Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otin vallan takaisin töissä, syytetään yhteistyökyvyttömäksi - teenkö väärin?

Vierailija
03.02.2022 |

Taustatietona:

Työpaikassa Pekka oli hoitanut yli 10 vuotta tehtäväänsä. Pekan vastuulle kuului virallisesti asia X: hänellä oli asiaan päätöksenteko-oikeus ja myös vastuu tuosta asiasta. Pekka ei kuitenkaan halunnut käyttää valtaansa tuossa asiassa, joka hänelle työnsä puolesta kuului. Pekka antoi vallan asiasta työkaverilleen Kirsille, joka on hyvin voimakastahtoinen persoona. Käytännössä siis Pekka oli nimellisesti se, joka tuosta asiasta X vastasi, mutta Kirsi teki päätökset hänen puolestaan. Kirsillä ei ollut Pekan koulutusta, vaan Kirsi on matalammin koulutettu eikä hänellä ollut lakisääteisesti pätevyyttä päättää asiasta X. Tämä Kirsin valta jatkui vuosia ja se oli työtiimissä hyväksytty asia.

Tulin tuohon työpaikkaan Pekan siirtyessä talon sisällä muihin tehtäviin. Yksi palkkausperusteeni oli se, että uudistaisin työtä. Minulla on sama koulutus kuin Pekalla, jota tuohon Pekan tehtävään vaaditaan. Minulle oli alusta asti itsestäänselvää, että hoitaessani tuota Pekalta jäänyttä tehtävää, vastaan kaikista siihen kuuluvista asioista, jotka ovat virallisesti vastuullani. Niinpä "otin vallan takaisin Kirsiltä" tuon asian X osalta. Toisin kuin Pekka, aloin vastata kyseisestä asiasta: hoidin työtehtävät, tein uudistuksia, linjauksia ja päätöksiä, jotka asiasta X vastaavalle kuuluvat. Toki kuuntelin muita tiimiläisiä ja kysyin heidän näkemystään tietyissä asioissa, mutta olen myös tehnyt ratkaisuja kokonaisorganisaation kannalta eli toimimalla eri tavalla kuin Kirsi olisi toivonut. Tiimiläiset osallistuvat yhä käytännön työn toteutukseen, mutta osittain eri tavoin kuin aiemmin. Tiimiläiset saavat kyllä hyödyntää vahvuuksiaan, mutta olen uudistanut joitakin vanhoja käytänteitä asian X osalta.

Kirsi on työyhteisössä alkanut avoimesti puhumaan, kuinka olen täysin yhteistyökyvytön, enkä huomioi hänen ja tiimin työpanosta riittävästi. Kirsi kokee, että olen yksin ryhtynyt päättämään asioista, enkä tee työtä porukassa. Minusta tämä on vähän outo kritiikin aihe, sillä teen sitä, mitä minun kuuluukin: ei asian X päätösvaltaa ole tarkoitus jakaa, vaan se kuuluu asiasta vastaavalle. Ei esimieskään jaa työhönsä kuuluvaa valtaa alaisten kanssa. Olen pohtinut, johtuuko tämä Kirsin ärtymys siitä, että olen ottanut häneltä vallan pois (joka ei hänelle kuulu) ja hän kokee tuon loukkaavana? Teenkö väärin, kun käytän valtaa minulle työni puolesta kuuluvassa asiassa?

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herätä luottamusta, eikä kerro hyvästä työilmapiiristä, kun "otetaan" valta ja halutaan käyttää sitä työkavereihin.

Kuulostaa ihan valtatappelulta, vaikka sillä ei ole mitään merkitystä, kun puhutaan hyvästä tuloksesta ja suorituksesta.

Vierailija
42/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heille kaikki tarkoittaa valtapeliä. Käsitä jo. He ei voi enää edes kadulla kävellä normaalisti kun pitää kopsutella koroilla toisten yli. Sellaista työyhteisön kanssa olet nyt tekemisissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksestasi tulee mieleen varhaiskasvatuksen arki. Eukot kilpailee kuka määrää ja missä, simputtaa lapsia nolaten ja haukkuvat työkaverit ja pomon selän takana. Pomon edessä ollaan niin enkeleitä ja positiivisia että huhuh!

Alanvaihto mielessä. Työpäivät vievät kaiken energian ja ei ne laset vaan juuri aikuiset suurin osa ovat noh, omaan napaan tuijottajia minä haluan ihmisiä läiskien hiekkalaatikolla hiekkalapiolla kaikkia päähän. Ei jaksais kuunnella eikä katella.

Aloittajakin vaikuttaa riidanhaastajalta.

Haha teit saman diagnoosin yhtäaikaa.

Kirjoitin vain kokemukseta:D niin kypsä alan "ammattilaisiin". Mallikasvatus on kohdillaan.

Vierailija
44/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on rouva myyntiedustajalle selittänyt tällaista. Kehen tällaista valtaa on käytetty ja miten? Kuvaile.

Vierailija
45/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä ovat ne henkilöt ja mitä työpaikalla tapahtui? Erittele.

Vierailija
46/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista sitten työnantaja laittaa rekryyn rehellinen ilmoitus: "Täällä vallitsee muuten diktatuuri eikä mikään demokratia, tervetuloa meidän iloiseen jengiin!".

Vierailija
47/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse katseesta vai pään asennosta? Ei riitä sellaisiin syytteisiin. Pitää olla muutakin näyttöä.

Vierailija
48/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakoita se kirsi nuolemaan peräaukkoasi

Vierailija
49/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksestasi tulee mieleen varhaiskasvatuksen arki. Eukot kilpailee kuka määrää ja missä, simputtaa lapsia nolaten ja haukkuvat työkaverit ja pomon selän takana. Pomon edessä ollaan niin enkeleitä ja positiivisia että huhuh!

Alanvaihto mielessä. Työpäivät vievät kaiken energian ja ei ne laset vaan juuri aikuiset suurin osa ovat noh, omaan napaan tuijottajia minä haluan ihmisiä läiskien hiekkalaatikolla hiekkalapiolla kaikkia päähän. Ei jaksais kuunnella eikä katella.

Aloittajakin vaikuttaa riidanhaastajalta.

Haha teit saman diagnoosin yhtäaikaa.

Kirjoitin vain kokemukseta:D niin kypsä alan "ammattilaisiin". Mallikasvatus on kohdillaan.

Mä en ole edes alalla työssä, mutta olen kuunnellut (liian) paljon tällaisessa duunissa työskentelevien puhetta ja kuva on kyllä selvä. Se näkyy myös meille vanhemmille päin toiminnan ja viestinnän kautta. Pointti ei ole saada asioita sujumaan, vaan tärkeintä on, että kuka työntekijöistä tekee, asiat menee niinku kukainenki vuorollaan päättää ja on säännöt ja niitä noudatellaan.

Meillä asiantuntijatöissä keskitytään kyllä ihan asiaan, eikä siihen, mitä tunteita tämä firman saama tarjouspyyntö nyt meissä kaikissa herättää.

Vierailija
50/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se valta on siellä työpaikalla oikein otettuja miten niitä ihmisiä alistetaan kun kyseinen henkilö lähti kyseisestä työpaikasta pois jo 10 vuotta sitten? Selitä.

Vierailija
51/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. työpaikka kuulostaan mummoni hoivakodin johtoryhmältä. Ovat tukkanuottasilla, polkevat jalkaa, kun pelaavat valtapeliä, henkilökunnan jaksamisesta ja työsuorituksista viis, kunhan on sitå valtaa.

Ei helv..aikuiset ihmiset hiekkalaatikolla tappelevat vallasta, kuka sanoo viimeisen sanan.

Vierailija
52/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

He haluavat itselleen edustajan se olet nyt sinä.

Vierailija
53/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on assi? Kun tämä on minulle osoitettu, niin minä tästä päätän ja käytän tätä VALTAA. Eli kaikki on mustavalkoista. Huoh. Kuulostaa toimivalta tavalta. Työyhteisötaidot 50-luvulta?

Vierailija
54/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sitä vaikka et haluaisi.

Vierailija
55/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua ihaillaan ja arvostetaan. Koita alata ymmärtää. Olet se mitä työyhteisö tahtoo.

Vierailija
56/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista sitten työnantaja laittaa rekryyn rehellinen ilmoitus: "Täällä vallitsee muuten diktatuuri eikä mikään demokratia, tervetuloa meidän iloiseen jengiin!".

Riittää, että ”täällä noudatetaan lakia”.

Vierailija
57/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannet ihmiset.iset ovat sitä mieltä. Halusit tai et.

Vierailija
58/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ole enää vuosiin ollut mistään laeista tietoakaan. Tiedät Minne olet menossa.

Vierailija
59/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla ei noudateta lakeja tai sääntöjä.

Vierailija
60/96 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikassa pätee onää oma mielivalta ja omat säännöt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä