Leikkipuistoklikki - uusilla ei asiaa puistoon
Onko tällaiset leikkipuistoklikit kovinkin yleisiä? Vakkarikävijät ovat omassa porukassa, tehdään selväksi, ettei uusi lapsi saisi mennä mihinkään, uusille kävijöille ei puhuta, paitsi jos heidän halutaan häipyvän. Näin siis äidit.
.
Minulla on 1-vuotias, ja parin viikon ajan olemme käyneet muutaman kerran puistossa. Tänään puistossa oli 3 äitiä neljän lapsen (arviolta n.4-vuotiaita, +/-1) kanssa, mennessä olivat kiipeilytelineessä. Laitoin vauvan vauvakeinuun, ja eiköhän samantien lapset juosseet tavallisiin keinuihin, joita oli 3. Heti äidit tulivat siihen ssanomaan että "Meidän lapset keinuvat aina yhdessä, joten voitteko mennä muualle siksi aikaa leikkimään?" Menin ihan hämilleni, ja siirryin. Kiipeilytelineet eivät ole 13-kuukautiselle, joten vein lapsen pienelle hiekkalaatikolle, jossa oli pari lapiota. Lapseni tietty alkoi heti ryömiä niitä kohden. Eikös äidit heti rynnänneet yhtenä rintamana paikalle. "Korjaamme nämä meidän lelut pois, ettei muut niillä leiki." Kiskoin sitten sen lapion 1-vuotiaalta ja siitäkös huuto syntyi, onneksi oli oma sanko mukana. Äitiarmeijalle ei se riittänyt, vaan vielä: "Voitko vahtia, ettei lapsesi riko näitä hiekkakakkuja, ettei "Eetu" suutu." Siihen sitten sanoin että ei taida onnistua (laatikon koko kai reilun neliömetrin!) ja äidit lähtivät niskoja nakellen kauemmas supisemaan sätkät suussa. Luulen että kyseessä on sama kolmikko, josta eräs tuttu kertoi (hengittää niskaa, käskevät siirtymään jatkuvasti, jättävät lelut ympäriinsä, mutta kukaan ei saa koskea niihin ym.) , mutta itse en ole tavannut vastaavanlaisia aikuisia ikinä. Onko tämä tavallistakin? Terveisiä vaan Rovaniemen kauhukolmikolle.
Kommentit (53)
Ap, mikä puisto Rovaniemellä? Minäkin tahdon nähdä nämä mammat, kerro milloin oot seuraavan kerran menossa niin tullaan lapsen kans mukaan!
Miksi ihmeessä siirryt? Tuossa vaiheessa todetaan, että aha, teidän lapsilla on tapana keinua yhdessä, nyt tässä keinussa on minun lapseni, joten muut lapset varmaan keksii muuta tekemistä, jos eivät osaa keinua kuin keskenään.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:37"]
:) Muuten kokemukseni Rovaniemen äideistä on hyvät, mutta tämä nyt oli omaa luokkaansa. Heti mennessä äidit katsoivat rivissä minua päästä varpaisiin, ja taisivat päättää, etten ole heidän arvoisensa. Jos nyt vielä kohdataan, en kyllä ala siirtymään heidän tieltä, vaan sekä äitien että lasten olisi parasta vain tottua odottamaan vuoroa ja jakamaan ssellaista, mikä ei edes ole heidän. Ap
[/quote]
Missähän puistossa olet ollut, koska itse en ole tuollaista koskaan Rovaniemellä kokenut ja olen tainnut lasten kanssa kiertää melkein kaikki puistot ja mammakerhot.
Rovaniemeläinen myös.
[/quote]
Meinaatko että ap valehtelee? En minäkään oo tommosta täällä Rovaniemellä nähnyt mutten silti usko tätä juttua keksityksi.
Esim. Tämän palstan ja näiden juttujen takia olen alkanut suhtautumaan epäillen muihin äiteihin ja äitiporukoihin. Olin jo ihan ihmeissäni siitäkin, kun jotkut olivat pöyristyneet erään äidin tekemästä melonikakusta. Melkein harmittaa kun tein lapsen tähän maailmaan ja ilmapiiriin.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:37"] :) Muuten kokemukseni Rovaniemen äideistä on hyvät, mutta tämä nyt oli omaa luokkaansa. Heti mennessä äidit katsoivat rivissä minua päästä varpaisiin, ja taisivat päättää, etten ole heidän arvoisensa. Jos nyt vielä kohdataan, en kyllä ala siirtymään heidän tieltä, vaan sekä äitien että lasten olisi parasta vain tottua odottamaan vuoroa ja jakamaan ssellaista, mikä ei edes ole heidän. Ap [/quote] Missähän puistossa olet ollut, koska itse en ole tuollaista koskaan Rovaniemellä kokenut ja olen tainnut lasten kanssa kiertää melkein kaikki puistot ja mammakerhot. Rovaniemeläinen myös. [/quote] Meinaatko että ap valehtelee? En minäkään oo tommosta täällä Rovaniemellä nähnyt mutten silti usko tätä juttua keksityksi.
[/quote]
No aika erikoiselta tuntuu. Mutta en toki epäile, mutta olisi hauska kuulla, missä puistossa tällaista on, koska tapahtuma on aika ainutlaatuinen Rovaniemellä.
se rovaniemeläinen
En ole koskaan törmännyt tuollaiseen. Kuulostaa kamalalta! Itse tykkään, jos hiekkalaatikolle tulee uusia kasvoja. :)
---
Meidän leluilla saa leikkiä ja lupaakaan ei tarvitse kysyä. Ei haittaa, vaikka muutaman euron sanko hajoaa. Lapsia luontaisesti kiinnostaa muiden lelut ja tekemiset. En pyydä ketään siirtymään mihinkään, me mennään sinne missä on tilaa ja sopu sijaa antaa!
Kaverini kertoi, ettei lähipuistoon viitsi mennä silloin kun siellä on pari äitiä, jotka arvostelevat ja piilovittuilevat ym. koko ajan. Jos esim. tulee puheeksi koira/vanhempi lapsi, saattaa pyytää kuvaa nähtäväksi ja sitten se alkaa "Ei hätää, tuon luomen voi varmasti leikata. Ai eilen otettu kuva? Kiva että joku käyttää vanhahtavia vaatteita, me ei viitsitä. Miksei valokuvassa ole hattua päässä?"
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:37"] :) Muuten kokemukseni Rovaniemen äideistä on hyvät, mutta tämä nyt oli omaa luokkaansa. Heti mennessä äidit katsoivat rivissä minua päästä varpaisiin, ja taisivat päättää, etten ole heidän arvoisensa. Jos nyt vielä kohdataan, en kyllä ala siirtymään heidän tieltä, vaan sekä äitien että lasten olisi parasta vain tottua odottamaan vuoroa ja jakamaan ssellaista, mikä ei edes ole heidän. Ap [/quote] Missähän puistossa olet ollut, koska itse en ole tuollaista koskaan Rovaniemellä kokenut ja olen tainnut lasten kanssa kiertää melkein kaikki puistot ja mammakerhot. Rovaniemeläinen myös. [/quote] Meinaatko että ap valehtelee? En minäkään oo tommosta täällä Rovaniemellä nähnyt mutten silti usko tätä juttua keksityksi.
[/quote]
Kaikissa tällaisissa jutuissa on vähintään kaksi näkökulmaa. Jännä kuinka (aloituksen peukutuksista päätellen) ollaan yksisilmäisesti lähtemässä tällaiseen stoorin mukaan kauhistelemaan.
Tilanne on voinut olla toisesta näkökulmasta aivan toinen. Lapset ovat jo olleet keinuissa kiinni, kun ap röyhkeästi etuilee nostamalla lapsensa keinuun tms. Ehkä olivat jo lähdössä ja siksi keräilivät leluja pois tms. Ehkä ap on ärsyttävän ylimielisen näköinen, ei tervehdi muita tullessaan jne.
Ei voi tietää ja yhden kertomuksen perusteella siis ei voi ottaa kantaa. Paitsi täällä tietysti tyhminä tyhmät ottavat...
Meillä kävi pitkään niin, kun oltiin muutettu uuteen paikkaan, että kun mentiin leikkipuistoon niin muut mammat rupes samantien keräämään lapsiaan ja tavaroitaan lähteäkseen. Poikkeuksetta, kellon ajasta riippumatta. Myös tuli just semmonen "päästä varpaisiin katteltu" olo. Sillon kun puistossa oli vaikka joku isä lastensa kanssa tai joku joka oli mummolassa lastensa känssa käymässä eikä käyttänyt puistoa jatkuvasti, niin lapset leikki nätisti keskenään ja vanhemmat saatto jopa jutella jotain. Nyt jo muutettu pois kyseiseltä asutusalueelta, mut eipä se kohtelu kerenny siinä muutamassa vuodessa hirveesti lämmetä.
Ap ei tiedä kehtaako kertoa, koska pelkään että sitten minut ainakin tunnistetaan. Joku puisto keskustasta max. kolmen kilometrin säteellä johonkin suuntaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:15"]
Ap ei tiedä kehtaako kertoa, koska pelkään että sitten minut ainakin tunnistetaan. Joku puisto keskustasta max. kolmen kilometrin säteellä johonkin suuntaan. Ap
[/quote]
Eli tarina on keksitty, koska jos kyseiset rovaniemeläiset äidit ovat palstalla, he kyllä tunnistavat itsensä, vaikka et puistoa sanoisikaan. Sen verran pieni kaupunki on.
Ap vielä: Minä tervehdin. En varmasti näytä ylimieliseltä. Kerroin jo, ettei lapset olleet keinuissa kun menimme. Lähdimme puistosta ensimmäisinä. Vaikka kuinka haluat kuulla toisen puolen, se ei ole keskustelupalstalla mahdollista - hyväksy se. Ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:49"]
Harmittaa että siirryin, menin vain jotenkin nniin hämilleni, että mutisin jotain "Aa, no joo, voidaan me siirtyä hiekkalaatikolle kai". Olen uusi puistoilija, koska aiemmin ei oikeastaan täällä ole ollut kelejä, mutta tänä lyhyenä aikana muut kohtaamani äidit ovat olleet tavallisen oloisia, ei todellakaan tällaisia. Ap
[/quote]
ihan ymmärrettävää. Oli niin hämillinen tilanne. Ens kerralla keinut minkä haluat. Ikävää tuollainen on. Mutta onhan meitä moneks. Etsi toiset kaverit. Ei noihin kannata uhrata aikaansa...lapsia tosin käy vähän sääliks.
kyllä mä kuuntelin kerran kaks alle kolmekymppistä noita- akkaa tuli laivalta ja heillä oli molemmilla sellaiset n. 3- 5 v. Pojat. Ja se herjan heitto niille pojille ratikassa oli kauheeta kuunneltava...sellaista aikuisten kusiaivojuttuja ja vihjailevia sanoja ja väännöksiä ja räkänen krapulanauru päälle.
on siinä aikuisetkin ihmeissään. Olis pitänyt sanoa niille jotain niitten lasten puolesta. Mutta jäi sanomatta.
toinen naisista jotenkin tuntui tajuavan sen tilanteen, mut toinen nautti täysillä lasten nollaamista ja nolaamista.
Väkisin tulee mieleen, että tuollaisille kannattaa antaa opetus, jonka muistavat. Tunnetko ketään karskin näköisiä liivijätkiä ja pari amatsonia? Menet heidän kanssaan samaan puistoon ja pistät ämmät ojennukseen. Tuollaiseen ei nimittäin muu tehoa kuin kova kovaa vastaan.
Kyllä minä vähän pitkään katsoin, kun annoin sellaisessa verkkokeinussa vauhtia omille ja ystävän lapsille, ja siihen tulee äiti joka sanoo että pysäytä se keinu, Keijo haluaa kanssa kyytiin. Sanoin että te voitte odottaa vuoroanne, ei keinuun edes mahdu kunnolla neljää enempää. Olisin joka tapauksessa ymmärtänyt, että muitakin on tulossa ja muutaman minuutin jälkeen kehoittanut omia tekemään jotain muuta.
Muutamalla kerralla lapsilta vietiin hiekkaleluja kesken leikin, lupaa kysymättä, ja ne löytyi sitten puistoilun päätteeksi pusikosta. Ja minulle ei enää ole ihan sama, meneekö joku rikki vai ei. Jos menee, asiaa pyydetään anteeksi. Itse olen ostanut tutun lapselle uuden ämpärin kun omani kiukuspäissään rikkoi heiltä yhden.
Useamman kuin kerran, eri leikkipuistoissa, sisällä ja ulkona, lapset etuilee, tönii ja tekee mitä tahtoo. Olen ottanut sen linjan että omani eivät näin tee. Se on aika raskasta joskus, mutta minusta se tulee kantamaan pitkälle. Mutta jos jonkun lapsi etuilee yms niin ihan oikeasti: ei sen vanhemmankaan kanssa tee mieli mennä tekemään tuttavuutta.
Ja ihan rehellisesti: en aina jaksa tutustua uusiin ihmisiin. Hymyilen ja sanon hei jos katseet kohtaa mutta voi olla että pysyttelen omissa oloissani tai omien tuttujen kanssa. Jos minulle alkaa puhua, keskustelen kyllä kohteliaasti. Mutta en tee itse aloitetta, enkä koe että minun esim. lähipuistossa jossa käydään kerran, pari kuussa minä olisin jotenkin velvollinen viihdyttämään muita äitejä.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:15"]
[/quote]
Eli tarina on keksitty, koska jos kyseiset rovaniemeläiset äidit ovat palstalla, he kyllä tunnistavat itsensä, vaikka et puistoa sanoisikaan. Sen verran pieni kaupunki on.
[/quote]
Ei minua haittaa jos nämä äidit tunnistavat, se olisi jopa suotavaa ja silmiä avaavaa. Sen sijaan pelkään, että minut tunnistaa sellaiset salaiset AV-mammat, jotka eivät tunnusta käyvänsä täällä, kuten en minäkään...
Olisihan se taito, jos opettelisit vittuilemaan takaisn. Harjoitelkaa ja pistäkää paremmaks ens kerralla. Oikeen hakekaa ne äidit esiin yhdessä. Ja pistäkää takaisin. Kai sen voi oppia. Ihan hyvä taito. Liian kilttejä me ollaan. Kun ei olla harjoiteltu, niin nenään sinne alakynteen.
Mun mies on monesti sanonut, että hänelle kun ruvetaan vittuilemaan, niin takaisin tulee ja siihen loppuu. Työpaikalla on silleen käynyt. Se on hyvä taito. Opettelun arvoinen. kyllä hyvä ihminen voi vittuilun taidon opetella. Ei sen tarvi olla tampioiden etuoikeus. Voi ihan huumorilla kokeilla..vastata.
En nyt millään jaksaisi uskoa. Tähän asti olemme lapseni kanssa olleet tekemisissä vain sivistyneiden ihmisten kanssa.
Onpas maailma muuttunut. Oma lapseni on jo aikuinen ja usean lapsen vanhempi. Koskaan en törmännyt tuollaiseen käytökseen. Ehkä me tamperelaiset sitten vaan ollaan niin fiksuja.