Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velvollisuus mennä isäpuolen hautajaisiin?

Vierailija
12.06.2015 |

Mieheni isäpuolen hautajaiset on 2 viikon päästä. Täytyykö sinne mennä? Mieheni on kertonut, että äitinsä uusi mies ei lapsena käyttäytynyt koskaan heitä kohtaan kuin olisivat omia lapsia. Kun kesäloma alkoi, isäpuoli haki omat lapsensa entisen vaimonsa luota ja lähti lomamatkalle sukulaisten luo toiselle puolelle Suomea. Isäpuoli ei ostanut ainuttakaan joululahjaa miehelleni, eikä osallistunut lasten menoihin. Kun hän vei omat lapsensa Linnanmäen reissulle, mieheni jäi itku silmässä katsomaan ikkunasta auton perään. Meidän lapsillemme anoppini mies ei ole ollut missään roolissa, toki hän on sairastellutkin useamman vuoden, ja lapsemme ovat vielä pieniä. Onko meidän mentävä hautajaisiin? Mieheni ei haluaisi, koska isäpuoli kohteli häntä kuin ilmaa lapsena ja nuorena. Minusta kannattaisi anopin vuoksi mennä, kyseessä kuitenkin hänen miehensä 30 vuoden ajalta.

Kommentit (209)

Vierailija
161/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:48"]Minä olisin iloinen jos lasteni isä joskus asettaisi omat lapsensa vaimonsa lasten edelle. Samoin ajattelevat lapseni, onko heillä siis oikeus olla menemättä isänsä hautajaisiin? Minusta ei, aikuisina ihmisinä heillä on käytöstavat ja välillä on tehtävä asioita jotka eivät ole kivoja, ihan vaan siksi että niin kuuluu tehdä.
[/quote]

Ei tässä oman isän hautajaisista ole kyse, vaan isäpuolen. Lue uudestaan tai käy koulut.

Vierailija
162/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:22"]Oliko miehelläsi biologista isää? Minusta isäpuoli toimi ihan niin kuin tavallinen eroisä toimii eli omien lasten kanssa yritetään olla edes kerran kesässä omalla porukalla ja luotetaan siihen, että uuden puolison lasten isä tekee oman osuutensa lastensa kanssa. En ymmärrä, miksi ap:n miehen äiti ei vienyt lapsiaan Linnanmäelle, miksi se olisi ollut isäpuolen tehtävä. [/quote] Siinä oli raha-asiat. Ei olisi ollut pelkästään isäpuolen tehtävä, mutta olen ymmärtänyt, että anopilla oli vähemmän rahaa omien lastensa menoihin kuin miehellään omiensa. Siksi jäi kivoja asioita tekemättä. -ap

[/quote]

Niin? Miksi isäpuolen olisi pitänyt kustantaa vaimonsa lapsille ne asiat, jotka hän kustansi omilleen? Joita näki nähtävästi kesällä ja joskus viikonloppuisin eli ikävä oli kova. Jos ap:n miehen isästä ei ollut maksajaksi, niin olisiko isäipuolen lasten pitänyt kärsiä siitä? Heillekö ei kuuluneet kivat hetket oman isänsä kanssa, koska ap:n mies oli kateellinen?
[/quote]

Öö, tässä on kyse pelkästään siitä, pitääkö mennä hautajaisiin vai ei. Emme ole edes kuvitelleet, että mieheni isäpuoli olisi ollut esim. vaarin roolissa meidän lapsillemme. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että jos ihminen lähtee uusperheeseen, hän ei voi sanoitua irti kaikista asioista, joita perheen arkeen ja juhlaan kuuluu. Sellaisen ihmisen pitäisi minunkin mielestäni miettiä, miltä se lapsesta tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut ikävä isäpuoli, joka inhosi minua.

Voisiko miehesi mennä hautajaisiin ja ajatella, että nyt siitä lierosta päästään eroon? :)

Vierailija
164/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 oli siis ap.

Vierailija
165/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on aikuinen ihminen joten hän saa ihan itse päättää meneekö isäpuolensa hautajaisiin vai ei.

Turha kai sinne on mennä jos tunteina on katkeruus ja "viha".

Äidilleen miehesi voi varmaan sanoa suoraan ettei hän halua tulla hautajaisiin. Samalla toki voi kysyä tarvitseeko äitinsä jotain apua tai tukea kuitenkin?

Vierailija
166/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään pakko ei ole mennä mihinkään! Niin yksinkertaista se on!

Ihan sama mitä muut ajattelee tai tekee...miehesi päättäköön itse hautajaisiin osallistumisesta ja sitten vain elää päätöksensä kanssa muiden nupinoista piittaamatta.

Tekopyhää mennä suremaan hautajaisiin jos ei vähempää voisi kiinnostaa koko vainaja...joka myöskään ei tainnut paljoa poikapuolestaan välittää.

Vierailija
167/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä menisin, ihan sen äidin (siis miehesi äidin, sun anoppisi) takia.

Oli se vainaja millainen isäpuoli tahansa, hän on ilmeisesti ollut hyvä puoliso. Anoppi taas on jo iäkäs ihminen, jolle puolison hautajaiset ovat varmasti kova paikka. Kyllä hän epäilemättä toivoisi jonkun rakkaan ihmisen (= oman poikansa) olevan siinä tilaisuudessa tukena ja turvana.

Vierailija
168/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin mielelläni maailmassa on melko paljon ihmisiä, joiden hautajaisista suorastaan nauttisin.

Vierailija
169/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samanlaisia ajatuksia. Päätin mennä kahdestakin syystä. Olin kuitenkin asunut siinä perheessä, ja osa äitini miehen ( siis ei todellakaan isäpuolen!) sukulaisista osa piti minuakin sukulaisena. Siksi sitä olisi ehkä pidetty suorastaan mielenosoituksena, jos olisin jäänyt pois. Eipä tuosta haittaa kenellekään ollut.

Vierailija
170/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:48"]Minä olisin iloinen jos lasteni isä joskus asettaisi omat lapsensa vaimonsa lasten edelle. Samoin ajattelevat lapseni, onko heillä siis oikeus olla menemättä isänsä hautajaisiin? Minusta ei, aikuisina ihmisinä heillä on käytöstavat ja välillä on tehtävä asioita jotka eivät ole kivoja, ihan vaan siksi että niin kuuluu tehdä. [/quote] Ei tässä oman isän hautajaisista ole kyse, vaan isäpuolen. Lue uudestaan tai käy koulut.

[/quote]

Luin kyllä ihan oikein, minusta tilanne on ihan sama, lapsena elämässä on ollut välinpitämätön aikuinen, minun lasteni tapauksessa oma isä, ap:n isäpuoli, joka kuitenkin piti huolta omista lapsistaan. 

Aikuiselta odotaa jonkunlaisia käytöstapoja, hautajaiset harvoin ovat kivoja juttuja, niihin menemättömyys osoittaa vain omaa moukkamaisuutta, mutta toki se on jokaisen oma asia minkälainen haluaa olla.

Vierailija
171/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:53"]

Ei ole kylläkään reilua, jos asuu saman katon alla, eikä huoli niitä lapsia mukaan minnekään, pelkästään omat biologiset lapset. En menis tuollaisen henkilön hautajaisiin ihan periaatteesta.

[/quote]

Mikä on reilua? Nähdä omia lapsia pari kertaa vuodessa ja silloinkin vaimon lapset kiukkuaa, että ette perkele saa pitää hauskaa, koska me vaadimme, että teillä on yhtä paska isä kuin meillä?

Vierailija
172/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan isäpuoli elänyt arkea ap.n miehen kanssa. Omille lapsilleen halusi harvoin tavatessaan yhteistä aikaa keskenään. Nyt aikuinen mies nillittää, ettei päässyt linnanmäelle, en mee tukeen äitiäi puolisonsa hautajaisiin

Vierailija
173/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
174/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:11"]Miehesi on aikuinen ihminen joten hän saa ihan itse päättää meneekö isäpuolensa hautajaisiin vai ei.

Turha kai sinne on mennä jos tunteina on katkeruus ja "viha".

Äidilleen miehesi voi varmaan sanoa suoraan ettei hän halua tulla hautajaisiin. Samalla toki voi kysyä tarvitseeko äitinsä jotain apua tai tukea kuitenkin?
[/quote]

Totta. On aikuinen ihminen ja päättää itse. Me teemme kuitenkin asioita perheenä. Jos hautajaisiin ei mennä, minä en osta pojalle mustia housuja tai pukua. En usko, että mieheni ilahtuu, jos minä menen sinne lasten kanssa ja hän ei ole mukana. En tarkoittanut, että se täällä palstalla pitää päättää, vaan yleisesti kyselin, mitä mieltä ihmiset on. Minulle uusi tilanne . Olen itse perheestä, jossa käytöstavat ja toisten kunnioittaminen olivat tärkeitä arvoja.

-ap

Vierailija
175/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku menisi uuteen liittoon ja sitten on eri lomabudjetit yms.? Oliko eri ruuatkin jääkaapissa? Minun lapsilleni pippuripihvit ja vaimon lapsille perunavelliä.

Vierailija
176/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:53"]

Ei ole kylläkään reilua, jos asuu saman katon alla, eikä huoli niitä lapsia mukaan minnekään, pelkästään omat biologiset lapset. En menis tuollaisen henkilön hautajaisiin ihan periaatteesta.

[/quote]

Mikä on reilua? Nähdä omia lapsia pari kertaa vuodessa ja silloinkin vaimon lapset kiukkuaa, että ette perkele saa pitää hauskaa, koska me vaadimme, että teillä on yhtä paska isä kuin meillä?
[/quote]

Tässä tapauksessa ei ole nähty ketään pari kertaa vuodessa. Taidat provota? Ymmärtääkseni anoppini mies vietti omien lastensa kanssa kesälomansa, eli 4 viikkoa putkeen ja lisäksi kaksi viikonloppua kuukaudessa, eli sen ajan etävanhemmaksi melko paljon aikaa. Mutta kyse ei ole edelleenkään siitä, vaan tästä parin viikon päästä pidettävästä hautajaistilaisuudesta.

-ap

Vierailija
177/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 20:51"]Miksi joku menisi uuteen liittoon ja sitten on eri lomabudjetit yms.? Oliko eri ruuatkin jääkaapissa? Minun lapsilleni pippuripihvit ja vaimon lapsille perunavelliä.
[/quote]

Mä oon sellaisenkin tapauksen nähnyt, että perheellä oli eri ruuat jääkaapissa! Mun kaverin luona. Kun sen isäpuolen lapset tuli kylään, isäpuoli osti kalliit ruuat ja vei pizzalle ja jäätelölle ravintolaan. Me oltiin mun kaverin kans niillä kotona, kun ne tuli sieltä. Jotain syötävää kaivettiin kaapeista, kun sen mutsi oli tarjoilijana iltatöissä.

Vierailija
178/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 20:51"]Miksi joku menisi uuteen liittoon ja sitten on eri lomabudjetit yms.? Oliko eri ruuatkin jääkaapissa? Minun lapsilleni pippuripihvit ja vaimon lapsille perunavelliä.
[/quote]

Mä oon sellaisenkin tapauksen nähnyt, että perheellä oli eri ruuat jääkaapissa! Mun kaverin luona. Kun sen isäpuolen lapset tuli kylään, isäpuoli osti kalliit ruuat ja vei pizzalle ja jäätelölle ravintolaan. Me oltiin mun kaverin kans niillä kotona, kun ne tuli sieltä. Jotain syötävää kaivettiin kaapeista, kun sen mutsi oli tarjoilijana iltatöissä.
[/quote]

Siis mitä? Ostaako joku sika pizzaa ja jäätelöä vain omille jälkeläisilleen, jos perheeseen kuuluu muita lapsia? Tuollaisen kusipään hautajaisiin en ainakaan lähtisi.

Vierailija
179/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:48"]Minä olisin iloinen jos lasteni isä joskus asettaisi omat lapsensa vaimonsa lasten edelle. Samoin ajattelevat lapseni, onko heillä siis oikeus olla menemättä isänsä hautajaisiin? Minusta ei, aikuisina ihmisinä heillä on käytöstavat ja välillä on tehtävä asioita jotka eivät ole kivoja, ihan vaan siksi että niin kuuluu tehdä. [/quote] Ei tässä oman isän hautajaisista ole kyse, vaan isäpuolen. Lue uudestaan tai käy koulut.

[/quote]

Luin kyllä ihan oikein, minusta tilanne on ihan sama, lapsena elämässä on ollut välinpitämätön aikuinen, minun lasteni tapauksessa oma isä, ap:n isäpuoli, joka kuitenkin piti huolta omista lapsistaan. 

Aikuiselta odotaa jonkunlaisia käytöstapoja, hautajaiset harvoin ovat kivoja juttuja, niihin menemättömyys osoittaa vain omaa moukkamaisuutta, mutta toki se on jokaisen oma asia minkälainen haluaa olla.
[/quote]
Miten jonkun mielestä voi verrata sitä, jättääkö menemättä oman isänsä vai isäpuolen hautajaisiin. Perilliset on vastuussa hautajaisten järjestämisestä! Ja perillisiä on ne biologiset lapset ja ehkä puoliso.

Vierailija
180/209 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä, oletteko naimisissa ja miten silloin kutsuitte? Saiko isäpuoli kutsun myös häihin? Jos sai, niin pidätte häntä melko läheisenä, tai siis piditte. Kaikki ne jotka kutsuu omiin häihinsä, ovat ansainneet sen, että mennään heidän hautajaisiinsa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi