Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paluumuutto pilasi elämäni

Vierailija
03.02.2022 |

Olen aivan näköalaton ja masentunut.

Haaveilimme perheenä vuosia paluusta vanhaan kotikaupunkiimme pohjoisempaan Suomeen monen etelässä vietetyn vuoden jälkeen. Halusimme turvata lapsille puhtaampaa ilmaa, koulutusmahdollisuuksia ja ihmissuhteita, joiden kuvittelimme olevan aktiivisia ja lämpimiä vanhalla asuinpaikallamme.

En kuitenkaan osannut edes kuvitella, kuinka pieleen kaikki voisi mennä. Henkinen isku muuton jälkeen oli jo valtava. Tunsin todella voimakasta tunnetta siitä, että olemme tehneet elämämme pahimman virheen ja koko muutto tuntui kauhealta. Olimme myyneet ihanan kotimme etelä-Suomessa, ja yhtäkkiä mikään vanhassa kotikaupungissa ei tuntunut tutulle. Tuntui kuin kaikki tuntemani ihmiset olisivat menneet johonkin psykoosiin. He olivat ilottomia, innottomia ja jopa vihamielisiä meitä kohtaan muuttomme jälkeen.

Aloin kärsiä eri asteisista huimausoireista, sain itkukohtauksia, yritin kertoa ihmisille pahasta olostani ja muutoksen vaikeudesta. Lopputulos : minua kohdeltiin entistä vihamielisemmin.

Pikkukaupungin asenne oli ja on edelleen todella tyly ja koen vaikeuksia edelleen viihtyä täällä. Tänä keväänä muutostamme tulee jo useita vuosia, enkä vieläkään koe sopeutuneeni. Olen järkyttynyt kaikesta, mitä olemme täällä kokeneet. Ystävyyssuhteita on katkennut, minut on jätetty tylysti porukan ulkopuolelle ja suurin osa tapaanistani ihmisistä tuntuu olevan jollain lailla todella vihaisia meidän perhettä kohtaan.

En tiedä mitä tässä oikein voi tehdä. Lapset ovat koulussa ja päiväkodissa, mutta muuten minusta on alkanut tuntua että olisi parempi palata sinne mistä tulimme. Tämä paluu ei ollut hyvä juttu.

Kommentit (193)

Vierailija
61/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kaunis luonto ei paljon lämmitä jos ympärillä on pelkästään ahdasmielisiä juntteja. Maaseudulla sallitaan vain yksi mielipide.

Voi luoja mitä typeryyttä. Täällä Helsingissä sallitaan vain yksi mielipide.

T. Paljasjalkainen joka on tooodella tympäänyt näihin ahdasmielisiin ja aina kotiseutuaan haukkuviin junantuomiin. Miksi kuvittelette, että joku oikea stadilainen teidät tänne olisi halunnut.? Jos joju on ahdasmielinen niin te pienissä ympyröissäni ja olemattomassa kaupunkilaisuudessanne.

Jos olisit syntynyt Helsingissä, niin sinua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut siellä ajattelee. Siksi juuri Helsinkiin muutetaan.

Vierailija
62/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, olla, missään tekemisissä noiden pikkukaupunkilaisten kanssa.

Ovat juoppoja köyhiä ja katkeria ihmisiä.

Joo, niin me ollaan.

Asutaan omistusasunnoissa, omakotitaloissa isoilla tonteilla, eläminen on halpaa Etelä-Suomeen verrattuna, rahaa jää elämiseen, matkusteluun, hyvään autoon ja kesämökkiin, meillä kahteen, talvimökki Lapissa ja kesämökki Saimaalla. Etelän ihmiset asuu kerrostalohelvetissä ahtaasti kuunnellen toistensa kusemiset, paskantamiset, naimiset ja muut mölinät ja hengittelee katujen saasteet vauvasta alkaen ja naapureitten hajut. Työmatkaan menee 1,5 h/sivu vaikka matka on 10 km, meillä tuohon menee muutama minuutti.

Elämä on täällä kerrassaan kurjaa, ei ihme, että ollaan katkeria.

Ja ai niin, ei yhtään kutsua mammukkaloista ole riesana.

Naurattaa kun vierailemme opiskeluaikaisten kavereitten luona Helsingissä, siellä ne asuu 58 neliön kolmioissa toisiinsa kompastellen, siitä läävästä ovat maksaneet itsensä kipeäksi eivätkä pääse pankista eroon vuosikymmeniin, me olemme velattomia jo 40-vuotiaina. Niillä voi vaan käväistä kun sitä naapureitten metakkaa ei hiljaisuuteen ja laatuun tottunut omakotiasuja jaksa. Istuimme kahvilla niin naapurin kokkaaminen kuului selvästi, nauti siinä sitten.

Meillä on jo toinen itserakennettu talo, velaton ja rahaa jäi entisen myynnistä yli vaikka isompi tästä toisesta tehtiin. Puutavara omasta metsästä, eläkkeellä olevan isät ja sukulaismiehet apuna, kaveri teki sähköt, toinen LVI-työt. Toinen toistamme auttaen kustannukset pysyy kasassa. Ja lämäistään voi nauttia.

Ei tarvitse asua päällekkäin kuin kanat toistensa metakkaa kuunnellen . Minulle on liikaa tunti sellaisessa kerrostaloläävässä.

Mulle on sama, olenko kerrostalossa vai omakotitalossa, kunhan seura on hyvää. Kaltaisesi ilkeän muiden elämää halveksivan ihmisen seurassa en viihtyisi missään. T. Maalla asuja, jolla hyviä ystäviä Helsingissä

Minä en koskaan jaksaisi asua kerrostalossa vastamelukuulokkeet kaiken aikaa korvissa kuten moni tuttavani asuu, siinä ei seura auta kun ei sen seuran kanssa voi jutella.

Ja olipa kummallinen kommentti, kymmenet haukkuvat rumasti maalaisia niin sinä tartut yhteen jossa sanotaan jotain kaupunkilaisista.

Voinemme sanoa, että osui sinuun kaupunkilainen.

Ohis.

Samaa olen ajatellut kun lasteni luona Helsingissä vierailen.

Toki jokainen valitsee itse, mutta ei se asuminen ole ihmisarvoista. Kallis hinta eikä mitään yksityisyyttä. Parvekkeella et voi olla kun naapuri pössyttelee ja/tai tupakoi, kaikki kuuluu vaikka talon piti olla erinomainen.

Sijoittajat ostivat pieniä asuntoja ja nyt niissä on kaikenlaista bilesakkia, asu siinä lasten kanssa.

Rakennusvirheitä hirveä määrä eikä kukaan tee mitään.

Säälittää, että hirveä velka on tuohon otettu. En taannut lainaa vaikka pyysivät, sanoin suoraan, etten uskalla, tuommoista saa edes myytyä jos työttömyys tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kaunis luonto ei paljon lämmitä jos ympärillä on pelkästään ahdasmielisiä juntteja. Maaseudulla sallitaan vain yksi mielipide.

T. Paljasjalkainen joka on tooodella tympäänyt näihin ahdasmielisiin ja aina kotiseutuaan haukkuviin junantuomiin. Miksi kuvittelette, että joku oikea stadilainen teidät tänne olisi halunnut.? Jos joju on ahdasmielinen niin te pienissä ympyröissäni ja olemattomassa kaupunkilaisuudessanne.

Jos olisit syntynyt Helsingissä, niin sinua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut siellä ajattelee. Siksi juuri Helsinkiin muutetaan.

Ai sinäkö luulet ettei meitä paljasjalkaisia moukkamaiset maaltamuuttaneet tympäise?

Voi, voi!

Te olette pilanneet pikkusieluisuudellanne Helsingin, toitte tullessanne se ahdasmielisen kyyläyksen, ette te pelkästään tänne muuttamalla muutu ihmisiksi. Älä edes luule.

Eri

Vierailija
64/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sinäkö luulet ettei meitä paljasjalkaisia moukkamaiset maaltamuuttaneet tympäise?

Voi, voi!

Te olette pilanneet pikkusieluisuudellanne Helsingin, toitte tullessanne se ahdasmielisen kyyläyksen, ette te pelkästään tänne muuttamalla muutu ihmisiksi. Älä edes luule.

Eri

Juuri näin!

Nää muuttaneet luulee, että heistä se pikkusieluisuus lähtee muuttamalla, tämä ketjunosoittaa ettei lähtenyt. Pikkusieluisia valittajia edelleen.

Menkää takaisin pilaamasta Helsinkiä.

Vierailija
65/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Ihana kuulla tavallaan myös se, että saman ”virheen” tehneitä löytyy.

Tämä on totta, että tuntuu uskomattomalta se että kaikki täällä tuntuvat käyttäytyvän oudosti. Olen huomannut, nyt hetken täällä asuttuani, että asenneilmapiiri muokkaa ihmisiä. He eivät uskalla olla omia itsejään, eivät oikein kertoa kuulumisiaan, eivätkä olla ihan rennosti. Se on varmaan pikkukaupungin ongelma. Minä taas varmaan vaikutin liian vauhdikkaalta ja innokkaalta tänne palattuani, pursusin intoa ja iloa, juttelin niitä näitä ja olin omasta mielestäni ihan oma itseni, kunnes huomasin yhteneväisiä käytösmalleja muissa ihmisissä.

On aika hankala tilanne yrittää tulla toimeen, jos vastapuoli kokee kuulumisten kyselyn uteluna ja oman jutteluni ahdistavana. Siis he eivät tykkää liiasta puheliaisuudestakaan, vaan aletaan osoittaa mieltä ja näyttää nyrpeää naamaa. Reagointi heillä on vaikeaa, saattavat jäädä suu auki tuijottamaan, jos erehtyy kertomaan jotakin henkilökohtaisempaa elämästään, siis sellaista joka aiemmassa asuinpaikassani kuului ihan normaaliin arkiseen jutusteluun että välillä saattoi tulla ilmi siinä keskustelun edetessä jotain syvällisempää.

Tykkään itse pohtia ilmiöitä ja asioita, täällä ei saa pohtia. Eriävä mielipide tai edes ääneen sanottu pohdinta koetaan hyökkäyksenä ja vastapuoli saattaa ruveta mököttämään kesken keskustelun. Olen tosiaan erään aiemmin vastanneen tavoin ruvennut olemaan täys paranoidi itsekin, ihan vainoharhainen olo yrittää täällä tulla toimeen ihmisten kanssa.

Jopa entiset ystävät ovat olleet vihamielisiä minua kohtaan, Tulivat käymään uudessa kodissamme, mutta istuivat hiljaa suuttuneena sohvalla. Laittelin sitten kahvia ja tarjoiluja pöytään, yritin ylläpitää keskustelua, mutta kun eivät halunneet kertoa mitään itsestään eivätkä kuulla minun kuulumisia. Meni aika hankalaksi. Sen verran sai suutaan auki yksi ystävistä, että alkoi vittuilla virne naamallaan uuden asuntomme koosta, miten se hänestä oli liian pieni meidän nelihenkiselle perheelle.

Tämä on ollut aivan katastrofi koko muutto. En tiennyt itsekään miten paljon olin muuttunut, ehkä vika ei ole todellakaan muissa vaan siinä, että minä olen tänne ihan vääränlainen.

Sano nyt paikkakunta, edes seutu! Kamalaa tuollainen. Itse olen tyytyväinen paluumuuttaja Itä-Suomeen, en ole tuollaista nähnyt tai kokenut.

Vierailija
66/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin me ollaan.

Asutaan omistusasunnoissa, omakotitaloissa isoilla tonteilla, eläminen on halpaa Etelä-Suomeen verrattuna, rahaa jää elämiseen, matkusteluun, hyvään autoon ja kesämökkiin, meillä kahteen, talvimökki Lapissa ja kesämökki Saimaalla. Etelän ihmiset asuu kerrostalohelvetissä ahtaasti kuunnellen toistensa kusemiset, paskantamiset, naimiset ja muut mölinät ja hengittelee katujen saasteet vauvasta alkaen ja naapureitten hajut. Työmatkaan menee 1,5 h/sivu vaikka matka on 10 km, meillä tuohon menee muutama minuutti.

Naurattaa kun vierailemme opiskeluaikaisten kavereitten luona Helsingissä, siellä ne asuu 58 neliön kolmioissa toisiinsa kompastellen, siitä läävästä ovat maksaneet itsensä kipeäksi eivätkä pääse pankista eroon vuosikymmeniin, me olemme velattomia jo 40-vuotiaina. Niillä voi vaan käväistä kun sitä naapureitten metakkaa ei hiljaisuuteen ja laatuun tottunut omakotiasuja jaksa. Istuimme kahvilla niin naapurin kokkaaminen kuului selvästi, nauti siinä sitten.

Meillä on jo toinen itserakennettu talo, velaton ja rahaa jäi entisen myynnistä yli vaikka isompi tästä toisesta tehtiin. Puutavara omasta metsästä, eläkkeellä olevan isät ja sukulaismiehet apuna, kaveri teki sähköt, toinen LVI-työt. Toinen toistamme auttaen kustannukset pysyy kasassa. Ja lämäistään voi nauttia.

Ei tarvitse asua päällekkäin kuin kanat toistensa metakkaa kuunnellen . Minulle on liikaa tunti sellaisessa kerrostaloläävässä.

Mulle on sama, olenko kerrostalossa vai omakotitalossa, kunhan seura on hyvää. Kaltaisesi ilkeän muiden elämää halveksivan ihmisen seurassa en viihtyisi missään. T. Maalla asuja, jolla hyviä ystäviä Helsingissä

Minä en koskaan jaksaisi asua kerrostalossa vastamelukuulokkeet kaiken aikaa korvissa kuten moni tuttavani asuu, siinä ei seura auta kun ei sen seuran kanssa voi jutella.

Ja olipa kummallinen kommentti, kymmenet haukkuvat rumasti maalaisia niin sinä tartut yhteen jossa sanotaan jotain kaupunkilaisista.

Ohis.

Höpö höpö. Mä olen ollut elämäni aikana molempia ja siitä syystä pidän maalaiselämää haukkuvia kaupunkilaisia ja kaupunkielämää haukkuvia maalaisia ihan yhtä rajoittuneina. Molemmat osuu muhun ja loukkaa ihan yhtä paljon.

Ja yllättäen otit hampaisiisi yhden joka kertoi rehellisesti asian.

Älä viitsi inkuttaa, anna olla.

Vierailija
67/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolot maaltamuuttaneet taas innokkaasti haukkumassa muita.

Peräkylän tyyppi voi lähteä peräkylästä mutta peräkylä ei lähde tyypistä.

Kuten ketju osoittaa.

Vierailija
68/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin me ollaan.

Siinä tulikin kaikki stereotypiat yhteen pötköön...Jos elämä ja asuminen "etelässä" olisi noin kauheaa, ei siellä kukaan asuisi.

Vierailija
69/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, voi!

Eri

Juuri näin!

Nää muuttaneet luulee, että heistä se pikkusieluisuus lähtee muuttamalla, tämä ketjunosoittaa ettei lähtenyt. Pikkusieluisia valittajia edelleen.

Voi kun saisikin lähetettyä nämä ”niin kovasti stadilaiset” takaisin sinne tuppukylään mistä tulivatkin. Olisipa se ihanaa. Ne on kasvaneet sellaiseen typpykylämeininkiin, että saavat iloa vai haukkumisesta, ilmeisesti niissä niitten kylissä sitten tehdään koko ajan niin. Pakko kai se on uskoa kun ovat tuommoisia.

Menkää pois kotikaupungissani, menkää omaan kaupunkinne! Kiitos!

Vierailija
70/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin me ollaan.

Tämä ja on ihana kun tuo tyhmä, itsekäs ja aina toisten kukkarolla oleva etelän sakki palaa sinne mistä ovat tulleetkin. On suorastaan onni että mammuloiset haluaa myös kaikki etelään, haistavat missä pascasakki asuu ja haluavat sinne.

Me saamme olla rauhassa.

Kyllä täällä asuu maallakin muualta tulleita.

Mitään tuollaista toisten kukkarolla olevaa "etelän sakkia" ei ole olemassakaan, nuo on niitä vihaisina ylläpidettyjä luuloja.

Vierailija
71/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten ketju osoittaa.

Touché!

Vierailija
72/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten ketju osoittaa.

Ota nyt huomioon, että maalta lähti se rupusakki teidän riesaksi ja parhaat jäivät.

Vierailija
73/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, voi!

Eri

Juuri näin!

Voi kun saisikin lähetettyä nämä ”niin kovasti stadilaiset” takaisin sinne tuppukylään mistä tulivatkin. Olisipa se ihanaa. Ne on kasvaneet sellaiseen typpykylämeininkiin, että saavat iloa vai haukkumisesta, ilmeisesti niissä niitten kylissä sitten tehdään koko ajan niin. Pakko kai se on uskoa kun ovat tuommoisia.

Menkää pois kotikaupungissani, menkää omaan kaupunkinne! Kiitos!

Helsinki meni pilalle silloin kun nämä maalaismollukat vyöryivät tänne runsain mitoin työn perässä.

Vierailija
74/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten ketju osoittaa.

Ota nyt huomioon, että maalta lähti se rupusakki teidän riesaksi ja parhaat jäivät.

Juu, se on täällä Helsingin päässä huomattu, kiitos kun nostit esiin.

En ole tuo jolle vastasit.

Vierailija
75/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin me ollaan.

Olen asunut monessa kerrostalossa, eikä missään tuollaista kun kuvailit. Ihan rauhallista on ollut. Lapsuus kaupungissa omakotitalossa, myös hyvin rauhallista. Viihdyn niin maalla kuin kaupungissakin.

Vierailija
76/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne pikkupaikkakunnille jäävät yleensä ne umpimielisimmät jäärät, ja vaikka he ovat nuorempina olleet esim. kavereitasi, niin saattavatkin vanhempina olla kateellisia, katkeroituneita ja umpimielisiä, kun ovat vuodet pyörineet niissä pienissä piireissään.

Suosittelen muuttoa takaisin etelään. Suomessa noita kateellisia ja rajoittuneita jurottajia riittää valitettavasti.

Vierailija
77/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On parempi lähteä peräkyliltä maailmalle, vaikka palaisi jossain vaiheessa, on ainakin kokeillut.

Ne jotka ei ole lähteneet, ei kaikki mutta jotkut katuu ja kyllä, kadehtii.

Lähdin mailta "isolle kirkolle" Hesaan, mutta en kuitenkaan päässyt ulkomaille kuten jotkut, joten tiedän asian molemmat puolet. Vaillejääminen on hirveä kokemus.

Pitäiskö AP:n jutella perheen kanssa. Tärkeintä on kai lasten koulut jotka on kuitenkin pääkaupunkiseudulla kuormitetuimmat.

Vierailija
78/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun mielenterveys siis petti kun pikkukaupungin ihmiset ei olleetkaan jämähtäneet siihen aikaan millaisena heidät ennen tunsit?

Tuo on muuten aika yleinen kuvitelma, että vanhalla kotipaikkakunnalla on kaikki ennallaan ja sitten ihmetellään, kun ei olekaan ja ollaan pettyneitä.

Vierailija
79/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin suomeen takaisin 9 vuotta sitten ja se oli elämäni suurin virhe.

Vierailija
80/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin me ollaan.

Ohis.

Samaa olen ajatellut kun lasteni luona Helsingissä vierailen.

Toki jokainen valitsee itse, mutta ei se asuminen ole ihmisarvoista. Kallis hinta eikä mitään yksityisyyttä. Parvekkeella et voi olla kun naapuri pössyttelee ja/tai tupakoi, kaikki kuuluu vaikka talon piti olla erinomainen.

Sijoittajat ostivat pieniä asuntoja ja nyt niissä on kaikenlaista bilesakkia, asu siinä lasten kanssa.

Rakennusvirheitä hirveä määrä eikä kukaan tee mitään.

Säälittää, että hirveä velka on tuohon otettu. En taannut lainaa vaikka pyysivät, sanoin suoraan, etten uskalla, tuommoista saa edes myytyä jos työttömyys tulee.

No miksi ne tuollaisen osti, eikö kauempaa maalta olisi saanut rauhallisempaa asuntoa?