Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nelikymppisenä äidiksi?

Vierailija
11.06.2015 |

Mitä mieltä olette? Olisinko nelikymppisenä vielä sopiva vauvan äidiksi? Asia mietityttää kovasti ja aika käy vähiin asian suhteen. 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kauhea vauvakuume ja olen jo 43 :(

Ei taida enää uskaltaa.

Vierailija
2/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta on hyvä ikä, mutta mieti kuitenkin hiukan sitä mahdollisuutta, että lapsi/ tuplatkin eivät ehkä olisi terveitä. Jaksaisitko hoitaa erityisen raskashoitoisia lapsia vuosia tai vuosikymmeniä. Odotusajan seulat eivät paljast ajuuri mitään siitä ono syntyvä lapsi terve vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisesti koulutetulle normaali ikä hankkia lapsia.

Vierailija
4/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vauvan 38 vuotiaana. Eli melkein nelikymppisenä. En koe olevani vanha ollenkaan.

Vierailija
5/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän sä vielä lapsen voit saada. Et välttämättä kovin helposti raskaudu, mutta ei sitä koettamatta tiedä.
Itse olen 43, lapset 18 ja 17, hurjalta tuntuisi lähteä enää siihen vauva-aikaan takaisin. Mutta mieli voisi olla toinen jos niitä ei vielä olisi.
Jos lähdet siihen juttuun, niin ota itsellesi henki- ja sairauskuluvakuutus. Lapsen sairaudet, vakavatkin kyllä hoituu julkisella puolella, mutta jos sulle tulee jotain pitkäaikaista ettet pysty tienaamaan, niin siitä kärsit sekä itse, että lapsi. Tuoreessa muistissa itselläni, kun sairastuin syöpään ja kirkutettiin kahden teinin kanssa sairauspäivärahalla vuoden verran...
Onnea yritykseen

Vierailija
6/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:06"]

Ilman muuta on hyvä ikä, mutta mieti kuitenkin hiukan sitä mahdollisuutta, että lapsi/ tuplatkin eivät ehkä olisi terveitä. Jaksaisitko hoitaa erityisen raskashoitoisia lapsia vuosia tai vuosikymmeniä. Odotusajan seulat eivät paljast ajuuri mitään siitä ono syntyvä lapsi terve vai ei.

[/quote]

Miksi ihmeessä pitää alapeukuttaa? Tämä on ihan realiteetti. Ikääntyneillä munasoluilla saa herkemmin sairaita lapsia, eikä luonnon geeniarvasta/ mutaatioista voi koskaan mennä takuuseen. Neli-kuusikymppisenä jaksaminen on ihan erilaista kuin nuorempana äitinä ja isänä.

Vierailija
7/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ikä on vain numero, se on asenteesta kiinni! Ja tietysti sinun munasoluistasi että tuleeko sieltä vielä vauvaa :) mutta jos vain haluat kovasti niin siitä vaan :) sun pitää vaan asennoituu siihen et se vauva ei välttämättä tule kovin helposti, varsinkaan ilman hoitoja. Jos tulee ollenkaan. Mutta kyl mä uskon että sulle vielä semmonen pieni nyytti luodaan :)

Vierailija
8/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla yleinen ikä hankkia lapsia. Samoin akateemisilla. Eli täysin mahdollinen.

Vierailija
9/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläisnaiset synnyttävät lapsensa vanhempina kuin muualla Suomessa asuvat naiset. Helsinkiläisnaisista jo joka neljäs synnyttäjä on yli 35-vuotias, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) viime vuoden syntyvyystilastoista.

Koko maassa joka viides synnyttäjä on yli 35-vuotias, Kainuussa joka seitsemäs.

Helsinkiläisnaiset lykkäävät ensimmäisen lapsen saantia pisimpään. Ensisynnyttäjien keski-ikä on Helsingissä ja Espoossa 30 vuotta.

Sen sijaan Vantaalla ensisynnyttäjät ovat saman ikäisiä kuin maassa keskimäärin eli 28-vuotiaita.

"Korkeasti koulutetut naiset tekee lapsensa pari kolme vuotta muita myöhemmin. Helsingissä ja Espoossa on koulutetumpaa porukkaa kuin Vantaalla", sanoo tutkimusprofessori Mika Gissler THL:stä.

Suomalaissyntyisten helsinkiläissynnyttäjien ero muun maan synnyttäjiin on THL:n tilastojakin suurempi, sillä pääkaupungissa asuu paljon maahanmuuttajataustaisia naisia.

Gisslerin mukaan maahanmuuttajataustaiset naiset synnyttävät alle 30-vuotiaana yli kaksi kertaa useammin kuin kantasuomalaiset.

"Jos siis ajatellaan vain suomalaistaustaisia helsinkiläisnaisia, keski-ikä olisi vieläkin korkeampi koko maahan verrattuna."

Sama kehitys näkyy Euroopan suurissa kaupungeissa, joissa naiset synnyttävät ensimmäiset lapsensa helsinkiläisiäkin vanhempina.

"Siellä myös lapsettomaksi jääviä naisia on enemmän. He ovat omasta valinnastaan tai biologisista syistä lapsettomia", Gissler sanoo.

Suomessa on eletty talouden taantuman aikaan pientä vauvabuumia. Syntyneiden lasten määrä on noussut viitisen prosenttia viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Taloudellisesti huonot ajat näkyvät yleensä vauvojen määrän kasvuna. Talouden kääntyminen nousuun vääntää lapsimäärän laskuun.

Nyt vauvabuumi hiipuu, vaikka taloustilanne ei ole valoisa.

Viime vuonna Suomessa syntyi elävänä 59 693 lasta, mikä on prosentin vähemmän kuin vuonna 2011. Gisslerin ennusteen mukaan sama trendi jatkuu.

Tänä vuonna syntyy alle 58 000 lasta eli 2,6 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.

"Taloudellisesti huonomman ajan pitkittyessä mietitään varsinkin kolmansien ja neljänsien lasten kohdalla, että onko varaa tehdä lisää lapsia."

Vierailija
10/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ainokaiseni luomusti 44 vuotiaana, normi raskaus, ei mitään komplikaatioita, elämäni ihanin juttu! Jos lapsen aika on silloin, niin sitten on! Raskautuminen voi kuulemma olla haastavampaa tai sitten ei!

Vierailija
11/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Itselleni voipi jäädä juuri tuohon ikään, olen nyt
36.  Jos jonkun mielestä alan olla vanha kurppa lapsentekoon, ongelma on
siellä hänen päässään, ei minun.

Vierailija
12/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin 11, mutta olin 45-vuotias synnyttäessani.

Vierailija
13/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tuossa mietin, että jos nyt raskautuisin, saisin lapsen 44-vuotiaana. Juhlisin siis 60-vuotispäiviäni teini-ikäisen lapsen kanssa! Hmm... Jäisin eläkkeelle samalla kun lapsi tulisi täysi-ikäiseksi.

Vierailija
14/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ei ole vain numero. Ikä on myös kehon kunto. Munasolujen kunto. Fyysinen ja psyykkinen jaksaminen, vaikka kuinka olisikin optimistinen mieliala. Minä kävisin ainakin yleisessä terveystarkastuksessa ja gynen juttusilla ennen raskauden yrittämistä.

Vierailija
15/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:31"]Kuin 11, mutta olin 45-vuotias synnyttäessani.
[/quote] mulla alkoi vaihdevuodet aikaisin ja kesti pitkään joten siinä meni lapsen uhmaikä ja teini-iän myllerrykset samassa mun hormoonimyrskyjen kanssa. Kun täytin 60 ja lapsi 15 niin vietettiin yhteiset 75 vuotisjuhlat etelän auringon alla.

Vierailija
16/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä vaan jos siltä tuntuu :)

Minä olisin tehnyt lapset jo nuorempana, mutta kun niitä lapsia ei noin vain tehdäkään, niitä saadaan jos saadaan. Keskenmenot tuttuja, lapsettomuushoidot käyty, kunnes 40-vuotiaana (jälleen) raskauduinkin luomusti ja ihmeekseni sain synnytettyä elävän ja taysin terveen tyttären <3

Toki jaksaminen ei ole enää niin tehokasta kuin parikymppisillä, mutta täytyy saada suunsa auki ja pyytää apua jos tarvetta tulee. Oma elämä on taloudellisesti kunnossa ja kaikki tarpeelliset (ja tarpeettomat) juoksut juostu ja sitä näkemystä elämään löytyy yleensä jo nelikymppisillä. Jos lasta aidosti haluaa, kannattaa yrittää viimeistään nyt, todennäköisyydet pienenevät koko ajan. Ja kannattaa varautua sillä asenteella, että mitä tahansa takaiskuja voi tulla, lapsi voi syntyä vammaisena tms., silti vauva on tervetullut oli millainen tahansa. Itse uskalsin iloita vasta, kun sain elävän, hengittävän vauvan syliini. Se, että lapsi on terve, on vain plussaa.

Vierailija
17/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olein melkein sen neljäkymmentä kuopuksen syntyessä. Nyt 47 ja lapsi pääsi just ekaluokalta. Hyvin olen jaksanut, mutta se on toki yksilöllistä, riippuu elämäntavoista yms.

Vierailija
18/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden terveen lapsen kanssa jaksaa varmasti. Tilaa sellainen.

Vierailija
19/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:31"]Kuin 11, mutta olin 45-vuotias synnyttäessani.
[/quote] mulla alkoi vaihdevuodet aikaisin ja kesti pitkään joten siinä meni lapsen uhmaikä ja teini-iän myllerrykset samassa mun hormoonimyrskyjen kanssa. Kun täytin 60 ja lapsi 15 niin vietettiin yhteiset 75 vuotisjuhlat etelän auringon alla.
[/quote] Lisään vielä että en ole akateeminen pääkaupunkiseudulta eikä.lasta yritetty tehdä vaan elettiin ihan vaan avioelämää.

Vierailija
20/29 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä, että on äiti minkä ikäinen tahansa, niin aina jollain on siitä sanottavaa. Mieluiten tietenkin negatiivista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi