Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömänä töitä haetaan 11h päivässä

Vierailija
11.06.2015 |

6h tehdään työhakemuksia, 2h tarkistellaan ja analysoidaan omia hakemuksia ja cv:tä ja mietitään miten niitä voisi parannella. 3h mietitään muuttovaihtoehtoja ja käydään kyselemässä töitä paikan päältä eri paikoista.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä mietin, millaisilla aloilla tuollaiset jotka ehtivät lyhyessä ajassa laittaa satoja hakemuksia, oikein ovat. Itse olen töissä, mutta koska en viihdy, etsin uutta työpaikkaa. Oman alani paikkoja on tänä vuonna ollut tarjolla tasan kaksi, toinen mol.fi:ssa, toinen muuta kautta. Eli jos jäisin työttömäksi, en oikein tiedä miten pitäisi toimia. Haenko sitten vain jotain randomeja töitä, joihin minulla ei ole soveltuvaa koulutusta, ja toivon parasta?

Vierailija
42/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:37"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:36"]Muuten hyvä mutta niitä työpaikkoja ei ole noin paljoa vapaana.
[/quote]kyllä on. Yrityksissä hirveä työvoimapula. Ollaan muiden yrittäjien knssa puhuttu kun mistään ei saa työntekijöitä.
[/quote]

Missä päin Suomea? Paikkakunnalla jossa asun on 20 pros työttömyys. Työpaikkoja haussa mollissa 10.
[/quote]

Ootko Lahesta? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapas yrittäjät sitten niitä aloja, joilla on työvoimaåula. Haluaisin tietää, mitä opiskella sen folkloristiika sijaan, jos nykyiseltä alalta loppuu työt.

Vierailija
44/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:45"]Välillä mietin, millaisilla aloilla tuollaiset jotka ehtivät lyhyessä ajassa laittaa satoja hakemuksia, oikein ovat. Itse olen töissä, mutta koska en viihdy, etsin uutta työpaikkaa. Oman alani paikkoja on tänä vuonna ollut tarjolla tasan kaksi, toinen mol.fi:ssa, toinen muuta kautta. Eli jos jäisin työttömäksi, en oikein tiedä miten pitäisi toimia. Haenko sitten vain jotain randomeja töitä, joihin minulla ei ole soveltuvaa koulutusta, ja toivon parasta?
[/quote]Soitat kaikkiin yrityksiin joissa voisi olla sinulle töitä, yksinkertaista. Itse en koskaan ole työttömänäkään katsonut vapaita paikkoja. Se on turhaa. Ei muutakuin itse etsimään töitä.

Vierailija
45/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:44"]folkloristi ei muuten sido kukkia :DD ei sillä oo mitää tekemistä kukkien kaa [/quote]ÖÖ kuka niin on väittänyt??? Mistä tuollaista keksit???

[/quote]

Henkilö, joka puhui folkfloristeista vastasi viesiin, jossa puhuttiin kukkiensidonnasta. Siitä minäkin olisin tehnyt päätelmän, että henkilöllä meni nyt floristi ja folkfloristi sekaisin.

Vierailija
46/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:45"]Välillä mietin, millaisilla aloilla tuollaiset jotka ehtivät lyhyessä ajassa laittaa satoja hakemuksia, oikein ovat. Itse olen töissä, mutta koska en viihdy, etsin uutta työpaikkaa. Oman alani paikkoja on tänä vuonna ollut tarjolla tasan kaksi, toinen mol.fi:ssa, toinen muuta kautta. Eli jos jäisin työttömäksi, en oikein tiedä miten pitäisi toimia. Haenko sitten vain jotain randomeja töitä, joihin minulla ei ole soveltuvaa koulutusta, ja toivon parasta? [/quote]Soitat kaikkiin yrityksiin joissa voisi olla sinulle töitä, yksinkertaista. Itse en koskaan ole työttömänäkään katsonut vapaita paikkoja. Se on turhaa. Ei muutakuin itse etsimään töitä.

[/quote]Mitä teen sen ensimmäisen viikon jälkeen, kun kaikki firmat on soiteltu läpi? Ei jokaisella alalla vaan ole niin paljon potentiaalisia työpaikkoja, edes niitä piilotyöpaikkoja.

Vierailija
47/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:11"]
Kyllä sanoisin, että käytän kuitenkin työnhakuun sen 6-7 h päivässä (VÄHINTÄÄN). Tuntipalkkani tästä 3,35 e siis (kyllä, haen töitä myös viikonloppuisin kun en työkkäritukea saa). Niin, ja tähän vielä tietty lisäksi kaikki aika, jonka käytän sitten kun pääsen mahdollisesti haastatteluun, sen valmisteluun, matkoihin, s-postin vaihteluihin mahdollisen työnantajan kanssa jne. 
[/quote]
Laiska töitään luettelee... Ei työssäkäyvällekään makseta työmatkoihin käytetystä ajasta. 7h työnhakua päivässä, 7 päivänä viikossa tekee siis lähes 50h työnhakua viikossa, vajaa 200h kuukaudessa. Tuossahan saa hakea jo koko maan työpaikkoja.

Vierailija
48/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:05"]

Työntekijöistä on pulaa.  Taannoin haimme 3 työntekijää.1 paikka täytetty.  Olemme ilmoittaneet työkkärin sivuilla, netissä, lehdissä.

Joitain hakemuksia tullut, mutta ala ei lankaan tuttu yms. Ja pahimmat tai kamalimmat hakemukset on näitä: Teillä oli paikka avoinna. Olen kiinnostunut. Ota yhteyttä xxx xxx xx Maija Meikäläinen. Tuo ei riiitä jos ilmoituksessa on ollut selkeä ohjeistus mitä ja miten toimitaan.

Kyllä sitä toisinaan miettii, että osa saa kotona ollessa liian helppoa rahaa tekemättä mitään. Harmi vaan etteivät tajua mitä pitkä aukko pois työelämästä tarkoittaa. Tai sitten nämä joilla on pitkä lista erilaisista työpaikoista, jossa ovat olleet.

t. Yrittäjän vaimo ja itsekin yrittäjä

[/quote]

Ei läheskään kaikilla ihmisillä ole sellaisia taitoja, mitä työnhaku vaatii. Ei se ole niin, että ne tajuaisi välttämättä tekevänsä huonon hakemuksen ja kiusallaan tekevät niin.

[/quote]

Ei. En teidä miten työkkäri vastaa tähän koulutuksen tarpeeseen. Tyypit eivät ehkä osaa korostaa omia hyviä puoliaan, koska se on suomalaisille noloa, mutta koska eivät huomioi, että ne voivat olla persoonaankin liittyviä. Ei vain tekniseen osaamiseen.

Vierailija
49/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mitenkään ehdi kun pitää keräillä käpyjä lähimaastosta ainakin 16h päivässä =(

Vierailija
50/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:45"]

Välillä mietin, millaisilla aloilla tuollaiset jotka ehtivät lyhyessä ajassa laittaa satoja hakemuksia, oikein ovat. Itse olen töissä, mutta koska en viihdy, etsin uutta työpaikkaa. Oman alani paikkoja on tänä vuonna ollut tarjolla tasan kaksi, toinen mol.fi:ssa, toinen muuta kautta. Eli jos jäisin työttömäksi, en oikein tiedä miten pitäisi toimia. Haenko sitten vain jotain randomeja töitä, joihin minulla ei ole soveltuvaa koulutusta, ja toivon parasta?

[/quote]

Vähän samalainen homma täälläkin. Olen laittanut jo avoimen hakemuksen kaikkiin oman alani yrityksiin n. 100 kilometrin säteellä. Tällä alalla ei kannata mennä käymään, jos kuvittelee joskus saavansa töitä. Katson tietysti mollista päivittäin lähikuntien kaikki avoimet työpaikat ja haen jos kuvittelen mahdolliseksi päästä edes haastatteluun. Oman alan työpaikat katson koko Suomesta. Tällä hetkellä niitä on avoimena kaksi, toinen yrityksen myynti-ilmoitus toisella puolen Suomea, toinen lyhytaikainen osa-aikatyö parin sadan kilometrin päässä.

Työnhakuun menee siis viidestä minuutista puoleen tuntia päivässä.

Vierailija
51/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:12"]

Mollirumbaan ei fiksu yrittäjä lähde.

[/quote]Kyllä lähtee! Sehän on ilmaista mainosta yritykselle. Hakukoneet levittävät firman nimeä positiivisella mielikuvalla.

Väittäisinpä, että fiksut firmat käyttävät tätä vähän liiankin hyvin. Katsotaan tarttuuko kilpailijoilta hakijoita koukkuun (tuttua it-alalta).

[/quote]

Ja jotkut käyttävät pelkässä mainosmielessä ilman aikomustakaan palkata työntekijöitä.

Vierailija
52/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:49"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:45"]Yritysten omustajat on ihan ihmeissään kyn parin työpäivän jälkeen irtisanoudutaaan kun "kotona saa saman rahan". Sitten on taas toisenlaista ongelmaa että ihmiset kouluttautuu väärille aloille. Tiedän lukuisia yrityksiä mistä kukaan ei ole ikinä kysynyt töitä, omani mukaan lukien. Yritykseni ollut kymmenen vuotta isossa kaupungissa hyvin mäkyvästi esillä mut edes tet harjoittelupaikkaa ei kukaan ole ikinä kysynyt. Samaa muut yrittäjät sanoo ettei kukaan edes kysele töiden perään, ei näytä olevan mitään työvoimapulaa ainakaan. [/quote] Ihmiset kouluttautuu väärille aloille? Aika jänniä lausuntoja yrittäjältä. On teillä avuttomat yritykset jos ette osaa työntekijöitä hakea vaan odotatte että joku asiantuntija eikä ns väärälle alalle kouluttautunut tule sitä tiskiltänne hakemaan.

[/quote]

Jos ala, jolla on paljon työpaikkoja, ei kiinnosta yhtään, tokko silloin työntekijäkään on kovin motivoitunut ja "hyvä" työssään, vaikka kuinka olisi kouluttautunut. Toisaalta, alat joilla on paljon työpaikkoja/vähän tulijoita, ovat usein myös kehnosti palkattuja työnkuvaan nähden että ehkä sekin on syynä siihen ettei oikein ns. ala vedä. Useimmat kun kuitenkin käsittääkseni tekevät työtä saadakseen rahaa eivätkä pelkän tekemisen ilosta.

Vierailija
53/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee 5 minuuttia kun tsekkaan päivittäin onko lähialueille tullut uusia vapaita työpaikkoja. Jos hyvällä tuurilla on, muokkaan edellisen hakemuksen, liitän cv:n ja lähetän. Siinä se mun työnhaku. Ja hakemukseni ovat olleet hyviä, yrittäjätuttavat lukeneet niitä läpi ja kertoneet mitä kannattaa lisätä ja mitä poistaa. Jostain syystä niitä töitä ei vaan heru.

Vierailija
54/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä alkaa olla puoli miljoonaa. Vaikka jokainen työtön käyttäisi koko päivän työhakemusten väsäämiseen, kaikille ei löytyisi työpaikkaa, koska työpaikkoja ei ole vapaana puolta miljoonaa. Yhtä työpaikkaa kohti on lähes 10 työtöntä. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
55/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieleen mennyt elämä kun menee noin paljon aikaa päivästä. Kannattaisi perustaa oma yritys. Tänään 0min työhakemuksiin.

Vierailija
56/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 13:28"]

Pieleen mennyt elämä kun menee noin paljon aikaa päivästä. Kannattaisi perustaa oma yritys. Tänään 0min työhakemuksiin.

[/quote]

Ei taida ihan vaan se yritys riittää, tarvitsee olla asiakkaitakin, siis tuote/palvelu, jolle riittää kysyntää niin että siitä saa riittävän toimeentulon.

Vierailija
57/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon hakenut tänä vuonna jopa kerran töitä. En päässyt. Meni maku siitä hommasta. Ollaan nyt vaan tuilla. Tein sen hakemuksen viidessä minuutissa joten ei ihmekään kun en päässyt.
M-96

Vierailija
58/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:49"]

työttömänä nautitaan elämästä:)

[/quote]

Nimenomaan. Mä en ainakaan uhraa vuorokaudestani sekuntiakaan työnhakuun.

Ja voisko ajatella, kun täällä nyt moititaan että ihmiset kouluttautuu väärille aloille,voisko olla niinpäin että yrittäjät on perustaneet väärän alan yrityksiä? Jos ei muka työntekijöitä löydy.

[/quote]

Kyllähän töitä varmaan löytyy, mutta käyvän palkan maksajista alkaa olla pulaa.

Vierailija
59/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:42"]

En ole tuo yrittäjä, mutta tämä työnantajienkin haukkuminen on vähän ihmeellistä. Ensiksi jengi itkee, ettei ole työpaikkoja mihin hakea ja sitten kun sanotaan, ettei kaikkiin työpaikkoihin saada edes hakijoita, niin alkaa tämä hirveä vinkuminen, ettei mikään meille kelpaa. 

Ei kelpaa, se on huomattu. Jotenkin voisi olettaa, että työtön suostuu menemään töihi muuallekin kuin Roviolle, mutta ilmeisesti näin ei ole. 

Itse sain yt-prosessin jälkeen kenkää isosta, tunnetusta firmasta. Aluksi töihin pääseminen tuntui toivottomalta, kun hakijoita jokapaikkaan oli se 70 - 100, mutta kas kummaa, pienempi, tuntematon markkinoille tullut firma haki tekijöitä ja hakijoita ei ollutkaan enää kuin 10. Ei työehdoissa, palkoissa tai missään muussakaan ole mitään vikaa (ei ne nyt huimia ole, mutta samalla tasolla kuin edellisessä paikassa). Jotenkin nämä pikkufirmat ei vaan kiinosta - kun tielle ruikuttajile pitäisi rakentaa brändiä ja tajota ties mitä (en siis todella tiedä, mitä pitäisi olla, että se perse nousee penkistä). 

[/quote]

Mistä tiesit, että se pikkufirma haki työntekijöitä? Kuulitko joltain firman työntekijältä vai satuitko kysymään sieltä töitä juuri sopivana päivänä? Jos firma oli tuntematon, miten sinä olit kuullut siitä? Älä vaan sano, että näit firman työpaikkailmoituksen.

Kun minä sain viime yt:issä kenkää, niin laitoin yhteen isoon firmaan sähköpostia ja kysyin, onko siellä vapaita paikkoja. Firman nettisivuilta näin, että yksi muista yhteyksistä puolituttu ihminen oli siirtynyt sinne henkilöstöjohtajaksi. Sattumoisin siellä olikin edellisenä päivänä tullut ilmi, että lähtevän tilalle tarvitaan uusi ja juuri minun koulutus ja työkokemus oli kuin tehty sitä paikkaa varten. Vaikka sainkin paikan noin helposti, en todellakaan kuvittele, että se on minun ansiotani, minulla kävi uskomaton tuuri.

Vierailija
60/80 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:22"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:06"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:58"] [quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:49"] [quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:45"]Yritysten omustajat on ihan ihmeissään kyn parin työpäivän jälkeen irtisanoudutaaan kun "kotona saa saman rahan". Sitten on taas toisenlaista ongelmaa että ihmiset kouluttautuu väärille aloille. Tiedän lukuisia yrityksiä mistä kukaan ei ole ikinä kysynyt töitä, omani mukaan lukien. Yritykseni ollut kymmenen vuotta isossa kaupungissa hyvin mäkyvästi esillä mut edes tet harjoittelupaikkaa ei kukaan ole ikinä kysynyt. Samaa muut yrittäjät sanoo ettei kukaan edes kysele töiden perään, ei näytä olevan mitään työvoimapulaa ainakaan. [/quote] Ihmiset kouluttautuu väärille aloille? Aika jänniä lausuntoja yrittäjältä. On teillä avuttomat yritykset jos ette osaa työntekijöitä hakea vaan odotatte että joku asiantuntija eikä ns väärälle alalle kouluttautunut tule sitä tiskiltänne hakemaan. [/quote] Jokainen yritys joutuu käytännössä perehdyttämään/ kouluttamaan työvoimaansa, mutta eri asia on se, mistä pisteestä lähtee liikkeelle. Folkloristikkoa on aika hanka kouluttaa laivaelektroniikan asentajaksi, kun peruselekroniikkasentajastakin kouluttamiseen menee aikaa ja rahaa.  Vaikka en periaatteessa syytä työttämiä työttömyydestä kyllä sen tässäkin ketjussa huomaa mikä ihmisten asenne on. Kaikki yritykset - varsinkaan pienet - eivät ole kovin taitavia rekrytoimaan ihmisiä. Työttömille tämä taas tarkoittaa, että työtä voi oikeasti löytää aktiivsesti etsimällä - ei, ei kaikki puoli miljoonaa, mutta on aika ihmeellinen asenne, että käytän vai puolituntia päivässä, kun eihän kaikille töitä ole ja yrityksen pitää lölytää minut.  [/quote] Joo, mutta mikä yksi yritys on sanomaan mikä on kellekin väärä ala kouluttautua? Jos Folkloristikoksi on kouluttautunut, tuskin tuo laivaelektroniikka-ala kiinnostaakaan.  Onko lääkärikin kouluttaunut väärälle alalle jos jossain on nyt haussa kapellimestarin paikka? Vai haetaanko tällä taas sitä että työttömän pitäisi ollaa miltä tahansa alalta työ vastaan? [/quote]Mietipä yhteiskunnan kannalta. Koulutetaan vain jotain kukansitojia vaikka hirveä työvoimapula. Pitäisi miettiä millä aloilla työntekijöitä tarvitaan ja kouluttaa sen mukaan, ei vain kukansitojia yms.

[/quote]

Folkloristi - kansatieteilijä

floristi - "kukansitoja "

:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän