Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu että nykylapsilla ei ole enää mitään käytöstapoja? Vastavalmistunut luokanope ihmettelee.

Vierailija
03.02.2022 |

Yhä pienemmät ja pienemmät käyttäytyvät häirikkömäisesti, kielenkäyttö ala-arvoista ja vanhempia ihmisiä ei kunnioiteta yhtään. Mistä tämä muutos johtuu?

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka ihmeessä opintojasi ja hakeudu muihin töihin. Nykykoulu on sellaista sirkusta, että siinä ei ole enää mitään tekemistä oppimisen tai opettamisen kanssa. Kohta meillä ei Pisa-tutkimuksia enää tehdä, koska ei iljetä. Mutta onhan se inkluusio tärkeä juttu, - ei kun…

Kymmenen vuotta ja aletaan viimein palata vanhoihin, hyväksi havaittuihin menetelmiin ja käytänteisiin. Mutta sitten on jo myöhäistä.

Kohta pääsen eläkkeelle ja olen syvästi kiitollinen siitä.

Vierailija
82/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa lähti viestiä tokaluokkalaisten vanhemmille, että liian monelta puuttuu perustasoiset tunnetaidot, ja tämän seurauksena fyysisiä riitoja saa olla jatkuvasti selvittelemässä. Kantiskoulu tavisalueella. Järkyttävää! Oma lapseni valittelee lähes päivittäin, miten joku satutti häntä koulussa fyysisesti esim. ohitustilanteessa.

Ennen kenelläkään ei ollut tunnetaitoja ja käytöstävat olivat paljon paremmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaks omaa lasta on ala asteella ja huomaan sen että esim tekemättömät läksyt tulee vaan uudestaan kotiin tehtäväksi eikä siitä saa mitään sanktioo, saati että pöljäilystä jälki istuntoa saisi.

Tai jos tunnilla kailottaa ja häiritsee muita niin sit on vaan wilmassa viesti että häiritsi tunnilla.

Mitä merkitystä tuommosella on! Nurkkaan töröttämään vaan. Tiedän että muu hyssyttely on ajan hukkaa kun ovat itsepäisiä ja opettaja ei laita kunnioittamaan.

Kuulostaa että oon tiukkapipoinen mutta lapset on sinnikkäitä testaamaan ketä tulee totella ja miten voi käyttäytyä. Aikuisten tehtävä on vaatia asioita ja järjestää teille seuraukset.

Ja se mitä ne siellä koulussa keksii on aivan eri touhua mitä kotona näytetään. Tiiän että omatkin osaa olla kauniisti mutta sitten porukassa pitää esittää kovista ja coolia niin keksitään mitä tyhmempiä juttuja.

Vierailija
84/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät tietenkään osaa käyttäytyä, jos ovat esim. arabeja tai neeperttejä.

Rаsisti!

Vierailija
85/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nyky-yhteiskunnassa vain röyhkeimmät ja kovaäänisimmät pärjää.

Vierailija
86/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät tietenkään osaa käyttäytyä, jos ovat esim. arabeja tai neeperttejä.

Rаsisti!

Ja ylpeä siitä.

Vierailija
87/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole sitä ikäluokkaa, että olis saanut enää koulussa antaa karttakepistä, mutta jos täällä sen aikalaisia on, niin jäikö siitä jotain arpia sieluun?

En nyt tarkoita että pitää alkaa lapsia pieksemään, mutta saako niihin nykyään enää edes koskea, jos ovat aggressiivisia? Että kai siinä joku välimaastokin on olemassa?

Vierailija
88/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on pakko kommentoida, että alakouluikäisen poikani parhaiten käyttäytyvä kaveri on somalitaustainen, tervehtii aina meitä vanhempia, hymyilee ja juttelee, kiittää tms.

Vierailija
89/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tiedän että ihmiset eivät kestä kuulla tätä, sanon silti, että nykyvanhemmat eivät osaa kurittaa lapsiaan. Kyllä, kurittaa. Jos itse 80-luvun lapsena olisin huoritellut tai edes inttänyt vanhemmille vastaan, olisin saanut korvilleni! Ja kummasti meistä, minusta ja sisaruksistani kasvoi täyspäisiä aikuisia. 

Nykylapset tietävät että voivat halutessaan viedä vaikka opettajan oikeuden tehdä työtään ja hankkia sakot aikuisille, jos vähänkään joudutaan patistamaan mihinkään oikeaan työhön. 

Vierailija
90/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole sitä ikäluokkaa, että olis saanut enää koulussa antaa karttakepistä, mutta jos täällä sen aikalaisia on, niin jäikö siitä jotain arpia sieluun?

En nyt tarkoita että pitää alkaa lapsia pieksemään, mutta saako niihin nykyään enää edes koskea, jos ovat aggressiivisia? Että kai siinä joku välimaastokin on olemassa?

Meillä opettaja räpsi välillä sormille kepillä. Oli muuten mukava nainen. Ei jäänyt traumoja ja olo yksi lempiopettajistani, vaikka olinkin ujo pikkutyttö.

Vierailija
91/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 lisää, että kommentti oli tarkoitettu ala-arvoiseen kommenttiin kulttuuritaustasta

Vierailija
92/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhemmat edeltä - sitä lapset perästä.

Vika löytyy vanhemmista. Ikävä kyllä.

Vierailija
93/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti-ikäisen vanhempana olen ihmetellyt vanhempien huonoja käytöstapoja. Ei tervehditä, ei edes vastata tervehdykseen, vaikka nähdään joka ikinen arkipäivä. Puhutaan henkilökunnalle ikävään sävyyn, tiuskitaan omille lapsille hakiessa ja noutaessa. Lapset oppivat nämä käytösmallit, ja käyttäytyvät niiden mukaan myöhemmin myös koulumaailmassa. Ei se tiukka kuri, mutta peruskäytöstavat, niitä kaipaisin.

Vierailija
94/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset lapset ovat myös erittäin huonokäytöksisiä jo ala-asteella. Iso osa. Herää kysymys, että miten ne tulevat pärjäämään aikuisena tässä maailmassa.

Vierailija
95/131 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei opita käytöstapoja, kun tumpulat vanhemmatkaan eivät niitä osaa. Ihan perusasiat kuten tervehtiminen, kiittäminen, anteeksipyyntö ja toisten huomioiminen ovat hukassa. Meillä hyväksi käytökseksi luullaan riittävän se, kun seistään katse maahanluotuna tai poiskäännettynä eikä osata ottaa mitään kontaktia luontevalla tavalla.

Huonoa käytöstä kyllä opitaan vanhemmilta, väkivaltafilmeistä ja -peleistä ja kavereilta. Liian paljon meillä lapset ja nuoret isoissa ryhmissä keskenään ilman vanhempia. Monissa muissa maissa on päiväkodeista alkaen tiukka ote hyvän käytöksen ja vanhempien kunnioittamisen suhteen. Kouluissa ja kotona sekä koko yhteiskunnassa opetetaan ja annetaan hyvää mallia, eli kaikki kasvattavat, eikä riidellä siitä kenelle kasvatusvastuu kuuluu, kuten meillä. Huolestuttavaa, jos jo päiväkodeissa käytös on tuollaista, onko lapsille annettu liikaa valtaa?

Taitais olla peiliinkatsomisen paikka.

Vierailija
96/131 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni on päivähoitaja, ja kertoo että jo päiväkodissa työntekijöitä h-ritellaan ja haistatellaan.

Lapsien suustahan se totuus tulee, eikö? Nekin on tietoisia teijä of:eistä ja muista pyllyheilutteluista.

Vierailija
97/131 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ajatellaan vain itseä. Some kasvattaa lapset. Vaihda alaa.

Vierailija
98/131 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yksinkertaisesti se, että nykyää neuvotellaan ja puhutaan jo pienten lasten kanssa.

Kaikki normaali komentaminen on kielletty. Lapset määrää. Siitä se johtuu.

Lapsia kohdellaan, ku pieniä aikuisia.

Saavat keskeyttää vanhempien puheet ja ovat pääroolissa koko aika. Jatkuvaa pitää viihdyttää. Näin ne oppii, että ovat muiden yläpuolella ja vain heidän tarpeensa ovat tärkeitä.

Kaikki alkoi siitä uudesta "sanoita, puhu, juttele, älä rankaise lasta pskasta '.

Siks.

Vierailija
99/131 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa.

Olen työssä jossa meillä on paljon 19-21-vuotiaita koulunsa päättäneitä jotka eivät ole keksineet mitä tekevät ja tulevat töihin (amiksen tai lukion päättötodistus riittää meille). Olen huomannut ettei nämä nuoret aikuisetkaan omaa käytöstapoja. Esimerkiksi ei osata kirjoittaa sähköposteja. Ihmiselle täytyy kädestäpitäen neuvoa , ettei voi kirjoittaa asiakkaalle ” moi, kiitti mä selvitän t.janne”

En tiedä mitä näistä nykyisistä lapsista kasvaa.

Omat lapset haistattelee ja kiroilee myös. Ja aivan sellaisia outoja juttuja, mitä kotona ei koskaan sanota. Eikä lapsi lopeta sitä haistattelua. Luulen että se on opittu youtubesta/tiktokista, en tiedä. Turha selittää lapselle että hyviin käytöstapoihin kuuluu ettei haistatella. On kuin käytöstapoja ei olisi olemassa. Lapset oppii aikuisilta, mutta ei meillä ole kotona haistattelua.

Siis anna mä kertaan: sun lapset haistattelee sulle, ja sä et saa sitä loppumaan? Eivätkä ole erityislapsia? Eipä siinä, mulla on erityislapsi, mutta ei hän todellakaan mulle haistattele, saati sisaruksensa. 

Ja jos sellainen asia ei menisi heille jakeluun, niin aivan varmasti seuraamukset olisi sellaisia, että alkaisi mennä. Ja ei, en tarkoita minkäänlaista väkivaltaa, vaan ihan selkeät seuraamukset, jotka lapselle on kerrottu. Esim. jos haistattelet, niin sitten menee loppupäivä ilman minkäänlaisia laitteita. Seuraavasta haistattelusta menee viikko ilman laitteita. Kolmannesta ne lähtee lopullisesti.

Ja toki lapselle pitää myös opettaa, miten omia fiiliksiä voi ja pitää purkaa asiallisesti.

Toinen tapa esim. teinien kanssa on se, että kun teini haistattelee, niin seuraavan kerran kun hän tulee puhumaan jotain, niin vastaa samalla mitalla. Sen jälkeen kysyy, että jatketaanko näin, vai opetellaanko puhumaan asiallisesti toinen toisillemme.

IHme nyhveröitä on vahemmat, jotka ei noin pientä asiaa pysty lapsilleen opettamaan.

Vierailija
100/131 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole vain nykylapsista, vaan kaikista ihmisistä. Syynä on patologinen individualismi, jota erityisesti media korostaa tänä päivänä. Yksilöllä on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. Kaiken tulee pyöriä yksilön ympärillä ja jos joku asia yksilöä ärsyttää, niin hänellä on oikeus se ilmaista, vaikka samalla toiset tulevat loukatuksi. Tämä nykytilanne on kymmenien vuosien mediamädätyksen tulos.

Olin itsekin kommentoimassa, ettei kyse ole vain lapsista, vaan muuttuneesta kulttuurista. Nimittäin työelämässä ja muuallakin on tullut huomattua, että yhä harvempi aikuinenkaan omaa oikeasti hyvät käytöstavat. Huomioidaan muut, käyttäydytään ystävällisesti. Kiitetään, tervehditään, pyydetään anteeksi, annetaan tilaa, muille ei huudeta jne.

Tietenkään jos vanhemmat eivät itsekään osaa, vaikeaa opettaa lapsillekaan. Käytöstavat pitää opettaa ja niitä pitää kerrata, eivät tule itsestään kuin fiksuimmille jotka ymmärtävät ja huomioivat luonnostaan oman vaikutuksen muihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi