Mitä olet oppinut matkustelusta?
Moni joka matkustelee paljon sanoo, että on oppinut paljon matkustelusta.
Mitä siitä sitten oppii?
Se on jäänyt vähän hämäräksi.
Kommentit (496)
Saanut perheeseen kahdelle henkilölle vakavan virustaudin, josta ei toivu koskaan. CFS-diagnoosi. Ei hoitoa. Elämä pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut sen, että Italiaan ei lomalle kannata mennä. Aina kun menet ulos ravintolaan syömään, niin tulee joku h3mm...tin kaupustelija yrittämään pakottamaan myymään rojua. Ihan sek0p...stä porukkaa. Ja henkilökunta on siellä niin nössöä, etteivät tee asialle mitäään. Antavat vain häiritä. Tämä siis Roomassa. Sieltä ei myöskään löytynyt yhtään pubia tms., vaan ainoastaan ruokaravintoloita, jäätelöbaareja, ulkk1...sten ravintoloita (ei alkoholia sielläkään) yms. Elikä siis sinkkumiehille huonoakin huonompi lomakohde. Esim. Praha on ihan toista maata: Löytyy paljon pubeja, nähtävyyksiä, ei kerj...läisiä ja kaupustelijoita ym. r0sk...väkeä ja saa nauttia elämästä. Italiassa tuo ei onnistu.
Italia ei ollut sun juttu. Mulle se on oikea aarreaitta. Tykkään ruoasta ja historiasta ja kielestä. Olen ihan liekeissä siellä.
No sinä varmaan oletkin nainen. Ei Italia ole maa miehille.
Sen olen oppinut, että lentokoneet ja lentokentät ovat hanurista, hotellit , muka hienotkin, epähygieenisiä. Jatkuva laukkujen raahaaminen yms hirveää.
Onneksi pystyn kotimaassa viettämään ihan luxus-elämää ilman stressiä.
Oppii varmaan paljon maailmasta ja eri maista ja niiden historiasta, luonnosta, kulttuurista, käytännöistä ja ihmisistä. Oppii myös itsestään, suomalaisuudesta ja Suomesta. Oppii, miten erilaisia jotkut kulttuurit on verrattuna suomalaisiin ja toisaalta, että millä kulttuureilla on mitä yhtymäkohtia suomalaisuuden kanssa. En oikeastaan tiennyt millaisia ulkomaalaiset ovat ennen kuin kävin itse ulkomailla. Matkaillessa oppii myös kaikenlaista käytännöllistä, kärsivällisyyttä ja käytöstapoja. Voi kokeilla ihan uusia juttuja. Saa ideoita ja uusia ajatuksia. Kokee kiitollisuutta ja tilanteita joita ei kotona ja Suomessa tulisi ikinä kokemaan. Ei yksin positiivisia asioita vaan myös negatiivisia. Kyllä se kaikinpuolin avartaa mieltä tavalla tai toisella.
Riippuu toki siitä matkastakin. Itselleni se tarkoittaa uusiin paikkoihin, ihmisiin ja kulttuureihin tutustumista. Nähtävyyksiä, ruokaa yms, tutustumista paikallisiin.
Sitten jos otetaan vertailuksi viikon pakettimatkaa all inclusive hotelliin jonka alueelta ei poistuta koko viikkoon niin oppi voi toki jäädä ohkaiseksi. 🤷
Sen että kotona on ihmisen paras paikka.
Olen oppinut paljon itsestäni. Pärjään hyvin lähes missä päin maailmaa tahansa. Kielitaito ei tarvii olla priimaa, asenne ratkaisee. Ihmiset on lopulta melko samanlaisia eri puolilla maailmaa. Tyhmänrohkea ei pidä olla, mutta kaikkea ja kaikkia ei tarvii pelätä.
Olen oppinut matkustelusta sen että Suomi on ihan järkyttävän kallis maa
Sen että se on kaukana lomailusta ja että se on turhaa koska pääasiassa kohteissa näkee vain toisia turisteja.
Jos kiinnostuu oikeasti jonkun paikan historiasta ja kuvista ne näkee netistä todenmukaisemmin ja tulee halvemmaksi.
Oöen nähnyt maisemia, joissa näkymä oli vau !
Edim kerran Berliinissä aloin bussissa juttelemaan yhden naisen kanssa. Oli sellaista small talkkia. Kertoi hänen ystävänsä on ollut Suomessa 90 luvulla vaihto-oppilaana. Laittoi ystävälleen viestiä. Sanoi sen paikan, missä olen lapsuuteni viettänyt. Kaikki bussissa kuuli, kun alettiin nauraa
Maailmalla tapahtuu
Sen että maillä Suomessa on hitsin hyvin monet asiat, elämme todellakin hyvinvointivaltiossa.
Suomi on ihan paras paikka asua. Ei ole tulivuoria, maanjäristyksiä, hirviöaaltoja. Suomen neljä vuodenaikaa. Ihmiset ovat pohjimmiltaan rehellisiä.. Suomalaiset hienot muusikot ja musiikkikappaleet.
Pääkaupunkiseudun hyvä ja toimiva liikenne. Riippumaton mediakenttä.
Täällä voi ja uskaltaa sanoa mielipiteensä. Super-Sanna, Super-Sauli ja SUPER-SUOMI!
Ainakin sen, että Suomi on mulle paras maa asua. Kun käy muualla, jaksaa taas arvostaa suomea. Olen myös asunut muualla pariinkin otteeseen. Ulkomailla on ihanaa vaan nauttia lämmöstä ja rentoutua, irrottautua arjesta. Mitään suorituslomia en harrasta. Matkalaukkujen raahaaminen, lentokentät, siellä odottelu ja lentäminen taas on ihan perseestä, sitä on tullut tehtyä työn puolesta liikaa.
Reisuun on kiva lähteä mutta himaan on aina mukava pakata !
Olen oppinut sen, että nekin rahat kannattaa laittaa vaikka kotimaiseen taiteeseen. Viiden vuoden kuluttua katselee mieluummin veistosta kuin valokuvia retkeltä. Ekologisempaakin ja ehkäpä jää parempaa perintöä kuin matkustelun hiilipäästöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella matkallani olen oppinut aina jotakin uutta.
Matkakohteesta, tapaamisistani ihmisistä ja myöskin minusta itsestäni. Matkoista voit saada paljonkin irti; riippuu omasta kyvystäsi/ halustasi jne.; kuinka reissusi suunnittelet/ toteututat.Tää on just tällainen tyypillinen vastaus, jossa ei kuitenkaan kerrota että MITÄ on opittu itsestä. Siihen nimenomaan etsin vastausta. Itsestäänselvää, että nähtävyyksistä ja kohdemaasta oppii.
Ensimmäinen omatoimimatka soolona oli tietynlainen kasvukokemus. En koskaan varsinaisesti ole ollut arka, ei varmaan olisi koskaan tullut lähdettyäkään, ja vaikka olinkin jo itsenäistynyt pois kotoa ja muutenkin ollut hyvän tovin aikuinen, työssäkäyvä ihminen niin minä kuten moni muukin oli tuohon mennessä ollut jonkinlaisessa napanuorassa niin perheeseen kuin ystäviin.
Muistatko kun lapsena katsoit aikuisia ja ajattelit että ne tietävät ja osaavat kaiken, pärjäävät missä tahansa tilanteessa, ihan itse. Noh, en minä kaikkea tiedä, ja nyt tiedän etten koskaan tulekaan tietämään mutta silloin tuli ekan kerran sellainen fiilis että mähän olen se aikuinen jota lapsi niin katsoo. Se kokemus, siis koko reissu, kartutti tervettä itsevarmuutta ja -luottamusta, aloitekykyä ja sopeutumisvalmiutta uusiin tai äkillisiin tilanteisiin sekä vähensi kaikenlaista jossittelua. Vähän niinkuin minussa jo olemassa olevaa potentiaalia olisi potkaistu vähän isommalle vaihteelle.
Toisinsanoen, paras päätös ikinä.
Vierailija kirjoitti:
It's globalisaatio beibi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tärkein oppi on ollut se, että ihmiset ihan rotuun, uskontoon tai koulutustaustaan tai mihinkään katsomatta haluavat hyvää toisilleen. Oikeasti pahoja ihmisiä on maailmassa todella vähän, vahinko, että ne on melkein järjestään erilaisissa valtionjohtotehtävissä kaikki.
Mä olen tiennyt tuon aina. Ihmiset haluavat pääsääntöisesti elättää perheensä ja olla rauhassa. En tiedä miksi mun ei ole tarvinnut matkustella ymmärtääkseni tuon asian.
En nyt puhunut sitä, mitä he haluavat läheisilleen vaan siitä, miten he käyttäytyvät ihan tuntemattomia kohtaan. Eli ihan jostain muusta kuin mistä sinä puhut.
En tiennytkään, että mun täytyy toistaa sanasta sanaan mitä sanoit. Jatkoin ajatusta. Ei täällä Suomessakaan enää eletä pelkästään suomalaisten kesken jossain umpiossa. Mulla on ollut ja on työkavereita jotka tulevat eri maista. Olen kova kyselemään ja kuuntelemaan. Olen myös omaksunut joitain uusia ruokakulttuurijuttuja vähän sieltä sun täältä.
Mut miksi se on sulle ylpeilyn aihe, että olet oppinut?
Totean vain tosiasiat. Ylpeys on kokonaan sun omaa tulkintaa. En ole ylpeä enkä suhtaudu asiaan mitenkään suurella tunteella. Keskustelu ja ajatusten vaihto ja analysointi ei ole ylpeilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tärkein oppi on ollut se, että ihmiset ihan rotuun, uskontoon tai koulutustaustaan tai mihinkään katsomatta haluavat hyvää toisilleen. Oikeasti pahoja ihmisiä on maailmassa todella vähän, vahinko, että ne on melkein järjestään erilaisissa valtionjohtotehtävissä kaikki.
Mä olen tiennyt tuon aina. Ihmiset haluavat pääsääntöisesti elättää perheensä ja olla rauhassa. En tiedä miksi mun ei ole tarvinnut matkustella ymmärtääkseni tuon asian.
Tieto ja ymmärrys ovat kaksi täysin eri asiaa. Aika moni tietää myös että lastenkasvatus on vaativa suoritus, mutta vain asian itse kokeneet ymmärtävät mitä se tarkoittaa.
Kyllä mä ymmärrän ihmisyyttä ja inhimillisyyttä ihan sillä kokemuksella, että olen itsekin ihminen. Todella ontuva vertaus tuo lastenkasvatusesimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Myös sen oppii nopesti että ennakkoluulot joistain maista ovat ihan vääriä. Itselle erittäin positiivisia maita ovat olleet mm. Kiina, Filippiinit, Malesia ja Aussit. Negatiivisia tapauksia taas Etelä-Korea, Intia, Singapore, Saksa, Ranska. Nämä siis ennakko-odotuksiin nähden, absoluuttisesti vain Intia olisi sellainen jonne en halua uudestaan. Muut ovat vastanneet odotuksia enemmin tai vähemmin.
Niin, se kai riippuu ihmisestä ja hänen ennakkoluuloistaan?
Sattumoisin juuri Pohjois-Korea on kiinnostanut mua aika paljon, joten olen lukenut siitä muun muassa loikkareiden kirjoja ja nähnyt dokkareita. Siinä on yksi paikka jonne en haluaisi ikinä matkustaa monestakin syystä kuten esimerkiksi eettisistä syistä.
Muutenkin nää tällaiset jutut että pitäis mennä jotain slummeja ja huumattuja apinoita katsomaan, että oppis jotain on mielestäni vähän sellaista kurjuudella mässäilyä josta en ainakaan itse opi mitään.
Olen katsonut paljon matkailuohjelmia ja kaikenlaisia extremejuttuja. Kurjuus on tiedossa.
Italia ei ollut sun juttu. Mulle se on oikea aarreaitta. Tykkään ruoasta ja historiasta ja kielestä. Olen ihan liekeissä siellä.