Jauheliharuoka oli unohtunut liedelle yöksi - voi vielä syödä?
Eli eilen n. klo 17 valmistettu ja aamulla n. klo 9 huomasin, että oli jäänyt huoneenlämpöön yöksi. Laitoin heti sit jääkaappiin ja nyt mietin, voiko lämmittää uudestaan ruuaksi tänään :O
Kommentit (33)
En suosittele, ellet halua ottaa riskiä ruokamyrkytyksestä. Äläkä ainakaan lapsille syötä!! Itse voit syödä ja itse kärsit sitten mahdolliset seurauksetkin.
Minä söisin. Olen sinkku ja aina teen ruoan kahdeksi päiväksi samalla. En viitsi ottaa sitä pois kattilasta tai pannusta jääkaappiin laittamista varten, ja kattilassa se ei jääkaappiin mahdu, joten annan olla siinä lämpimässä liedellä kansi päällä, ja syön seuraavana iltana uudestaan. Koskaan ei ole mitään vaivoja tästä tullut.
Meillä on monesti syöty eikä ikinä oo kellekään mitään tullu.
En söisi. Ehkä joskus nuorempana olisin ainakin maistanut mutta nyt ei enää mene kun mielessä pyörii vaan se exponentiaalinen bakteerien lisääntyminen siinä hellalla läpi yön.
Ei siitä mitään myrkytystä saa jos kuumentaa kunnolla ennen syömistä. Mutta sitä en ymmärrä miten ne ruuat "unohtuvat" huoneenlämpöön? Onko teillä niin kamala sotku ettei pöydältä/liedeltä/tasolta huomaa yhtä kattilaa?
Söisin, kunhan olisi kuumennettu koko sotku ensin kiehuvaksi. Huomiseen en kuitenkaan enää säästäisi.
Voi syödä mutta kannattaa kuumentaa kunnolla. Koskaan ei ole mitään tullut ja tuskin tulee. Tietty jos on ollut suorassa auringonpaisteessa niin eri juttu.
Monta kertaa olen syönyt paistettua jauheliha, joka on ollut päivän huoneenlämmössä eikä mitään vaivoja ole. Olen aina lämmittänyt sen ennen syöntiä.
Mä söisin kunhan ruoassa ei olisi kermaa tms. maitotuotteita.
Voi, minulla käy noin monesti viikossa ja aina olen syönyt silloin seuraavanakin päivänä. Hengissä ollaan, eikä ole tullut edes ripulia.
Meillä on ihan kohtuu siistiä. Mutta tiedätkös, tämän mamman pää "multityöstää" koko ajan asioita. Monta lasta, jolla jokaisella omat juttunsa ja menonsa. Sisällä hommaa ja ulkona hommaa. Eilen iltakin meni niin, että ten vähän tuota ja sitten vähän tätä. Muistutin yhtä lasta yhdestä asiasta, toista toisesta. Huo - jospa sitä katsoisi vähän aikaa Beverly Hillsin täydellisiä naisia.. Ahh.. ja itten petiin. Ja niin se kattila unohtui. Välillä vaan niin käy :)
-ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:06"]
Ei siitä mitään myrkytystä saa jos kuumentaa kunnolla ennen syömistä. Mutta sitä en ymmärrä miten ne ruuat "unohtuvat" huoneenlämpöön? Onko teillä niin kamala sotku ettei pöydältä/liedeltä/tasolta huomaa yhtä kattilaa?
[/quote]
Riippuu vähän mikä jauheliharuoka kyseessä? Siis mitä muuta siinä on kuin sitä jauhelihaa?
Esim. kastikkeen söisin vielä ihan tyytyväisenä, koska sen saa helposti lämmitettyä kiehuvaksi liedellä. Makaronilaatikkoa taas en välttämättä pystyisi enää syömään...
Jtin viikoksi kattilaan ja jauhelihassa möyri valkoisia 3cm pitkiä matoja, ja kun avasin kannen niin paskan haju oli uskomaton, yrjö lensi. Jauheliha alkaa "kävelemään" hyvin nopeasti
Ok - uskalla syödä ja tarjota perheellekin - enemmistö näyttäisi olevan sillä kannalla. Ja ruuassa ei tosiaan ole maitoa mukana. Kiitos kommenteista!
-ap
ps. Tulen kertomaan, jos jotain ikäviä jälkiseuraamuksia tästä koitui..
Ei. Kuka edes jaukkaria syö? Hyi saatana
Puoli vuorokautta on vähän eri kuin viikko..
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:13"]
Jtin viikoksi kattilaan ja jauhelihassa möyri valkoisia 3cm pitkiä matoja, ja kun avasin kannen niin paskan haju oli uskomaton, yrjö lensi. Jauheliha alkaa "kävelemään" hyvin nopeasti
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:06"]
[/quote]
Semmoinen pikku juttu vaan, että kuumennus ehkä tappaa ruokamyrkytysbakteerit mutta ei tuhoa eräiden bakteerien erittämää myrkkyä. Se myrkky tuhoutuu vasta niin kuumassa että siitä ruoasta ei ole mitään jäljellä.
http://www.ruokatieto.fi/sites/default/files/Flash/lupa_kokata_taulukko_ruokamyrkytysbakteerit_0.pdf
Hyi en ikimaailmasssa söisi ja suuttuisin loppu iäkseni äidilleni jos hän pakottaisi minua syömään tuollaista ruokaa!
Ei voi