Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potkut tuli :( ja aivan puun takaa

Vierailija
12.06.2015 |

Sain varoituksen kuukausi sitten, että olen vastannut sähköpostiin liian hitaasti (ei akuuttia vastausta vaativa, vastasin seuraavana aamuna kun faktat oli selvillä 100 %) ja olin lähettänyt erään materiaalin asiakkaalle päivää myöhemmin kuin asiakas odotti (kuitenkin viikkoa ennen deadlinea). Tänään pomo laittaa klo 10 sähköpostia hymynaamoin varustettuna että tosi kiva juttu ja tuntia myöhemmin tulee ilmoitus, että irtisanominen maanantaina ja syynä yrityksen toiminnan vaarantaminen liittyen varoitukseen. Olen järkyttynyt ja aivan paskana. En ole koskaan saanut missään työpaikassani mitään moitteita enkä tiedä tehneeni mitään väärää. Olen jopa tehnyt enemmän kuin on pyydetty ja venynyt myöhäisiin iltoihin töissä.
-
Työterveyslääkäri ja asianajaja suosittelivat, että en mene maanantain kuulemistilaisuuteen nöyryyttämään itseäni, koska se on se ja sama mitä sanon, en voi puolustautua. Asian voi toimittaa kirjallisesti minulle.
-
Esimieheni on kokematon ja tiimissä on järkyttävän huono henki. Tavallaan irtisanominen on helpotus, mutta tämä epäoikeudenmukaisuus! Tiedän, että en ole tehnyt mitään väärää ja olen oikeasti tunnollinen työntekijä. Asianajaja sanoi että ehdottomasti riitautetaan asia, ei ole perusteita.
-
En olisi ikinä koskaan kuvitellut olevani tässä tilanteessa. Hirveä järkytys ja paha olla. Sain viikon sairaslomaa ja rauhoittavat lääkkeet ja lääkäriltä tsempit, että tällainen epäreilu savustaminen selittämättömistä syistä on tosi yleistä.
-
Kohtalotovereita?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:22"]Teitä tyhjänpäiväisiä paperinpyörittelijöitä ja kahvinkeittäjiä on jo ihan liikaa. jostakin se on karsittava ja sinä lähdit nyt, et ole ainoa ja lista jatkuu vielä pitkään.
[/quote]

Sä oot tietty yksi niistä, jotka noissa työttömyysketjuissa uhoaa, että kyllähän nyt tekevälle töitä löytyy?

Vierailija
42/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole kyse irtisanomisesta, koska irtisanomista seuraa aina irtisanomisaika ja sen voi tehdä vain erittäin perustellusta taloudellisesta syystä. Tuossahan on kyse työsuhteen lopettamisesta laiminlyönnin vuoksi. Tosin laiminlyönti pitää pystyä näyttää toteen ja jotta se voi aiheuttaa potkut, siitä pitää olla selvät taloudelliset tappiot ja nimenomaan työntekijän laiminlyönnin takia.

Muistaakseni myös laiminlyönnin piti olla tapahtunut viikon sisällä potkujen antamisesta, ainakaan se ei ollut kuukausi vaan lyhyempi aika.

Kyseessä on siis mielettömän iso moka esimiehen taholta, ja yritys joutuu maksamaan sinulle korvauksia. On myös mahdollista, että saat pitää työpaikkasi, mutta kannattaakohan se? Kun tiedät, että esimies on savustanut sinua ulos, niin on todennäköistä, ettei kohtele sinua reilusti tämän jälkeenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:36"]

Eihän tuossa ole kyse irtisanomisesta, koska irtisanomista seuraa aina irtisanomisaika ja sen voi tehdä vain erittäin perustellusta taloudellisesta syystä. Tuossahan on kyse työsuhteen lopettamisesta laiminlyönnin vuoksi. Tosin laiminlyönti pitää pystyä näyttää toteen ja jotta se voi aiheuttaa potkut, siitä pitää olla selvät taloudelliset tappiot ja nimenomaan työntekijän laiminlyönnin takia.

Muistaakseni myös laiminlyönnin piti olla tapahtunut viikon sisällä potkujen antamisesta, ainakaan se ei ollut kuukausi vaan lyhyempi aika.

Kyseessä on siis mielettömän iso moka esimiehen taholta, ja yritys joutuu maksamaan sinulle korvauksia. On myös mahdollista, että saat pitää työpaikkasi, mutta kannattaakohan se? Kun tiedät, että esimies on savustanut sinua ulos, niin on todennäköistä, ettei kohtele sinua reilusti tämän jälkeenkään.

[/quote]

Olet väärässä. Irtisanoa voi muustakin kuin "erittäin perustellusta taloudellisesta syystä".

Vierailija
44/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:22"]

Teitä tyhjänpäiväisiä paperinpyörittelijöitä ja kahvinkeittäjiä on jo ihan liikaa. jostakin se on karsittava ja sinä lähdit nyt, et ole ainoa ja lista jatkuu vielä pitkään.

[/quote]

Mutta työttömänäkään ei tietenkään saa olla, eikä ainakaan mitään sosiaalietuuksia nostaa, eiks niin?

Vierailija
45/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että on turhaa mennä kuulemiseen, kaikki on jo päätetty ja sama mitä sanon, kaikki tulkitaan negatiivisesti. En tiedä nytkään mistä minua syytetään, mitä niin väärää olen voinut tehdä, että saan potkut.
-
Varoituksenantotilaisuuteen tuli vain palaverikutsu ilman aihetta. Minulla ei ollut mahdollisuutta puolustaa itseäni mitenkään, kaikki oli jo päätetty ja esimies ei pitänyt puoliani vaan vetosi suoraan siihen, että lähetys oli mennyt myöhässä. Kukaan ei kysynyt pikku asiassa ensin minun kantaani, vaan tuli tunne, että olivat viimein löytäneet syyn. Ihan perus asia, jos asiakas ei ole tyytyväinen niin pyydetään anteeksi ja hyvitetään tilanne. Minut naulittiin kysymättä.
-
Asianaja sanoi, että kuulostaa siltä, että olen firmalle kallis työntekijä ja tämä on tekosyy potkia mut pihalle ja ottaa halvempi työntekijä tilalle.
-
Koko työsuhteeni aikana esimieheni ei ole sanonut poikkipuolista sanaa työstäni. Tammikuussa vuosikeskustelussa tuli pelkkää kiitosta ja oltiin yhtä hymyä. Milloinkaan ei ole esimieheni sanonut, että hei asiakas on nyt valittanut sinusta tai kysynyt, jos on ollut jotain askarruttanut. Pelkkää tosi hyvin menee kommenttia ja nyt tämä.
-
Tänään yritin soittaa esimiehelleni, paiskasi luurin korvaan eikä soittanut takaisin. Laittoi viestin illalla, että jutellaan maanantaina lisää.
-
Ja kyseessä iso suomalainen yritys.

Vierailija
46/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoahan voi mistä tahansa syystä, kunhan sille on perusteet (joita ei tässä äkkiseltään näytä olevan, ellei ap jätä jotain kertomatta).

Vierailija
47/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:22"]Teitä tyhjänpäiväisiä paperinpyörittelijöitä ja kahvinkeittäjiä on jo ihan liikaa. jostakin se on karsittava ja sinä lähdit nyt, et ole ainoa ja lista jatkuu vielä pitkään. [/quote] Sä oot tietty yksi niistä, jotka noissa työttömyysketjuissa uhoaa, että kyllähän nyt tekevälle töitä löytyy?

[/quote]En. Silti olen sitä mieltä että virkamies koneistoa on pakko vähentää. aloittaja on hyvä esimerkki, asiat toimii erinomaisesti ilman hänen tuomaa byrokratia soppaakin. Hakeutuu nyt alaloille missä tarvitaan näkyvää tulosta, käden työtä eikä paperin pyörittelyä.

Vierailija
48/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan ammattiliiton jäsen? Vo olla vähän tiukkaa saada maanantaiksi liiton edustaja mukaan, mutta yritä edes. Jos ei niin ota yhteyttä AVI:n työsuojeluviranomaiseen.

Onhan sinulla varmasti todisteet siitä, että vastasit sekä sähköpostiin että asiakkaalle ajoissa?

Minusta on todella kummallista, jos asianajajasi neuvoo, että et menisi kuulemistilaisuuteen. Eikö hän ole oikein työoikeuteen perehtynyt, vai mistä syystä hän ei tule sinun mukaasi? Näin toimisi asiallinen juristi.

Vierailija
49/86 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Reps* :D Asiakas ei muista työntekijän nimeä ja se on työntekijän syytä? :DDD Tuolla perusteella saisi potkia pihalle kaikki, joilla on asiakkaina dementikkoja ;)

Vierailija
50/86 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asianajajan kanssa käyty juttua läpi ja asianajaja nauroi ääneen lukiessaan varoitustani. Sanoi, että työntekijä on yleensä heikoilla, mutta nyt työnantajani on tehnyt jo herkullisia asiavirheitä ja olen todella vahvoilla. Että yleensä näissä tilanteissa työnantajan näyttö on aukoton ja työntekijä on selvästi tehnyt virheen, nyt irtisanomiseni näyttää vain kummalliselta. Työnantaja lisäsi mm irtisanomiseni syyksi sen, ettei asiakas muistanut nimeäni vaan oli joutunut googlaamaan nimeni ja tämä oli minun syytäni.

Ap.

Vierailija
51/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt usko juttuun, en ainakaan tuohon että asianajaja menettelisi noin kuten aloittaja on kertonut. Jos varataan tilaisuus tulla kuulluksi, eikä henkilö itse mene paikalle, niin hän ei voi myöhemmin myöskään vedota siihen, että hänet on häntä kuulematta irtisanottu.

Vierailija
52/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko perusteena sekä varoitukseen että irtisanomiseen se sama yli kuukauden vanha tapaus? Ei kai niin voi tehdä? Työnantajan kai olisi pitänyt saman tien irtisanoa, jos rikkomus olisi ollut todella vakava, tai sitten vain varoittaa.

Vierailija
53/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, mihin tarvitset rauhoittavia lääkkeitä. Enkä ymmärrä, miksi niitä on sinulle kirjoitettu. 

Toivon, että pystyisit suhteuttamaan asian. Kyseessä on kuitenkin vain työ. Todennäköisesti löydät uuden työn ja vieläpä paremman sellaisen. Ilmeisesti sinulla on työkokemusta ja osaamista alallasi. Huonoon työpaikkaan ei kannata jäädä roikkumaan. Jos he eivät arvosta sinun osaamistasi, vie osaamisesi muualle. 

Vierailija
54/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:22"]Teitä tyhjänpäiväisiä paperinpyörittelijöitä ja kahvinkeittäjiä on jo ihan liikaa. jostakin se on karsittava ja sinä lähdit nyt, et ole ainoa ja lista jatkuu vielä pitkään. [/quote] Sä oot tietty yksi niistä, jotka noissa työttömyysketjuissa uhoaa, että kyllähän nyt tekevälle töitä löytyy?

[/quote]En. Silti olen sitä mieltä että virkamies koneistoa on pakko vähentää. aloittaja on hyvä esimerkki, asiat toimii erinomaisesti ilman hänen tuomaa byrokratia soppaakin. Hakeutuu nyt alaloille missä tarvitaan näkyvää tulosta, käden työtä eikä paperin pyörittelyä.

[/quote]

Haluaisitko kertoa meille muillekin mitä tarkalleen ottaen AP:n työnkuvaan kuuluu? Sinulla tuntuu olevan asiasta aika yksityiskohtaista tietoa kun noin pystyt sanomaan, niin jaa se ihmeessä meidän muidenkin kanssa.

Vierailija
55/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sama tehtiin minulle, tosin YT:n yhteydessä. Potkujen syynä oli se, että työni oli keskitetty toiseen yksikköön. Kuitenkin seuraavalla viikolla pomo pyysi listaa kaikista niistä tehtävistä, joita olin tehnyt, jotta voidaan selvittää, kuka ne tekee kun olen lähtenyt. Ilmoitin iloisesti, että tehtävät on kaikki keskitetty (niin minulle sanottiin kuulemisessa), joten minulta jääviä tehtäviä ei ole.

Kuukautta myöhemmin ne oli kusessa, koska en ilmoittanut, että sähköinen järjestelmä uudistui. Olin lomalla, asia ei enää minulle kuulunut."

Mulle kävi myös näin 20 v. työuran jälkeen. Nuori kokematon pomoni (firman omistajan sukulainen)sanoi minut irti työtehvistä,  koska olin aivan liian kallis palkkainen ja työni siirrettäisiin muihin yksiköihin, mutta hän ei ymmärtänyt lukea työsopimustani, jossa oli ehto, jos työsopimus purkautuu jomman kumman puolelta, en voi vastaan ottaa muita työtehtäviä vuoteen ja työnantaja maksaa siitä 80.000 euron kertakorvauksen viimeisen palkan maksun yhteydessä.

Minäkin ilmoitin iloisesti, irtisanomisen jälkeen, ettei minulla ole enää työtehtäviä, vaan ne on siirretty muihin yksiköihin, kun pyysivät apua miten mikin asia oli hoidettu ja tehty. Vielä suurempi yllätys oli, kun asianajajani otti yhteyttä, miksi viimeisen palkanmaksun yhteydessä ei ollut maksettu erorahaa. Yrittivät viimeiseen asti vetkutella erorahasta, koska pomoni oli siitä täysin tietämätön, mutta tulihan se tilille ja nyt ""mitätöin"omaa ammattitaitoani. Nykyään työelämässä voi varautua kaikkeen.

Vierailija
56/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenä pystyyn ja mieti millaisia summia tulet saamaan laittomasta irtisanomisesta

Vierailija
57/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan samalla tavalla. Kutsuivat vaan varoittamatta huoneeseen. Sanoivat että työsuhde päättyy nyt. Jos et lähde itse mustamaalataan sun maine tai lähdet ja kaikki on hiljaa. Uhkailivat perhettä yms ihan sairasta että saivat mun nimen paperiin. Olin vielä viikon päästä jäämässä äitiyslomalle. Liiton lakimies ei voi kuulemma mitään kun ei todistajia ja olen itse irtisanoutunut. Tästä vähän yli vuosi ja yhä ahdistaa tilanne. Ole varovainen

Vierailija
58/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En nyt usko juttuun, en ainakaan tuohon että asianajaja menettelisi noin kuten aloittaja on kertonut. Jos varataan tilaisuus tulla kuulluksi, eikä henkilö itse mene paikalle, niin hän ei voi myöhemmin myöskään vedota siihen, että hänet on häntä kuulematta irtisanottu."

Eikös ap. ole estynyt menemästä paikalle, koska lääkäri on määrännyt viikon sairausloman sekä rauhoittavat lääkkeet? Eihän hän silloin voi olla työkykyinen.

Vierailija
59/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:45"]En nyt usko juttuun, en ainakaan tuohon että asianajaja menettelisi noin kuten aloittaja on kertonut. Jos varataan tilaisuus tulla kuulluksi, eikä henkilö itse mene paikalle, niin hän ei voi myöhemmin myöskään vedota siihen, että hänet on häntä kuulematta irtisanottu.
[/quote]

Kuuleminen voidaan tehdä kirjallisesti. Siihen on viikko aikaa toimittaa kirjallinen vastaus. Liiton asianajaja ei ehdi maanantaiaamuksi mukaan kuulemiseen. Itse en halua sinne mennä yksin purskahtelemaan itkuun.

Ap.

Vierailija
60/86 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuvio on yleistynyt ja väittämpä että se liittyy työllisyystilanteeseen yleisesti. Monen päättävässä asemassa olevan sukulaisia ja tuttavia on työtä vailla ja heillä on olemassa kokemusta ja pätevyys esim. ap:n tehtäviin.
Suhteita käytetään häikäilemättä hyväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän