Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua mahdolliselle psykoosipotilaalle?

Vierailija
09.06.2015 |

Onko mitään, mitä voisin tehdä, kun minä ja monet läheiseni epäilevät miehelläni kannabispsykoosia? Runsaan polttelun seurauksena miehen käytös on viimeisten kuukausien aikana ollut todella omituista minun ja muiden mielestä, välillä ihan pelottavuuteen asti. Olen yrittänyt miehen kanssa puhua, mutten kuitenkaan voi sanoa päin naamaa psykoosia epäileväni, kun mies vakuuttelee kaiken olevan hienosti. Mihin voisin ottaa yhteyttä, vai onko minulla oikeutta tehdä mitään tässä tilanteessa? Apua ja asiallisia vastauksia kaipailisin.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 06:28"]Toki voit viedä miehesi tahdonvastaisesti hoitoon, jos haluat pilata hänen elämänsä. Mitä sinä kuvittelet psykiatrian tekevän, parantavan? Tiedätkö, mikä on "hoito" tuollaisessa tilanteessa? Kemiallinen lobotomia eli antipsykootit. Onko sinulla mitään käsitystä siitä, mitä antipsykootit tekevät ihmisen mielelle ja keholle? Luuletko, että sinun miestäsi tullaan kohtelemaan kuin ihmistä ja että hänet tullaan parantamaan? Sinulla on edessäsi todella suuria pettymyksiä, jos kuvittelet niin.

Jos oikeasti rakastat miestäsi, olet hänen tukenaan ja yrität vain elää läpi tämän vaiheen ilman että turvaudut instituutioon, joka tekee haavoittuvaisista ihmisistä täysin työkyvyttömiä. Jos hän on todella sairastunut skitsofreniaan, niin se on surullista ja valitettavaa, mutta psykiatriaan turvautumalla tapat miehestäsi viimeisetkin itsenäisyyden ja eläväisyyden rippeet. Monien sairauksien, jopa skitsofrenian ennuste on huomattavasti parempi ilman lääkkeitä kuin lääkkeillä. Googleta vaikkapa "open dialogue" -menetelmä ja kuuntele miestäsi empaattisesti.

Ymmärrän, että sinut on indoktrinoitu uskomaan, että psykiatria hoitaa, auttaa ja parantaa, mutta älä usko siihen hetkeäkään. Voit toki itse kulkea sen polun ja nähdä mitä psykiatrinen apu on todellisuudessa. Jos haluat tuhota miehesi elämän ja nähdä hänet vihanneksena, jos haluat tuhota lopullisesti hänen luottamuksensa sinuun.

Tilanteesi on rankka, mutta te selviätte siitä yhdessä. Jopa psykoosista voi selvitä läpi toiselle puolelle ilman instituutioita. Tsemppiä teille, kaikkea hyvää.
[/quote]

Tahdonvastaiseen hoitoon ei noin vain mennä. Siihen tarvitaan pakkohoitopäätös, eikä sekään käy sormia napsauttamalla. Pahinta mitä voi psyykkisesti sairastuneelle läheiselleen on tehdä, kuvitella, että vain oma puhe parantaa ja jättää auttamatta paykiatriseen hoitoon hakeutumisessa. Se on vakava heitteillejättö!

Vierailija
42/42 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei käytä alkoholia samanaikaisesti se pahentaa psykoosia ja voi johtaa täyteen hulluuteen.

Kannattaisi vähentää annoksia pikkuhiljaa. Pahinta olisi jos poliisi veisi miehesi kätköt ja miehesi joutuisi heti katkolle. Silloin psykoosi pahenisi ja mies tarvitsisi laitoshoitoa. 

Kannabisannoksia vähentämällä päivittäin. Pitää syödä ja levätä hyvin. 

On harmillista miten kannabispsykoosia Suomessa hoidetaan niin että poliisi tulee ja vie psykoosista sairastavan kannabikset. Sitten potilas joutuu täysikatkolle ja tila pahenee hyvin vaaralliseksi. Tarkoitan nyt useiden vuosien päivittäistä aamusta yöhön polttelua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi