Mistä johtuu että nykylapsilla ei ole enää mitään käytöstapoja? Vastavalmistunut luokanope ihmettelee.
Yhä pienemmät ja pienemmät käyttäytyvät häirikkömäisesti, kielenkäyttö ala-arvoista ja vanhempia ihmisiä ei kunnioiteta yhtään. Mistä tämä muutos johtuu?
Kommentit (131)
Käytöstapoja ei ole jos niitä ei (kotona) opeteta. Helikopterivanhemmuus vielä lisäksi niin tuloksena syntyy "maailman napoja" jotka eivät kestä pettymyksiä, velvollisuuksia eivätkä pysty edes tekemään töitä joita tehdään ohjeiden mukaan (ei miten itse haluaa) ja työajatkin ovat muiden sanelemia. Hohhoijaa millaisia aikuisia noista kasvaa.
Kyseessä on yhteiskunnan jakautuminen. Menestyvät ovat edelleen menestyviä: sekä taloudellinen, terveydellinen että intellektuaalinen menestys yleensä periytyy. Samoin käy ongelmille. Taloudelliset, terveydelliset ja intellektuaaliset ongelmat periytyvät. Silloin joskus oli kuitenkin vielä yhteiskunta joka pyrki yhtenäisyyteen ja yhteisiin tavoitteisiin, pyrittiin siihen että kaikki osallistuvat työhön ja oppivat työnteon arvon jo nuorena. Työtä tekemällä saat sen mitä tarvitset ja haluat. Jos et tee työtä, elät äärimmäisessä kurjuudessa ja yhteisö paheksuu sinua. Tämä oli keskeinen paradigma joka opetettiin kaikille.
Silloin oli vielä niin, että jos perseilit, kotona tai koulussa niin siitä tuli seurauksia jotka tekivät hyvin selväksi että perseily ei kannata. Nykyisin on niin että jos perseilet, mitään konkreettista seurausta ei tule. Nykyisin saat olla oma itsesi eli jos olet perseilevä kriminaali ja kusipää, se on ihan ok. Yhteiskunta kyllä maksaa toimeentulosi ja varmistaa että voit halutessasi jatkaa perseilyelämää. Ympärilläsi pörrää maksettua auttajaa, ymmärtäjää ja mahdollistajaa.
Negatiivisia seurauksia perseilystä seuraa nykyisin vain työelämässä ja sielläkin yhä useammin vasta vuosien neuvottelujen ja päähänsilittämisen jälkeen.
Yhteisen tavoitteen olisi syytä olla se, että mahdollisimman moni opetetaan osallistumaan yhteiskunnan ylläpitämiseen ja vastuuseen omasta ja läheisten hyvinvoinnista. Mua naurattaa jo kun mä kirjoitin tuon virkkeen. Mitään tuon suuntaista ei enää tavoitella. Tavoitellaan ainoastaan vapautta ... vapautta vastuusta, vapautta säännöistä, jokainen saa olla oma itsensä, jokainen on täydellinen omana itsenään, kasvua ei tarvita, vaikeuksia ei tarvitse voittaa, työtä ei tarvitse tehdä.
Lopputulos on se että ne perheet joissa menestymisen edellytykset ymmärretään, ne jatkavat menestymistä. Ne toiset perheet ... no me tiedetään kaikki miten niillä toisilla menee.
Ehkä elän kuplassa, mutta mielestäni lapset ja nuoret ovat nykyään valovuoden verran hyväkäytöksisempiä ja fiksumpia kuin aikoinaan 70- 80-luvuilla. Ja me taas olimme valovuoden kiltimpiä kuin esim. sota-aikana syntynyt isäni, jonka lapsuudessa tappeleminen ja vaaralliset tempaukset kuuluivat etenkin pojilla asiaan, ja vammoja syntyi monelle.
Supernanny:ssä näki miten kamalaa monissa perheissä on elämä, kiitos penttalan. Kävelemään oppineet natiaiset määräävät kaiken.
Lapsiperheet pitäsi sijoittaa samoihin vuorataloihin saisivat mekastaa keskenään 24/7. Ai niin muuta nehän oli normaalia elämisen ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Monia edellä mainittuja seikkoja olen myös huomannut. Ei saa pitää normaalia kuria, korottaa ääntä, asettaa fyysisiä rajoja vaan aina saa korkeintaan hyssytellä. Curling vanhemmuus, jossa jokaisesta pienimmästäkin asiasta vanhemmat valittaa, kun Niko-Petterille tuli paha mieli kun Janina katsoi pahalla silmällä, vaikka Janina itse ei edes tiedä katsoneensa Niko-Petteriä lainkaan. Jokainen pikkuasia selvitetään lapsen puolesta.
Lastenohjelmat myös kasvattavat väärään suuntaan. Ei ole vain yksi kerta, kun olen kuunnellut sivukorvalla lastenohjelmia, joissa lapset haukkuvat, räksyttävät, väittävät vanhemmilleen vastaan jne. siinä määrin että olen joutunut kieltämään kyseisten ohjelmien katsomisen. Ihan pikkukakkosesta ja erityisesti galaxista. Omat tytöt imitoivat näitä ohjelmia ja sieltä tulee suoria lainauksiakin. He luulevat, että näin kuuluu käyttäytyä. Pahempiakin ohjelmia on. Toisin sanoen usein on jouduttu keskustelemaan, ettei ne mallit ole normaaleja.
Tosin myös työelämässä törmää yhä useammin vastaavaan. Sellaisia ihmisiä on paljon, joille ei ole opetettu normaaleja käytöstapoja tai eivät ole niitä omaksuneet tai halunneet noudattaa. Ihan johtoportaasta ja päättäjistä lähtien.
Työelämässä ihmisten käyttäytyminen on kyllä mielestäni parantunut. 'Vanhoina hyvinä aikoina' johtajat saivat huutaa ja kyykyttää alaisiaan miten vain, ja alemmalla tasolla haukuttiin pomoa ja toisiaan selän takana. Nykyään edes pyritään käyttäytymään toisia kohtaan pääsääntöisesti asiallisesti ja jopa positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmat edeltä - sitä lapset perästä.
Olet ihan oikeassa..Mutten kuitenkaan syyttäisi pelkästään nuoria. Yleisestikin ihmisten käytöstavat ovat kokeneet rappion.
Puhetapa on ruma, sisältäen paljon kiroilua. Ja kun se olisikin tyylikästä, nasevaa, oikeasuhtaista ja -aikaista ja tapahtuisi kansamme kehittämillä oikeilla kirosanoilla. Mutta kun ei; naisen sukuelintä vain `manataan`.
Käytetään sitä puheessa kuin pilkkua ja/tai pistettä. Usein molempien sijasta, ja vielä monen muunkin välimerkin kohdalla.
Ja tämä sonta on iskenyt kaikkien meidän puheeseen, yhteiskunta luokasta ja/tai koulutustasosta riippumatta.
Valitettavasti.
Peilikuva vanhemmilta, sieltä oppittua monella.
Vierailija kirjoitti:
Lasten ja nuorten häiriökäyttäytyminen ja pahoinvointi lähti kasvuun kun kansakuntamme lippulaiva päivähoitojärjestelmä alkoi valtaamaan alaa.
Siis mitä meinasit?
Okei nyt ei tule millään samperilla tämä sensuurista läpi, joten yritetään sitten ilman linkkejä, outoja sanoja jne.
AP, tyttären kanssa netti kouraan ja katsomaan before-after valokuvia julkkiksista. Kaikki kuvat photoshopataan ja muutetaan vartalon muotoa, luustoa, nenää, silmiä, ihon väriä jne. Just katselin Justin Bieberin Calvin Kleinin mainoskamppanjaa, johon oli photoshopattu hänelle isommat lihakset, sukukalleudet ja kämmenet oli myös photoshopattu isommiksi! Monelle naiselle oli photoshopattu ampiaisvyötärö tasapaksusta vartalotyypistä, pidennetty kaulaa jne.
Ei tällaisia voi saavuttaa tosielämässä mitenkään.
Monia edellä mainittuja seikkoja olen myös huomannut. Ei saa pitää normaalia kuria, korottaa ääntä, asettaa fyysisiä rajoja vaan aina saa korkeintaan hyssytellä. Curling vanhemmuus, jossa jokaisesta pienimmästäkin asiasta vanhemmat valittaa, kun Niko-Petterille tuli paha mieli kun Janina katsoi pahalla silmällä, vaikka Janina itse ei edes tiedä katsoneensa Niko-Petteriä lainkaan. Jokainen pikkuasia selvitetään lapsen puolesta.
Lastenohjelmat myös kasvattavat väärään suuntaan. Ei ole vain yksi kerta, kun olen kuunnellut sivukorvalla lastenohjelmia, joissa lapset haukkuvat, räksyttävät, väittävät vanhemmilleen vastaan jne. siinä määrin että olen joutunut kieltämään kyseisten ohjelmien katsomisen. Ihan pikkukakkosesta ja erityisesti galaxista. Omat tytöt imitoivat näitä ohjelmia ja sieltä tulee suoria lainauksiakin. He luulevat, että näin kuuluu käyttäytyä. Pahempiakin ohjelmia on. Toisin sanoen usein on jouduttu keskustelemaan, ettei ne mallit ole normaaleja.
Tosin myös työelämässä törmää yhä useammin vastaavaan. Sellaisia ihmisiä on paljon, joille ei ole opetettu normaaleja käytöstapoja tai eivät ole niitä omaksuneet tai halunneet noudattaa. Ihan johtoportaasta ja päättäjistä lähtien.