Leikkipuistoklikki - uusilla ei asiaa puistoon
Onko tällaiset leikkipuistoklikit kovinkin yleisiä? Vakkarikävijät ovat omassa porukassa, tehdään selväksi, ettei uusi lapsi saisi mennä mihinkään, uusille kävijöille ei puhuta, paitsi jos heidän halutaan häipyvän. Näin siis äidit.
.
Minulla on 1-vuotias, ja parin viikon ajan olemme käyneet muutaman kerran puistossa. Tänään puistossa oli 3 äitiä neljän lapsen (arviolta n.4-vuotiaita, +/-1) kanssa, mennessä olivat kiipeilytelineessä. Laitoin vauvan vauvakeinuun, ja eiköhän samantien lapset juosseet tavallisiin keinuihin, joita oli 3. Heti äidit tulivat siihen ssanomaan että "Meidän lapset keinuvat aina yhdessä, joten voitteko mennä muualle siksi aikaa leikkimään?" Menin ihan hämilleni, ja siirryin. Kiipeilytelineet eivät ole 13-kuukautiselle, joten vein lapsen pienelle hiekkalaatikolle, jossa oli pari lapiota. Lapseni tietty alkoi heti ryömiä niitä kohden. Eikös äidit heti rynnänneet yhtenä rintamana paikalle. "Korjaamme nämä meidän lelut pois, ettei muut niillä leiki." Kiskoin sitten sen lapion 1-vuotiaalta ja siitäkös huuto syntyi, onneksi oli oma sanko mukana. Äitiarmeijalle ei se riittänyt, vaan vielä: "Voitko vahtia, ettei lapsesi riko näitä hiekkakakkuja, ettei "Eetu" suutu." Siihen sitten sanoin että ei taida onnistua (laatikon koko kai reilun neliömetrin!) ja äidit lähtivät niskoja nakellen kauemmas supisemaan sätkät suussa. Luulen että kyseessä on sama kolmikko, josta eräs tuttu kertoi (hengittää niskaa, käskevät siirtymään jatkuvasti, jättävät lelut ympäriinsä, mutta kukaan ei saa koskea niihin ym.) , mutta itse en ole tavannut vastaavanlaisia aikuisia ikinä. Onko tämä tavallistakin? Terveisiä vaan Rovaniemen kauhukolmikolle.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:22"]
Onko tällaiset leikkipuistoklikit kovinkin yleisiä? Vakkarikävijät ovat omassa porukassa, tehdään selväksi, ettei uusi lapsi saisi mennä mihinkään, uusille kävijöille ei puhuta, paitsi jos heidän halutaan häipyvän. Näin siis äidit. . Minulla on 1-vuotias, ja parin viikon ajan olemme käyneet muutaman kerran puistossa. Tänään puistossa oli 3 äitiä neljän lapsen (arviolta n.4-vuotiaita, +/-1) kanssa, mennessä olivat kiipeilytelineessä. Laitoin vauvan vauvakeinuun, ja eiköhän samantien lapset juosseet tavallisiin keinuihin, joita oli 3. Heti äidit tulivat siihen ssanomaan että "Meidän lapset keinuvat aina yhdessä, joten voitteko mennä muualle siksi aikaa leikkimään?" Menin ihan hämilleni, ja siirryin. Kiipeilytelineet eivät ole 13-kuukautiselle, joten vein lapsen pienelle hiekkalaatikolle, jossa oli pari lapiota. Lapseni tietty alkoi heti ryömiä niitä kohden. Eikös äidit heti rynnänneet yhtenä rintamana paikalle. "Korjaamme nämä meidän lelut pois, ettei muut niillä leiki." Kiskoin sitten sen lapion 1-vuotiaalta ja siitäkös huuto syntyi, onneksi oli oma sanko mukana. Äitiarmeijalle ei se riittänyt, vaan vielä: "Voitko vahtia, ettei lapsesi riko näitä hiekkakakkuja, ettei "Eetu" suutu." Siihen sitten sanoin että ei taida onnistua (laatikon koko kai reilun neliömetrin!) ja äidit lähtivät niskoja nakellen kauemmas supisemaan sätkät suussa. Luulen että kyseessä on sama kolmikko, josta eräs tuttu kertoi (hengittää niskaa, käskevät siirtymään jatkuvasti, jättävät lelut ympäriinsä, mutta kukaan ei saa koskea niihin ym.) , mutta itse en ole tavannut vastaavanlaisia aikuisia ikinä. Onko tämä tavallistakin? Terveisiä vaan Rovaniemen kauhukolmikolle.
[/quote]
Kuulostaa jokseenkin mielenterveysongelmaisille tyypeille. Olisi varmaan kannattanut vaan sanoa, että oma lapsi keinuu nyt ja te voitte odottaa vuoroanne... Mielestäni on omituista miten ihmiset antavat kaikessa joillekin pälleille periksi. Ei tarvitse räyhätä, mutta esim. jos joku etuilee jonossa niin kyllä sellaisesta voi sanoa ihmiselle ja kassalle, saati nyt joku tuollainen leikkipuistotilanne. Ei toki aina jaksa nähdä vaivaa ja toisaalta jos joku ei älyä käyttäytyä, niin tuskin se älyää jatkossakaan vaikka asiasta sanoisikin. Mutta minusta ei pidä aina antaa öykkäreille periksi, saavat joskus älytä ettei kaikki mene heidän mukaansa.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:34"]Ei meillä ainakaan Kuopiossa ole tuollaista. Tai ei ainakaan minun kohdalle ole sattunut. Leikkipuistossa voi kyllä ihan hyvin jutella muiden äitien kanssa, juttelevat jopa takaisin. Ja toisten leluilla leikitään puolin ja toisin, yhdessä tai erikseen. Kiikkuun odotetaan omaa vuoroa eikä ajeta toisia pois.
[/quote]
Samat kokemukset Kuopiosta. Ja usein vielä jos oma lapsi olisi tulossa keinumaan ja käsken sen odottaa niin päästetään se keinuun, vaikka ei mun mielestä tarvitsisi ja juuri olin omani käskenyt odottamaan vuoroaan. :)
Voiko noin hullua porukkaa oikeasti olla jossain?
Mä en ole ikinä kokenut vastaavaa täällä Pirkanmaalla. Toki välillä puistoissa on kaveriporukoita, joihin en edes yritä tunkeutua. Toisinaan on äitejä ja isiä yksin lastensa kanssa. Toisten kanssa tulee juteltua ja joidenkin kanssa ei. Jokaista yritän muistaa tervehtiä ja huomioida vähintään katseella ja pään nyökäytyksellä. Ketään ei tulisi mieleenkään sorsia tai savustaa puistosta ulos.
Te, jotka tarkoituksella savustatte jonkun äidin lapsineen ulos, ihan mielenkiinnosta kysyisin, mikä saa teidät toimimaan näin?
En minäkään, kolmen lapsen äitinä, ole ikinä ystäviä saanut/tehnyt leikkipuistoissa, mutta riittää, että lapsilla on seuraa ja itsekin saa joskus rupateltua aikuisten ihmisten kanssa, jos joku sellainen osuu kohdalle, joka haluaa myös sosialisoida siinä sivussa ;)
En ole ikinä törmännyt tuollaiseen, vaikka vuosia jo puistoillut.
Käyn monissa eri puistoissa ja läväytän aina lelut suoraan hiekkalaatikolle ja niillä saa aina kaikki leikkiä enkä vahdi niitä hysteerisesti. Yleensä siellä on myös monien muiden lelut samassa kasassa ja sieltä sitten lapset valitsee itselleen mieluisia - yleensä ne ei ole niitä omia ;-) Itseäni ihmetyttää kyllä jo se, jos niitä leluja ei voi lainata muille kun kyseessä on ihan tavalliset muovilapiot, ämpärit yms. Ei omatkaan lapset niitä tahtoisi aina lainata, mutta oon ottanut linjan, että jos ne lelut on vapaana niin niitä saa käyttää. Sopu sijaa antaa. Ja vaikka moni varmaan kuvittelee lapsensa käyttäytyvän hyvin siellä leikkipuistossa niin monesti kun äiti ei ole enää kuuloetäisyydellä niin alkaa tulemaan sitä tuuppimista ja sä et saa tulla tänne -juttua.
Olen asunut Kotkassa, Helsingin keskustassa ja keskisellä uudella maalla, enkä ole moiseen törmännyt ja jos kohdalle sattuisi, niin pyytäisin näyttämään tositteen mahd puiston omistussuhteista.
Yök mitä porukkaa,
Tampereella eräässä lähiössä eräässä kerrostalopihassa tuollainen oli tuttua toimintaa muutama vuosi sitten.
TAASKO sama mariset samasta asiasta???!! Eikö se yksi ketju jo riittänyt samasta asiasta?
Voi vittu en edes viitsi lukea!
Onneksi ei tarvitse käydä leikkipuistoissa enää. nuorin on 11v. Niin syvältä on ne paikat ja vartioida kuka koskee kenenkin lapioon vaikka se on jätetty lojumaan hiekkikselle.
Neuvoni on että rupea laittamaan kampoihin. Me ollaan nyt keinumassa ja ei lähdetä minnekkään. Sanot että parempi korjatakkin ne omat lapiot pois että ei niitä jätetä mihinkään lojumaan.
Tottakai lapset koskee toisten tavaroihin jos ne on esillä. Muistan kun poikani aikanaan nappasi miekan joka lojui pihalla ja saatiin kauheat huudot. Elämä on niinpaljon helpompaa, kun ei tarvitse olla pienten lasten äitejen kanssa tekemisissä.
Tuttua taloyhtiön pihasta. Onneks mä en jaksa välittää siitä pitääkö joku klikki minusta, niin voin suoraan sanoa, että no teidän pitää nyt sitten vaan odottaa tms. ja jatkaa lapsen keinuttamista jos joku koittaa häätää heti kun lapseni keinuun istuu. Myös siinä olen kuulemma törkeä, kun en anna meidän terassilta lapsille omatoimilainaan potkumopoa. Jos ne kysyis sitä lainaan kun ollaan samaan aikaan ulkona niin voisin mä sitä lainata, mutta jos se vaan viedään meidän terassilta niin ihan taatusti menen jatkossakin vaatimaan sen takaisin. Ja oonhan mä siitäkin paska naapuri, kun jos syödään lapsen kanssa jätskiä terassilla niin en tarjoa niille vanhempiensa kanssa oleville lapsillekin. Meillä on siis taloyhtiön leikkipaikka pienten takapihojen puolella ja kaikilta takapihoilta ja terasseilta on suora näköyhteys siihen ja toisten pihoille.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:25"]En nyt millään jaksaisi uskoa. Tähän asti olemme lapseni kanssa olleet tekemisissä vain sivistyneiden ihmisten kanssa.
[/quote]
Ikävä kyllä kaikki ihmiset ei oo sivistyneitä.