Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paluumuutto pilasi elämäni

Vierailija
03.02.2022 |

Olen aivan näköalaton ja masentunut.

Haaveilimme perheenä vuosia paluusta vanhaan kotikaupunkiimme pohjoisempaan Suomeen monen etelässä vietetyn vuoden jälkeen. Halusimme turvata lapsille puhtaampaa ilmaa, koulutusmahdollisuuksia ja ihmissuhteita, joiden kuvittelimme olevan aktiivisia ja lämpimiä vanhalla asuinpaikallamme.

En kuitenkaan osannut edes kuvitella, kuinka pieleen kaikki voisi mennä. Henkinen isku muuton jälkeen oli jo valtava. Tunsin todella voimakasta tunnetta siitä, että olemme tehneet elämämme pahimman virheen ja koko muutto tuntui kauhealta. Olimme myyneet ihanan kotimme etelä-Suomessa, ja yhtäkkiä mikään vanhassa kotikaupungissa ei tuntunut tutulle. Tuntui kuin kaikki tuntemani ihmiset olisivat menneet johonkin psykoosiin. He olivat ilottomia, innottomia ja jopa vihamielisiä meitä kohtaan muuttomme jälkeen.

Aloin kärsiä eri asteisista huimausoireista, sain itkukohtauksia, yritin kertoa ihmisille pahasta olostani ja muutoksen vaikeudesta. Lopputulos : minua kohdeltiin entistä vihamielisemmin.

Pikkukaupungin asenne oli ja on edelleen todella tyly ja koen vaikeuksia edelleen viihtyä täällä. Tänä keväänä muutostamme tulee jo useita vuosia, enkä vieläkään koe sopeutuneeni. Olen järkyttynyt kaikesta, mitä olemme täällä kokeneet. Ystävyyssuhteita on katkennut, minut on jätetty tylysti porukan ulkopuolelle ja suurin osa tapaanistani ihmisistä tuntuu olevan jollain lailla todella vihaisia meidän perhettä kohtaan.

En tiedä mitä tässä oikein voi tehdä. Lapset ovat koulussa ja päiväkodissa, mutta muuten minusta on alkanut tuntua että olisi parempi palata sinne mistä tulimme. Tämä paluu ei ollut hyvä juttu.

Kommentit (193)

Vierailija
41/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä provo maalaisvihan ylläpitämiseksi.

Kukaan ei voi olla niin tyhmä; lomilla asian huomaa kannattaako muuttaa.

Vierailija
42/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sinä olet asunut siellä lapsena ja muistat sen lapsen silmin. Aiemmat tutut ihmiset ovat jatkaneet elämäänsä, aikuistuneet, muuttuneet, saaneet kokemuksia, joista sinulla ei ole mitään käsitystä. Olethan sinäkin muuttunut. Ei tietenkään se lapsuuden kunta ole jämähtänyt siihen hetkeen, josta sinä lähdit pois. Se paikka on sinulle yhtä vieras kuin mikä tahansa muu kunta, jossa et ole koskaan asunut. Kummallista odottaa jotain muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kuulee tyypillisen maaseudun miehen ajatuksen juoksua. Kannattaa ennen muuttoa miettiä haluaako asua tämmöisten keskudessa.

Teuvo on mennyt läpi jo monta kertaa. Maaseudulla siis on siis kysyntää näille mielipiteille. Itse en kyllä jaksaisi asua ympäristössä jossa ihmiset ovat tätä mieltä, mutta hyvä että meille kaikille on oma paikka missä viihtyy.

Vierailija
44/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asutte siellä useaman vuoden voi se alkaakin tuntua kodilta.

Jep, odottelin 20 vuotta milloin hikinen pikkukylä alkaa tuntua kodilta. Ei alkanut tuntua missään vaiheessa, joten muutin pois.

Vierailija
45/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, olla, missään tekemisissä noiden pikkukaupunkilaisten kanssa.

Ovat juoppoja köyhiä ja katkeria ihmisiä.

Joo, niin me ollaan.

Asutaan omistusasunnoissa, omakotitaloissa isoilla tonteilla, eläminen on halpaa Etelä-Suomeen verrattuna, rahaa jää elämiseen, matkusteluun, hyvään autoon ja kesämökkiin, meillä kahteen, talvimökki Lapissa ja kesämökki Saimaalla. Etelän ihmiset asuu kerrostalohelvetissä ahtaasti kuunnellen toistensa kusemiset, paskantamiset, naimiset ja muut mölinät ja hengittelee katujen saasteet vauvasta alkaen ja naapureitten hajut. Työmatkaan menee 1,5 h/sivu vaikka matka on 10 km, meillä tuohon menee muutama minuutti.

Elämä on täällä kerrassaan kurjaa, ei ihme, että ollaan katkeria.

Ja ai niin, ei yhtään kutsua mammukkaloista ole riesana.

Vierailija
46/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin muutimme maalle siinä toivossa että lapset saavat kasvaa rauhassa ja blaablaablaa. Missään vaiheessa kukaan meistä ei tehnytkään muuta kun toivoi että voimme jonkun syyn varjolla muuttaa helvettiin sieltä. Kukaan, siis kukaan meistä ei ole missään aikeissa jäädä asumaan maalle jos on jotain muuta mistä valita. 

Vierailija
47/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin me ollaan.

Asutaan omistusasunnoissa, omakotitaloissa isoilla tonteilla, eläminen on halpaa Etelä-Suomeen verrattuna, rahaa jää elämiseen, matkusteluun, hyvään autoon ja kesämökkiin, meillä kahteen, talvimökki Lapissa ja kesämökki Saimaalla. Etelän ihmiset asuu kerrostalohelvetissä ahtaasti kuunnellen toistensa kusemiset, paskantamiset, naimiset ja muut mölinät ja hengittelee katujen saasteet vauvasta alkaen ja naapureitten hajut. Työmatkaan menee 1,5 h/sivu vaikka matka on 10 km, meillä tuohon menee muutama minuutti.

Tämä ja on ihana kun tuo tyhmä, itsekäs ja aina toisten kukkarolla oleva etelän sakki palaa sinne mistä ovat tulleetkin. On suorastaan onni että mammuloiset haluaa myös kaikki etelään, haistavat missä pascasakki asuu ja haluavat sinne.

Me saamme olla rauhassa.

Vierailija
48/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kotoisin Helsingistä, ja muutin yli kolmekymppisenä pieneen, alle 10 000 asukkaan kaupunkiin monen sadan kilometrin päähän. Mielestäni minut on otettu ihan hyvin vastaan, ja viihdyn hyvin, mutta kieltämättä on vaikea todella päästä piireihin, sillä muilla on ne omat yhteiset juttunsa koko elämän ajalta, joihin itse en koskaan voi samalla lailla päästä sisään. 

Lisäksi paikallisessa fb-ryhmässä huomaa, kuinka pitkältä ajalta ihmisillä on jotain ihme patoutumia toisiaan kohtaan. Ihan asiallisetkin viestiketjut saattavat hetkessä muuttua törkeiksi solvauskilpailuiksi, joissa jotain vuosien takaisia kähinöitä jauhetaan aina vain.  

Vierailija
49/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta ja vaikka olin siellä syntymästäni lähtien niin jouduin silti silmätikuksi. Tuntui, että kaikki tiesivät minut.

Minulle jopa soitti tuiki tuntemattomat ihmiset ja ruotivat asioitani. Tosiaan ihmiset tuntuivat tietävän asiani paremmin kuin minä itse. Kun nuorena menin vaikka baariin, niin aina siellä oli ihmisiä jotka tulivat aukomaan päätään ja en koskaan ollut aiemmin edes nähnyt heitä.

Kerran menin toiselle paikkakunnalle pääsykokeeseen ja samalta paikkakunnalta kotoisin oleva nainen tuli juttelemaan minulle. En ollut koskaan nähnyt häntä ja hän sanoi nähneensä minut monesti ja tiesi hämmästyttävän paljon elämästäni.

Ihmiset olivat usein minua kohtaan vihamielisiä tai no naispuoliset lähinnä. He olivat myös hyvin aggressiivisia, vaikka mitään pahaa en tehnyt tai sanonut.

Aloin kärsimään masennuksen oireista ja onneksi lopulta sain voimaa muuttaa pois. Olen muuttanut muutamia kertoja ja aina isompaan kaupunkiin. Nykyinen asuinpaikkani on täydellisen kokoinen, enkä herätä huomiota täällä. Ja se on mukavaa se. Kavereita on kuitenkin helppo saada ja ihmiset pääasiassa mukavia.

Vierailija
50/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, olen itse pidemmän aikaa potenut hinkua takaisin Rovaniemelle… Kuulostaa tosin pelottavalta, jos pidetään automaattisesti jonain nirppanokka-muukalaisena, kun on sattunut asumaan koko aikuisikänsä ulkomailla.

Mikä ihmeen oletus on, että sitä paluumuuttajana tulee muka ”pätemään”, jos on extrovertimpi ja haluaa kontaktia ihmisiin. Surullista, jos ihmiset kokevat siitä itse jotain ”huonommuutta”, että joku on asunut muuallakin. Eihän se ole kenenkään tarkoitus. Onko suvaitsevaisuus niin kiven alla?

Vierailija
51/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot idealisoinut sen paikan mielessäsi. Se on aika yleistä, ei mitään poikkeavaa. Todennäköisesti se ei myöskään ole niin paha paikka, kuin mitä nyt luulet. Odota rauhassa ja yritä nähdä paikka jossa asut, realistisesti, ei vaaleanpunaisten eikä tympeä harmaiden lasien läpi.

Vierailija
52/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin me ollaan.

Naurattaa kun vierailemme opiskeluaikaisten kavereitten luona Helsingissä, siellä ne asuu 58 neliön kolmioissa toisiinsa kompastellen, siitä läävästä ovat maksaneet itsensä kipeäksi eivätkä pääse pankista eroon vuosikymmeniin, me olemme velattomia jo 40-vuotiaina. Niillä voi vaan käväistä kun sitä naapureitten metakkaa ei hiljaisuuteen ja laatuun tottunut omakotiasuja jaksa. Istuimme kahvilla niin naapurin kokkaaminen kuului selvästi, nauti siinä sitten.

Meillä on jo toinen itserakennettu talo, velaton ja rahaa jäi entisen myynnistä yli vaikka isompi tästä toisesta tehtiin. Puutavara omasta metsästä, eläkkeellä olevan isät ja sukulaismiehet apuna, kaveri teki sähköt, toinen LVI-työt. Toinen toistamme auttaen kustannukset pysyy kasassa. Ja lämäistään voi nauttia.

Ei tarvitse asua päällekkäin kuin kanat toistensa metakkaa kuunnellen . Minulle on liikaa tunti sellaisessa kerrostaloläävässä.

Vierailija
53/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin me ollaan.

Naurattaa kun vierailemme opiskeluaikaisten kavereitten luona Helsingissä, siellä ne asuu 58 neliön kolmioissa toisiinsa kompastellen, siitä läävästä ovat maksaneet itsensä kipeäksi eivätkä pääse pankista eroon vuosikymmeniin, me olemme velattomia jo 40-vuotiaina. Niillä voi vaan käväistä kun sitä naapureitten metakkaa ei hiljaisuuteen ja laatuun tottunut omakotiasuja jaksa. Istuimme kahvilla niin naapurin kokkaaminen kuului selvästi, nauti siinä sitten.

Meillä on jo toinen itserakennettu talo, velaton ja rahaa jäi entisen myynnistä yli vaikka isompi tästä toisesta tehtiin. Puutavara omasta metsästä, eläkkeellä olevan isät ja sukulaismiehet apuna, kaveri teki sähköt, toinen LVI-työt. Toinen toistamme auttaen kustannukset pysyy kasassa. Ja lämäistään voi nauttia.

Ei tarvitse asua päällekkäin kuin kanat toistensa metakkaa kuunnellen . Minulle on liikaa tunti sellaisessa kerrostaloläävässä.

Mulle on sama, olenko kerrostalossa vai omakotitalossa, kunhan seura on hyvää. Kaltaisesi ilkeän muiden elämää halveksivan ihmisen seurassa en viihtyisi missään. T. Maalla asuja, jolla hyviä ystäviä Helsingissä

Vierailija
54/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin me ollaan.

Tämä ja on ihana kun tuo tyhmä, itsekäs ja aina toisten kukkarolla oleva etelän sakki palaa sinne mistä ovat tulleetkin. On suorastaan onni että mammuloiset haluaa myös kaikki etelään, haistavat missä pascasakki asuu ja haluavat sinne.

Me saamme olla rauhassa.

Samaa on kavereitten kanssa puhuttu.

Opiskeluaikaisten kaverit, jotka etelään jäivät ovat hemmetin velkaantuneiksi ja aina pahalla tuulella. Ero on tullut heistä monelle kun ei missään ole rauhaa. Asunnot on pieniä, etätyö ei onnistu ja jos työhön pitää mennä aikaa kuluu hirveästi, siihen pari lasta joiden hoitoonviesti suoraan hemmetistä.

Hyi mitä elämää.

Meillä on tukiverkot täällä, juuri eläköityneet mummut ja papat hoitaa lapsia, talossa on tilaa vaikka tanssit pitäisi.

Helsinki on nykyään inhottava paikka, kavereitten kanssa menemme nykyään Tampereelle tai suoraan Tukholmaan, kun viikonloppulomalla lähdemme.

Vierailija
55/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kaunis luonto ei paljon lämmitä jos ympärillä on pelkästään ahdasmielisiä juntteja. Maaseudulla sallitaan vain yksi mielipide.

Vierailija
56/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin me ollaan.

Me saamme olla rauhassa.

Samaa on kavereitten kanssa puhuttu.

Opiskeluaikaisten kaverit, jotka etelään jäivät ovat hemmetin velkaantuneiksi ja aina pahalla tuulella. Ero on tullut heistä monelle kun ei missään ole rauhaa. Asunnot on pieniä, etätyö ei onnistu ja jos työhön pitää mennä aikaa kuluu hirveästi, siihen pari lasta joiden hoitoonviesti suoraan hemmetistä.

Hyi mitä elämää.

Meillä on tukiverkot täällä, juuri eläköityneet mummut ja papat hoitaa lapsia, talossa on tilaa vaikka tanssit pitäisi.

Helsinki on nykyään inhottava paikka, kavereitten kanssa menemme nykyään Tampereelle tai suoraan Tukholmaan, kun viikonloppulomalla lähdemme.

Tampere on täynnä narkkareita. Mielestäni pahempi ongelma kuin Helsingissä kun verrataan kaupungin kokoon.

Vierailija
57/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin me ollaan.

Mulle on sama, olenko kerrostalossa vai omakotitalossa, kunhan seura on hyvää. Kaltaisesi ilkeän muiden elämää halveksivan ihmisen seurassa en viihtyisi missään. T. Maalla asuja, jolla hyviä ystäviä Helsingissä

Minä en koskaan jaksaisi asua kerrostalossa vastamelukuulokkeet kaiken aikaa korvissa kuten moni tuttavani asuu, siinä ei seura auta kun ei sen seuran kanssa voi jutella.

Ja olipa kummallinen kommentti, kymmenet haukkuvat rumasti maalaisia niin sinä tartut yhteen jossa sanotaan jotain kaupunkilaisista.

Voinemme sanoa, että osui sinuun kaupunkilainen.

Ohis.

Vierailija
58/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noihin tuppukyliin ole tarkoitus palata. Kiukuttelevat henkitoreissaan, maaseutu ei ole enää sellainen kuin se oli 20-30 vuotta sitten.

Itse lähdin heti lukiosta päästyäni ja pahin painajaiseni olisi palata tuijottamaan ikkunasta pimeää risukkoa.

"Luonto" on 90%sesti raiskattua talousmetsää ja hakkuuaukeaa, yhteisöllisyys on kyttäystä ja kyräilyä, eikä mitään ikinä tapahdu.

Vierailija
59/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kaunis luonto ei paljon lämmitä jos ympärillä on pelkästään ahdasmielisiä juntteja. Maaseudulla sallitaan vain yksi mielipide.

Voi luoja mitä typeryyttä. Täällä Helsingissä sallitaan vain yksi mielipide.

T. Paljasjalkainen joka on tooodella tympäänyt näihin ahdasmielisiin ja aina kotiseutuaan haukkuviin junantuomiin. Miksi kuvittelette, että joku oikea stadilainen teidät tänne olisi halunnut.? Jos joju on ahdasmielinen niin te pienissä ympyröissäni ja olemattomassa kaupunkilaisuudessanne.

Vierailija
60/193 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin me ollaan.

Minä en koskaan jaksaisi asua kerrostalossa vastamelukuulokkeet kaiken aikaa korvissa kuten moni tuttavani asuu, siinä ei seura auta kun ei sen seuran kanssa voi jutella.

Ja olipa kummallinen kommentti, kymmenet haukkuvat rumasti maalaisia niin sinä tartut yhteen jossa sanotaan jotain kaupunkilaisista.

Voinemme sanoa, että osui sinuun kaupunkilainen.

Ohis.

Höpö höpö. Mä olen ollut elämäni aikana molempia ja siitä syystä pidän maalaiselämää haukkuvia kaupunkilaisia ja kaupunkielämää haukkuvia maalaisia ihan yhtä rajoittuneina. Molemmat osuu muhun ja loukkaa ihan yhtä paljon.