Otin vallan takaisin töissä, syytetään yhteistyökyvyttömäksi - teenkö väärin?
Taustatietona:
Työpaikassa Pekka oli hoitanut yli 10 vuotta tehtäväänsä. Pekan vastuulle kuului virallisesti asia X: hänellä oli asiaan päätöksenteko-oikeus ja myös vastuu tuosta asiasta. Pekka ei kuitenkaan halunnut käyttää valtaansa tuossa asiassa, joka hänelle työnsä puolesta kuului. Pekka antoi vallan asiasta työkaverilleen Kirsille, joka on hyvin voimakastahtoinen persoona. Käytännössä siis Pekka oli nimellisesti se, joka tuosta asiasta X vastasi, mutta Kirsi teki päätökset hänen puolestaan. Kirsillä ei ollut Pekan koulutusta, vaan Kirsi on matalammin koulutettu eikä hänellä ollut lakisääteisesti pätevyyttä päättää asiasta X. Tämä Kirsin valta jatkui vuosia ja se oli työtiimissä hyväksytty asia.
Tulin tuohon työpaikkaan Pekan siirtyessä talon sisällä muihin tehtäviin. Yksi palkkausperusteeni oli se, että uudistaisin työtä. Minulla on sama koulutus kuin Pekalla, jota tuohon Pekan tehtävään vaaditaan. Minulle oli alusta asti itsestäänselvää, että hoitaessani tuota Pekalta jäänyttä tehtävää, vastaan kaikista siihen kuuluvista asioista, jotka ovat virallisesti vastuullani. Niinpä "otin vallan takaisin Kirsiltä" tuon asian X osalta. Toisin kuin Pekka, aloin vastata kyseisestä asiasta: hoidin työtehtävät, tein uudistuksia, linjauksia ja päätöksiä, jotka asiasta X vastaavalle kuuluvat. Toki kuuntelin muita tiimiläisiä ja kysyin heidän näkemystään tietyissä asioissa, mutta olen myös tehnyt ratkaisuja kokonaisorganisaation kannalta eli toimimalla eri tavalla kuin Kirsi olisi toivonut. Tiimiläiset osallistuvat yhä käytännön työn toteutukseen, mutta osittain eri tavoin kuin aiemmin. Tiimiläiset saavat kyllä hyödyntää vahvuuksiaan, mutta olen uudistanut joitakin vanhoja käytänteitä asian X osalta.
Kirsi on työyhteisössä alkanut avoimesti puhumaan, kuinka olen täysin yhteistyökyvytön, enkä huomioi hänen ja tiimin työpanosta riittävästi. Kirsi kokee, että olen yksin ryhtynyt päättämään asioista, enkä tee työtä porukassa. Minusta tämä on vähän outo kritiikin aihe, sillä teen sitä, mitä minun kuuluukin: ei asian X päätösvaltaa ole tarkoitus jakaa, vaan se kuuluu asiasta vastaavalle. Ei esimieskään jaa työhönsä kuuluvaa valtaa alaisten kanssa. Olen pohtinut, johtuuko tämä Kirsin ärtymys siitä, että olen ottanut häneltä vallan pois (joka ei hänelle kuulu) ja hän kokee tuon loukkaavana? Teenkö väärin, kun käytän valtaa minulle työni puolesta kuuluvassa asiassa?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Jos asia kerta on sun vastuulla, niin mitä väliä jonkun Kirsin kitinällä on?
Tämähän on suorastaan erinomainen asenne, erityisesti jos ap on esihenkilö. Ap:n kannattaa ehdottomasti sanoa tuo Kirsille suoraan, niin Kirsi ymmärtää välittömästi toimineensa väärin, pyytää anteeksi, parantaa tapansa ja yhteistyö kukoistaa jatkossa. Näin asiat toimivat ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tehtävä kuuluu sulle, niin on täysin yhdentekevää mitä Kirsi ajattelee. Työpaikka ei ole mikään demokratia.
Eikä myöskään diktatuuri.
Kyllä, työpaikalla ennen kaikkea on diktatuuri, työnantaja määrää tehtävät.
Riippuu siitä onko kyseessä asiantuntijaorganisaatio vai rakennusfirma.
Ei eroa. Työnantajalla on direktio-oikeus eli oikeus määrätä (lakien ja työsopimusten raameissa) työntekijöiden työtehtävistä. En tiedä yhtään työpaikkaa, jossa työntekijä määrää oman työnsä. Aina voi neuvotella, mutta lopulta päätösvalta on aina työnantajalla.
No on se hankalaa keskustella asioista hyvässä hengessä.
Siellä on tehtävänkuvat ja rajat hämärtyneet. Käytte ne uudelleen esihenkilön kanssa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä johtaja kuuntelee myös muita. Vaikka vastaan projektista, pohdimme asioita yhdessä. Tarvittaessa delegoin tehtäviä osaaville ihmisille. Autoritäärinen johtaminen on vanhanaikaista.
Hyvässä johtamisessa ei ole mitään alainen ja esimies asetelmaa. Esimies jos ketä on asiakaspalvelija, jonka asiakas on se työntekijä. Hän auttaa ja tukee, eikä osoita sormella meneppä nyt nurkkaan häpeämään.
Saiko Kirsi edes mahdollisuutta muuttaa käytöstään? Esim kehityskeskustelu? Leima ennen kuin edes kunnolla tutustuitte?
On aika erikoista, kun työtoverit samalla työpaikalla ovat eri mieltä asioista, niin leimataan toinen narsistiksi. Samoin kun parisuhde jostain syystä päättyy eroon, niin toinen osapuoli, yleensä mies, onkin narsisti.
Saattaapa Kirsi lähteä seuraavaksi, jos hänellä jää tunne, että merkityksellinen osa oman tiimin työnkuvasta on viety pois.
Mainitset lakisääteisen pätevyyden. Kirsi, Pekka ja työpaikka ovat siis rikkoneet lakia, kun Kirsi on hoitanut hommaa, johon vaaditaan lakisääteinen pätevyys. Tulee mieleen valelääkärit ja muut. Ilmoita asiasta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Saattaapa Kirsi lähteä seuraavaksi, jos hänellä jää tunne, että merkityksellinen osa oman tiimin työnkuvasta on viety pois.
Ei se pysty lähtemään minnekään, eikä haluakaan. Matalasti koulutettu, joka on ollut tosi pitkään samassa työssä, eli ikääkin on.
Terveisin erään Kirsin uhri, itselle uhaksi olevat nuoremmat ja osaavammat savustettiin pihalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on suorastaan erinomainen asenne, erityisesti jos ap on esihenkilö. Ap:n kannattaa ehdottomasti sanoa tuo Kirsille suoraan, niin Kirsi ymmärtää välittömästi toimineensa väärin, pyytää anteeksi, parantaa tapansa ja yhteistyö kukoistaa jatkossa. Näin asiat toimivat ihmisten kanssa.
Jos olet koskaan ollut esihenkilö, niin eipä muuten toimi homma näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet koskaan ollut esihenkilö, niin eipä muuten toimi homma näin.
Ymmärrätkö ollenkaan sarkasmia?
Tätä olin hakemassa. Tätä.
Meillä entisessä työpaikassa syntyi valtava sekasotku kun ihmiset juorusivat ja valehtelivat itsensä sellaiseen soppaan että... sanat valtapeli, vallankäyttö jne.. ei enää koskaan. Ikinä!
Yksi hyvistä työntekijöistä vedettiin soppaan mukaan ns. Tahtomattaan. Hänellä on kokemusta mm. Myyntiedustajan työstä. Mutta hänkin hanketta tuota samaa höpinää.
Ihme että työpaikassa ei käytetä sanastoa että tallasi muut jalkoihinsa, tökki muita kylkiin kyynärpäällä. Kaikki on huuhaataa ja vainoamista.
Rouva myyntiedustaja on nyt hyvä ja edustaa heille koska he odottavat sitä.
Sairaassa yhteisössä katse tarkoittaa jotain, pään väärä asento tarkoittaa jotain.
Ne ei tarkoita yhtään mitään.
Onko tämä työpaikka joku päiväkoti vai? Niissä tuntuu olevan jatkuva tuollainen aikuisten lasten hiekkalaatikkoilu menossa.
Aloituksestasi tulee mieleen varhaiskasvatuksen arki. Eukot kilpailee kuka määrää ja missä, simputtaa lapsia nolaten ja haukkuvat työkaverit ja pomon selän takana. Pomon edessä ollaan niin enkeleitä ja positiivisia että huhuh!
Alanvaihto mielessä. Työpäivät vievät kaiken energian ja ei ne laset vaan juuri aikuiset suurin osa ovat noh, omaan napaan tuijottajia minä haluan ihmisiä läiskien hiekkalaatikolla hiekkalapiolla kaikkia päähän. Ei jaksais kuunnella eikä katella.
Aloittajakin vaikuttaa riidanhaastajalta.
Hankkisivat jonkun ulkopuolisen asiantuntijan selvittämään omaa tilannettaan joka saa järkeä ryhmään ja tuon valtapelipskan sieltä kitkettyä pois. He ei voi edes ohittaa toista kävelykadulla ilman että asiassa on kyse siitä kenen täytyy väistää ensin. Sekin on valtapeliä. He ei muuta enää käsitä. Opettele älykkäänä työntekijänä erottamaan sairaus terveestä toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksestasi tulee mieleen varhaiskasvatuksen arki. Eukot kilpailee kuka määrää ja missä, simputtaa lapsia nolaten ja haukkuvat työkaverit ja pomon selän takana. Pomon edessä ollaan niin enkeleitä ja positiivisia että huhuh!
Alanvaihto mielessä. Työpäivät vievät kaiken energian ja ei ne laset vaan juuri aikuiset suurin osa ovat noh, omaan napaan tuijottajia minä haluan ihmisiä läiskien hiekkalaatikolla hiekkalapiolla kaikkia päähän. Ei jaksais kuunnella eikä katella.
Aloittajakin vaikuttaa riidanhaastajalta.
Haha teit saman diagnoosin yhtäaikaa.
Lopeta ryhmän mukana meneminen ja sanojen käyttö vallankäyttö, alistaminen, valtapeli, alistaminen. He on itse sitä täynnä ja siitä sairaita. Älä enää kuuntele heitä.
Pelkkää valtapeliä.