Voiko henkilö jolla ei ole ajokorttia ostaa auton?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis kortiton mies mutta vaimoni ajaa koska on ajokortti. Pitääkö auto rekisteröidä hänen nimiinsä?
Ei tietenkään tarvitse.
Ei se ole ollenkaan niin "ei tietenkään". Monessa maassa autovakuutus on henkilökohtainen. Jokaisella pitää olla oma vakuutus ja se kattaa aina sen auton mitä kyseinen henkilö ajaa. Suomessa taas vakuutus otetaan autolle ja auton omistajan nimiin. Käytäntö vaihtelee maailmalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis kortiton mies mutta vaimoni ajaa koska on ajokortti. Pitääkö auto rekisteröidä hänen nimiinsä?
Sinä olet rekisteröity omistajaksi ja vaimo pääasialliseksi käyttäjäksi. Ei tarvitse sitten pysäytettäessä poliisille selittää ettei hän ole varastanut autoa. Käsittääkseni silloin vakuutuksen ottaa se, joka ajoneuvoa käyttää eikä se joka omistaa. Kannattaa tietysti tarkistaa tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseleekö ne vakuutuksista että kuka sillä ajaa tms?
Suomessa auton vakuutus on ajoneuvokohtainen. Sillä ei ole merkitystä kuka sillä ajaa.
Kyllä meillä ainakin kysyivät ajaako joku alle 25 v (?) autolla, kun otettiin uusi vakuutus.
Se on sitten joku vakuutusyhtiön ihan oma metku. Nykyisin niillä on oikeus hinnoitella vapaasti tuotteensa. Joten kai ne voi antaa jotain alennuksia jos ottaa vakuutuksen, eikä kuuluu kolarien riskiryhmään. Tai jotain sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Suomessa vakuutukset ovat autokohtaisia. Monessa muussa maassa pitää kuskit nimetä.
Joillain vakuutusyhtiöllä saattaa hintaan vaikuttaa, jos on nuoria kuskeja, mutta en kyllä tiedä miten tuota käytännössä valvotaan, jos valvotaan.
Voi. Mutta vakuutusmaksut on isommat kuin ajokortillisilla. Kannattaa siis laittaa auton haltijaksi se, joka autoa pääasiassa ajaa, jolloin hän myös ottaa vakuutuksen.
Nimim. Omistan 2 autoa, mutten ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Sinut voi merkitä omistajaksi ja sitten vaimon haltijaksi, mutta ei ole mitenkään pakollista. Meillä molemmat autot ovat minun nimissä, vaikka tietenkin vaimokin niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta ulos autokaupan pihasta sen joutuu ajamaan joku muu. Ennen kuin antavat sulle avaimet haluavat nähdä ajokortin. Ainakin siis noi merkkiliikkeet, Paten Autojobbaamsota en tiedä.
IKinä ei ole ajokorttia (merkki)autoliikkeessä kyselty, vaikka olen uusia autoja ostanut puolen tusinaa. Ainoan kerran kyselijänä oli yksityinen automyyjä, joka halusi varmistaa, ettei antanut autoa kortittomalle.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Mutta vakuutusmaksut on isommat kuin ajokortillisilla. Kannattaa siis laittaa auton haltijaksi se, joka autoa pääasiassa ajaa, jolloin hän myös ottaa vakuutuksen.
Nimim. Omistan 2 autoa, mutten ajokorttia.
Liikennevakuutus otetaan autolle, ei ihmiselle. Ajokortittomuudella ei sinänsä ole merkitystä, ajotaidolla ja -kokemuksella on ja ajokortittomalla se on aina olematon, joten vakuutusmaksu on korkea.
Mun veli omistaa viisi autoa vaikkei hänellä ole ajokorttia. On aina tykännyt autoista mutta sairauden takia ei voi ajaa, muut toimii hänelle kuskina.
Minäkin omistän ajoneuvon mihin minulla ei ole ajo-oikeutta vaikka ajokortti löytyykin.
Minä omistan auton, mutten ajokorttia.
Auton vakuutus on tällaiselle pikkukaupungin keski-ikäiselle rouvalle paljon edullisempi kuin autoani oikeasti ajaville nuorille miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa auton vakuutus on ajoneuvokohtainen. Sillä ei ole merkitystä kuka sillä ajaa.
Kyllä meillä ainakin kysyivät ajaako joku alle 25 v (?) autolla, kun otettiin uusi vakuutus.
Minä vastasin tuollaiseen kysymykseen, että ei aavistustakaan, joten en voi vastata kyllä tai ei. Inttivät vielä, että onko perheessä nuorilla ajokortteja ja vastasin siihen, että kanssani ei asu ketään alle 25v ikäistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä omistan auton, mutten ajokorttia.
Auton vakuutus on tällaiselle pikkukaupungin keski-ikäiselle rouvalle paljon edullisempi kuin autoani oikeasti ajaville nuorille miehille.
Sinähän olet melkoinen puuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä vaan on merkitystä että kuka sillä ajelee ainakin vakuutusta otettaessa. Siellä on muuten sellainen kysymys että käyttääkö ajoneuvoa alle 24 vuotias henkilö. Minun autoani käyttää poikani joka on alle 24 vuotias.