”Ei voida ajatella, että kukaan ei saa Suomessa koskaan kuolla mihinkään", sanoo THL:n Salminen
Miksi rajoituksia puretaan, vaikka koronakuolemia kirjataan yhä kymmeniä viikossa? – ”Ei voida ajatella, että kukaan ei saa Suomessa koskaan kuolla mihinkään", sanoo THL:n Salminen: https://www.aamulehti.fi/koronavirus/art-2000008583714.html?share=89958…
Voi hyvää päivää taas tätä THL:n väkeä.
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Ja mitkä kirjataan tilastoihin korona-kuolemaksi.
Jos minulla todetaan korona maanantaina, ja hukun heikkoihin jäihin perjantaina, minut tilastoidaan koronaan kuolleeksi.
Olenko todella ainoa, jonka mielestä tämä on sairasta ja outoa?
Kyllä kuolintodistukseen tulee pääasialliseksi kuolinsyyksi hukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten on helppo puhua siitä, että iäkkäiden ihmisten on joskus kuoltava, kun eivät itse ole vielä iäkkäitä.
Mutta kyllä teilläkin ääni muuttuu, kun olette itse ikäihmisiä ja sitten alkaakin valitus kaikesta, kun eivät ihmiset välitä jne jne jne.
Ihmiset ovat itsekkäitä.
Ei muutu. Et voi olla noin kuolemanpelkoinen. Jos elän 80 vuotiaaksi niin olen jo jatkoajalla. Kenenkään ei tarvitse minun takiani siinä vaiheessa elämäänsä naftaliiniin laittaa kun ei tarvitse nytkään kun olen 44v.
Usko vaan, sun ääni muuttuu kunhan olet vanhempi, kun saat sen ensimmäisen säikähdyksen kuolemasta, mikä ei kuitenkaan vie heti. Sellaista se on. Kuolemasta on aina ihmisten helppo puhua, kun oma aika ei kuitenkaan ole lähellä ja ei niistä vanhuksista tarvitse välittää, kun itse ei ole vanhus.
En sentään ole niin dementoitunut, että kuvittelisin eläväni ikuisesti. Johonkin me kaikki kuollaan, sille ei voi mitään.
eri
Vierailija kirjoitti:
Voisitte lopettaa tuon lööperin jauhamisen, että vain vanhat kuolee koronaan.
Se on loukkaus niitä kohtaan, joiden perusterveet, nuoret, normaalipainoiset sukulaiset tai ystävät joko kuolivat, tai vammautuivat koronan takia.
Aivan. Korona tappaa nuoriakin. Ja sen vaarallisuus piilee myös siinä, että se voi jättää ihmiseen todella pahat vauriot. Kukaan ei voi etukäteen tietää, miten käy, jos saa tartunnan. Minusta on yksipuolista tuijottaa vain kuolleisuuslukuja, jotka sitä paitsi ovat kasvussa: 81 % viimeisen kahden viikon aikana. Salminenkin olisi voinut tuoda esiin nämä seikat, mutta ehkä hänen tarkoituksensa oli tyydyttää koronadenialisteja. Tuntuu, että monet poliitikotkin ovat tulevia vaaleja silmällä pitäen jo kääntäneet katseensa niihin, joiden mielestä maskin pito naamalla ja oleskelu omassa kodissa perheen kanssa ovat maailman kamalimpia asioita.
Miksei tuossa uutisessa käsitellä lainkaan long covidia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on loukkaus niitä kohtaan, joiden perusterveet, nuoret, normaalipainoiset sukulaiset tai ystävät joko kuolivat, tai vammautuivat koronan takia.
Aivan. Korona tappaa nuoriakin. Ja sen vaarallisuus piilee myös siinä, että se voi jättää ihmiseen todella pahat vauriot. Kukaan ei voi etukäteen tietää, miten käy, jos saa tartunnan. Minusta on yksipuolista tuijottaa vain kuolleisuuslukuja, jotka sitä paitsi ovat kasvussa: 81 % viimeisen kahden viikon aikana. Salminenkin olisi voinut tuoda esiin nämä seikat, mutta ehkä hänen tarkoituksensa oli tyydyttää koronadenialisteja. Tuntuu, että monet poliitikotkin ovat tulevia vaaleja silmällä pitäen jo kääntäneet katseensa niihin, joiden mielestä maskin pito naamalla ja oleskelu omassa kodissa perheen kanssa ovat maailman kamalimpia asioita.
Salminenhan tuo tuonkin esille, jos vaan malttaisit lukea KOKO jutun:
"Kuka lopulta päättää, mikä määrä koronavirukseen liittyviä kuolemia Suomessa voidaan hyväksyä?
”Kyllähän sen yhteiskunta yhdessä päättää. Loppujen lopuksi meillä on poliittisesti valittuja päättäjiä, jotka päättävät, miten toimitaan”, Salminen sanoo."
Hoitoalan osaajista on pulaa. Nyt terveiden työikäisten hoitajien on kaiken lisäksi laitettu eriarvoisiksi muiden työalojen kanssa. Heidän on pakko ottaa rokotukset-ei suojellakseen itseään vaan suojellakseen hauraita ikäloppuja vanhuksia. Jokin yhtälö ei täsmää. Tässä voi käydä niin kuin Brasiliassa kun korona alkoi- vanhukset oli jätetty vanhusten hoitokotiin keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten on helppo puhua siitä, että iäkkäiden ihmisten on joskus kuoltava, kun eivät itse ole vielä iäkkäitä.
Mutta kyllä teilläkin ääni muuttuu, kun olette itse ikäihmisiä ja sitten alkaakin valitus kaikesta, kun eivät ihmiset välitä jne jne jne.
Ihmiset ovat itsekkäitä.
Ei muutu. Et voi olla noin kuolemanpelkoinen. Jos elän 80 vuotiaaksi niin olen jo jatkoajalla. Kenenkään ei tarvitse minun takiani siinä vaiheessa elämäänsä naftaliiniin laittaa kun ei tarvitse nytkään kun olen 44v.
Usko vaan, sun ääni muuttuu kunhan olet vanhempi, kun saat sen ensimmäisen säikähdyksen kuolemasta, mikä ei kuitenkaan vie heti. Sellaista se on. Kuolemasta on aina ihmisten helppo puhua, kun oma aika ei kuitenkaan ole lähellä ja ei niistä vanhuksista tarvitse välittää, kun itse ei ole vanhus.
Höpöhöpö. Luultavammin kuolen noin kuudenkympin korvilla, monesti on ollut hilkulla että loppuu aiemmin elämä. Lasten takia tässä hengissä ollaan sinnitelty
kynikus kirjoitti:
Salminen puhuu asiaa. Koronan alettua olisi heti pitänyt uutisoida siihen kuolleiden keski-ikä. Turhat pelot olisivat jääneet pois. Ihminen on joskus aika lähteä – etenkin hyvin iäkkään.
Se on ollut julkisesti esillä, jos on osannut mennä lukemaan tilastoja.
Sopiikin kysyä, mikä on ollut lehdistön osuus ja mikä viranomaisten osuus tiedon peittelyssä ja perusteettomien pelkotilojen lietsonnassa.
Kummatkin ovat tähän osallistuneet ja olisikin äärimmäisen tärkeää, tämän hässäkän loputtua, että vastuullisia henkilöitä kohtaan nostettaisiin oikeuskäsittelyt, perusteetomasta vapauden riistosta ja ihmisten luokitteluista eri oikeuskelpoisuus luokkiin toimia yhteiskunnassa ja ilmeisen tarkoitushakuisen paniikin lietsonnasta ja vahvasta sensuurista muita perusteltujakin mielipiteitä vastaan.
Toivoin näille pitkiä vankeusrangaistuksia.
Nopea kuolema on se vähäisempi haitta, mitä korona aiheuttaa. Ne pitkäaikaiset elämän laatua heikentävät/haittaavat sairaudet ovat isompi ongelma. Jos nuo ovat omikronin yhteydessä harvinaisempia kuin aiempien versioiden kanssa, tilanne on helpottunut.
Nuo tilastot olisivat kiinnostavampia, sen jälkeen kun kuolintilastot ovat osoittautumassa lähinnä heikkokuntoisten ja sairaiden ongelmaksi. Heikkokuntoisia ja sairaita voi auttaa vain tiettyyn rajaan saakka, valitettavasti näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuka lopulta päättää, mikä määrä koronavirukseen liittyviä kuolemia Suomessa voidaan hyväksyä?
”Kyllähän sen yhteiskunta yhdessä päättää. Loppujen lopuksi meillä on poliittisesti valittuja päättäjiä, jotka päättävät, miten toimitaan”, Salminen sanoo."
Sinä et lukenut minun kommenttiani kunnolla, joten tiivistän sen nyt tässä: korona ei vain tapa vaan se myös jättää jälkeensä ihmisiä, joilla on pitkäaikaiset tai pysyvät vauriot elimistössään. En löydä tuosta uutisesta kannanottoa tähän asiaan. Tuntuukin, että se halutaan sivuuttaa. Toinen juttu on se, onko yhteiskunnalla oikeus antaa joidenkin kuolla vain sen takia, että jotkut haluavat baareihin tai salille treenaamaan.
Miten niin muka vain vanhoja on kuollut koronaan? Alle 40-vuotiaita on kuollut 21, 40-50 -vuotiaita on kuollut 33. Viisi- ja kuusikymppisiä on kuollut yhteensä satoja. Nämä ovat työikäisiä ihmisiä. Joukossa on muutama lapsikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat itsekkäitä.
Ei kaikki ikäihmisetkään kuvittele tai edes halua elää ikuisesti. Itsekin tiedän useita vanhuksia, joiden elämänasenne on se, että tulkoon korona jos on tullakseen, ja jos menee henki, niin sitten menee.
Tietenkin vanhuksissa on paljon myös karmeita kermaperseitä, joiden elämä on yksinkertaisesti niin ylellistä ja ihanaa, ettei sen toivoisi koskaan loppuvan. Nämä ovat juuri niitä, jotka ovat saaneet ökyeläkkeet, leskeneläkkeet ja inflaation maksamat ökytalot meren rannalta. Noh, ei niitäkään saa mukaansa.
Minä tiedän monia ikäihmisiä, jotka ovat yhä töissä eivätkä omista mitään järkyttäviä eläkkeitä tai ökytaloja. Ihan normaalia ihmisiä, jotka toivovat, että heistä välitettäisiin.
Huomaatko, miten maalaat ikäihmiset kahteen porukkaan; Joko he ovat täysin OK kuoleman kanssa, tai sitten he ovat kermaperseitä.
Varmaan nyt oli ajatus että ikäihminen=vanhus=yli kahdeksankymppinen eli sitä ikäryhmää joita korona eniten on vienyt. Tuskin tunnet monia yli kahdeksankymppisiä jotka ovat yhä töissä?
Haluaisin lukea mediasta raportin, mitä siellä Helsingin koronasairaalassa oikeasti tapahtuu. Pääseekö sieltä kukaan elävänä pois.
Entä onko tehohoitoon otettavien kriteerejä tiukennettu. Eli sen avulla tehohoito vähentynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättävät, miten päättävät. Mutta vastuuta ei kanna kukaan, koska kenenkään ei tarvitse. Joten mikäs on päätöksiä tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla todetaan korona maanantaina, ja hukun heikkoihin jäihin perjantaina, minut tilastoidaan koronaan kuolleeksi.
Et ole ainoa, jonka mielestä tuo on outoa, mutta vielä oudompaa on se, että rokotteiden kohdalla ei noudateta samaa laskentamenetelmää. Eli koronassa lasketaan suvereenisti kaikki taudin saaneet koronaan kuolleiksi, jos kuolevat, mutta rokotteiden kohdalla ei lasketa rokotteeseen kuolleeksi vaikka syy-yhteys ja aikajänne olisi tismalleen sama.
"Kuolemantapauksissa haittavaikutusilmoituksen tekeminen ei tarkoita syy-seuraussuhdetta rokotteen ja kuoleman välillä. Fimeaan on 11.1.2022 mennessä tullut 148 koronarokotuksiin liittyvää haittavaikutusilmoitusta, joissa kerrotaan potilaan menehtyneen. 13 potilaista oli saanut Spikevaxin, 20 Vaxzevrian ja loput Comirnatyn.
Ajallinen yhteys rokotuksen ja kuoleman välillä ei tarkoita, että rokotuksella ja kuolemalla olisi syy-yhteys."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et lukenut minun kommenttiani kunnolla, joten tiivistän sen nyt tässä: korona ei vain tapa vaan se myös jättää jälkeensä ihmisiä, joilla on pitkäaikaiset tai pysyvät vauriot elimistössään. En löydä tuosta uutisesta kannanottoa tähän asiaan. Tuntuukin, että se halutaan sivuuttaa. Toinen juttu on se, onko yhteiskunnalla oikeus antaa joidenkin kuolla vain sen takia, että jotkut haluavat baareihin tai salille treenaamaan.
We have created a world where those who don't believe in science, who don't care about others, and who will not even put on a mask for 10 minutes while visiting a supermarket ... are now the ones who get to decide how society should exist. https://twitter.com/baekdal/status/1486518540538728448?cxt=HHwWgMC-jZOv…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat itsekkäitä.
Luulisi että eläessään kohtaa paljon myös kuolemaa mutta sekin on ajettu laitoksiin ja piilotettu niin hyvin että on normaalimpaa pelätä kuolemaa vanhuuteen ja pitkälliseen sairauteen. Kidutatte jopa lemmikkejänne älyttömän pitkään kun ette uskalla luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuolintodistukseen tulee pääasialliseksi kuolinsyyksi hukkuminen.
Ja höpö höpö nyt.
” Tässä kohtaa syntyy oleellinen ero THL:n päivittäin julkaisemaan koronakuolematilastoon. Siihen merkitään kaikki ne, joiden elimistössä on kuolinhetkellä koronavirus.”
https://yle.fi/uutiset/3-11326303
” Tällä hetkellä käytämme (THL:ssä) koronakuolemana sellaista kuolemaa, joka on tapahtunut 30 vuorokauden kuluttua siitä, kun on tartunta on todettu. Me emme saa suoraan niitä kuolinsyitä tänne, varsinaiset kuolinsyyt tulevat vasta myöhemmin, ja me emme niitä käsittele ollenkaan.
– Näissä kuolemissa on koronasta johtuvia (kuolemia) varmasti valtaosa, mutta sitten on varmaan muitakin kuolemia. Mutta se ei ole ihan selvää, kuinka suuri osuus kuolemista on koronan aiheuttamia, ylilääkäri Tuija Leino sanoo.”
https://yle.fi/uutiset/3-12296560
Eli täysin yksiselitteisesti THL:n tilastoon menee jokainen kuolema, olkoon se millainen vaan, koronakuolemana, jos henkilöllä on todettu korona.
Ottakaa selvää asioista.
Suomessa kuolee vuodessa n. 55000 ihmistä ja hyvä niin, koska näiden ihmisten kuuluukin kuolla. He eivät saa jäädä eloon. Yhteiskunta ei pyöri, jos ihmiset yht’äkkiä lakkaavat kuolemasta. Jokainen myös ymmärtää, että em. luku kasvaa lähivuosina, koska väestö vanhenee ja tämäkin on pelkästään hyvä asia.