Työttömänä töitä haetaan 11h päivässä
6h tehdään työhakemuksia, 2h tarkistellaan ja analysoidaan omia hakemuksia ja cv:tä ja mietitään miten niitä voisi parannella. 3h mietitään muuttovaihtoehtoja ja käydään kyselemässä töitä paikan päältä eri paikoista.
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:05"]
Työntekijöistä on pulaa. Taannoin haimme 3 työntekijää.1 paikka täytetty. Olemme ilmoittaneet työkkärin sivuilla, netissä, lehdissä.
Joitain hakemuksia tullut, mutta ala ei lankaan tuttu yms. Ja pahimmat tai kamalimmat hakemukset on näitä: Teillä oli paikka avoinna. Olen kiinnostunut. Ota yhteyttä xxx xxx xx Maija Meikäläinen. Tuo ei riiitä jos ilmoituksessa on ollut selkeä ohjeistus mitä ja miten toimitaan.
Kyllä sitä toisinaan miettii, että osa saa kotona ollessa liian helppoa rahaa tekemättä mitään. Harmi vaan etteivät tajua mitä pitkä aukko pois työelämästä tarkoittaa. Tai sitten nämä joilla on pitkä lista erilaisista työpaikoista, jossa ovat olleet.
t. Yrittäjän vaimo ja itsekin yrittäjä
[/quote]
Jos ette saa työntekijöitä, kannattaa katsoa peiliin. Teissä n jotakin vikaa. Maksatte ehkä liian pientä palkkaa tai muut työehdot ovat surkeat. Hyvälle työnantajalle on kulkaas tunkua!
[/quote]
En ole tuo yrittäjä, mutta tämä työnantajienkin haukkuminen on vähän ihmeellistä. Ensiksi jengi itkee, ettei ole työpaikkoja mihin hakea ja sitten kun sanotaan, ettei kaikkiin työpaikkoihin saada edes hakijoita, niin alkaa tämä hirveä vinkuminen, ettei mikään meille kelpaa.
Ei kelpaa, se on huomattu. Jotenkin voisi olettaa, että työtön suostuu menemään töihi muuallekin kuin Roviolle, mutta ilmeisesti näin ei ole.
Itse sain yt-prosessin jälkeen kenkää isosta, tunnetusta firmasta. Aluksi töihin pääseminen tuntui toivottomalta, kun hakijoita jokapaikkaan oli se 70 - 100, mutta kas kummaa, pienempi, tuntematon markkinoille tullut firma haki tekijöitä ja hakijoita ei ollutkaan enää kuin 10. Ei työehdoissa, palkoissa tai missään muussakaan ole mitään vikaa (ei ne nyt huimia ole, mutta samalla tasolla kuin edellisessä paikassa). Jotenkin nämä pikkufirmat ei vaan kiinosta - kun tielle ruikuttajile pitäisi rakentaa brändiä ja tajota ties mitä (en siis todella tiedä, mitä pitäisi olla, että se perse nousee penkistä).
folkloristi ei muuten sido kukkia :DD ei sillä oo mitää tekemistä kukkien kaa
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:44"]
[/quote]
Ei niin. Mua huvitti kanssa, ett juu oikeen folkloristi ; D
Mun isä on yrittäjä, sillä on aina ollut rekrytointivaikeuksia. Itse sanonut että johtuu siitä, että tarjolla oleva työ on pienipalkkaista, silti tarkkuutta vaativaa joten työmoraalia pitäis olla, ja pienellä paikkakunnalla, joten työmatkoihin menisi vielä aikaa ja rahaa. En oo koskaan kuullut sen morkkaavan et miksi ei tähän joku laiska työtön tule heti tarjoutumaan ihan itse, mitä mun pitää ilmoitellakin vielä.. Yrittäjä yrittää, ihan itse voi sumplia noikin ongelmat, ei tartte ulista että voi ei, kun joku ei mun työvoimantarpeeseeni tule tuppautumaan kuin taikaiskusta ( sit valittaa puolet ajasta sitä, kun koko ajan joku häiriköi hakusoitoilla, vaikka on ihan väärälle alalle kouluttautunut, siis omg tässä mikään työkkäri olla)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:28"]6h tehdään työhakemuksia, 2h tarkistellaan ja analysoidaan omia hakemuksia ja cv:tä ja mietitään miten niitä voisi parannella. 3h mietitään muuttovaihtoehtoja ja käydään kyselemässä töitä paikan päältä eri paikoista.
[/quote]
Pitkää päivää työttömällä, en ole ikinä hakenut työtä yhteensäkään ehkä 1q tuntia ja minulla kymmeniä työpaikkoja ajan mittaan ollut.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:44"]folkloristi ei muuten sido kukkia :DD ei sillä oo mitää tekemistä kukkien kaa
[/quote]ÖÖ kuka niin on väittänyt??? Mistä tuollaista keksit???
Koulutettujen ihmisten työnhaku on kyllä siirtynyt täysin nettiin. Mitä vaativampi paikka, sitä syvemmin.
Meille ei tulla sopimatta tai soitella. Haastateltavat tekevät soveltuvuustestit tai nauhoittavat videoklipit annettuihin kysymyksiin. Tämän jäkeen valittujen kanssa käydään skype-neuvottelut, jonka jälkeen kutsutaan paikalle viisi pätevintä.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:05"]Työntekijöistä on pulaa. Taannoin haimme 3 työntekijää.1 paikka täytetty. Olemme ilmoittaneet työkkärin sivuilla, netissä, lehdissä. Joitain hakemuksia tullut, mutta ala ei lankaan tuttu yms. Ja pahimmat tai kamalimmat hakemukset on näitä: Teillä oli paikka avoinna. Olen kiinnostunut. Ota yhteyttä xxx xxx xx Maija Meikäläinen. Tuo ei riiitä jos ilmoituksessa on ollut selkeä ohjeistus mitä ja miten toimitaan. Kyllä sitä toisinaan miettii, että osa saa kotona ollessa liian helppoa rahaa tekemättä mitään. Harmi vaan etteivät tajua mitä pitkä aukko pois työelämästä tarkoittaa. Tai sitten nämä joilla on pitkä lista erilaisista työpaikoista, jossa ovat olleet. t. Yrittäjän vaimo ja itsekin yrittäjä [/quote]Ihanaa että muutkin yrittäjät kertoo mitä todellisuus on. Tiedän ainakin 20 yritystä joissa hirveä työvoimapula. Molliin ei paikkoja laiteta koska hakemuksia tulee jopa tuhansia sellaisilta ketkä pakotettu hakemaan. Totuus on kuitenkin se että yrittäjät on aivan kusessa työmäärän kanssa ja painetaan ympärivuorokautisia päiviä kun kukaan ei halua tulla töihin tai ainakaan jakseta päivää kauempaa töitä tehdä kun kotonakin ollessa saa rahaa. Eihän sille yhdellekään kelvannut työ kesäksi 5000-6000e palkalla kun on purjehduskausikin tulossa.
[/quote]
Hyvin hoidettu yrityksen rekryt sitten.
Ap, lainattu viesti ja viimeisen lainaaja on selkeästi saman kirjoittajan käsialaa. Nuo sanamuodot...
[/quote]Olet muuten väärässä. Minä kirjoitin kommentin mutten ole ap, hähäh!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:37"] [quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:36"]Muuten hyvä mutta niitä työpaikkoja ei ole noin paljoa vapaana. [/quote]kyllä on. Yrityksissä hirveä työvoimapula. Ollaan muiden yrittäjien knssa puhuttu kun mistään ei saa työntekijöitä. [/quote] Mistä mahtaa johtua, että ette saa työntekijöitä? Annas kun arvaan: olette niin keljuja työnantajia, huudatte työntekijöille ettekä anna pitääa asianmukaisia taukoja, että edes työtön työnhakija ei saa karenssia, jos ei tule teille töihin. Sellaisia paikkoja on kai kaikilla paikkakunnilla. Itse olen tehnyt työsuojeluviranomaisille ja te-toimistoon yhdestä sellaisesta, josta minuakin varoitettiin. [/quote]siitä ei ole kyse. Kukaan ei ole edes hakenut töitä. Ketään ei kiinnosta työt.
[/quote]
Ei kukaan tiedä hakea jos ette ilmoita siitä missään. Eihän yritysten olemassaolostakaan tiedä jos ne eivät ilmoita itsestään. Kaupungille ja joihinkin isoihin taloihin osaa kyllä hakea mutta jos pienemmät firmat eivät ilmoita olemassaolostaan ei niistä kukaan tiedä mitään. Ei tiedä mitä työpaikkoja siellä edes voisi olla. Eli, että laittaako sihteeri sinne hakemuksen, siivooja vai varastomies. Tai tarvitsisiko ne kenties työnjohtajaa.
Pitää ilmoittaa mollissa jos meinaa, että saa työntekijöitä kun ei ihmiset muuten tiedä.
[/quote]Mollirumbaan ei fiksu yrittäjä lähde.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:51"]Mun isä on yrittäjä, sillä on aina ollut rekrytointivaikeuksia. Itse sanonut että johtuu siitä, että tarjolla oleva työ on pienipalkkaista, silti tarkkuutta vaativaa joten työmoraalia pitäis olla, ja pienellä paikkakunnalla, joten työmatkoihin menisi vielä aikaa ja rahaa. En oo koskaan kuullut sen morkkaavan et miksi ei tähän joku laiska työtön tule heti tarjoutumaan ihan itse, mitä mun pitää ilmoitellakin vielä.. Yrittäjä yrittää, ihan itse voi sumplia noikin ongelmat, ei tartte ulista että voi ei, kun joku ei mun työvoimantarpeeseeni tule tuppautumaan kuin taikaiskusta ( sit valittaa puolet ajasta sitä, kun koko ajan joku häiriköi hakusoitoilla, vaikka on ihan väärälle alalle kouluttautunut, siis omg tässä mikään työkkäri olla)
[/quote]Eiköhän tuo ole vain yrittäjien vastaus siihen kun työttömät valittaa työttömyydestä.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:49"]
työttömänä nautitaan elämästä:)
[/quote]
Nimenomaan. Mä en ainakaan uhraa vuorokaudestani sekuntiakaan työnhakuun.
Ja voisko ajatella, kun täällä nyt moititaan että ihmiset kouluttautuu väärille aloille,voisko olla niinpäin että yrittäjät on perustaneet väärän alan yrityksiä? Jos ei muka työntekijöitä löydy.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:44"]
[/quote]
Ei niin. Mua huvitti kanssa, ett juu oikeen folkloristi ; D
[/quote]Mistä joku on keksinyt jonkun luulleen noin. Luetun ymmärryksessä "hieman" vaikeuksia ; )
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:13"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:51"]Mun isä on yrittäjä, sillä on aina ollut rekrytointivaikeuksia. Itse sanonut että johtuu siitä, että tarjolla oleva työ on pienipalkkaista, silti tarkkuutta vaativaa joten työmoraalia pitäis olla, ja pienellä paikkakunnalla, joten työmatkoihin menisi vielä aikaa ja rahaa. En oo koskaan kuullut sen morkkaavan et miksi ei tähän joku laiska työtön tule heti tarjoutumaan ihan itse, mitä mun pitää ilmoitellakin vielä.. Yrittäjä yrittää, ihan itse voi sumplia noikin ongelmat, ei tartte ulista että voi ei, kun joku ei mun työvoimantarpeeseeni tule tuppautumaan kuin taikaiskusta ( sit valittaa puolet ajasta sitä, kun koko ajan joku häiriköi hakusoitoilla, vaikka on ihan väärälle alalle kouluttautunut, siis omg tässä mikään työkkäri olla)
[/quote]Eiköhän tuo ole vain yrittäjien vastaus siihen kun työttömät valittaa työttömyydestä.
[/quote] luepa uudelleen, ei ole kaikkien yrittäjien vastaus. Täällä just valitettiin että a. työntekijät ei hae töitä ja b. väärälle alalle kouluttautuneet hakee töitä. Purkaa huulta ja kouluttakaa, jos kerran tarve on, niin ne muutkin tekee. Purkaa huulta ja ilmoittakaa, jos ei muuten löydetä. Valittajat on varmaan samoja yrittäjiä, jotka marisee kun ei suomalaista suosita, mutta eivät ikinä mainosta tai myy millään lailla tuotettaan. Työ on myytävä myös. T yrittäjän palkkatyöläinen lapsi.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:12"]
Mollirumbaan ei fiksu yrittäjä lähde.
[/quote]Kyllä lähtee! Sehän on ilmaista mainosta yritykselle. Hakukoneet levittävät firman nimeä positiivisella mielikuvalla.
Väittäisinpä, että fiksut firmat käyttävät tätä vähän liiankin hyvin. Katsotaan tarttuuko kilpailijoilta hakijoita koukkuun (tuttua it-alalta).
Jos sinulla tosiaan menee 11 tuntia päivässä työn hakemiseen vuoden työttömyyden jälkeen niin teet jotain väärin. Tuossa vaiheessa cv:t on jo hienosäädetty, oman alan hommiin on jo haettu jokseenkin joka firmaan, käytykin on jo niissä paikoissa joissa siitä voi olla hyötyä.
Tuossa vaiheessa homma on rutiinia eikä saa viedä kuin pari tuntia muutamana päivänä viikossa. Toki pitää kytätä erikoisempia tilaisuuksia ja olla valmiina tarttumaan niihin jos semmoinen kohdalle sattuu.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:42"]
Jos sinulla tosiaan menee 11 tuntia päivässä työn hakemiseen vuoden työttömyyden jälkeen niin teet jotain väärin. Tuossa vaiheessa cv:t on jo hienosäädetty, oman alan hommiin on jo haettu jokseenkin joka firmaan, käytykin on jo niissä paikoissa joissa siitä voi olla hyötyä.
Tuossa vaiheessa homma on rutiinia eikä saa viedä kuin pari tuntia muutamana päivänä viikossa. Toki pitää kytätä erikoisempia tilaisuuksia ja olla valmiina tarttumaan niihin jos semmoinen kohdalle sattuu.
[/quote]En ole Ap, mutta kyllä minulla työn hakeminen oli kokopäiväistä toimintaa. Ennätin laittaa lähes 300 hakemusta, kunnes tärppäsi. CV:n ja saatekirjeen lisäksi muokattavana oli kolme liuskaa tieteellisiä julkaisuja, joista oli nostettava poimintoja. Kävin paikan päällä haastatteluissa 26 kertaa.
Työpaikkojen ja omien verkostojen selaaminen haukkasi oman aikansa. Taustatietojen haku omansa. Viikon aikan tein ainakin yhden soveltuvuustestin (4h), klippinauhoituksen ja palaverin. Jo pelkästään saman Monsterin testin tahkosin viidesti. Baronan puhelinhaastatteluihin meni tunti kerrallaan.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:30"] [quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:37"] [quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:36"]Muuten hyvä mutta niitä työpaikkoja ei ole noin paljoa vapaana. [/quote]kyllä on. Yrityksissä hirveä työvoimapula. Ollaan muiden yrittäjien knssa puhuttu kun mistään ei saa työntekijöitä. [/quote] Mistä mahtaa johtua, että ette saa työntekijöitä? Annas kun arvaan: olette niin keljuja työnantajia, huudatte työntekijöille ettekä anna pitääa asianmukaisia taukoja, että edes työtön työnhakija ei saa karenssia, jos ei tule teille töihin. Sellaisia paikkoja on kai kaikilla paikkakunnilla. Itse olen tehnyt työsuojeluviranomaisille ja te-toimistoon yhdestä sellaisesta, josta minuakin varoitettiin. [/quote]siitä ei ole kyse. Kukaan ei ole edes hakenut töitä. Ketään ei kiinnosta työt. [/quote] Ei kukaan tiedä hakea jos ette ilmoita siitä missään. Eihän yritysten olemassaolostakaan tiedä jos ne eivät ilmoita itsestään. Kaupungille ja joihinkin isoihin taloihin osaa kyllä hakea mutta jos pienemmät firmat eivät ilmoita olemassaolostaan ei niistä kukaan tiedä mitään. Ei tiedä mitä työpaikkoja siellä edes voisi olla. Eli, että laittaako sihteeri sinne hakemuksen, siivooja vai varastomies. Tai tarvitsisiko ne kenties työnjohtajaa. Pitää ilmoittaa mollissa jos meinaa, että saa työntekijöitä kun ei ihmiset muuten tiedä. [/quote]Mollirumbaan ei fiksu yrittäjä lähde.
[/quote]
Ei niin, vaan fiksu yrittäjä rapsuttelee haarojaan ja odottaa, että työnhakija tulee ovesta sisään.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:19"]Molliin ei paikkoja laiteta koska hakemuksia tulee jopa tuhansia sellaisilta ketkä pakotettu hakemaan.
[/quote]
Samaan tilanteeseen joutuisitte, jos kaikki työttömät noudattaisivat ap:n ehdottamaa pakkoa hakea töitä 11 h/pv.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:05"]
Työntekijöistä on pulaa. Taannoin haimme 3 työntekijää.1 paikka täytetty. Olemme ilmoittaneet työkkärin sivuilla, netissä, lehdissä.
Joitain hakemuksia tullut, mutta ala ei lankaan tuttu yms. Ja pahimmat tai kamalimmat hakemukset on näitä: Teillä oli paikka avoinna. Olen kiinnostunut. Ota yhteyttä xxx xxx xx Maija Meikäläinen. Tuo ei riiitä jos ilmoituksessa on ollut selkeä ohjeistus mitä ja miten toimitaan.
Kyllä sitä toisinaan miettii, että osa saa kotona ollessa liian helppoa rahaa tekemättä mitään. Harmi vaan etteivät tajua mitä pitkä aukko pois työelämästä tarkoittaa. Tai sitten nämä joilla on pitkä lista erilaisista työpaikoista, jossa ovat olleet.
t. Yrittäjän vaimo ja itsekin yrittäjä
[/quote]
Ei läheskään kaikilla ihmisillä ole sellaisia taitoja, mitä työnhaku vaatii. Ei se ole niin, että ne tajuaisi välttämättä tekevänsä huonon hakemuksen ja kiusallaan tekevät niin.
Ihminen on onneton jos joutuu tekemään jatkuvasti vääränlaista työtä. Sairastuu ja kuolee pois nuorena. Nykyaikana moni jo ymmärtää tämän ja yirttää valita alan jota vähintään sietää, ettei tuomitse itseään ennenaikaiseen hautaan.