Voiko henkilö jolla ei ole ajokorttia ostaa auton?
Kommentit (34)
Kyseleekö ne vakuutuksista että kuka sillä ajaa tms?
Auton omistaminen ei vaadi ajokorttia. Auton ajaminen vaatii.
Tottakai voi, mutta varaudu siihen että auto pysäytetään poliisin toimesta usein.
Tottakai voi olla virallinen omistaja, mutta ei voi itse ajaa.
Voi ostaa, mutta lain mukaan et saa ajaa sitä edes autoliikkeen pihasta asiakaspysäköintipaikalle. Nykyään moni autoliike myy autoja kotipihaan toimitettuna, ei tarvi vaivautua itse autoliikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa auton vakuutus on ajoneuvokohtainen. Sillä ei ole merkitystä kuka sillä ajaa.
Voi ostaa. Ajaa ei voi.
Älä kuitenkaan yritä painostaa mummoasi ostamaan sulle käyttöautoa. Painostaminen on laitonta.
Auton voi ostaa vaikka netistä kotipihaan tuotuna.
Voi, mutta ulos autokaupan pihasta sen joutuu ajamaan joku muu. Ennen kuin antavat sulle avaimet haluavat nähdä ajokortin. Ainakin siis noi merkkiliikkeet, Paten Autojobbaamsota en tiedä.
Kyllä voi. Autoa ostaessa ja sitä vakuuttaessa ei kukaan kysy, kuka sillä ajaa vai ajaako kukaan.
Ajaakin voi muulta liikenteeltä suljetulla alueella, kuten vaikkapa pelto- tai jääradalla, moottoriradalla tai suljetulla yksityistiellä.
Vierailija kirjoitti:
No ei. Voihan sillä autolla ajaa muutkin kuin auton omistaja, eikä näitä tietoja kysellä missään vaiheessa, oli se omistaja sitten ajokortillinen tai ajokortiton. Ja mistä se vakuutusyhtiö tietäsi, kenellä edes on ajokortti ja kenellä ei? Ei heillä ole pääsyä sellaiseen tietoon.
Olen siis kortiton mies mutta vaimoni ajaa koska on ajokortti. Pitääkö auto rekisteröidä hänen nimiinsä?
Tottakai voi. Olen omistanut yhden auton elämäni aikana vaikka ei ajokorttia olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Voihan sillä autolla ajaa muutkin kuin auton omistaja, eikä näitä tietoja kysellä missään vaiheessa, oli se omistaja sitten ajokortillinen tai ajokortiton. Ja mistä se vakuutusyhtiö tietäsi, kenellä edes on ajokortti ja kenellä ei? Ei heillä ole pääsyä sellaiseen tietoon.
Trafin nettisivuilta voi tarkistaa voimassaolevat ajo-oikeudet nimen ja syntymävuoden perusteella, ihan kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis kortiton mies mutta vaimoni ajaa koska on ajokortti. Pitääkö auto rekisteröidä hänen nimiinsä?
Ei tietenkään tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta ulos autokaupan pihasta sen joutuu ajamaan joku muu. Ennen kuin antavat sulle avaimet haluavat nähdä ajokortin. Ainakin siis noi merkkiliikkeet, Paten Autojobbaamsota en tiedä.
Miksei avaimia saisi jos kerran omistaa auton? Ihan naurettava kuvitelma. Tottakai saa avaimet ostaansa autoon. Vaikka ei olisi ajo-oikeutta sillä lähteä siitä pihasta ajamaan. Ei se ole autokaupan murhe miten uusi omistaja autonsa kanssa menettelee.
Eikö ole väliä kuka ajaa omistamallani autolla?
Totta kai voi.