Otin vallan takaisin töissä, syytetään yhteistyökyvyttömäksi - teenkö väärin?
Taustatietona:
Työpaikassa Pekka oli hoitanut yli 10 vuotta tehtäväänsä. Pekan vastuulle kuului virallisesti asia X: hänellä oli asiaan päätöksenteko-oikeus ja myös vastuu tuosta asiasta. Pekka ei kuitenkaan halunnut käyttää valtaansa tuossa asiassa, joka hänelle työnsä puolesta kuului. Pekka antoi vallan asiasta työkaverilleen Kirsille, joka on hyvin voimakastahtoinen persoona. Käytännössä siis Pekka oli nimellisesti se, joka tuosta asiasta X vastasi, mutta Kirsi teki päätökset hänen puolestaan. Kirsillä ei ollut Pekan koulutusta, vaan Kirsi on matalammin koulutettu eikä hänellä ollut lakisääteisesti pätevyyttä päättää asiasta X. Tämä Kirsin valta jatkui vuosia ja se oli työtiimissä hyväksytty asia.
Tulin tuohon työpaikkaan Pekan siirtyessä talon sisällä muihin tehtäviin. Yksi palkkausperusteeni oli se, että uudistaisin työtä. Minulla on sama koulutus kuin Pekalla, jota tuohon Pekan tehtävään vaaditaan. Minulle oli alusta asti itsestäänselvää, että hoitaessani tuota Pekalta jäänyttä tehtävää, vastaan kaikista siihen kuuluvista asioista, jotka ovat virallisesti vastuullani. Niinpä "otin vallan takaisin Kirsiltä" tuon asian X osalta. Toisin kuin Pekka, aloin vastata kyseisestä asiasta: hoidin työtehtävät, tein uudistuksia, linjauksia ja päätöksiä, jotka asiasta X vastaavalle kuuluvat. Toki kuuntelin muita tiimiläisiä ja kysyin heidän näkemystään tietyissä asioissa, mutta olen myös tehnyt ratkaisuja kokonaisorganisaation kannalta eli toimimalla eri tavalla kuin Kirsi olisi toivonut. Tiimiläiset osallistuvat yhä käytännön työn toteutukseen, mutta osittain eri tavoin kuin aiemmin. Tiimiläiset saavat kyllä hyödyntää vahvuuksiaan, mutta olen uudistanut joitakin vanhoja käytänteitä asian X osalta.
Kirsi on työyhteisössä alkanut avoimesti puhumaan, kuinka olen täysin yhteistyökyvytön, enkä huomioi hänen ja tiimin työpanosta riittävästi. Kirsi kokee, että olen yksin ryhtynyt päättämään asioista, enkä tee työtä porukassa. Minusta tämä on vähän outo kritiikin aihe, sillä teen sitä, mitä minun kuuluukin: ei asian X päätösvaltaa ole tarkoitus jakaa, vaan se kuuluu asiasta vastaavalle. Ei esimieskään jaa työhönsä kuuluvaa valtaa alaisten kanssa. Olen pohtinut, johtuuko tämä Kirsin ärtymys siitä, että olen ottanut häneltä vallan pois (joka ei hänelle kuulu) ja hän kokee tuon loukkaavana? Teenkö väärin, kun käytän valtaa minulle työni puolesta kuuluvassa asiassa?
Kommentit (96)
Koko työpaikan toiminta on nykyisin keskittynyt tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä johtaja kuuntelee myös muita. Vaikka vastaan projektista, pohdimme asioita yhdessä. Tarvittaessa delegoin tehtäviä osaaville ihmisille. Autoritäärinen johtaminen on vanhanaikaista.
Mutta edelleen toimivaa. Kyllä tuottaa mielihyvää nähdä miten naamat alkavat vääntyä itkun puolelle kun saavat selkeitä toimeksiantoja eikä mitään pyyntöjä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksestasi tulee mieleen varhaiskasvatuksen arki. Eukot kilpailee kuka määrää ja missä, simputtaa lapsia nolaten ja haukkuvat työkaverit ja pomon selän takana. Pomon edessä ollaan niin enkeleitä ja positiivisia että huhuh!
Alanvaihto mielessä. Työpäivät vievät kaiken energian ja ei ne laset vaan juuri aikuiset suurin osa ovat noh, omaan napaan tuijottajia minä haluan ihmisiä läiskien hiekkalaatikolla hiekkalapiolla kaikkia päähän. Ei jaksais kuunnella eikä katella.
Aloittajakin vaikuttaa riidanhaastajalta.
Haha teit saman diagnoosin yhtäaikaa.
Kirjoitin vain kokemukseta:D niin kypsä alan "ammattilaisiin". Mallikasvatus on kohdillaan.
Ei tarvitse ihmetellä miksi varhaiskasvatuksessa on huutava pula niin opettajista kuin hoitajista ja kohta johtajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista sitten työnantaja laittaa rekryyn rehellinen ilmoitus: "Täällä vallitsee muuten diktatuuri eikä mikään demokratia, tervetuloa meidän iloiseen jengiin!".
Riittää, että ”täällä noudatetaan lakia”.
Siellä missä lakia ei noudateta siellä pätee viidakon lait ja juurikin hakataan hiekkalaatikolla hiekkalapiolla kaikkia päähään ja heitetään muiden silmiin hiekkaa ja puhutaan selän takana pahaa eikä johtaja arvosta työntekijää milläänlailla. Arvostava johtaja arvostaa työntekijä oikeuksia eikä polje niitä alas. Tämä koettu. Sellaisessa paikassa vaihtuvuutta on vähän työntekijöissä ja riitaa työntekijöiden kesken.
Käy kertomassa se mehevä juoru ja testaa asia itse. Jos se ei ole levinnyt niin valehtelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista sitten työnantaja laittaa rekryyn rehellinen ilmoitus: "Täällä vallitsee muuten diktatuuri eikä mikään demokratia, tervetuloa meidän iloiseen jengiin!".
Riittää, että ”täällä noudatetaan lakia”.
Siellä missä lakia ei noudateta siellä pätee viidakon lait ja juurikin hakataan hiekkalaatikolla hiekkalapiolla kaikkia päähään ja heitetään muiden silmiin hiekkaa ja puhutaan selän takana pahaa eikä johtaja arvosta työntekijää milläänlailla. Arvostava johtaja arvostaa työntekijä oikeuksia eikä polje niitä alas. Tämä koettu. Sellaisessa paikassa vaihtuvuutta on vähän työntekijöissä ja riitaa työntekijöiden kesken.
Piti siis kirjoittaa: eikä ole riitaa työntekijöiden kesken.
"Mutta edelleen toimivaa. Kyllä tuottaa mielihyvää nähdä miten naamat alkavat vääntyä itkun puolelle kun saavat selkeitä toimeksiantoja eikä mitään pyyntöjä."
Sarkasmia? Vai oletko tosissasi?
Koko ajan osa menee viidakossa syvemmälle.
Voit kysyä itseltäsi Kuka levittää vihaa ja kuka haluaa siitä pois. Vaikka itse haluaisit siitä pois niin aggressiivisia työntekijöitä on edelleen liikaa sinulle.
He eivät edes pyri siitä pois eivätkä halua siitä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai kävit Kirsin kanssa keskustelun töiden uudelleen järjestelyistä. Yleensä asiat hoituvat, kun on hyvät vuorovaikutustaidot ja työtä ohjaa halu saada hommat toimimaan ja työyhteisö voimaan hyvin eikä vallanhimo.
Hieman otsikko ohjaa ajattelemaan, että ap:n touhuja ohjaa tuo jälkimmäinen.
Minä taas ajattelin otsikon perusteella että aapeetä on kurmotettu töissä kauan ja nyt hän on vihdoin saanut tarpeekseen ja pistänyt kurmottaajat järjestykseen.
Hänhän oli vasta tullut työhön.
Otsikon perusteella
Olisipa kiva tietää millä alalla ap. on?
Tuollainen vallanhimo työyhteissä onnistuu vain meidän veronmaksajien rahoilla eli julkisella sektorilla. Yksityisellä sektorilla siihen ei olisi varaa.
Kenelläkään ei ole siihen enää varaa.
Kyse on oikeasti siitä että liian suurella työntekijämäärällä ei todellisuudessa ole edes halua tehdä asialle mitään. He haluavat olla vallassa.
He haluavat tuntea olevansa yhteisössä jotain ja haluavat ihmisiltä jotain tiettyä kohtelua. He jatkavat niin kauan että koko työpaikka ja työpaikat on tuhottu.
10 sairasta tuhoaa koko yhteisön.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa kiva tietää millä alalla ap. on?
Tuollainen vallanhimo työyhteissä onnistuu vain meidän veronmaksajien rahoilla eli julkisella sektorilla. Yksityisellä sektorilla siihen ei olisi varaa.
Joo jäin vielä miettimään tuota esimerkkiäni tarjouspyynnöstä. Mun työpaikalla ei käydä esim sellaista puhetta, että joo, jouduin eilen vähän laittamaan sille Höpölän Kivilouhimo Oy:n tj:lle rajoja, kun se alkoi kyseenalaistamaan noita meidän materiaalivalintoja ja pyysi nopeampaa aikataulua.
Mites teillä, onko kuulunu varhaiskasvatuksessa tällaista puhetta, että on jouduttu pistämään vanhemmille rajoja? Tai työkavereille?
Tietty se on ihan eri asia, koska -.
Testaa asia itse. Käy sanomassa työpaikalle joku juoru ja katso miten se on seuraavana päivänä pääkonttorilla asti.