Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkipuistoklikki - uusilla ei asiaa puistoon

Vierailija
09.06.2015 |

Onko tällaiset leikkipuistoklikit kovinkin yleisiä? Vakkarikävijät ovat omassa porukassa, tehdään selväksi, ettei uusi lapsi saisi mennä mihinkään, uusille kävijöille ei puhuta, paitsi jos heidän halutaan häipyvän. Näin siis äidit.
.
Minulla on 1-vuotias, ja parin viikon ajan olemme käyneet muutaman kerran puistossa. Tänään puistossa oli 3 äitiä neljän lapsen (arviolta n.4-vuotiaita, +/-1) kanssa, mennessä olivat kiipeilytelineessä. Laitoin vauvan vauvakeinuun, ja eiköhän samantien lapset juosseet tavallisiin keinuihin, joita oli 3. Heti äidit tulivat siihen ssanomaan että "Meidän lapset keinuvat aina yhdessä, joten voitteko mennä muualle siksi aikaa leikkimään?" Menin ihan hämilleni, ja siirryin. Kiipeilytelineet eivät ole 13-kuukautiselle, joten vein lapsen pienelle hiekkalaatikolle, jossa oli pari lapiota. Lapseni tietty alkoi heti ryömiä niitä kohden. Eikös äidit heti rynnänneet yhtenä rintamana paikalle. "Korjaamme nämä meidän lelut pois, ettei muut niillä leiki." Kiskoin sitten sen lapion 1-vuotiaalta ja siitäkös huuto syntyi, onneksi oli oma sanko mukana. Äitiarmeijalle ei se riittänyt, vaan vielä: "Voitko vahtia, ettei lapsesi riko näitä hiekkakakkuja, ettei "Eetu" suutu." Siihen sitten sanoin että ei taida onnistua (laatikon koko kai reilun neliömetrin!) ja äidit lähtivät niskoja nakellen kauemmas supisemaan sätkät suussa. Luulen että kyseessä on sama kolmikko, josta eräs tuttu kertoi (hengittää niskaa, käskevät siirtymään jatkuvasti, jättävät lelut ympäriinsä, mutta kukaan ei saa koskea niihin ym.) , mutta itse en ole tavannut vastaavanlaisia aikuisia ikinä. Onko tämä tavallistakin? Terveisiä vaan Rovaniemen kauhukolmikolle.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä ihmetellään miksi koulukiusaamista on? Lapset oppii äitien esimerkistä, että syrjiminen on ihan ok!!!

Vierailija
2/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tälläistä on muuallakin. Omia kokemuksia Vantaalla Ilolassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh!
Käy ostamassa jostain jotain överihienoja ulkoleluja ja pidä huoli että armeijan väki ei sitten koske niihin. :D On kyllä harvinaisen epäsosiaalista käytöstä, mutta kai näitä tällaisia löytyy aina joka kaupungista..

Vierailija
4/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tätä samaa tuubaa on näiden wt.naisten työpaikoillakin, en nyt viitsi alaa ja ammattia mainita.

Vierailija
5/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin ohjatuissa leikkipuistoissa lelut ovat puiston puolesta. Juurikaan kukaan ei tuo omia, joten tätä ongelmaa ei ole. 

En muutenkaan ole mitään tuollaista klikkiytymistä huomannut. Olen vain mennyt juttelemaan porukoihin missä tahansa puistossa ja kohta olen ollut osa yhteisöä. 

Viestitätkö, aloittaja itse jotain negatiivista tahtomattasi? Sekin on mahdollista, ettei syy ole vain muissa. 

Vierailija
6/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkipuistossa se saa keinua, kiipeillä tms. joka ehtii ensin. Muut odottavat kiltisti omaa vuoroaan. Pistä ap vastaan tuolle mafialle, pyydä vaikka joku muu äiti lapsineen mukaan.

Vierailija
7/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan törmännyt moiseen menoon. Onneksi.

Olisin varmaan haistattanut pitkät ja todennut että julkinen puisto. Tehkööt ihan oman yksityisen puiston ja ladelkoot siellä sääntöjä.

Vierailija
8/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan Kuopiossa ole tuollaista. Tai ei ainakaan minun kohdalle ole sattunut. Leikkipuistossa voi kyllä ihan hyvin jutella muiden äitien kanssa, juttelevat jopa takaisin. Ja toisten leluilla leikitään puolin ja toisin, yhdessä tai erikseen. Kiikkuun odotetaan omaa vuoroa eikä ajeta toisia pois.

Vierailija
9/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuossa keinutilanteessa olisin sanonut, että "nyt teidän lapset varmaan sitten oppii odottamaan vuoroaan". Olen tosi huono puolustamaan itseäni, mutta lasteni puolta osaan kyllä pitää. Oikeasti tuollaisille öykkäreille ei saa antaa liikaa periksi. Ei nyt tietty pidä itse ruveta riitaa haastamaan, mutta ei tuollaisten saa antaa olla joka paikassa Ahmed Ahneina. Olet liian kiltti.

Vierailija
10/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:31"]

Taitaa ap:ssa ja ap:n kouluttamattomassa pershedelmässä olla enemmän vikaa kuin tuossa "armeijassa". hohhoijaa.

[/quote]

kouluttamaton 1-vuotias, heh...

Vierailija
11/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, mikä mielikuva av-mammoista maripaidoissaan vyörymässä yksin puistoon uskaltautuneen mamman perässä...

On ihan totta, mitä ketjussa jo sanottiin: tällä tavalla lapset oppivat syrjimään.

Vierailija
12/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) Muuten kokemukseni Rovaniemen äideistä on hyvät, mutta tämä nyt oli omaa luokkaansa. Heti mennessä äidit katsoivat rivissä minua päästä varpaisiin, ja taisivat päättää, etten ole heidän arvoisensa. Jos nyt vielä kohdataan, en kyllä ala siirtymään heidän tieltä, vaan sekä äitien että lasten olisi parasta vain tottua odottamaan vuoroa ja jakamaan ssellaista, mikä ei edes ole heidän. Ap

Vierailija
13/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, ap!

Vierailija
14/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä mää just luin?? Tän täytyy olla keksittyä, onhan..?

Ikimaailmassa en ole vastaavaan törmännyt, no edellisistä puistoiluista onkin jo monta vuotta aikaa ja nyt olen kolmannen lapsemme, vasta 2 kk ikäisen kanssa kotona. Mutta tosiaan jos tuollaista menoa itse joutuisin todistamaan, saisi kyllä tuo mafia kuulla sanaisen arkkuni avautumisen, vaikka kiltti luonne olenkin.

Miksi ihmeessä siirryit keinuista pois?? Jos tämä nyt ylipäätään on tottakaan..

Vierailija
15/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Lapseni on kyllä kouluttamaton, ja sellaisena pysyykin ainakin kunnes oppii kävelemään, puhumaan ja itse potalle. Itse olen kyllä ihan koulutettu, mutta tältä äitimafialta on vähintäänkin käytöstavat jääneet oppimatta. Ap

Vierailija
16/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:31"]

Taitaa ap:ssa ja ap:n kouluttamattomassa pershedelmässä olla enemmän vikaa kuin tuossa "armeijassa". hohhoijaa.

[/quote]

Pitäiskö 13 kk ikäiset "pershedelmät" olla jotenkin erityisen koulutettuja jotta kelpaavat porukkaan :D:D:D Minkälaisia tutkintoja sun mukulat on suorittaneet? 

Vierailija
17/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa että siirryin, menin vain jotenkin nniin hämilleni, että mutisin jotain "Aa, no joo, voidaan me siirtyä hiekkalaatikolle kai". Olen uusi puistoilija, koska aiemmin ei oikeastaan täällä ole ollut kelejä, mutta tänä lyhyenä aikana muut kohtaamani äidit ovat olleet tavallisen oloisia, ei todellakaan tällaisia. Ap

Vierailija
18/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus kertoo, että leikkipuistoklikeistä valittaa useimmiten äiti, jolla on huono itsetunto ja huono tilannetaju JA huono kyky tulkita muita. Nämä yhdessä aiheuttaa sen, että jos et juuri sillä kertaa puhu hänelle, olet puistoklikkeilijä. Jos todella "tehdään selväksi" että johonkin yleiseen puistoon ei muka ole asiaa, niin sitten vain leuka pystyyn ja jatkat puistoilua. Mutta jotenkin luulen että enemmän nämä ovat ihmisten omaa kuvitelmaa. 

Totta kai kaveriporukka juttelee keskenään! Ja tietenkään kenenkään leluja ei yleisessä puistossa oteta ilman lupaa :) Jokainen laskee/kiipeää/keinuu vuorollaan. Ei ole vaikeaa.

Uudella ihmisellä on itselläänkin vastuu tilanteesta ja vaikka siitä suun avaamisesta ensin. 

Vierailija
19/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei minulle on myös käynyt noin! Ainoastaan paikka oli taloyhtiömme piha. Siellä oli 4 perheen klikkki ja meitä lapsiperheitä yhtiössä 5! Me emme "saaneet" tulla pihalle samaan aikaan muiden kanssa tai tottakai saatiin, mutta meidän pienten kanssa ei saanut leikkiä ja vanhemmuuttani arvosteltiin kovaan ääneen jos kielsin esim. jotain vaarallista. Olin ihan, että onko edes todellista! Muutettiin muualle. Enää ikinä en muuta lähiöön. Ihan kamalaa aikuisille, kuin lapsillekin. Mietin yhä kauhulla sitä, että jos oltaisiin jääty, niin miten lapsia olisi taatusti alettu kiusaamaan. Nyt jo yksi lapsista leikki ampuvansa meidän lapset. Yök miten jotkut omii maailman!

Vierailija
20/53 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:37"]

:) Muuten kokemukseni Rovaniemen äideistä on hyvät, mutta tämä nyt oli omaa luokkaansa. Heti mennessä äidit katsoivat rivissä minua päästä varpaisiin, ja taisivat päättää, etten ole heidän arvoisensa. Jos nyt vielä kohdataan, en kyllä ala siirtymään heidän tieltä, vaan sekä äitien että lasten olisi parasta vain tottua odottamaan vuoroa ja jakamaan ssellaista, mikä ei edes ole heidän. Ap

[/quote]

Missähän puistossa olet ollut, koska itse en ole tuollaista koskaan Rovaniemellä kokenut ja olen tainnut lasten kanssa kiertää melkein kaikki puistot ja mammakerhot.

Rovaniemeläinen myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän