Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu että nykylapsilla ei ole enää mitään käytöstapoja? Vastavalmistunut luokanope ihmettelee.

Vierailija
03.02.2022 |

Yhä pienemmät ja pienemmät käyttäytyvät häirikkömäisesti, kielenkäyttö ala-arvoista ja vanhempia ihmisiä ei kunnioiteta yhtään. Mistä tämä muutos johtuu?

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suuri määrä 80-luvunkin kakaroita oli ihan hirveitä, kuin eläimiä ilman mitään käytöstapoja tai pidäkkeitä.

Vierailija
42/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat eivät ole vaatineet niitä. Ollaan menty sieltä, missä aita on matalin, eikä kannettu lapsista kokonaisvaltaista vastuuta.

Uniikit ja erittäin tyhmät lumihiutaleet.

Vapaa kasvatus rantautui Suomeen 60–70-luvuilla – nykyään muodissa on niin sanottu kiintymys- tai kaverivanhemmuus. Pahimmillaan se tarkoittaa sitä, että äiti ja isä elävät lasten ehdoilla, kaikki pyörii pikkunaperon ympärillä.

Vapaakasvatus ei kyllä näkynyt millään lailla 70-80-luvulla, on astunut vasta vuosituhannen vaihteessa. 90-luvun alkupuolella syntyneet, on vielä pääosin kasvatettu kunnioittamaan muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ennenkin Isot Pojat opetti rumia sanoja ja käytöstapoja. Nykyään ne "isot pojat" on netti ja virtuaalimaailma, jossa on paljon isompi skaalan kyseisiä juttuja.

Vierailija
44/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla paljonkin kokemuksellista vertailupohjaa näiltä vanhoilta hyviltä ajoilta?

Mun -53 syntyneellä iskällä oli aika monta kertaa käyttäytyminen 4 torkassa 🤣 Siihen ei taida nykylapset pystyä? Isänäitikin kertoi miten aina joutui tappeluihin poikien kanssa.

Käyttäymisestä huonosti sai enne tosi helposti käytöksen alennuksen. Nykyisin ei juurikaan koskaan.

Niin. Huonosta käyttäytymisestä ei saa huonoa numeroa , ja luokalleen ei voi jäädä, vaikka ei tekisi läksyjä/ osaisi mitään.

Nykypäivänä ei jätetä enää luokalle. Veljen lapsi oli vuoden ikätasoa myöhässä ja ei missään nimessä harkittu koulussa edes 2 luokan kertaamista vaikka lapsi olisi hyötynyt siitä (nepsy-lapsi). Nyt lapsi 3 luokalla ja edelleen sen vuoden ikätasoa jäljessä.

Kaverin lapsi ei osaa vielä kunnolla lukea ja menee syksyllä yläkouluun. Ihan normaaliopetuksessa on ja käy kerran viikossa äidinkielen tunnin erkkaopella. Ei mitään ongelmaa asiassa ja äidistäkin on kivaa, kun ei nykyään yhtään kiusata tai mitään tuosta eritysisopetuksesta.

Tämä on aivan hirveää ja jostain syystä Suomessa ei ymmärretä tämän suuntauksen yhteiskunnallista merkitystä. Kokonainen kansakunta tulee hiljalleen tyhmentymään, koska kun ei osaa lukea tai kirjoittaa hyvin, se rajoittaa hyvin paljon sitä, minkä verran tietoa pystyy oppimaan ja omaksumaan.

Lukeminen, lukemisen ymmärtäminen on laskenut kuin lehmänhäntä. Samalla myös matematiikan osaaminen. Eiköhän nämä kaksi asiaa korreloi keskenään. Suomen koulussa pitäisi palauttaa matematiikkaan takaisin tasoryhmät ja lisätä tukea äikkään.

Vierailija
45/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole vain nykylapsista, vaan kaikista ihmisistä. Syynä on patologinen individualismi, jota erityisesti media korostaa tänä päivänä. Yksilöllä on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. Kaiken tulee pyöriä yksilön ympärillä ja jos joku asia yksilöä ärsyttää, niin hänellä on oikeus se ilmaista, vaikka samalla toiset tulevat loukatuksi. Tämä nykytilanne on kymmenien vuosien mediamädätyksen tulos.

Kyllä, patologinen individualismi on se ongelma. Toisin se oli vanhoina hyvinä vuosina, jolloin oli ok antaa turpaan vastaantulijalle, jos vaikkapa hän sattui näyttämään mahdollisesti homoseksuaalilta tai muuten poikkesi liikaa katukuvasta.

Vierailija
46/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko kaikki nykylapset?

Kuka tässä niin on väittänyt?

Vierailija
47/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat eivät ole vaatineet niitä. Ollaan menty sieltä, missä aita on matalin, eikä kannettu lapsista kokonaisvaltaista vastuuta.

Vapaa kasvatus rantautui Suomeen 60–70-luvuilla – nykyään muodissa on niin sanottu kiintymys- tai kaverivanhemmuus. Pahimmillaan se tarkoittaa sitä, että äiti ja isä elävät lasten ehdoilla, kaikki pyörii pikkunaperon ympärillä.

Vapaakasvatus ei kyllä näkynyt millään lailla 70-80-luvulla, on astunut vasta vuosituhannen vaihteessa. 90-luvun alkupuolella syntyneet, on vielä pääosin kasvatettu kunnioittamaan muita.

Vapaan kasvatuksen teoriat kehitettiin 1950-60-luvuilla Ruotsissa ja Britanniassa. Minulla on eräs ruotsalainen alan teos 1950-luvulta. Suomeen tämä aate rantautui lähinnä kulttuuripiireihin 1970-luvulla, ja yhdistyi aika monilla lasiseen lapsuuteen. Näitä tarinoita on julkaistu viime vuosina useitakin, kun vapaan kasvatuksen tulokset alkavat olla muistelmaiässä.

2000-luvulla vapaata kasvatusta ei ole juuri harjoitettu, koska se on niin äärimmäinen kasvatuksen muoto, että nykyään sillä joutuisi hankaluuksiin viranomaisten kanssa.

Vierailija
48/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kans tuore opettaja ja aloitin syksyllä ensimmäisessä omassa luokassani. Oli pieni shokki, kun semmonen 9-v katsoi silmiin ja sanoi, että "mitä aiot asialle tehdä. Et voi pakottaa. Sä et voi koskea muhun tai mun kamoihin. " Kyseessä oli tilanne, kun hän systemaattisesti kieltäytyi tekemästä yhtään mitään. Ja totta, mä en voi kaivaa kirjaa sen repusta, koska mulla ei ole oikeutta siihen. Meillä on luokissa isot lasi-ikkunat niin nakkasin penskan pulpetteineen sinne istumaan ja ovi auki. Pystyin valvomaan, hän kuuli opetuksen, mutta ei häirinnyt tuntia.

Vierailija
49/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonnet ja Spedet täällä jo puolustelee omia paxkoja käytöstapojaan...

Jonnet? Tarkoittanet Veetejä?

Veetit ja vähä-Valtterit. Kotoa lähtee pahoinvointi joka näkyy kouluissa ja päiväkodeissa.

Vierailija
50/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse 80-luvulla syntyneenä ja 90-luvulla peruskoulua käyneenä minulla on kokemusta, että silloin useiden oppilaiden kunnioitus opettajia kohtaan alkoi hiipua siinä viidennen luokan paikkeilla esimurrosiän painaessa päälle mutta nykyään nähtävästi jo paljon aikaisemmin.

Vierailija
51/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, mistä johtuu. Varmaan avautuisi asia, kun voisi olla kärpäsenä kuuntelemassa ihmisten keskusteluja kotona, autossa, kuppikunnista työpaikoilla. Kyllä siellä arvostellaannihmisiä.ikävin sanakääntein ja lasten korvilta ei jää mikään kuulematta. Sieltä perheistä ne opit saadaan. Suomalaiset ovat todella juoruilevaa, arvostelevaa kansaa, kokoajan on sellainen ikävä perusvire kaikkialla tunnettavissa.

Vierailija
52/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuksen puutteestahan se johtuu.

Vierailija
53/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa.

Olen työssä jossa meillä on paljon 19-21-vuotiaita koulunsa päättäneitä jotka eivät ole keksineet mitä tekevät ja tulevat töihin (amiksen tai lukion päättötodistus riittää meille). Olen huomannut ettei nämä nuoret aikuisetkaan omaa käytöstapoja. Esimerkiksi ei osata kirjoittaa sähköposteja. Ihmiselle täytyy kädestäpitäen neuvoa , ettei voi kirjoittaa asiakkaalle ” moi, kiitti mä selvitän t.janne”

En tiedä mitä näistä nykyisistä lapsista kasvaa.

Omat lapset haistattelee ja kiroilee myös. Ja aivan sellaisia outoja juttuja, mitä kotona ei koskaan sanota. Eikä lapsi lopeta sitä haistattelua. Luulen että se on opittu youtubesta/tiktokista, en tiedä. Turha selittää lapselle että hyviin käytöstapoihin kuuluu ettei haistatella. On kuin käytöstapoja ei olisi olemassa. Lapset oppii aikuisilta, mutta ei meillä ole kotona haistattelua.

Jatkan: uskon että suuressa mittakaavassa on meneillään jonkinlainen kulttuurinen rappio, mikä ruokkii tätä käytöstä.

Esimerkiksi TV ohjelmat : tosi tv, kännisekoilu, pettäminen, haukkuminen läsnä joka ohjelmassa. Tai Putous - epä-älyllistä mölinää. Meillä ei katsota putoustakaan mutta se on muotia ja lapset katsoo.

Lapsemme ovat sinänsä älykkäitä mutta kulttuuriympäristö ei rohkaise tai ruoki älykkyyttä millään tavalla. Se onnistui ehkä 7-vuotiaaksi mutta tavalliseen peruskouluun mennessä lasten yhteinen kulttuuri vei voiton ja tässä sitä ollaan.

On kyllä niin totta tuo rappiolliset tv-ohjelmat. Vielä Posse tuohon lisäksi, käsittämätöntä mölinää ja elintarvikkeilla leikkimistä. Jotenkin en ainakaan halua uskoa että tämä kansa on niin tyhmää että iskee sellainen tomaattisoseet tukkaan huumori. Mutta huonolta kieltämättä näyttää

Vierailija
54/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty enää pakottamaan lasta käyttäytymään kunnolla. Opeilla ja tarhatädeillä ei ole enää kurinpitovaltuuksia ja lasten vanhemmat on opetettu siihen, että kurinpito on vähintäänkin kyseenalaista ja sitä paitsi lasun sanktioimaa.

Vierailija
55/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puurot ja vellit sekaisin. Jos käyttää termejä, pitää tietää mitä ne tarkoittaa. Kiintymys- ja kaverivanhemmuus ei ole millään tavalla sama asia. Nykyisin tiedetään, että ensimmäisten 3 ikävuoden aikana syntynyt hyvä kiintymyssuhde kantaa pitkälle elämään. Se puuttuminen sen sijaan altistaa henkilön parisuhdeongelmille, mielenterveysongelmille ja jopa fyysisille sairauksille.

Kutsuu sitä miksi tahansa, niin lapsilla on tiettyjä tarpeita, joista vanhempien on tärkeää pitää huolta. Se nyt vaan ei monilla mene kovin putkeen...

Vierailija
56/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kans tuore opettaja ja aloitin syksyllä ensimmäisessä omassa luokassani. Oli pieni shokki, kun semmonen 9-v katsoi silmiin ja sanoi, että "mitä aiot asialle tehdä. Et voi pakottaa. Sä et voi koskea muhun tai mun kamoihin. " Kyseessä oli tilanne, kun hän systemaattisesti kieltäytyi tekemästä yhtään mitään. Ja totta, mä en voi kaivaa kirjaa sen repusta, koska mulla ei ole oikeutta siihen. Meillä on luokissa isot lasi-ikkunat niin nakkasin penskan pulpetteineen sinne istumaan ja ovi auki. Pystyin valvomaan, hän kuuli opetuksen, mutta ei häirinnyt tuntia.

Et saa koskea reppuun, mutta lapsen saat heittää ulos? Joo ihan varmaan.

Vierailija
57/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme toimineet tukiperheenä noin 20 vuotta ja useiden perheiden kanssa tekemisissä, niin sanoisin jotta kotoa opittua eli vanhemmat pitäisi ensin saada kasvamaan aikuisiksi tavoiltaan.

Useilla vanhemmilla on tarkkaavaisuuden kanssa pahoja ongelmia ja elämä sinkoilee laidasta laitaan, niin siellä se lapsi oppii nämä taidot.

Vierailija
58/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tämä älykäs digiloikka on ajanut alas. Kansa on tyhmentynyt, minä myös. Pisa kaatuu. Vanhanaikaiset valtiot missä vielä kouluissa kuri, ajelevat kohta euroopan ohi ja ovat tulevia talousmahteja.

Ei näitä nykyveetejä saa rajoittaa, tulee paha mieli.

Vierailija
59/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat erityisherkkiä nepsylapsia, jotka eivät voi käytökselleen mitään eikä se ole kotikasvatuksesta tietenkään kiinni

Vierailija
60/131 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhemmat edeltä - sitä lapset perästä.

Vanha veikkaus:

Tää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi