Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olet oppinut matkustelusta?

Vierailija
03.02.2022 |

Moni joka matkustelee paljon sanoo, että on oppinut paljon matkustelusta.

Mitä siitä sitten oppii?

Se on jäänyt vähän hämäräksi.

Kommentit (496)

Vierailija
221/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sen että ihmiset nyt ovat jokseenkin samanlaisia kaikkialla. Osa mukavia ja osa mulkkuja, eikä se ole kulttuurista, uskonnosta tai muusta sellaisesta kiinni. 

Vierailija
222/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran Kuopion Matkuksessa naisväen mukana ja päätin että oli laitimmainen kerta. Tuli matkustustelua kerrakseen 😜

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa lähi-idässä ihmiset ovat vain ihmisiä, enemmistö ei ole yhtä kuin valtio. Basaarin tuoksu ja tunnelma. Vuoristossa pieni bensa asema, maisema kuin disney elokuvasta ja tuli kuumaa teetä lasista. Etelä-amerikan jälkiruuat, pelkkä pullan syönti saattaa aiheuttaa sokerikooman. Venäläisten vieraanvaraisuus tuntematonta kohtaan. Saksalaisen kovan muurin läpäiseminen ja kuinka hauska ilta voi olla. Kontinetal aamiainen ja mitä se voi parhaimmillaan tarkoittaa, kahvi tuodaan pannussa pöytään, super tuoreita sämpylöitä, ne leikkeleet ja marmeladit.

Vierailija
224/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään erityistä lomamatkoilla, ne ovat olleet enemmän viihdettä. Hyvää viiniä, ruokaa, aurinkoa ja kävelyä ja katselua. Ok, jotain uusia kaupunkeja osaan karttaan nyt sijoittaa.

Nuoruuteni opiskelijavaihdossa sentään opin vähän kieltä ja kulttuuria.

Vierailija
225/496 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että kukaan, joka oikeasti on kiinnostunut maailman pelastamisesta, ei tee sitä. Se kasvissyöti ja sähköauto on ihan turhia, jos matkustelet monta kertaa vuodessa ulkomaille.

Ihmisen ei kuulu reissata monta kertaa vuodessa lentokoneella. Kellä edes on lomaa ja mahdollisuuksia sellaiseen? Josko nyt halpalentely vähän jäis.

Vierailija
226/496 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuoruuden matkoilta oppinut sen, että kotona on hyvä. Ei mitään hinkua enää lähteä mihinkään.

Vierailija
227/496 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkoilla, kun pääsee pois tutusta ympäristöstä, tuntee, miten ihmeellinen maailma on. Minulle matkailu on ollut elämyksiä ja tunteita, ei niinkään ehkä varsinaista oppimista.

Miten paljon erilaisia kauniita maisemis ja ympäristöjä maailmassa on, miten suuria museoita, joissa on kauniita, ihmeellisiä tavaroita. Kuinka valtavan paljon isompia vanhat talot voivat olla muualla kuin Suomessa. Niistä näkee jälkeenpäin unia, matkoista vanhoihin kaupunkeihin, joissa on koristeellisia taloja ja kiinnostavaa historiaa. Jokaisella kaupungilla on oma tunnelmansa.

Muuten, jossain yleiset vessat voivat olla siistimpiäkin kuin Suomessa. Monessa paikassa taas ei.

Vierailija
228/496 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleiset vessat? Käsittämätöntä, että joku lähtee ulkomaille siustuen yleisten vessojen perään. Mutta ketjun alkupuolella joki kehuskeli miten koko perhe on oppimut ja saanut yhteisiä kokemuksia kun on jouduttu epäsiisteihin yleisiin vessoihin!

Kyllä varmasti kannatti 🙄

Vierailija
229/496 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjälle ei kande mennä jenejään tuhlaamaan.

Vierailija
230/496 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen että se on yliarvostettua. Nyt koronan aikaan on saanut olla rauhassa kotona, eikä ole tarvinnut lähteä paahtumaan +40 asteen helteeseen Kreikkaan vuosittain, kuten aiemmin. Inhosin sitä, koko ajan paha olo ja halua olla ilmastointilaitteen alla.

Jos ei tykkää helteestä kannattaa mennä Kreikkaan keskellä talvea, siellä on silloin yleensä n. +10 astetta, eikä tarvitse olla pakkasessa ja lumipyryssä, myöskään turisteja ei ole niin paljon.

Vierailija
231/496 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleiset vessat? Käsittämätöntä, että joku lähtee ulkomaille siustuen yleisten vessojen perään. Mutta ketjun alkupuolella joki kehuskeli miten koko perhe on oppimut ja saanut yhteisiä kokemuksia kun on jouduttu epäsiisteihin yleisiin vessoihin!

Kyllä varmasti kannatti 🙄

Länsimaissa melkeen missä vaan on siistimmät yleiset vessat kuin Suomessa. Ja niitä on muuallakin kuin kaupoissa ja kahviloissa. Suomessa on ärsyttävintä, että kun hätä yllättää kaupungilla, niin on pakko mennä johonkin kahvilaan tai ostoskeskukseen etsimään vessoja. Useimmissa maissa on siistejä julkisia vessoja, jotka hoitaa kaupunki. Saksassa niissä on vielä vakituinen ”vessamummo”, joka siivoa pitää paikan kunnossa.

Vierailija
232/496 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaan arvostus. Kaksi kuukautta viime vuonna maassa, jossa vettä ja sähköä säännöstellään eikä niitä ole aina tarjolla, opetti arvostamaan Suomea ihan uudella tavalla. Siellä näki paljon muutakin kurjuutta. Suomessa arvostan myös vapautta, saa olla kuka haluaa ja tehdä mitä vaan.

Vierailija
233/496 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tämä, että huomaat, että ihmiset ovat samallaisia kaikkialla. Osa kivoja- osa paskoja. Kasvattaa omatoimisuutta uskomattomalla tavalla, jos ostaa vaan lennot ja varaa hotellin edes 1 yö ja sen jälkeen herra ties mitä. Kaikki omassa hallussa.  Jos on pässi, eikä ota etukäteen selvää(esim. itse selvitin miten kannatta mennä kentältä  hotelliin Delhissä, ainut tolkku homma prepaid taxi, maksat taksin kentällä, saat numeron ja voucherin, jota EI saa antaa kuskille ennen kun ollaan hotellilla ja kirjaudut hotelliin. Jos on hotelli varattuna. Viimeksi kuski ajoi ympäri Delhiä koska ei osannut lukea eikä englantia, mutta ei se haittaa, kun taksi on maksettu etukäteen. Muussa tapauksessa kuski vie jonnekin kaverin hotelliin tai talon eteen ja sanoo että tossa se on. Ja paskat.

Vierailija
234/496 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjälle ei kande mennä jenejään tuhlaamaan.

Paremmin ne jenit kyllä Japanissa kelpaa.

Vierailija
235/496 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut paljon asioiden järjestämisestä, muuttuviin tilanteisiin suhtautumisesta, rentoutumaan stressaavissa tilanteissa ja odottamaan kärsivällisesti, kun olen matkustanut itsenäisesti reppu selässä neljällä mantereella.

Olen oppinut, että suomalainen pakkomielle työntekoon, menestymiseen ja rikastumiseen on kulttuurinen ominaispiirteemme, jota on lupa kyseenalaistaa. Olen oppinut yhteisöllisyyttä ja ymmärtänyt, että en ole maailman napa. Elämässä tärkeintä on huolehtia omista vanhemmista, lapsista ja muista läheisistä, olla heille läsnä. Kaikki muu tulee sen jälkeen.

Vierailija
236/496 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäistymistä. Lähdin reilaamaan yksin 18-vuotiaana, sitä ennen olin ujo ja pienellä paikkakunnalla kasvanut maalainen. Matkustelun myötä löysin itsevarmuutta, selviämään yksin ja puhumaan vieraille ihmisille. Uskalsin muuttaa kauas kotoa opiskelemaan unelmieni alaa. Jos en olisi lähtenyt tuolle matkalle, olisin varmaan jäänyt kotikaupunkiini loppuelämäkseni. Sittemmin olen matkaillut paljon yksin ympäri maailman. Olen oppinut ongelmanratkaisukykyjä, sosiaalisia taitoja, pärjäämään omillani ja sietämään painetta.

Vierailija
237/496 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailua enemmän avartaa asuminen eri maissa mutta ainakin itse saan nykyään (ehkä juuri useammassa maassa asumisen vuoksi) ihan hyvän käsityksen eri alueista myös matkailemalla.

En mene paikkoihin, joissa on suuria ongelmia, surkein maa, jossa olen matkustanut enemmän on Yhdysvallat. Vasta paikan päällä tuntee, kuinka paljon se eroaa Euroopasta ilmapiiriä myöden. Koska olen asunut vain maissa, jossa asiat ovat keskimäärin Suomea paljon paremmin, "Suomeen syntyminen on lottovoitto"-propaganda karissut aika tehokkaasti. Riippuu todellakin siitä mihin vertaa.

Ulkomailla asuminen on muuttanut minua paljon: en ole enää ujo tai välttele mielipiteen ilmaisemista tai mieti samalla tavalla mitä muut ajattelevat ja ero olennaisen ja epäolennaisen välillä on kirkastunut. Osansa toki on aikuistumisellakin, mutta ulkomaille muuton jälkeen muutos on ollut huomattavan nopeaa. Nykyään pidän itsestäni ihmisenä. Toisaalta nykyään on vaikeampaa olla enää samalla aallonpituudella kuin Suomessa asuvat sukulaiset ja ystävät – Suomessa elämisen vaikutus, tavat kommunikoida jne. ovat karisseet minulta pitkälti pois. Tavallaan en kuulu enää minnekään, mutta minulle se jostain syystä sopii.

Vierailija
238/496 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut, että parhaat musikaalit on Lontoossa. Ja parhaat syksyn lomakohteet Kreikassa, mutta aina pitää tarkistaa, että ranta on hiekkaa.

Sitten olen oppinut, että talvella kannattaa matkustaa aurinkoon äkkilähdöillä, koska siinä säästää helposti isot rahat.

Olen oppinut, että autoa vuokratessa auto kannattaa aina valokuvata kaikista kulmista ennen lähtöä, jotta autonvuokrausfirma ei voi nakittaa vanhoja naarmuja minun maksettavakseni.

Olen oppinut, että pakettimatkoilla ei kannata ostaa koneeseen lentokoneaterioita, koska ne ovat aina surkeita ja eväät voi ostaa halutessaan kentältä.

Olen oppinut, että apua löytyy, jos sitä tarvitsee.

Vierailija
239/496 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi kulttuureihin tutustuminen on aika huono tekosyy. Parin viikon reissulla tai edes parin vuoden asumisella et pääse sisään. Paremmin oppii, kun ystävystyy kulttuuriin kuuluvan kanssa ihan täällä Suomessa. Mutta ei, se matkailu on niin paljon hienompaa ja sisäsiistimpää ja siinä ei tarvitse oikeasti nähdä vaivaa. Eli ei se kulttuuri ketään juuri kiinnosta tai ehkä joku kultareunus siinä.

Tutustuminen tarkoittaa sanana muuta, kuin täydellistä oppimista. Monessa maassa voi oppia lyhyessä ajassa paljonkin kyseisen maan kulttuurista ja tavoista. Mitä syödään, milloin syödään, onko uskonto tärkeää ja miten sen näkyy jokapäiväisessä elämässä. Onko ulkonäkö tärkeää, liikkuvatko lapset yksin, milloin mennään nukkumaan, puhutaanko vieraille, maksetaanko kaikesta jne. Joten kyllä ihan vaikka viikon matkalla näkee ja oppii kulttuuria ja kykenee vertaamaan sitä muihin maihin.

”Paljon hienompaa” kuin mikä? Joku tykkää omasta metsämökistään ja joku toinen jonkun paratiisisaaren mökistä. Makuja on monia.

Vierailija
240/496 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivisia asioita joihin olen kiinnittänyt huomiota Euroopassa liikkuessa:

- Tietyissä maissa ihastutti hyvät käytöstavat. Ihmiset toivottaa hyvät huomenet yms. kun kohtaa kadulla (rauhalliset kadut ja asuinalueet). Lapsetkin kättelee aikuisia tervehtiessä

- Positiivisuus ja ylpeys omasta työstä (oli se työ sitten mitä vain) 

- Voidaan jäädä juttelemaan vieraille ihmisille kaduilla (minulla ollut todella mielenkiintoisia keskusteluja ihan ventovieraiden kanssa)

- Toisten ihmisten positiivinen huomiointi herkemmin kuin täällä Suomessa (kohteliaisuudet vaatteista, hiuksista yms.)

- Joissain maissa on ilmaisia, jokaisen käytön jälkeen itsensä peseviä vessoja. Turistien kannalta ihania! Samoin on "vessafirmoja", jotka tosin maksullisia, mutta siten TODELLA siistejä. Näissä liiketiloissa voi olla kymmeniä vessoja, joten ei tarvitse jonottaa pitkään.

- Monet keskieurooppalaiset junat ovat todella siistejä, eivätkä haise (etenkään vessat) jollekin oudolle teolliselle aineelle, toisin kuin VR:n junat!

- Monipuolinen ja erilainen valikoima kahviloissa (täällä toooooosi usein valikoimana ne samat sämpylät, täytetyt croissantit ja karjalanpiirakat)

- Itsepalvelupesulat! Halvempia kuin hotellien palvelut ja muutenkin käteviä, jos ei yövy hotellissa

- Jo ennen korona-aikaa erilaisten mukaan otettavien ruokavaihtoehtojen valikoima ja  palvelutarjonta oli suurempaa, ja esimerkiksi ruokakaupoissa oli paljon piknikille heti valmiita vaihtoehtoja!

- Museot yms. näyttelyt  mielenkiintoisempia, sillä niissä on tunnettujen taiteilijoiden töitä, ja todella arvokkaita, vanhoja ja historiallisesti merkittäviä esineitä. Tällä usein vain rukkeja, talikoita yms. Myös nähtävyyksien hinta-laatu-suhde parempi.

-Hintataso lähes kaikkialla halvempaa. Etenkin ruoka.

Oppinut arvostamaan Suomessa:

-Varmuus siitä että julkisessa vessassa on vessanpönttö :) ja wc-paperin voi heittää pönttöön

- Ei tarvitse katsoa koko ajan jalkoihin kun kävelee. Erityisesti Kreikassa saattaa olla viemäreitä ilman kansia, monttuja tiessä yms.

- Hanavettä voi juoda lähes kaikkialla

- Roskahuolto pelaa paremmin kuin joissain maissa

- Ei ole kulkukoiria, -kissoja yms.

- Tietää miten asiat toimii, ei tarvitse erikseen perehtyä paikallisiin tapoihin ja palveluihin (esim. postien löytäminen on ollut joissain kaupungeissa haaste :D )

- Todennäköisyys huijatuksi tulemisesta esim ravintolassa tai bussimaksuissa on täällä pienempi kuin joissain Itä-Euroopan maissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi