Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämästä tullut helvettiä. 12-vuotias ei lähde enää kouluun.

Vierailija
03.02.2022 |

Huutaa jo illalla että ei lähde kouluun. Nyt lapsi on valvottanut minua ja veljeään kahtena yönä klo 01 asti, toisena yönä klo 03 asti. Syynä tällä kertaa se etten suostu tilaamaan taksia alle kolmen kilometrin koulumatkan takia. Ei viitsisi kävellä, pyörällä ei halua mennä. Paiskoo tavaroita päälleni ja haukkuu kpääksi. Sanoo että maha ja pää on kipeä. Lääkärin olen varannut jotta voidaan sulkea elimelliset vaivat pois.

Läksyjä ei tee tietenkään. Koulussa kehottavat vain menemään kuraattorille juttelemaan jos on huolia. Mitään muuta apua ei saa. Voitte uskoa että kaikkeni olen koittanut normaalien keinojen turvin, mm. etuudet pois. Tällä lapsella sekään ei auta. Nyt olen uhkaillut poliisilla ja laitokseen joutumisella vaikka tiedän oikeasti että tuollaisia resursseja ei ole. Pelkkää lässytystä vain että kyllä se siitä. Sitä paitsi lapsi käyttäytyy muualla hyvin. Oikein kehuvat lasta kun on niin lempeä ja kiva. Uhkailulla sain hänet tänään pukemaan housut jalkaan. Huusi kuitenkin ja paiskoi tavaroita päälleni niin kauan että myöhästyi koulusta. Raivareiden päälle lapsi sitten itkee ja vaikertaa ja pyytää anteeksi. Tosin muutaman tunnin päästä samat raivokohtaukset toistuu. Elämä on mahdotonta. En pysty kohta itsekään enää menemään töihin tilanteen takia. Toinen lapsi kärsii kun ei saa nukuttua. Varmaan saadaan kohta häätökin kun isompi raivoaa ja paiskoo öisin tuntitolkulla. Asutaan pienellä paikkakunnalla jossa apuja löytyy muutenkin vähän. Sossun ja muiden viranomaisten ja auttavien tahojen resurssit on surkeat. Olen nyt pyytänyt pomolta että saisin tehdä lyhyempää viikkoa. Vanhemman lapsen läksyt ovat jääneet aikoja sitten, mutta pienempi tarvitsee apua läksyjen kanssa. Hänkin on väsynyt ja motivaatio kärsii. Itse olen niin stressaantunut että en enää nuku vaikka saisinkin. 12-vuotiaalla alkaa olla sellaiset voimat että käsirysyt aiheuttavat jo kipua. Purkaa siis raivoaan minuun ja veljeensä. Muita aikuisia ei perheessä ole. Isä asuu muualla eikä hänestä ole valitettavasti apua. Mitä enää teen? Jatkanko taistelua ja raahaan vain kylmästi pojan ulos aamuisin vaikka sitten ilman ulkovaatteita jos ei muuten lähde. Kotona laiskottelu ei vain käy. Ihan hirveä tilanne.

Onko teillä muilla ollut tällaista? Miten ratkesi? Älkää pliis tulko haukkumaan, vaan jättäkää mieluummin kommentoimatta. Muutenkin sydän ihan sirpaleita.

Kommentit (201)

Vierailija
81/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään jaksaisi mennä töihin, jos pitäisi kävellä 3km suuntaansa. Asutteko jossain skutsissa vai miksei lapsi pääse bussilla?

Aika laiskimus taidat olla, jos 3 km tuottaa vaikeuksia aikuiselle ihmiselle!

Vierailija
82/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole isästä apua. Näkee lapsia ehkä viitisen kertaa vuodessa, enempään hänellä ei ole kiinnostusta. Olen tehnyt lastensuojeluilmoituksen mutta lapsi on niin mukava muille että ongelmaa ei nähdä. Pelkkää hymistelyä on tullut sieltä. Ja tosiaan tilanne on se, että joudun ottamaan lapsesta kiinni ja siirtämään hänet sinne ulos, tai ylipäätään tekemään asioita. Se tarkoittaa käsirysyä.

Ap

Minäkin ehdottaisin koulun oppilashuoltoa, perheneuvolaa, tai perhetyötä. Hyvä kysyn6s on ,yös, miksi muut kokevat lapsen lempeänä ja ystävällisenä, mutta sinulla ja lapsella on taistelu päällä, voisitko löysä itse keskustelemassa näistä teemoista jossain omassa tuessa?

Mikään näistä tahoista ei välttmättä osaa autaa nepsy asioiden kanssa. Apu löytyy silloin neuropsykiatrian puolelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole isästä apua. Näkee lapsia ehkä viitisen kertaa vuodessa, enempään hänellä ei ole kiinnostusta. Olen tehnyt lastensuojeluilmoituksen mutta lapsi on niin mukava muille että ongelmaa ei nähdä. Pelkkää hymistelyä on tullut sieltä. Ja tosiaan tilanne on se, että joudun ottamaan lapsesta kiinni ja siirtämään hänet sinne ulos, tai ylipäätään tekemään asioita. Se tarkoittaa käsirysyä.

Ap

Minäkin ehdottaisin koulun oppilashuoltoa, perheneuvolaa, tai perhetyötä. Hyvä kysyn6s on ,yös, miksi muut kokevat lapsen lempeänä ja ystävällisenä, mutta sinulla ja lapsella on taistelu päällä, voisitko löysä itse keskustelemassa näistä teemoista jossain omassa tuessa?

Todennäköisesti lapsi purkaa kuormitusta äitiinsä ja sisarukseensa. He ovat ne läheisimmät ja turvallisimmat Ihmiset.

Kuormituksen aiheuttaja kuulostaisi olevansa koulumatkalla tai koulussa.

Vierailija
84/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei halua kouluun on vain oire, pitää selvittää miksei sinne halua, onko lähellä toista koulua johon voisi siirtyä? Onko turhautunut koulussa (liian helppoa, liian vaikeaa, ei kavereita jne)?

Vierailija
85/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pitikö niitä lapsia hommata jos et osaa niitä kasvattaa?

Jos kaikki riippuisi pelkästä kasvatuksesta ei varmaan rikollisuutta olisi lainkaan.

Melkoinen aivopieru sinulla! Monet vanhemmat nimenomaan kasvattavat pojistaan rikollisia hyysäämällä niitä liikaa.

No jaa. Itse olin pitkään kotiäitinä, ja kaikki kolme poikaa ovat jo aikuisia, työelämässä. Kaksi pelastajaa (palomiestä) ja kolmas on sähkömies. Ja juu, myönnän hyysänneeni heitä. Päättele itse tuosta ylläolevasta, kaikista ei tule rikollisia!

Vierailija
86/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin apua koululääkäriltä. Hän kirjoitti lähetteen nuorisopsykiatriselle ja saimme apua käytännössä heti. Nuori (13v) ei halunnut mennä kouluun, oli hirveä ahdistus ja oli myös masentunut. Ihan tuollaista aggressiivista käytöstä ei ollut muita kuin itseään kohtaan. Nyt on saanut keskusteluapua ja lääkityksen ja elämä alkaa olla paljon mukavampaa. Ei vielä normaalia mutta paljon helpompaa. Tsemppiä vaikeaan tilanteeseen!

Vierailija
87/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut tuon ja sen valossa mitä myöhemmin tuli esiin minua kadutti se että olin painostanut kouluun koska mielenterveys ei nuorella oikeasti silloin todellakaan riittänyt, sillä hetkellä vain oli vaikea tajuta asian koko vakavuutta. Ei tietysti sekään ole ratkaisu että jättää menemättä ja jää kotiin vaan muita ratkaisuja olisi etsittävä. Lopuksi meillä kaikki kääntyi parhain päin vaikka siihen meni monia vuosia ja pitkään tuntui toivottomalta. Mm. nuoriso-osastolla olo vei asioita eteenpäin meidän tapauksessa.

Vierailija
88/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ilkeä ihminen. Olisi mielenkiintoista tietää, onko sinulla perhettä ja mitä teet työksesi.

Vierailija
89/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuraattori on yhtä tyhjän kanssa tai  enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
90/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oikeesti se ipana laitokseen

Hyi oikeasti! Laiskat vanhemmat siirtää vastuunsa ulkopuolisille. Ja tuossahan on selkeästi kyse siitä, että koulumatka on liian pitkä ja puuduttava. Auto tai bussi olisi ratkaisu. Teinit ei välttämättä osaa sanoa ääneen missä ongelma.

Vierailija
91/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on monen vuoden selvitys , Apua tarvii perhe nyt.

Vierailija
92/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi oikeasti! Laiskat vanhemmat siirtää vastuunsa ulkopuolisille. Ja tuossahan on selkeästi kyse siitä, että koulumatka on liian pitkä ja puuduttava. Auto tai bussi olisi ratkaisu. Teinit ei välttämättä osaa sanoa ääneen missä ongelma.

Ei ole vanhemmat laiskat, tässä tapauksessa äiti joka yrittää kaikkensa.

Meillä suvussa samanlainen tapaus .Kyllä yksi teini vei kaikki vanhempien hermot ja voimat.

Vierailija
93/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki riippuisi pelkästä kasvatuksesta ei varmaan rikollisuutta olisi lainkaan.

Melkoinen aivopieru sinulla! Monet vanhemmat nimenomaan kasvattavat pojistaan rikollisia hyysäämällä niitä liikaa.

No jaa. Itse olin pitkään kotiäitinä, ja kaikki kolme poikaa ovat jo aikuisia, työelämässä. Kaksi pelastajaa (palomiestä) ja kolmas on sähkömies. Ja juu, myönnän hyysänneeni heitä. Päättele itse tuosta ylläolevasta, kaikista ei tule rikollisia!

Entä jos pojillasi olisi ollut vaikkapa joku neurologinen vika vieläkö hyysäys ois auttanut päätteleppä ihan itse. Onhan se helppoa kun on helpot lapset eikä tarvi kuin hyysätä ja kehua itseään.

Vierailija
94/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kun käytte lääkärissä niin verenkuva ja hormonit. Ihan oikeasti hormonitoiminta, varsinkin nuorilla tytöillä vaikuttaa mielialojen heittelyyn. Tätä ei välttämättä tule ajatelleeksi ennenkuin itse kokee. Meillä suvun naiset jo neljännessä polvessa kärsii hormonitasojen vaihtelusta kuukautisten aikana.

Poikien biologiasta en sitten osaa sanoa. Mutta Siskollani ja äidilläni mikälie menkkahormoni aiheutti epätoivoisia raivarrita kunnes tajuttiin ja osattiin hakea sopiva hormonaalinen lääkitys. Itselläni vain ovulaation aikaan valtava unisuus ja migreenejä ja epätoivoa.

Mars verikokeisiin heti!

Vierailija
95/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sosiaali ottaa osaa tähän tilanteeseen.

Lapsi vaikuttaa herkältä, koska ajoittain itkee ja pyytää anteeksi. 

Miten voidaan auttaa? Surullista luettavaa.

Vierailija
96/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vanhemmat laiskat, tässä tapauksessa äiti joka yrittää kaikkensa.

Meillä suvussa samanlainen tapaus .Kyllä yksi teini vei kaikki vanhempien hermot ja voimat.

Heikkojen ja laiskojen ei siis kannata hankkia lapsia. Vastenmielistä toimintaa laittaa lapsi laitokseen ja jatkaa itse elämäänsä normaalisti.

Vierailija
97/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla oli ihan vastaava. Lopulta löytyi ADHD

Vierailija
98/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä, että onko kiusaamista. Tulee mieleen, että voiko kiusaaja olla jo koulumatkan varrella. Ehtisitkö välillä viedä kouluun? Voiko olla, ettei ole kavereita koulussa? Mulla sattui maha lapsena, kun kouluunmeno jännitti kiusaamisen takia. Pitäisi löytää jokin rento tilanne, jossa voisitte näitä keskustella ilman syyttelyitä. Ja tosiaan koittaa saada koulusta apuja.

Vierailija
99/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinulle todella paljon. Toivon että saisit pikaisesti jotain oikeaa apua joltain taholta, joka osaa auttaa.

Ystävällä on samanlainen tilanne samanikäisen lapsen kanssa. Takana on normaali lapsuus, molemmat vanhemmat elämässä mukana, lapsen tarpeisiin on aina pyritty vastaamaan ja kasvatettu keskustelemalla, ei todellakaan ole ollut mitään kaltoinkohtelua. Silti lapsi on jo vuosia käyttäytynyt erittäin haastavasti, tosiaan lyö vanhempiaan, huutaa, raivoaa, ei tee läksyjä ja mikä pahinta, on alkanut käyttäytyä väkivaltaisesti myös koulussa. Kaverit pelkäävät lasta, joten omanikäistä seuraa ei ole varsinkaan vapaa-ajalle.

Täytyy tunnustaa että itselläkin oli ennen tämän tilanteen näkemistä sellainen käsitys että lapsi ei saa olla väkivaltainen koskaan, ja jos niin kävisi, sitten ryhdytään TOIMIIN ja se kerta kaikkiaan lopetetaan. Nyt kun olen seurannut lähempää niin ei ole mitään toimia. Lasta ei saa rangaista fyysisesti, eikä se mitään auttaisikaan - sehän vain normalisoi väkivaltaa. Jäähyt ja kotiarestit ovat yhtä tyhjän kanssa. Lapsi on vain entistä vihaisempi ja kostoksi keksii vielä pahempaa. Silti lapsi on lapsi, ja kaipaa äärettömän paljon huolenpitoa ja läheisyyttä.

Kuraattori-, psykologi- ja psykiatrikontaktit näyttävät olevan yhtä tyhjän kanssa. Sieltä ei ole tullut mitään mitä jokainen ei itsekin pystyisi googlettalla oppimaan. Sieltä myönnetään, että lapsella on haasteita mutta mitään muuta ei tapahdu säännöllisten käyntien lisäksi. Ystäväni on väsynyt ja on miettinyt jopa töistä irtisanoutumista, että pystyisi vahtimaan lapsen kouluun menot ja haut (lähetetään usein kesken päivän kotiin käytöksen takia). Lasta nolottaa oma käytöksensä ja esittää koulussa kovaa jo pelkästään sen takia.

Vaikea kuvitella että edes kodin ulkopuolelle sijoitus auttaisi lasta mitenkään. Siellä vain tutustuisi muihin joilla ei enää ole millään väliä. Pelottavinta on että lapsi kasvaa koko ajan ja on kohta aikuinen, sitten on ihan kaikki mahdollista.

Vierailija
100/201 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos pojillasi olisi ollut vaikkapa joku neurologinen vika vieläkö hyysäys ois auttanut päätteleppä ihan itse. Onhan se helppoa kun on helpot lapset eikä tarvi kuin hyysätä ja kehua itseään.

Lapset, joilla on "joku neurologinen vika", kärsivä enemmän kovasta kurista kuin tavis lapsi. Kolikon toisena puolena vastaavasti hyötyvät merkittävän paljon empatiasta ja siitä että tulevat ymmärretyksi. Heidän kohdallaan rangaistukset vain pahentavat oireilua ja kasvattavat uhmaa.

Omat poikani olen kasvattanut lempeydellä. Toinen heistä työskentelee hoiva-alalla ja toinen opiskelee filosofiaa. Diagnooseina heillä ADD ja asperger.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän