Miksi ihminen päästää itsensä lihoamaan?
Kuka tahansa meistä voi syödä vain sen verran kuin kuluttaa.. Harvoin edes rikkaat syövät enemmän kuin kuluttavat. Esim. Toivo Sukari ja Hjallis ovat edelleen solakoita vaikka rahaa heillä olisi kyllä syödä itsensä lihavaksi. Sama juttu vaikkapa Victoria Beckhamilla joka pysyy hoikkana.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi päästää? Onko hoikka jotenkin parempi? Miksi?
Sama kuin kysyisi onko terveenä muka parempi olla kuin sairaana
Vierailija kirjoitti:
Eli suurin osa lihavista on mielenterveysongelmaisia.
Kun katukuvaa katsoo ja näkee sen lihavien määrän niin tässä maassa tulisi olla kymmeniä tuhansia terapeutteja jotta kaikkia voitaisi auttaa.
Varmaan yleisin syömishäiriö on ahmiminen. Moni on myös oppinut lääkitsemään ja palkitsemaan kaikenlaisia tunteita tai saavutuksia ruoalla. Näitä asioita pidetään yleisesti melko normaaleina ja hyväksyttävinä, vaikka eihän se oikeasti ole hyvä jos pahaan oloon tekee mieli syödä suklaata.
Olin ennen himoliikkuja. Pelasin aktiivisesti sählyä, kävin kuntosalilla ja juoksulenkeillä... Sitten yhden onnettomuuden seurauksena meni selkä ja se ei ole vieläkään kunnossa. Paino nousi lähes heti 10 kg, kun aktiivinen liikkuminen loppui. Ja todellakin olen vähentänyt syömistä runsaasti.
Tuo on kyllä huomionarvoinen seikka, että julkisuuden henkilöt ja rikkaat ihmiset ei ole yksin sen kuntoilunsa tai painotavoitteiden kanssa.
Toisin kuin Cittarissa töissä olevalla Marjatalla, Beckhamilla on taustallaan kourallinen PT:ä, ravitsemusterapeutti ja jotain muita ammattilaisia jotka tekee sille suunnitelman ja auttaa toteuttamaan sen.
On aika paljon helpompaa pitää kunnostaan huolta ja käydä salilla kun joku muu sanelee kaikki mitä sun pitää siellä tehdä, että perse näyttää paremmalta ja vyötärölinja säilyy kaposena kuin ilman näitä.
Lisäksi se Cittarin Marjatta joutuu hoitamaan lapset kotiin tarhasta/koulusta töiden päätteeksi, laittaa ruokaa ja siivota kotona ja ehkä vielä ulkoiluttaa koiran ja vähän levätä ukon kanssa sohvalla kunnes menee nukkumaan ja painelee taas seuraavana aamuna töihin seiskalta aamulla.
Ei näitä kahta voi verrata keskenään ja on aika pitkälle fantasiaa, että tavis pystyisi ylläpitämään (ainakaan ilman suuria uhrauksia) samanlaista fysiikkaa kuin jollain julkkiksella jolla on tiimi takanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus, uupumus
Uupuneena jaksaa kuitenkin syödä liikaa?
Masentuneena ylensyö paljon herkkuja ja roskaa, jotta saisi paremman olon edes hetkeksi, tämä epäterveys masentaa myöhemmin vielä lisää
Lihoamisesta en tiedä mitään, mutta lihomisesta jotain, mutta sitä ei kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et koskaan tiedä mitä kenenkin lihoamisen taustalla on.
Lohtusyöntiä vaikean elämäntilanteen ylitsepääsemiseksi?
Sairaus? Masennus?
Lääkkeet jotka lihottavat?
Kaikilla ei ole fitness tiimiä takanaan pitämässä huolta kropan hoikkuudesta
Kuinkahan monta tablettia pitää napsia päivässä, että niistä saa liikaa kaloreita?
Ei niillä tabletin kaloreilla liho vaan sillä, että ne muuttavat henkilön sokeriaineenvaihdunnan.
Ystävä söi puoli vuotta masennuslääkettä x ennen kuin heitti sen jonkkaan. Sinä aikana lihoi 100 kg ja ykköstyypin diabeteksen hoitotasapaino meni ihan mahdottomaksi, joutui hypon takia sairaalaan kolmesti ja sokerit seilasivat ihan holtittomasti. Hän ei lopulta uskaltanut syödä juuri mitään enää - mikä ei tietysti ole hyvä sekään.
Tulipas tahattomasti liioiteltua... siis lihoi 10 kg, tarkemmin ottaen muistaakseni 12 kg.
No mä jo katoin, että melkoinen painonnousu puolessa vuodessa. 🤣
Se on lihomaan.
Ärsyttävää kun ihmiset ei osaa enää edes yksinkertaisia sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suurin osa lihavista on mielenterveysongelmaisia.
Kun katukuvaa katsoo ja näkee sen lihavien määrän niin tässä maassa tulisi olla kymmeniä tuhansia terapeutteja jotta kaikkia voitaisi auttaa.Varmaan yleisin syömishäiriö on ahmiminen. Moni on myös oppinut lääkitsemään ja palkitsemaan kaikenlaisia tunteita tai saavutuksia ruoalla. Näitä asioita pidetään yleisesti melko normaaleina ja hyväksyttävinä, vaikka eihän se oikeasti ole hyvä jos pahaan oloon tekee mieli syödä suklaata.
Näinhän se on, mutta voi palkita myös hyvälle terveellä ruualla. itse en pidä herkuista vaan juuri hyvä tervelline ruoka on sitä parasta herkkua mitä on. En myöskään liho vaikka syön paljonkin, varmaan riippuu ruuan sulatuksesta ja geeneistä myös.
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ruoka on kalliimpaa. Siksi rikkaatkin pysyvät laihempina.
Mielestäni Suomessa tämä ei pidä paikkaansa. Terveellisesti ja monipuolisesti pystyy syömään pienelläkin rahalla, mutta se vaati toki sen, että viitsii itse kokata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus, uupumus
Masentuneena ylensyö paljon herkkuja ja roskaa, jotta saisi paremman olon edes hetkeksi, tämä epäterveys masentaa myöhemmin vielä lisää
Ei ole masentunut jos jaksaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
miten joku jaksaa taas kysellä näin tyhmiä?
aika väsyttävä provo.
ps. allukin on mielenkiintoisempi.
Älä solvaa Allua! Silläkin on sydän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus, uupumus
Ei ole masentunut jos jaksaa syödä.
Mitä sun mielestä masentunut sitten jaksaa tehdä? Makaa vain? Ulostaa sänkyynsä ja kuolee nälkään?
Selkeästi sulla ei ole kokemusta asiasta lainkaan.. ei mikään ylläri 😁
Vierailija kirjoitti:
Heikot geenit. Tulevaisuudessa voidaan jalostaa heikot pois niin läskit häviävät pysyvästi.
Painopiste saattaa olla henkisissä kyvyissä, eli ap ja sinä karsitaan pois poikkeuksellisen vähän älynne takia.
Tai karsiudutte itse. Paska luonne on maailman tehokkain ehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi päästää? Onko hoikka jotenkin parempi? Miksi?
Niin tää on taas tällasta "ai panisit ennemmin hoikkaa, no en olis tommosta pinnallista huolinutkaan koska aina kelpaan pulleanakin jollekin epätoivoiselle"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika väsyttävä provo.
Älä solvaa Allua! Silläkin on sydän!
Lue uudestaan: Allukin on mielenkiintoisempi. Tämä on kehu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi laihakin ihminen päästää suomenkielen taidon ruostumaan?
Lihomisen minä kyllä ymmärrän, mutta en lihoamista!
Suomen kieli ei ole yhdyssana. Sekä "lihoa" että "lihota" ovat yleiskielisiä verbejä, vaikkakin "lihoa" on yleisempi. Mutta aika merkillistä on, jos ei ymmärrä, mitä lihoaminen tarkoittaa.
Ihminen on eliö. Omaa tahtoa ei oikeasti ole. Kultakalakin syö itsensä halki akvaariossa. Jos oma tahto olisi totta, niin jokainen olisi miljonääri ja laiha. Totuus on kaaos ja ihmiset elää harhassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi niin, että n 15v. sitten tapasin miehen, joka osaa laittaa ruokaa, minä en. Joka vuosi hiljalleen tuli kilo lisää. Sitten sain lapsen ja heti perään toisen. En jaksanut (siis kirjaimellisesti, koska pienet lapset) alkaa laihduttamaan ja ne kilot on jääneet tiukasti.
Edelleen painoa on liikaa ja laihdutuksen aloittaminen vaikeaa. Äitini ja siskoni ovat ylipainoisia, joten voin kai syyttää geenejäkin.
Olen ymmärtänyt, että lihavuuteen vaikuttaa enemmän liikkumattomuus kuin ruokavalio.
No kyllä se ruokavalio lihavuuteen ja painoon enemmän vaikuttaa kuin liikkumattomuus!
aika väsyttävä provo.