/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sota käynnissä ja täällä sitä vaan pohditaan miesten chinoja ja loafereita... 🤣🤣🤣

Me emme voi Ukrainan tilanteelle yhtään mitään. Omalle pukeutumisellemme voimme.

Tällaisina aikoina ihmisten velvollisuus on yrittää pitää oma arki mahdollisimman normaalina. Jatkuva tilanteen vatvominen vain heikentää omaa mielenterveyttä ja lisää muiden taakkaa.

Kaikkihan me tiedämme tarinat brittiupseereista, jotka pukeutuivat päivälliselle jopa viidakossa punataudin vaivatessa. Sillä tavalla pidetään pää kasassa, ja sillä asenteella myös luotiin imperiumi. Ja muodollinen pukeutuminen pelasti erään naispuolisen tutkimusmatkailijan hengen. En muista nimeä, mutta hän putosi sellaiseen teräviä seipäitä täynnä olevaan ansakuoppaan. Kiitos viktoriaanisen alushamemäärän ja vanteiden, hän ei saanut naarmuakaan. Naista oli kyllä kannustettu pukeutumaan kevyemmin tropiikkiin, mutta hän kieltäytyi moisesta säädyttömyydestä ja pelasti sillä henkensä.

Vierailija
654/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppisenä naisena minusta ap:n vaatteet kuulostaa ihan normaaleilta, ehkä hieman laadukkaammilta kuin mihin useimmat jaksavat panostaa. Mutta ei tuo ainakaan minun tuttavapiirissäni herättäisi mitään huomiota.

Valitettavasti olen tullut havaitsemaan, että naisten pukeutuminen herättää huomiota. Jos pukeutuu vastaaviin naisten vaatteisiin, eli vaikkapa puolihame ja twinset, tai puolihame+paitapusero+neule, saa pitkiä katseita osakseen. Joku toinen taisi jo kommentoidakin, että naiset mulkoilee, miehet hymyilee.

Tämä on vähän ärsyttävää, koska en tykkää huomiosta, mutta en myöskään halua ruveta pukeutumaan vaatteisiin, joissa en viihdy, vain sitä vältelläkseni.

Hyviä huomioita. Tosiaan niissä töissä mitä itse teen tuskin kenelläkään tulee edes mieleen, että harrastaisin pukeutumista tms., koska nuo ovat ihan arkivaatteita. En tiedä missä piireissä nuo feminiinisyydestä jankkaavat sitten työskentelevät itse.

Naisia koskien olen huomannut, että naisille klassista tarjontaa myös on vähemmän ja yleinen oletus on, että erityisesti vähänkin nuorempien naisten "tulisi" juosta muotivillityksien perässä. Tosi ilahduttavaahan se on nähdä nainen vaatteissa, joissa hän ilmiselvästi viihtyy ja jotka istuvat hyvin. Klassinen pukeutuminen tuo naisellekin tiettyä arvokkuutta ja jämäkkyyttä.

Ap

Vierailija
655/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pukeutuminen oli isommassa osassa useita kymmeniä vuosia sitten. Naisten kohdalla pukeutumisella on yleisesti ollut suurempi merkitys. Miesten pukeutuminen taas on harvempi ilmiö. Italia, Sveitsi ja Saksa edelläkävijöinä, nykypäivänä hyvin ja tyylikkäästi pukeutuminen, nimenomaan miesten pukeutuminen, on isossa nousussa, Suomi muiden maiden kanssa tulossa perässä. Siitä kertovat yrityksien näkökulmasta isolla, räjähtävällä nopeudella menestykseen nousseet kello yritykset (MVMT, Filippo Loreti mainitakseni muutaman). Edes kymmenen vuotta sitten ei tämän kaltaiset yritykset olisi päässeet ruohonjuurta korkeammalle. 

Naisena arvostan hyvin pukeutumista isosti, miten mies pukeutuu kertoo paljon hänestä. Mieheni pukeutuu töihin mennessään pukuun, kellon, kravatin ja taskuliinan kera. Vapaaa-ajalla hän saattaa käyttää mitä vain verkkareista farkkuihin tai chinoihin. Ongelmana vain on, että hyvin tyylitelty pukeutuminen (vaatteet sekä asusteet) maksavat maltaita jos haluaa isoja luksusbrändejä käyttää. Asusteet hän ostaakin nykyään täältä classymencollection. Työ vaatteet löytyy kaupoista kuten massimo dutti. Arkivaatteisin hänelle riittää ihan H&M, eivätkä ne yleensä pahalta näytä minunkaan silmissä. 

Minun ja muiden Suomen naisten puolesta toivon, että suomalaiset miehet alkaisivat keskittymään pukeutumiseen edes sen vertaa etteivät "reikäisissä lökäreissä" kävelisi ihmisten ilmoilla. Panostaisivat enemmän omaan ulkonäköön niin löytyisi naisillekin enemmän katseltavaa :)

Vierailija
656/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan! Hyvin pukeutuvia ihmisiä sukupuolesta riippumatta näkee liian vähän. Jos tyylisi aidosti klassinen eikä ns. autokauppiaslook jossa on kireitä leikkauksia, liikaa koruja yms. ja hallitset pukeutumisen, niin hienoa. Toki käytöksen pitää sopia asuun myös: räätälin tekemä pukukaan ei pelasta miestä joka kiroilee, on epäkohtelias myyjille yms.

En ollenkaan ymmärrä tätä "rumuus on syvällistä"-ajattelua mikä nykyään on vallallaan.

Vierailija
657/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mamma näkee hotellissa aloittajan kuvaamalla tavalla pukeutuneen miehen, niin mammahan avaa AV:lle viestin, jossa haukkuu suomalaiset miehet. Tiedätte kyllä, suomalainen on kuulemma kuin huutomerkki tyylikkäiden ulkkareiden joukossa. Sitten kun suomalainen mies pukeutuu noin, niin kyseessä on erikoisuuden tavoittelija, suorastaan hyi!-tason mies.

Vierailija
658/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mamma näkee hotellissa aloittajan kuvaamalla tavalla pukeutuneen miehen, niin mammahan avaa AV:lle viestin, jossa haukkuu suomalaiset miehet. Tiedätte kyllä, suomalainen on kuulemma kuin huutomerkki tyylikkäiden ulkkareiden joukossa. Sitten kun suomalainen mies pukeutuu noin, niin kyseessä on erikoisuuden tavoittelija, suorastaan hyi!-tason mies.

:D:D vähän noinhan se menee

Vierailija
659/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään istua tupakkatakissa takkatulen ääressä siemailemassa hyvää viskiä kristalliviskilasista kirjastohuoneessa joka on sisustettu mukaillen brittiläistä kartanoa. Joskus kauan sitten hymyilytti huomata että Emmerdalen kartanossa oli jossain huoneessa sama tapetti kuin on kirjastohuoneessa.

Jos sinulla on myös irlanninsusikoira haisemassa takanedusmatolla, muutan teille.

Edellyttäen tietysti että sohvat on ruskeaa Chesterfieldiä ja omistat myös sellaisen pyörivän kirjapöydän.

Vierailija
660/1283 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sir vai Siri kirjoitti:

Asun Lontoossa ja täällä ainakin on ihan normaalia, että miehet kiinnittävät huomiota pukeutumiseen. Etenkin jos liikut alueella missä on paljon finanssiväkeä niin kyllä niitä mittatilauspukuja vilkkuvat katukuvassa tiuhaan tahtiin. Samoin yleensä rikkailla alueella kuten Kensingtonissa ja Notting Hillissä miehet ovat aina todella hyvin pukeutuneita. 

Kiinnostaisi tietää, koetko tuon tilanteen klassisen englantilaisen luokkayhteiskunnan jatkeena vai tuntuuko tilanne nykyään "universaalilta" demokratialta. Vai tuleeko jopa tunne amerikkalaistuneesta "show me the money"-yhteiskunnasta? Eli mitä arvomaailmaa tilanne ja vaatetus heijastaa ja onko tilanne mielestäsi hyvä vai huono. (kysymys ei ole provo, vaan haluaisin enemmänkin tietää, missä siellä nykyään mennään.)

Kyllähän Suomessakin - ainakin pk-seudulla - vähänkin vaativammissa hommissa olevat ihmiset kiinnittävät huomiota pukeutumiseensa. Pukeutuminenhan on osa viestintää.

Nämä homofiksoituneet tyypit, joiden pitää ehdoin tahdoin laittaa kumpparit väitöstilaisuuteen, ovat myös niitä setämiesänkyröitä, jotka tytöttevät naisia, pitävät umpisurkeita luentoja ja ovat muutenkin joko pomarfin-kenkäisiä atk-taidottomia dinoasauruksia TAI sitten 40 v mieslapsia, jotka viipottavat huppareissa eivätkä osaa omaa kotiansa siivota tai laittaa ruokaa.

Pakko ei silti ole, ja se on hyvä. Noissa esimerkkimaissahan pitää olla todella korkealla sosiaalisessa statuksessa että saa olla välittämättä vaatteistaan (ja sekin pitää näyttää tietyn koodiston mukaisesti).

Suomessa on enemmän minä-minä-minä -kulttuuri. Joka paikkaan pitää saada pukeutua niin, ettei vaan itselle koidu vaivaa. Vaatteiden pitää saada olla likaisia, koska pesemisestä olisi vaivaa. Juhliin pitää saada pistää shortsit, koska ei osaa tehdä solmua kravattiin ja sen opetteleminen vaatisi...vaivaa.

Ja mitä siitäkään tulisi, jos pitäisi osoittaa kunnioitusta tilaisuutta ja kanssaihmisiä kohtaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän