Potkut tuli :( ja aivan puun takaa
Sain varoituksen kuukausi sitten, että olen vastannut sähköpostiin liian hitaasti (ei akuuttia vastausta vaativa, vastasin seuraavana aamuna kun faktat oli selvillä 100 %) ja olin lähettänyt erään materiaalin asiakkaalle päivää myöhemmin kuin asiakas odotti (kuitenkin viikkoa ennen deadlinea). Tänään pomo laittaa klo 10 sähköpostia hymynaamoin varustettuna että tosi kiva juttu ja tuntia myöhemmin tulee ilmoitus, että irtisanominen maanantaina ja syynä yrityksen toiminnan vaarantaminen liittyen varoitukseen. Olen järkyttynyt ja aivan paskana. En ole koskaan saanut missään työpaikassani mitään moitteita enkä tiedä tehneeni mitään väärää. Olen jopa tehnyt enemmän kuin on pyydetty ja venynyt myöhäisiin iltoihin töissä.
-
Työterveyslääkäri ja asianajaja suosittelivat, että en mene maanantain kuulemistilaisuuteen nöyryyttämään itseäni, koska se on se ja sama mitä sanon, en voi puolustautua. Asian voi toimittaa kirjallisesti minulle.
-
Esimieheni on kokematon ja tiimissä on järkyttävän huono henki. Tavallaan irtisanominen on helpotus, mutta tämä epäoikeudenmukaisuus! Tiedän, että en ole tehnyt mitään väärää ja olen oikeasti tunnollinen työntekijä. Asianajaja sanoi että ehdottomasti riitautetaan asia, ei ole perusteita.
-
En olisi ikinä koskaan kuvitellut olevani tässä tilanteessa. Hirveä järkytys ja paha olla. Sain viikon sairaslomaa ja rauhoittavat lääkkeet ja lääkäriltä tsempit, että tällainen epäreilu savustaminen selittämättömistä syistä on tosi yleistä.
-
Kohtalotovereita?
Kommentit (86)
Tilanteesi Ap on kimurantti - Joudun kertomaan ikäviä uutisia: valitettavasti et välttämättä tule saamaan isoja korvauksia laittomasta irtisanomisesta.
Työnantajan on Suomessa on aivan liian helppoa irtisanoa työntekijä perustellen asia esim. luottamuspulalla. Esimies voi väittää, että ei jostain syystä ole pystynyt luottamaan sinuun työntekijänä (syy voi olla lähes mitä vaan maan ja taivaan väliltä, niin ikävää kuin se onkin) ja siten et ole esimiehen/työnantajan mukaan täyttänyt lojaliteettivelvoitettasi työntekijänä.
Ja kyllä, lojaliteettivelvoite on juridisesti täysin pätevä velvoite, jonka työnantaja asettaa työntekijälle. Yhtä lailla juridisesti pätee se, että lojaliteettivalvoitteen rikkomisesta voi seurata täysin laillinen irtisanominen.
Työsuhteen purkaminen (ilman irtisanomisaikaa ja irtisanomisajan korvauksia) on sitten vasta se vaikeampi paikka työnantajalle. Purkuun vaaditaan jo selkeämmät ja mojovammat perusteet.
Olen todella pahoillani sinun puolestasi.
Ei irtisanoa voi lukemattomista syistä vaan ainoa pätevä on taloudellinen syy. Työsuhteen voi purkaa taas monista syistä mutta niissä pitää aina olla todisteena vakava laiminlyönti esim. jotain sovittua työtehtävää ei ole tehnyt tai on käyttäytynyt muuten sopimattomasti.
Ap:ta ei ole irtisanottu vaan hänen työsuhteensa aiotaan lopettaa eli hän on saamassa potkut. Ap:n laiminlyönnit eli jonkin sähköpostin vastaaminen päivän myöhässä ja jonkin materiaalin lähettäminen asiakkaalle päivän myöhässä eivät ole riittäviä työsuhteen purkamiseen ellei niistä ole koitunut työnantajalle selvästi osoitettavaa taloudellista haittaa tai jos ap on nimenomaan uhmannut esimiehensä käskyä eikä ole tehnyt työtehtäviä sovitulla tavalla (mistä taas pitää olla todistusaineistoa, mitä on sovittu). Kumpaakaan ei ilmeisesti ole tapahtunut eikä edes mitään sovittua päivämäärää ole ylitetty. Kyseessä oli vain asiakkaan odotukset, ei ap:lle nimenomaan määrätty deadlline.
Ap:n olisi nyt syytä olla tarkkana, ettei poissaolo kuulemisesta käänny häntä itseään vastaan. Ilmoita siis sähköpostitse työnantajalle, että olet maanantain sairaslomalla ja palaat asiaan. Laita viestiin myös se, että työönantaja löi luuri korvaan, niin on kirjallisena se, että ap on yrittänyt olla myös puhelimitse yhteydessä. Ei työstä eikä mistään kuulemisesta voi olla pois ilman ilmoitusta tai se itsessään on työtehtävien laiminlyöntiä ja esimiehen käskyjen vastaan niskurointia. Kuulemisessa kun voisi teoreettisesti olla kyse myös siitä, että ap voisi puolustautua syytöksiä vastaan ja jos hän jättää tämään nyt väliin, voidaan tulkita, että hän on hyväksynyt syytökset. Kannattaa laittaa viestiin myös vihjaus asianajajasta, niin käy työnantajallekin selväksi, ettet hyväksy tätä tuosta vaan.
Ilmoitan tosiaan viikonlopun aikana, että olen sairaslomalla enkä pääse kuulemiseen. Asianajaja sanoi, että työnantaja on tehnyt jo päätöksensä selkeästi ja voivat toimittaa sen postitse. En kertakaikkiaan kykene mennään yksin sen inkvisitiolle eteen.
-
Ja mitään jättikorvauksia en ole missään vaiheessa odottanutkaan. Tuntuu vaan niin epäoikeudenmukaiselta, koska tiedän että tämä on työnantajaltani perusteetonta ja pikkumaista. Muut tiimissäni ovat puolellani ja valmiita todistamaan puolestani, että en ole tehnyt väärää.
-
Ja kiitos teille ihanista kannustavista kommenteista. Olette ihania <3
Nro 33 ja Ap: Tässä alla teille listattuna lailliset ns. työntekijän henkilöön kohdistuvat irtisanomisperusteet Suomessa tällä hetkellä voimassa olevan lainsäädännön mukaan:
- työtehtävien tekemättä jättäminen tai niiden tekeminen puutteellisesti tai huolimattomasti
- lojaliteettivelvollisuuksien rikkominen
- perusteeton työstä kieltäytyminen
- luvaton poissaolo tai työaikojen noudattamatta jättäminen
- epäasiallinen käyttäytyminen työnantajaa tai asiakkaita kohtaan
- sellainen vapaa-ajalla tapahtunut toiminta, joka vakavasti horjuttaa osapuolten välistä luottamussuhdetta
ELI AINOA PÄTEVÄ IRTISANOMISEN SYY EI TODELLAKAAN OLE TALOUDELLINEN SYY.
Tämä harhakäsitys voi olla perua siitä, että YT-neuvotteluissa irtisanominen edellyttää yleensä tuotannollisia ja/tai taloudellisia syitä.
YT-neuvotteluiden ulkopuolella voidaankin sitten, valitettavasti, irtisanella työntekijöitä paljon vapautuneemmin.
"Mulla ihan samalla tavalla. Kutsuivat vaan varoittamatta huoneeseen. Sanoivat että työsuhde päättyy nyt. Jos et lähde itse mustamaalataan sun maine tai lähdet ja kaikki on hiljaa. Uhkailivat perhettä yms ihan sairasta että saivat mun nimen paperiin. Olin vielä viikon päästä jäämässä äitiyslomalle. Liiton lakimies ei voi kuulemma mitään kun ei todistajia ja olen itse irtisanoutunut. Tästä vähän yli vuosi ja yhä ahdistaa tilanne. Ole varovainen"
Minut työnantaja "pakotti" todistajaksi vastaavaan tilanteeseen. Se oli kyllä raakaa ja sairasta touhua. Jos et ole todistamassa, lähdet itsekin ulos, näin mulle sanottiin. Työntekijä irtisanoi itsensä, kun oli raskaana, eikä perään kukaan huutanut, kun ole sen allekirjoituksin hyväksynyt irtisanomisen. Nyt jälkikäteen hävettää, ettei minulla ollut voimia ja moraalia, asettua työkaverini puolelle. Oon usein ajatellut ja se painaa mieltä ja tunnen itseni petturiksi, vaikka en sanonut tilaisuudessa sanaakaan.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:22"]Teitä tyhjänpäiväisiä paperinpyörittelijöitä ja kahvinkeittäjiä on jo ihan liikaa. jostakin se on karsittava ja sinä lähdit nyt, et ole ainoa ja lista jatkuu vielä pitkään. [/quote] Sä oot tietty yksi niistä, jotka noissa työttömyysketjuissa uhoaa, että kyllähän nyt tekevälle töitä löytyy?
[/quote]En. Silti olen sitä mieltä että virkamies koneistoa on pakko vähentää. aloittaja on hyvä esimerkki, asiat toimii erinomaisesti ilman hänen tuomaa byrokratia soppaakin. Hakeutuu nyt alaloille missä tarvitaan näkyvää tulosta, käden työtä eikä paperin pyörittelyä.
[/quote]
Oletko niitä prosessityöntekijöitä, jotka kuvittelevat että se suorittava työ on itsessään se, mikä rahan tuo firmaan? Että sopimukset ja projektit vain maagisesti ilmestyvät sisään, aikatauluttavat ja resurssoivat itsensä ja lopuksi omistajille raportointi tapahtuu myö maagisesti ilman mitään työpanosta?
Fakta on kuitenkin se, että sen prosessityöntekijän voi ulkoistaa milloin mihinkin, mutta paikallinen liiketoimintaosaaminen, mukaanlukien paikalliset lait, on jotain mitä ei voida ulkoistaa. Ja niillä tehdään se tulos.
Nro 35 tietää edellä auki selittämänsä perusteet omasta kokemuksestaan, samoin kuin työkokemuksestaan.
Olin kyseisen alan ekspertti ja erittäin arvostettu työntekijä firmassaní. Toimin tiimiesimiehenä.
Sitten, yks kaks yllättäen, irtisanottiin ensin lähin esimieheni. Uusi esimieheni ei pitänyt pärstäkertoimestani, eikä siitä, että jouduin juuri hänen tullessa puikkoihin pitemmälle sairauslomalle.
Ulossavustukseni kesti n. 2 v. Mietin todella pitkään myös oma-aloitteista irtisanoutumista, sen verran ikävää oli kuunnella joka toinen pv työhuoneen ovella ilman mitään syytä naama punaisena huutavaa esimiestä, joka kailotti niin kovalla äänellä, että tuli kyllä työkavereillekin selväksi, että minusta ei pidetty.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:22"]Teitä tyhjänpäiväisiä paperinpyörittelijöitä ja kahvinkeittäjiä on jo ihan liikaa. jostakin se on karsittava ja sinä lähdit nyt, et ole ainoa ja lista jatkuu vielä pitkään. [/quote] Sä oot tietty yksi niistä, jotka noissa työttömyysketjuissa uhoaa, että kyllähän nyt tekevälle töitä löytyy?
[/quote]En. Silti olen sitä mieltä että virkamies koneistoa on pakko vähentää. aloittaja on hyvä esimerkki, asiat toimii erinomaisesti ilman hänen tuomaa byrokratia soppaakin. Hakeutuu nyt alaloille missä tarvitaan näkyvää tulosta, käden työtä eikä paperin pyörittelyä.
[/quote]
Oletko niitä prosessityöntekijöitä, jotka kuvittelevat että se suorittava työ on itsessään se, mikä rahan tuo firmaan? Että sopimukset ja projektit vain maagisesti ilmestyvät sisään, aikatauluttavat ja resurssoivat itsensä ja lopuksi omistajille raportointi tapahtuu myö maagisesti ilman mitään työpanosta?
Fakta on kuitenkin se, että sen prosessityöntekijän voi ulkoistaa milloin mihinkin, mutta paikallinen liiketoimintaosaaminen, mukaanlukien paikalliset lait, on jotain mitä ei voida ulkoistaa. Ja niillä tehdään se tulos.
[/quote]Koet olevasi tietävinään prosesseista mutta kun luettelet niitä omias niin mikään ei pidä paikkaansa. Kaikki voidaan ulkoistaa, kaikki muu kuin fyysinen työ jossa tarvitaan käsiä. Tarkoitushan onkin että monikansalliset firmat omistavat suomesta käytännössä kaiken toimistotyön ja automatisaatio hoitaa sen. Paikalliset lait, mitähän tuollakin yrität sanoa.
No joka tapauksessa suomi ei tarvi turhia paperin pyörittelijöitä enää kun ne homat hoituu automatisaatiolla helpommin ja halvemmalla, tehokkaammin.
Se mikä minua kaduttaa, on että olen itse ollut tuollaisissa tilanteissa aivan liian kiltti. Olen ollut nöyrä ja kohdellut minua kaltoin kohdelleita esimiesasemassa olevia ihmisiä todella kunnioittavasti. Jouduin epäreilun toiminnan kohteeksi, vaikka esimiehet toimivat väärin. Jos jotain kadun, niin sitä, etten lähettänyt parin esimiehen törkeästä toiminnasta kirjettä ylemmälle taholle. Ne kirjeet ovat edelleen kirjoitettuna koneellani, en vain lähettänyt niitä. Olisi pitänyt.
Sinun pitäisi äkkiä saada s-postistasi kopiot viesteistä, jotka koskevat virhettä, josta sinua syytetään, jotta voit osoittaa olevasi syytön. Ota kopiot niin että niissä varmasti näkyvät lähettäjä, vastaanottaja, päivämäärät sekä kellonajat.
Laki sanoo, että virheen on oltava vakava rikkomus. Henkilöperusteiset irtisanomiset liittyvät usein sopimusrikkomuksiin, kuten työtehtävien laiminlyöntiin, alkoholin käyttöön työaikana, sairauslomien väärinkäyttöön, epäasialliseen käyttäytymiseen tai vakavaan luottamuspulaan työnantajan ja työntekijän välillä.
Lain mukaan työsuhteen perusteeton päättäminen johtaa korvausvelvollisuuteen. Pääsääntöisesti korvaus on 3 - 24 kuukauden palkka.
Ota aina kopio kaikesta todisteeksi oikeuteen. Työnantajalla on pääsääntöisesti aina velvollisuus näyttää, että työsuhteen päättämiseen on ollut laillinen syy, joten jos sinulla on todisteet omasta puolestasi, pystyt niillä kumoamaan työnantajan mahdollisesti jälkikäteen kokoonkyhäämät valheelliset todisteet. Kyllä, varaudu työnantajan likaisiin temppuihin, mutta älä itse sorru niihin.
Sinun pitää nyt hankkia parempi lakimies liitosta ja taistella asiassa.
Sain varoituksen uudelta pomoltani ja aivan puun takaa. Olen korkeammin koulutettu ja koin joutuneeni mustamaalauksen uhriksi äitiysloman jälkeen. Paska fiilis ja vaikea löytää enää luottamusta. Koen tilanteen todella epäoikeudenmukaiseksi ja huomaan että minua yritetään tahallaan savustaa ulos. Tunnen ihan älytöntä halveksuntaa tätä naivia naista kohtaan. Yritän kestää panettelun ja simputuksen mutta sisäänpäin nauran sille idiootille.
35 ja 38 jatkaa vielä: Palasin sitten viime kesänä töihin hyvin sujuneelta viiden viikon lomalta (en ollut "uskaltanut" esimiehen vuoksi pitää talvella lomaa lainkaan, kun tuntui että huutoa tuli muutenkin joka tuutista ja toinen toistaan oudommista syistä).
Lomani aikana tämä uusi esimieheni oli päättänyt, että "en ole hänen enkä työnantajan luottamuksen arvoinen" ja "aiheutan käytökselläni sen, että koko työympäristö kärsii". Saman tien lomaltapaluuni jälkeen sain kutsun kuulemistilaisuuteen - ja jo samana iltapäivänä minut irtisanottiin.
Syynä olivat mm. seuraavat: 1) Pidin kohtuullisen pitkiä lounastunteja (kuten olin tehnyt koko 15-vuotisen työurani ajan) ja yhtäkkiä ne eivät olleetkaan sallittuja. 2) Jatkoin työpäivää usein iltaan asti venyen asiakkaiden toiveiden mukaisesti - sekään ei ollut enää sallittua, koska saatoin aiheuttaa lisäkuluja firman vartiontipalvelulle, silti vaikka ilmoitin aina palvelulle jos olin myöhempään töissä ja kertaalleen maksoin heidän monen tonnin laskunsakin. 3) En kuulemma tullut töihin riittävän ajoissa. 4) Esimies koki luottamuspulaa suhteessa minuun em. syistä johtuen. 5) Koko työyhteisö kärsi minun vuokseni (eli sen valittavan & huutavan esimiehen vuoksi, joka lietsoi ikäviä puheitaan joka suuntaan).
Ap ole onnelinen että pääset pois paskasta työilmapiiristä.
minut savustettiin kanssa pihalle vanhasta työpaikasta uuden esimiehen toimesta joitain vuosia sitten,oli oikeastaan suuri helpotus kun pääsin sieltä pois,en kuulunut liittoon joten en saanut lakiapua mistään,mutta 6kk irtisanomisajan palkan sain kerta korvauksena käteen.
viikon olin työttömänä kun pääsin muualle töihin.
elä ole missään yhteydessä työpaikkaasi jos ei ole pakko ja jos vaativat tekemään irtisanomisajan töitä,hae sairaslomaa tai jotain,mutta älä missään nimessä mene enää lähellekään työmaatasi,älä vastaa yhteenkään työ sähköpostiin tai mihinkään.
kesä on tulossa ,lepää,urheile,nauti elämästä ja pistä uutta matoa koukkuun.
Ja tuo edellä kuvailtu irtisanominen (suoraan kesälomani jälkeen) on laillinen. Valitettavasti.
Suomen työlainsäädäntö on varsin raadollinen ja antaa työnentajalle ikävän laajasti tulkittavia perusteita irtisanoa työntekijä täysin laillisesti.
Toki näitä asioita voi lähteä riitauttamaan työnantajaa vastaan, mutta riskit ovat ikävän suuret: Parhaassa, eli pahimmassa tapauksessa työntekijä joutuu maksamaan oikeudenkäyntikulutkin omasta pussistaan työnantajalle.
Kannattaa selata läpi oikeuskäytäntöä vastaavista tilanteista. Se poistaa hyvin harhaluuloja siitä, että työntekijällä olisi lähes minkäänlaista oikeussuojaa isoa työnantajaorganisaatiota vastaan.
Ja pirskale: Ei tämä tietenkään ole oikeudenmukaista, mutta näin se nyt vain on niin Suomen lainsäädännön kuin oikeuskäytännönkin mukaan.
Sama nro 32, 35 jne. (joka listasi yllä nuo henkilöön kohdistuvat irtisanomisperusteet, joilla ei ole mitään tekio taloudellisten irtisanomisperusteiden kanssa) jatkaa vielä sen verran, että olen tismalleen samaa mieltä edellisen kanssa siitä, että lopulta on sinun onnesi, että pääset pois työpaikkasi ikävästä ilmapiiristä.
Olen itse edelleen työtön korkeakoulutettu, mutta vähine rahoineninikin olen nykyään paljon onnellisempi, kuin naama punaisena huutavan esimiehen kera entisessä työpaikassani.
Jos aiempi esimies olisi saanut jatkaa... Jos olisin onnistunut voittamaan uuden esimieheni luottamuksen... Jos uusi esimieheni ei olisi ollut vaihdevuosista kärsivä nainen... Jos, jos, jos.
Ei kannata jossitella, vaan elää elämää eteenpäin mahdollisimman onnellisena.
Pamauttaisin silti edelleenkin itse entistä esimiestäni varmaan päin pläsiä, jos se sattuisi kävelemään kadulla vastaan. Monia muitakin "kostoja" olen haudutellut.
Mutta paras "kosto" on elää omaa elämäänsä eteenpäin, ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut, entistä onnellisempana. Näin ainakin tolkutan itse itselleni joka viikko uudestaan ja uudestaan.
Niin kauan, kun kostot pyörivät mielessä, ihminen on vielä sidoksissa vihaan ja entiseen. Uusi elämä edellyttää puhdasta paperia ja uutta alkua, siitäkin huolimatta että elämä ei ole aina oikeudenmukainen - Sitä se ei todellakaan ole.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:04"]
Puskaradio kulkee firmoista...
[/quote] Onneksi. Jos saan varoituksen jälkeen potkut niin todellakin pidän huolen siitä että muuallakin tiedetään miten puhtoinen, oikeudenmukainen ja "ihmistä" ajatteleleva firma meillä on. Terv. moraalin ääni
Maanantaina iski YT aallon eka harjanne ja keskiviikkona mulla oli seuraavan duuniin nimet alla. Parempi soppari jopa.
Älä hemmetissä jää tuleen makaamaan, vaan ylös nyt ja hommiin! Ota iloirti, sä olet nyt vapaa tekemään just mitä haluat!
Ja se irtisanomisperusteet listannut lätisee vieläkin lisää faktaa:
Irtisanomisajan korvaus on maksettava, ellei työsuhteen purkuperustetta ole.
Korvauksen määrä on yleensä aina suhteutettu työvuosiin, jotka olet firmassa viettänyt.
Jos työehtosopimuksessa, työsopimuksessa tai muussa työnantajan ja työntekijän välisessä sopimuksessa ei ole muuta sovittu, lasketaan irtisanomisaika ja sen mukainen korvaus seuraavasti suoraan suomen työsopimuslain mukaan:
1) Kun työsuhde on jatkunut enintään 1v = 14 päivää,
2) yli 1 v, mutta enintään 4 v = 1 kk,
3) yli 4 v, mutta enintään 8 v = 2 kk,
4) yli 8 v, mutta enintään 12 v = 4 kk, ja
5) yli 12 v = 6 kk
Nauhoita tilaisuus kännykällä. Ilmoitat asiasta tilaisuuden alussa. Itse olet suhteellisen hiljaa etkä missään nimessä provosoidu.