Säästö n.500 euroa ruoasta. Miten toteuttaisit?
1 kk:n koe kahden hengen taloudessa. Tavoitteena matkarahat, laihtuminen ja tervellisempi ruokavalio, jos mahdollista. Laittakaa konkreettisia ehdotuksia, mitkä tuotteet vaihtaisitte mihin, esim. ei levitteitä leivälle tai leivän sijaan hapankorppua. Mitä ainakin pitäisi tehdä? Olisiko toimivaa esimerkiksi viikko einespizzoilla, viikko keittoa, viikko puuroa, entä sitten?
Kommentit (46)
miksi jaksatte vastata tähän? no on tässä joillekin oikeita ja hyviä vinkkkejä.
mutta selvä provo
Leivät leivo itse, korvaa liha soijarouheella, ja muutenkin, osta mitä on tarjouksessa / halvinta, tee kaikki mitä pystyt itse. Meillä 3 hengen talous ja ruokaan menee max 300 euroa / kk. Ja hyvin syödään =)
Kasvissosekeittoja syömällä +puuro aamu/ilta. Vaatteita pesette vähemmän ja käytte suihkussa puolet harvemmin. Kesällä voi onneksi viettää aikaa ulkona, käydä rannalla uimassa ja suihkussa ja kerätä luonnosta yrtit. Ja sit änkeette jollekki kotipäivälliselle joskus, jos ette kestä koko tuota lyhyttä kuukautta sosekeitoilla ja liemillä. Aijuu, jättäkää kahvi pois.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 12:17"]
1 kk:n koe kahden hengen taloudessa. Tavoitteena matkarahat, laihtuminen ja tervellisempi ruokavalio, jos mahdollista. Laittakaa konkreettisia ehdotuksia, mitkä tuotteet vaihtaisitte mihin, esim. ei levitteitä leivälle tai leivän sijaan hapankorppua. Mitä ainakin pitäisi tehdä? Olisiko toimivaa esimerkiksi viikko einespizzoilla, viikko keittoa, viikko puuroa, entä sitten?
[/quote]
Siis mitä vittua tää nyt oli??? Säästää 500 mistä summasta?
Mun on ainakin hemmetin vaikee saada aikaan 500 säästöjä, kun viime kuun ruokakulut oli 80 euroa ja alle satku per kuukausi oon mennyt jo pitkään.
Itse en hapankorppuja syö laisinkaan ja levitettä on leivän päällä aina ja leipää syön paljon ja kaikki tottakai itse tehtyjä. Nytkin on kolmea eri leipää pakkasessa (ruis-, seka-, saaristolaisleipää).
Einespitsoilla voi heittää frisbeetä ja mahdollisimman kauas. Puuroa, keittoa, perusruokaa, mitä vaan kunhan se on itse tehtyä, se on säästämisen a ja o.
250 e kk rahaa ruokaan?Meillä menee tuo ja syödään terveellisesti.Eihän tuo ole ees haaste.
Huuhhuh. No mitä teillä on valmiiksi? Mitä löytyy pakkasesta ja komerosta?
Paljonko teillä oikein meee kuukaudessa ruokaan, jos kuukaudessa pitäisi saada 500 euroa säästöön? Meidän 2 hengen taloudessa ruokaan menee noin 400 euroa kuussa.
Siis jos haluatte laihtua ja syödä terveellisemmin niin tuo sun viikko eineksiä viikko puuroa jne ei kuulosta kovin terveeltä. Paljonko on siis rahaa per vko? Helpompi ottaa kantaa
Jos haluatte laihtua, niin jättkää leipä päälisineen ja einekset kokonaan pois. Ruokai erilaisia juureksia ja tuoreita huokeita vihanneksia, leivittämätöntä kalaa pakastealtaasta, pakaseherneitä, linssejä lisukkeeksi ja ylipäätään tehkää kaikki ruoka itse ja laadukkaista aineksista. Hauduttamalla sitkeitä/luisia lihoja saa todella hyviä pataruokia.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 12:19"]
Huuhhuh. No mitä teillä on valmiiksi? Mitä löytyy pakkasesta ja komerosta?
[/quote]
Komerossa on riisiä, pastaa, papuja, tonnikalaa jne. Varmaan pitäisikin rakentaa komerokuiva-aineiden ympärille nuo kuukauden ruokailut. Yksi viikko voisi olla riisiä/pastaa eri muodoissa. ap
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 12:20"]
Paljonko teillä oikein meee kuukaudessa ruokaan, jos kuukaudessa pitäisi saada 500 euroa säästöön? Meidän 2 hengen taloudessa ruokaan menee noin 400 euroa kuussa.
[/quote]
Meillä menee 500-550 ruokaan kuukaudessa. En nyt ihan tuota 500 siis kuitenkaan pystyisi säästämään. Ehkä kannattaisi ottaa tavoitteeksi puolet pois eli 250 eurolla ruoat. Voisi olla realistisempi tavoite. ap
Laadi budjetti ja osta vaan halpoja juttuja, kausituotteita ja niitä mitkä on aina halpoja.. Esim. kasvikset, makaroni, peruna, nakit/tarjousjauheliha, puuro jne.
Vähän tarttis tietää, että millä budjetilla mennään, ja onko toi 500e tarkotus säästää kuukaudessa, koska monelle toi on esim. kahden-kolmen hengen ruokabudjetti koko kuukaudelle.. Jos sulle käytettäväksi jäävä määrä on lähempänä 100e kuin 50e / viikko, niin siihen mahtuu jo aika paljon "luksusta" ja pelivaraa, eli voi ostaa myös terveellisempää. Esim broilerin koivet ja riisi on suht halpa ruoka, kasvissosekeitto (koskenlaskijalla saa hyvän maun jos tykkää), lihamakaronilaatikko, nakkikastike (ei tosin kovin terveellinen), tonnikalasalaatti. Yks monipuolinen ja terveellinen, suht halpa ruoka mitä jaksaa syödä pitempäänkin mun mielestä on erilaiset variaatiot pasta-tonnikala-raejuusto-salaateista. Voit laittaa vaikka vaihteluksi linssejä tai kanaa myös. Lohta kannattaa mun mielestä kytätä, sitä on suht usein tarjouksessa esim. 6,90/kilo ja ostaa voi vaikka pari isoa kalaa kerralla ja laittaa toisen valmiiksi puolitettuna pakkaseen. Meillä ainakin eniten ruokalasku kasvaa laiskuuden takia (käydään ulkona/mäkissä) ja herkkujen yms. ylimäärästen heräteostosten takia (vois ostaa pari pasteijaa ja kilon suklaata ja vähän jätskiä ja keksejä "että sit on tarjottavaa kahvipöydässä" ja kuitenkin syödään ite parissa päivässä) eli niihin jos on tapana sortua nii jo niitten jättämällä saattaa helposti tippua ruokalaskusta 30-50%..
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 12:21"]
Siis jos haluatte laihtua ja syödä terveellisemmin niin tuo sun viikko eineksiä viikko puuroa jne ei kuulosta kovin terveeltä. Paljonko on siis rahaa per vko? Helpompi ottaa kantaa
[/quote]
No jos olisi tavoitteena saada ruoat 150 eurolla tai max 250 eurolla. ap
Toi 150e on jo hankala mut 250 eurolla voi vielä saada terveellistäkin. Kaikki turha vaan pois, einekset ja muut, tee isoja satseja ruokaa kerralla ja aina esim. juuresraastetta/salaattia lisukkeena. Nyt on hyvä aika salaateille, kun esim. tomaatti ja kurkku on suht edullista. Kannattaa laskea aterioille hinta niin, että joka päivä sais ruuat maksaa siis noin 8e yhteensä. Puuroa aamulla, sit päivälle lasket että liha+lisuke (riisi/peruna/pasta) + kasvikset yhteensä saa olla noin 5 euroa, jos teet kerralla kahden päivän ruuat niin 10 euroa. Iltapalaksi esim. leipää/jugurttia/puuroa. Netissä on monta hyvää valmista ketjua mitä ruokia saa halvalla ja terveellisesti, niitä kannattaa lukea.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 12:24"]
Jos haluatte laihtua, niin jättkää leipä päälisineen ja einekset kokonaan pois. Ruokai erilaisia juureksia ja tuoreita huokeita vihanneksia, leivittämätöntä kalaa pakastealtaasta, pakaseherneitä, linssejä lisukkeeksi ja ylipäätään tehkää kaikki ruoka itse ja laadukkaista aineksista. Hauduttamalla sitkeitä/luisia lihoja saa todella hyviä pataruokia.
[/quote]
Hyviä ideoita. Tuon lisäksi pitää luopua "luxusaamupaloista", joissa on tuoremehua ja protskujogurttia. Aamuiksi puuroa ja vain sitä puuroa. ap
Enemmän suunnittelua:
-hyödyntäisin tarjoustuotteet ja edullisemmat raaka-aineet, tekisin isoja satseja ja pakastaisin osan
-edellisestä huolimatta voi silti tehdä maistuvaa ruokaa eli jos esimerkiksi et ole tehnyt linsseistä ruokaa, testaa, mistä reseptistä pidät. Edullisen ruoan ei tarvitse olla pahaa!
-musta kannattaa pohtia, syökö paljon leipää ja meneekö erityisesti leivänpäällyksiin rahaa. Jos tapana on ostaa kolmen euron leipä ja syödä se kahdessa päivässä ja siihen päälle vielä erilaisia päällyksiä, se voi tulla kalliimmaksi kuin ostaa 5 euroa maksava kilon juusto ja kahden euron leipä, joka kestää kolme päivää.
-painonhallinnan ja edullisuuden kannalta tuoremehu+proteiinijugurtti - ei mitään järkeä. Proteiinijugurtti on turhan kallis, tuoremehusta taas tulee turhia kaloreita. Ennemmin söisin puuroa, laittaisin puuroon raejuustoa ja sen lisäksi vaikka hedelmän tai laittaisin puuroon marjoja. Puurojakin on erilaisia, kannattaa kokeilla, mistä puurosta pitää. Itse söin tänä aamuna ohrapuuroa raejuustolla ja mustikoilla.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 17:58"]
250 e kk rahaa ruokaan?Meillä menee tuo ja syödään terveellisesti.Eihän tuo ole ees haaste.
[/quote]
Miten se onnistuu?