Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olet oppinut matkustelusta?

Vierailija
03.02.2022 |

Moni joka matkustelee paljon sanoo, että on oppinut paljon matkustelusta.

Mitä siitä sitten oppii?

Se on jäänyt vähän hämäräksi.

Kommentit (496)

Vierailija
201/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla on bordelleja

Vierailija
202/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut matkustelusta mm. extra hyvän pakkaamisen, matkustamisen vähillä matkatavaroilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä olen oppinut arvostamaan Suomea. Suomi ei todellakaan ole täydellinen ja meillä on omat epäkohtamme, niin siitä huolimatta täällä on peruselämän kannalta moni asia aika hyvin. Tottakai Suomeakin saa kritisoida, mutta joskus on ihan hyvä kuitenkin verrata myös muihin maihin. Joskus olen esimerkiksi kritisoinut liian korkeaa verotusta, mutta USA-reissun aikana kun näin sen valtavan kodittomien määrän, niin ajattelin että joo ehkä se Suomen pyrkimys tuloerojen vähentämiseen on sittenkin ihan ok.

Vierailija
204/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

75 maata nähtynä ja osaan 9 kieltä, joten aika paljon kokemusta alla.

Monessa maassa luonto on paljon monimuotoisempi ja kauniimpi kuin Suomessa. En ole koskaan ymmärtänyt tätä Suomen luonnon ylistämistä, kun kaikki on samanlaista kuusikkoa ja muutaman koivu seassa. Dolomiiteilla ja Alpeilla on mielettömät, vaihtelevat maisemat vuorineen ja ilma on todella raikasta ja puhdasta. Järvet ja meri Suomessa ovat likaisia (meri) tai ruman ruskeita (järvet ja mutapohja), kun taas ulkomailla saa uida upeissa, turkooseissa, puhtaissa merissä tai ihailla käsittämättömän kirkkaita ja turkooseja alppijärviä. Myös talviaika on hienoa tuolla päin maailmaa, kun aurinko paistaa kuin meillä keväällä, mutta lunta on metsissä ja vuorilla.

Luonnonpuistot ja sademetsät ovat myös aivan toista luokkaa kuin Suomen risukot.

Ulkomailla on oppinut pärjäämään omillani ja tajuamaan, etteivät kaikki ole kuin "rehelliset suomalaiset". Matkustamattomat suomalaiset uskovat edelleen kaiken sinisin silmin, kun luulevat, että maailmassa kaikki menee kuten Suomessa.

Myös se huvittaa, kun kuuntelee niitä, jotka eivät matkusta, miten jotkin asiat, jotka ovat olleet päivän selviä ulkomailla ja tulevat vihdoin Suomeen, aiheuttavat hämmästystä. Tai ihan vaan tuotteita, mitä ei Suomesta saa ja nyt saa, niin luullaan, ettei niitä ole missään muuallakaan, vaikka niitä on ollut ulkomailla jo vuodesta risti ja nolla.

Vierailija
205/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tämä, että "mitä olet jotain kautta oppinut matkustelusta vai mitä matkustelu on opettanut elämästä yleensä?

Jos tarkoittaa jälkimmäistä, pitäisi kysymyksen olla seuraava: Mitä olet oppinut matkustelulta?

Vierailija
206/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin avarakatseisuutta ja sitä että suomi on todellinen impivaara. Viinit saa ostettua ihan lähi lidlistä sivistysmaissa. Tykkään rupatella erilaisten ihmisten kanssa.

Hah, katsoin eka että tämä on mun viestini, niin tutulta kuulosti. missä päin sä olet matkustellut? mä olen kiertänyt jenkeissä ihan turistina joskus 20vuotta sitten. mentiin Greyhound-dösällä mantereen läpi Losista Nykiin. oltiin kahdestaan frendin kanssa. ihana reissu. nyt mietin miten uskalsin lähteä aikoinaan 19vuotiaana sinne asti. hyvin meni eikä mitään pahaa tapahtunut. ainoa kämmi oli kun jäi hiusharja hostellille! ja jouduttiinhan me Meksikon rajalla keskiyöllä poliisin huumeratsiaan, ratsasivat koirien kanssa koko bussin, ulkona odoteltiin kun työ oli saatu tehtyä ja eikun eteeenpäin. sanoi tytöt San Antoniossa. oi mikä reissu!

Mutta vielakin kirjoitat kuin joku teini. Milta sinusta tuntuisi jos Helsinkia kutsuttaisiin Helsinskiksi ja Suomea Finnilandiaksi? Nyt on aika aikuistua.

Vierailija
207/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että elämää on muuallakin ja jopa parempaa kuin suomessa. Mietin pitkään asunnon ostamisesta Pattayalta, mutta taidan siltikin ottaa sen vuokrakämpän. Vuokrat on tosi edullisia, oman tällä hetkellä vuokralla olevan kämpän tuloilla, maksaa helposti thaikuissa asunnon vuokran. Pattaya on hyvä reissamisen keskuspaikka. Ausseihin reilu 10h lento.

mies64v

Vierailija
208/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

75 maata nähtynä ja osaan 9 kieltä, joten aika paljon kokemusta alla.

Monessa maassa luonto on paljon monimuotoisempi ja kauniimpi kuin Suomessa. En ole koskaan ymmärtänyt tätä Suomen luonnon ylistämistä, kun kaikki on samanlaista kuusikkoa ja muutaman koivu seassa. Dolomiiteilla ja Alpeilla on mielettömät, vaihtelevat maisemat vuorineen ja ilma on todella raikasta ja puhdasta. Järvet ja meri Suomessa ovat likaisia (meri) tai ruman ruskeita (järvet ja mutapohja), kun taas ulkomailla saa uida upeissa, turkooseissa, puhtaissa merissä tai ihailla käsittämättömän kirkkaita ja turkooseja alppijärviä. Myös talviaika on hienoa tuolla päin maailmaa, kun aurinko paistaa kuin meillä keväällä, mutta lunta on metsissä ja vuorilla.

Luonnonpuistot ja sademetsät ovat myös aivan toista luokkaa kuin Suomen risukot.

Ulkomailla on oppinut pärjäämään omillani ja tajuamaan, etteivät kaikki ole kuin "rehelliset suomalaiset". Matkustamattomat suomalaiset uskovat edelleen kaiken sinisin silmin, kun luulevat, että maailmassa kaikki menee kuten Suomessa.

Myös se huvittaa, kun kuuntelee niitä, jotka eivät matkusta, miten jotkin asiat, jotka ovat olleet päivän selviä ulkomailla ja tulevat vihdoin Suomeen, aiheuttavat hämmästystä. Tai ihan vaan tuotteita, mitä ei Suomesta saa ja nyt saa, niin luullaan, ettei niitä ole missään muuallakaan, vaikka niitä on ollut ulkomailla jo vuodesta risti ja nolla.

Ainakaan täällä ei ole kovin paljon loisia, myrkkykäärmeitä, skorpioneja, lihansyöjäbakteereja, lumivyöryjä, maanjäristyksiä ym. Vaikka alppijärvet kuulostavat kyllä kivalta. :)

Vierailija
209/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelemalla on oppinut arvostamaan eurooppalaista sivistystä. Sen ulkopuolelta näkemisen arvoiset ihmisen luomukset ovat todella vähissä.

Vierailija
210/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä olen oppinut arvostamaan Suomea. Suomi ei todellakaan ole täydellinen ja meillä on omat epäkohtamme, niin siitä huolimatta täällä on peruselämän kannalta moni asia aika hyvin. Tottakai Suomeakin saa kritisoida, mutta joskus on ihan hyvä kuitenkin verrata myös muihin maihin. Joskus olen esimerkiksi kritisoinut liian korkeaa verotusta, mutta USA-reissun aikana kun näin sen valtavan kodittomien määrän, niin ajattelin että joo ehkä se Suomen pyrkimys tuloerojen vähentämiseen on sittenkin ihan ok.

Toisaalta ne tulonsiirrot ovat sitten sieltä toisesta päästä pois, sen hyvinvointivaltion määrittelemän rajan takaa mikä sanoo että "tuo riittää".

Vierailija
211/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jostain "kerran vuodessa Kreikan rannalle paahtumaan" -reissusta mitään opikaan.

Sen sijaan juuri nuo erilaiset kulttuurit, hygieniatasot, kielitaidon arvostaminen ym. tajuaa tosissaan kun käy järkyttävän haisevassa reikä lattiassa -vessassa, kerjäävät lapset, katukissat ja -koirat, ripuli turvallisen iloisesta ravintolasta, sairastuminen ulkomailla.. oppiihan niistä oikeasti arvostamaan vähintään kotia, ellei koko omaa elämäänsä.

Mä oon aina ihmetellyt, mikä ongelma tuo reikä lattiassa on? Ei oo mua haitannut. Jos vessa on likainen, niin yhtä inhottava se on, oli se reikä tai istuin.

Eiköhän se reikä lattiassa ole hygieenisempi, kun ei siihen ole tarkoitus koskea ollenkaan.

Vierailija
212/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka pierua pidättää, valehtelee muutenkin 😂

Vierailija
213/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut, että talvi tappaa minut. Lähes samaa voi sanoa tavallisesta arjestani, jossa on liikaa ihmisiä, jotka tarvitsevat sitä ja tätä loputtomiin. Olen oppinut, kuinka sitä pääsee pakoon.

Vierailija
214/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailusta (tai oikeastaan korona-ajan matkailun puutteesta) olen oppinut sen, että jos en pääse ulkomaille lomalla, en ota lomaa ollenkaan. Kotimaassa lomailu ei ole sen kummempaa kuin jos olis töissä koko ajan.

Vierailija
215/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä Suomessa on asiat todella hyvin ja huono-osaisista pidetään huolta.

Asuin ulkomailla takavuosina, miljoonakaupungin posh alueella. Hanavettä ei voinut juoda, sähkökatkokset olivat säännöllisiä, kaduilla ei ollut viemäreitä, jätehuolto = roskat poltettiin teiden varsilla, highwaylla 10 litran kattilan kokoisia kuoppia, köyhät olivat todella köyhiä jne.

Vuodenajat ja päivänvalo: asuinmaassani oli vain yksi vuodenaika, joka oli suomalaisittain kesä, lämpötila vaihteli +20 - +50 celsius astetta. Aurinko nousi klo 6 ja laski klo 18, muun ajan oli pimeätä.

En ole koskaan matkustellut, kaksi kertaa käynyt lomamatkalla ja kaksi kertaa työmatkalla ulkomailla. En koe että olisin jäänyt mistään paitsi kun en ole matkustanut. 

Mielenkiintoista juttua. Ainoastaan toi viimeinen lause jäi mietityttämään. Voiko sitä oikein edes arvioida mistä ehkä on jäänyt paitsi, jos ei ole matkustellut? Itselläni on paljon ikimuistoisia kokemuksia maailmalta: päiväretket kesällä Alpeilla, ihan huikeissa maisemissa, äärettömän kauniit auringonlaskut ja tunnelma lämpimän ilmaston luonnonrannoilla, uskomattomattomat kaupunkimaiset Japanin suurkaupunkien kattojen yllä ja ne uskomattomat ihmismassat jne. jne. Ilman noitakin kokemuksiakin voisin elää, mutta kyllä ne on arvanut kuvaa tästä maailmasta.

Vierailija
216/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia makuja ja rukia. Jonottamaan ja tylsistymään lentokentillä. Paikallisia tapoja. Että Suomi on ihana maa asua. Historia, joka koulussa oli pakkopullaa, on alkanut kiinnostamaan ja aina niiden maiden historia, joissa olen käynyt, on tullut kerrattua. Että mieluummin rahat kokemuksiin ja maailman ymmärtämiseen kuin kalliiseen autoon tai turhaan kosmetiikkaan tai uusiin vaatteisiin.

Vierailija
217/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelemalla on oppinut arvostamaan eurooppalaista sivistystä. Sen ulkopuolelta näkemisen arvoiset ihmisen luomukset ovat todella vähissä.

Onhan sitä Euroopan ulkopuolella vaikka mitä hienoja ihmisen luomuksia. Japanissa on vaikka mitä temppeleitä, samoin monessa muussa Aasian maassa.

Vierailija
218/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut, että NYT ja WP lukemalla ymmärtää maailmaa huomattavasti paremmin kuin ikinä matkailua harrastamalla.

Vierailija
219/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimatka on paras matka.

Vierailija
220/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyminen lottovoittomaahan ei erityisesti erottunut.  Sää ja ilmasto on meillä hyvä. Päättäjiemme pahuudelle ei ole sanavarastoissa sanaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän