Miksi ihminen päästää itsensä lihoamaan?
Kuka tahansa meistä voi syödä vain sen verran kuin kuluttaa.. Harvoin edes rikkaat syövät enemmän kuin kuluttavat. Esim. Toivo Sukari ja Hjallis ovat edelleen solakoita vaikka rahaa heillä olisi kyllä syödä itsensä lihavaksi. Sama juttu vaikkapa Victoria Beckhamilla joka pysyy hoikkana.
Kommentit (172)
Olenko oikeasti muka ainut, joka on lihonut ihan vain siksi että olen syönyt enemmän kuin kuluttanut, ilman sen kummempaa masennusta tai muitakaan ongelmia. Syy siihen, että en ole pitänyt itseäni hoikkana on siis ihan vain se, että se ei ole ollut itselleni prioriteetti tai erityisen tavoiteltava asia. En ole koskaan arvottanut ihmisiä painon mukaan, enkä ajattele lihavan ihmisen nähdessäni hyi, sen enempää kuin laihan ihmisen nähdessänikään. Syy siihen miksi nyt laihdutan, on kuitenkin se, että olen havahtunut siihen, että muut ihmiset arvottavat minua lihavuuteni vuoksi. Vaikka olen lihava, ei minulla ole mitään erityisiä sairauksia tms. ja näin ollen en ole terveydenkään vuoksi kokenut vielä tarvetta laihduttaa. Ja tosiaan BMI on itselläni vaihdellut 18-35 välillä, että kokemusta löytyy monenlaisesta painosta.
Mulla itsellämasen ja oireilee syömättömyytenä, ei vaan jaksa, ja se syöminen ahdistaa. Kai mä jotain kontrollin tunnetta saan siitä, kun edes tätä voin hallita kun mitään muuta elämässä en osaa.
Toiset oireilevat ahmimalla (mulla itselläkin on ollut bulimia) ja se on ihan ymmärrettävää,joillekin se tuo lohtua.
Näitä syömishäiriöitä olis vähemmän ja ihmiset tyytyväisempiä itseensä,jos aapeen kaltaisia mänttejä ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ruoka on kalliimpaa. Siksi rikkaatkin pysyvät laihempina.
Mielestäni Suomessa tämä ei pidä paikkaansa. Terveellisesti ja monipuolisesti pystyy syömään pienelläkin rahalla, mutta se vaati toki sen, että viitsii itse kokata.
Ei auta esim. lapsiperheessä. Lapset eivät syö esim. kaalia.
Ja kala ja marjat ja hedelmät on kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen genomi suosii lihomista. Jos ennen oli niin tyhmä ettei tajunnut syödä varastoon kun ruokaa sai, kuoli nälkään.
Nykyään nämä tyhmät jäävät riesaksemme kun ruokapulaa ei Suomessa ole.
Sittemmin aikojen muuttuessa fiksu on havainnut ettei ruoasta ole enää pulaa vaan ylitarjontaa ja nykyään tyhmä tässä kuviossasi olisi se, joka silti syö liikaa vaikka tietää että keho pyrkii genetiikan vuoksi edelleen lihomaan.
Väitän että ihmisellä on päässä vikaa jos vahtii syömisiään ja muiden painoa.
Kuten jo totesin, on muutakin mietittävää kuin oman perseen ympärys: esimerkiksi omaishoito. Mutta vahdi sinä kilojasi, jos se on ainut mihin kykenet.
Läskihullu on taas ajoissa alkanut ottaa perjantain kunniaksi. Niin hoikka, niin tasapainoinen ja niin onnellinen että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et koskaan tiedä mitä kenenkin lihoamisen taustalla on.
Lohtusyöntiä vaikean elämäntilanteen ylitsepääsemiseksi?
Sairaus? Masennus?
Lääkkeet jotka lihottavat?
Kaikilla ei ole fitness tiimiä takanaan pitämässä huolta kropan hoikkuudesta
Kuinkahan monta tablettia pitää napsia päivässä, että niistä saa liikaa kaloreita?
Kukahan järjen jättiläinen ihmettelee? Toiset lääkkeet saavat elimistössä aikaan lihomista, ruokahalun lisääntymistä ym. Ei se tabletti lihota, vaan sivuvaikutukset.....
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on eliö. Omaa tahtoa ei oikeasti ole. Kultakalakin syö itsensä halki akvaariossa. Jos oma tahto olisi totta, niin jokainen olisi miljonääri ja laiha. Totuus on kaaos ja ihmiset elää harhassa.
Tältä se todellisuus näyttäisi! Miksihän eläintarhoissakin säädellään ruoka-annoksia? Ei eliö itse kykene säätelemään näitä asioita. Sama päihteissä myös.
Mitä toisten yli- tai alipaino muille (= sulle) kuuluu?..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ruoka on kalliimpaa. Siksi rikkaatkin pysyvät laihempina.
Mielestäni Suomessa tämä ei pidä paikkaansa. Terveellisesti ja monipuolisesti pystyy syömään pienelläkin rahalla, mutta se vaati toki sen, että viitsii itse kokata.
Ei auta esim. lapsiperheessä. Lapset eivät syö esim. kaalia.
Ja kala ja marjat ja hedelmät on kalliita.
Se on ihan mihin lapset pienestä asti totuttaa. Kun kaalia ja esim. herukoita ja puolukoita on syöty pienestä asti, niin kyllä lapset niitäkin ja niistä tehtyjä ruokia syövät. Vaikkapa kaalilaatikko ja vispipuuroa. Marjoja ja hedelmiä saa kohtuuhintaan tarjouksista, esim. Euron päivät sittarissa. Kyllä terveellisesti voi oikeasti edullisesti syödä, kun näkee hieman vaivaa.
Lihoin lapsen saannin jälkeen. En niinkään raskauden aikana, vaan vasta imetysrumban alettua. Kaikki lupasivat imetyksen laihduttavan, ei niin käynytkään, päinvastoin. Oli jatkuvasti hirveä nälkä ja yritin tehdä kaappiin terveellistä kevyttä syömistä silloin, kun hetken rauhaa vauvalta sain. Miehen aikuinen lapsi, joka silloin meillä asui kävi samaa tahtia syömässä nämä tekemäni annokset ja sitten nälkääni mätin kiireessä karkkia, jäätelöä ja roskaruokaa. Samaan aikaan liikkumiseni oli vähentynyt, päivät pitkät istuin sohvalla imettämässä ja tuijotin jotain roskaa tvstä. Huomaamattani lihoin jättiläiseksi ja niitä kiloja tässä nyt sulatellaan.
Kaltaiseni, joka voi vastustaa ihan mitä tahansa paitsi kiusausta.
Voimavarat. Siitä siinä on kyse. Itse olen tästä elävä esimerkki mutta niin on muutkin.
Jos et tätä ymmärrä tai pysty käsittämään, taputa itseäsi olalle ja kiitä hyvin tasaisesta elämästä.
Lihavuus on todellakin seuraus x syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihminen kirjoittaa "lihoamaan"?
Miksi ihminen kommentoi näin?
Koska ne, joilla on niin kova tarve vaahdota aamusta iltaan ja päivästä toiseen muiden ihmisten painosta, voisivat ensin opetella kirjoittamaan tämän syvällisen kiinnostuksenkohteensa oikein,
Näin lukijoiden huomio kiinnittyisi itse asiaan,
Jos mä vaikka kirjoittaisin loputtomasti muiden mielevvikaisuudesta, niin voisi sekin lopulta saada jonkun mainitsemaan oikeinkirjoituksesta.
Mutta joo, eipä nyt ap:n tasoiselta älyköltä paljon voi odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihminen kirjoittaa "lihoamaan"?
Miksi ihminen kommentoi näin?
Koska aloitus on kielen raiskausta. Tämä sama tyyppi on ennenkin tehnyt näitä aloituksia, mutta miksi hän ei opi kirjoittamaan? Onko ap m a m u?
Vierailija kirjoitti:
Olenko oikeasti muka ainut, joka on lihonut ihan vain siksi että olen syönyt enemmän kuin kuluttanut, ilman sen kummempaa masennusta tai muitakaan ongelmia. Syy siihen, että en ole pitänyt itseäni hoikkana on siis ihan vain se, että se ei ole ollut itselleni prioriteetti tai erityisen tavoiteltava asia. En ole koskaan arvottanut ihmisiä painon mukaan, enkä ajattele lihavan ihmisen nähdessäni hyi, sen enempää kuin laihan ihmisen nähdessänikään. Syy siihen miksi nyt laihdutan, on kuitenkin se, että olen havahtunut siihen, että muut ihmiset arvottavat minua lihavuuteni vuoksi. Vaikka olen lihava, ei minulla ole mitään erityisiä sairauksia tms. ja näin ollen en ole terveydenkään vuoksi kokenut vielä tarvetta laihduttaa. Ja tosiaan BMI on itselläni vaihdellut 18-35 välillä, että kokemusta löytyy monenlaisesta painosta.
Onneksi olkoon, taidat olla aseksuaali. Normaaliseksuaaliset ihmiset kun arvottavat etenkin vastakkaisen sukupuolen edustajat sen puoleensavetävyyden mukaan joka yleensä menee niin että lihavat ei ole siellä seksuaalisesti kiihottavimmassa päässä.
Vierailija kirjoitti:
Lihoin lapsen saannin jälkeen. En niinkään raskauden aikana, vaan vasta imetysrumban alettua. Kaikki lupasivat imetyksen laihduttavan, ei niin käynytkään, päinvastoin. Oli jatkuvasti hirveä nälkä ja yritin tehdä kaappiin terveellistä kevyttä syömistä silloin, kun hetken rauhaa vauvalta sain. Miehen aikuinen lapsi, joka silloin meillä asui kävi samaa tahtia syömässä nämä tekemäni annokset ja sitten nälkääni mätin kiireessä karkkia, jäätelöä ja roskaruokaa. Samaan aikaan liikkumiseni oli vähentynyt, päivät pitkät istuin sohvalla imettämässä ja tuijotin jotain roskaa tvstä. Huomaamattani lihoin jättiläiseksi ja niitä kiloja tässä nyt sulatellaan.
Eikö taaperoaikana lapsen perässä pidä juosta vai eikö lapsesi vieläkään liiku?
Toisia kiinnostaa hyvä ruoka ja nautinto enemmän kuin liikunta. Toisia taas kiinnostaa liikunta enemmän ja ulkonäkö enemmän. Ääripäässä on sitten syömishäiriöt ja minäkuvan vääristyminen. Kaikkea ei voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon, taidat olla aseksuaali. Normaaliseksuaaliset ihmiset kun arvottavat etenkin vastakkaisen sukupuolen edustajat sen puoleensavetävyyden mukaan joka yleensä menee niin että lihavat ei ole siellä seksuaalisesti kiihottavimmassa päässä.
70 % yli 30-v. miehistä on ylipainoisia, mutta 80 % on parisuhteissa, joten tulkintasi on yksinkertaisesti väärä.
Laaja lihavuus populaatiossa kielii vain siitä että toiset lihoo toisia helpommin ja ihmisen niin sanottu oma tahto on hyvin rajallinen tai täysin harhaa ja jäänne uskonnoista. Kristinuskossahan on ns vapaa tahto. Aika usein oman tahdon usko on peruja oman suvun uskonnollisuudesta sukupolvien takaa. Ihminen on kuin tuholainen. Se syö kaiken edestään kunnes kaikki on kulutettu. Sitten se siirtyy uusille alueille missä on syötävää. Tämä on se koodi meissä. On narsistista uskoa omaan erinomaisuuteen omasta tahdosta. Se on uskonnollisuutta.
Lihavana olet vielä masentuneempi ja uupuneempi, ikävä kyllä. Jokainen on itse oman onnensa seppä. Ei voi sitten muuta kuin valittaa.