Apua mahdolliselle psykoosipotilaalle?
Onko mitään, mitä voisin tehdä, kun minä ja monet läheiseni epäilevät miehelläni kannabispsykoosia? Runsaan polttelun seurauksena miehen käytös on viimeisten kuukausien aikana ollut todella omituista minun ja muiden mielestä, välillä ihan pelottavuuteen asti. Olen yrittänyt miehen kanssa puhua, mutten kuitenkaan voi sanoa päin naamaa psykoosia epäileväni, kun mies vakuuttelee kaiken olevan hienosti. Mihin voisin ottaa yhteyttä, vai onko minulla oikeutta tehdä mitään tässä tilanteessa? Apua ja asiallisia vastauksia kaipailisin.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 06:28"]Toki voit viedä miehesi tahdonvastaisesti hoitoon, jos haluat pilata hänen elämänsä. Mitä sinä kuvittelet psykiatrian tekevän, parantavan? Tiedätkö, mikä on "hoito" tuollaisessa tilanteessa? Kemiallinen lobotomia eli antipsykootit. Onko sinulla mitään käsitystä siitä, mitä antipsykootit tekevät ihmisen mielelle ja keholle? Luuletko, että sinun miestäsi tullaan kohtelemaan kuin ihmistä ja että hänet tullaan parantamaan? Sinulla on edessäsi todella suuria pettymyksiä, jos kuvittelet niin. Jos oikeasti rakastat miestäsi, olet hänen tukenaan ja yrität vain elää läpi tämän vaiheen ilman että turvaudut instituutioon, joka tekee haavoittuvaisista ihmisistä täysin työkyvyttömiä. Jos hän on todella sairastunut skitsofreniaan, niin se on surullista ja valitettavaa, mutta psykiatriaan turvautumalla tapat miehestäsi viimeisetkin itsenäisyyden ja eläväisyyden rippeet. Monien sairauksien, jopa skitsofrenian ennuste on huomattavasti parempi ilman lääkkeitä kuin lääkkeillä. Googleta vaikkapa "open dialogue" -menetelmä ja kuuntele miestäsi empaattisesti. Ymmärrän, että sinut on indoktrinoitu uskomaan, että psykiatria hoitaa, auttaa ja parantaa, mutta älä usko siihen hetkeäkään. Voit toki itse kulkea sen polun ja nähdä mitä psykiatrinen apu on todellisuudessa. Jos haluat tuhota miehesi elämän ja nähdä hänet vihanneksena, jos haluat tuhota lopullisesti hänen luottamuksensa sinuun. Tilanteesi on rankka, mutta te selviätte siitä yhdessä. Jopa psykoosista voi selvitä läpi toiselle puolelle ilman instituutioita. Tsemppiä teille, kaikkea hyvää. [/quote] Tahdonvastaiseen hoitoon ei noin vain mennä. Siihen tarvitaan pakkohoitopäätös, eikä sekään käy sormia napsauttamalla. Pahinta mitä voi psyykkisesti sairastuneelle läheiselleen on tehdä, kuvitella, että vain oma puhe parantaa ja jättää auttamatta paykiatriseen hoitoon hakeutumisessa. Se on vakava heitteillejättö!
[/quote]
Tutkitusti pahinta mitä tuollaisessa tilanteessa voi tapahtua on että psykoosipotilas jää kiinni poliiseille ja poliisit tunkeutuvat herkässä tilassa olevan ihmisen kotiin ja hän hätääntyy. Toipumiseen menee useita kuukausia jos psykoosi on paha. Ongelmia tulee myös siitä että poliisit vievät hänen "lääkkeensä" pois, jolloin potilas joutuu äkkikatkolle.
Kaikkihan tietää mitä käy kun juopolta otetaan viinat pois. Alkoholin kanssa voi mennä henki, mutta kannabiksen kanssa psykoosi vain pahenee ja tilalle tulee myös muita ongelmia kuten paniikkikohtauksia ja rajuja masennuksia. Poliisi ei siis auta lainkaan vaan moninkertaistaa mahdollisen psykoosipotilaan olotiloja.
Tarvitaan keskustelua ja käytön vähentämistä. Potilas pitää saada tajuamaan miten asiat menevät tällähetkellä hänen pääkopassaan. Pakkohoito voi tulla kyseeseen osissa tapauksissa, mutta ei siten että kannabiksen käyttö lopetetaan seinään. Ei missään vieroituksessa lopeteta seinään. Ihmettelen oikeastaan miksi Suomessa sairaita ihmisiä jahdataan ja heidän koteihinsa murtaudutaan väkivalloin ja näitä ihmisiä vielä sen lisäksi sakotetaan omissa kodeissaan. Mitä luulette että se auttaa sairaan ihmisen olotiloihin???
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 06:24"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 06:28"]Toki voit viedä miehesi tahdonvastaisesti hoitoon, jos haluat pilata hänen elämänsä. Mitä sinä kuvittelet psykiatrian tekevän, parantavan? Tiedätkö, mikä on "hoito" tuollaisessa tilanteessa? Kemiallinen lobotomia eli antipsykootit. Onko sinulla mitään käsitystä siitä, mitä antipsykootit tekevät ihmisen mielelle ja keholle? Luuletko, että sinun miestäsi tullaan kohtelemaan kuin ihmistä ja että hänet tullaan parantamaan? Sinulla on edessäsi todella suuria pettymyksiä, jos kuvittelet niin. Jos oikeasti rakastat miestäsi, olet hänen tukenaan ja yrität vain elää läpi tämän vaiheen ilman että turvaudut instituutioon, joka tekee haavoittuvaisista ihmisistä täysin työkyvyttömiä. Jos hän on todella sairastunut skitsofreniaan, niin se on surullista ja valitettavaa, mutta psykiatriaan turvautumalla tapat miehestäsi viimeisetkin itsenäisyyden ja eläväisyyden rippeet. Monien sairauksien, jopa skitsofrenian ennuste on huomattavasti parempi ilman lääkkeitä kuin lääkkeillä. Googleta vaikkapa "open dialogue" -menetelmä ja kuuntele miestäsi empaattisesti. Ymmärrän, että sinut on indoktrinoitu uskomaan, että psykiatria hoitaa, auttaa ja parantaa, mutta älä usko siihen hetkeäkään. Voit toki itse kulkea sen polun ja nähdä mitä psykiatrinen apu on todellisuudessa. Jos haluat tuhota miehesi elämän ja nähdä hänet vihanneksena, jos haluat tuhota lopullisesti hänen luottamuksensa sinuun. Tilanteesi on rankka, mutta te selviätte siitä yhdessä. Jopa psykoosista voi selvitä läpi toiselle puolelle ilman instituutioita. Tsemppiä teille, kaikkea hyvää. [/quote] Tahdonvastaiseen hoitoon ei noin vain mennä. Siihen tarvitaan pakkohoitopäätös, eikä sekään käy sormia napsauttamalla. Pahinta mitä voi psyykkisesti sairastuneelle läheiselleen on tehdä, kuvitella, että vain oma puhe parantaa ja jättää auttamatta paykiatriseen hoitoon hakeutumisessa. Se on vakava heitteillejättö!
[/quote]
Tutkitusti pahinta mitä tuollaisessa tilanteessa voi tapahtua on että psykoosipotilas jää kiinni poliiseille ja poliisit tunkeutuvat herkässä tilassa olevan ihmisen kotiin ja hän hätääntyy. Toipumiseen menee useita kuukausia jos psykoosi on paha. Ongelmia tulee myös siitä että poliisit vievät hänen "lääkkeensä" pois, jolloin potilas joutuu äkkikatkolle.
Kaikkihan tietää mitä käy kun juopolta otetaan viinat pois. Alkoholin kanssa voi mennä henki, mutta kannabiksen kanssa psykoosi vain pahenee ja tilalle tulee myös muita ongelmia kuten paniikkikohtauksia ja rajuja masennuksia. Poliisi ei siis auta lainkaan vaan moninkertaistaa mahdollisen psykoosipotilaan olotiloja.
Tarvitaan keskustelua ja käytön vähentämistä. Potilas pitää saada tajuamaan miten asiat menevät tällähetkellä hänen pääkopassaan. Pakkohoito voi tulla kyseeseen osissa tapauksissa, mutta ei siten että kannabiksen käyttö lopetetaan seinään. Ei missään vieroituksessa lopeteta seinään. Ihmettelen oikeastaan miksi Suomessa sairaita ihmisiä jahdataan ja heidän koteihinsa murtaudutaan väkivalloin ja näitä ihmisiä vielä sen lisäksi sakotetaan omissa kodeissaan. Mitä luulette että se auttaa sairaan ihmisen olotiloihin???
[/quote]
Poliisit tunkeutuu rikollisten asuntoihin
Olet ap oikealla asialla. Sinun ja ystävien pitää nyt ensin mun mielestä saada oikeaa tietoa. Googlella löytää vaikka mitä, mutta olisi hyvä jos saisit yhteyden tahoihin jotka voi auttaa teidän paikkakunnalla. Mulle tuli ekana mieleen A-klinikka. Se yhdistetään alkoholismiin, mutta luulen että siellä autetaan myös muiden päihteiden käyttäjiä ja heidän omaisiaan. Ainakin sieltä voidaan auttaa eteenpäin. Huumeiden käyttäjien läheisille on erilaisia vertaistukiryhmiä, joista voit saada neuvoja ja tukea.
Poliisia et voi soittaa ellei mies uhkaa sinua tai ole muuten väkivaltainen.
Avun saaminen voi olla ison vaivan takana, joten ole kärsivällinen ja koita jaksaa!
Miten menee, ap? Mitä terveyskeskuksessa sanottiin?
Kysy terveyskeskuksesta neuvoa piakkoin!
et taida tietää mitä kannabispsykoosi tarkottaa? mutta niin, jos.koko ajan polttelee niin kyllä siinä persoonallisuus muuttuu,.
Terveyskeskusta ajattelinkin. Saako mies tietää kuka sinne on ollut yhteydessä? Tai otetaanko sieltä ylipäätään yhteyttä mieheen, vai miten homma toimii? Kokemuksia? Alkaa tuntua, että oma mielenterveyskin pettää pikkuhiljaa, kun mua pelottaa ja huolestuttaa toisen puolesta.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 03:45"]Kysy terveyskeskuksesta neuvoa piakkoin!
[/quote]
Siellä viimeistään laitetaan elämä paskaksi. En suosittele turvautumaan kuin vaikeissa tilanteissa.
Psykoosin oireita lueskellessani ja yhden psykoosin läheltä nähneenä oireet tuntuvat täsmäävän pelottavan hyvin.
ap
Mihin mun sitten kannattaisi olla yhteydessä? Ei tää näinkään voi jatkua...
ap
Mihin muuallekaan kuin sinne terveyskeskukseen. Jospa osaisivat auttaa ennen kuin asiat pahenevat. Eikö miehen vanhemmat tai muut läheiset voisi myös tehdä jotain. Psykoosi on vakava asia. Toivottavasti saat pian apua!
Miehen oireita tällä hetkellä ovat siis mm. seuraavat: Hämärtynyt todellisuuden taju, ei meinaa millään erottaa unta ja oikeasti tapahtuneita asioita. Pelkää henkilöitä, jotka "ovat käyneet meillä kun oltiin syömässä", vaikkei niin ole käynyt. Toisaalta taas esim. käynyt baarissa ja törmännyt minuun ovella, väittää että niin ei ole todellisuudessa käynyt.
Mies on kokoajan jotenkin alakuloinen ja mietteissään, muttei myönnä minkään olevan vialla. Hymyilee kyllä, mutta jotenkin ei niin aidosti kuin ennen. Välillä hän saattaa kadota päiviksi, lukee viestit muttei vastaa ja "nähty" merkinnästä huolimatta väittää, ettei mitään viestejä ole tullut perille. Silti ne puhelimesta löytyvät.
Keskusteltaessa saattaa yhtäkkiä vaihtaa puheenaihetta ja kysyä aivan yllättävän kysymyksen, jota kukaan muu ei koskaan ymmärrä. Nauraa omalle jutulleen ja kaikilta muilta menee ihan ohi. Näin ei ole käynyt aiemmin. Esim. ruoasta puhuttaessa yhtäkkiä saattaa keskeyttää keskustelun sanomalla "se oli muuten punainen potkulauta", seurata muiden hämmennystä ja nauraa päälle. Kysyttäessä ei suostu kertomaan mistä on kyse.
Mies ei kerro rakastavansa, ei itke, ei naura. On jotenkin kylmä ja etäinen. Suorittaa asiat, muttei tee mitään nautinnolla. Etenkin tämä "automaattisuus" pelottaa mua kamalasti.
Miehellä todella rankka menneisyys, läheisten kuolemia ja paljon henkilökohtaisia murheita. Polttelua takana noin viisi vuotta ja viimeisten puolen vuoden sisällä oireita alkanut ilmaantua, parin viime kuukauden aikana kaikki on lähtenyt täysin käsistä ja mua pelottaa. Meillä yhteiseloa takana neljä vuotta ja mä en tiedä jaksanko mä enää kauaa.
ap
Mies on niin vähän tekemisissä vanhempiensa kanssa, että he tuskin ovat huomanneet mitään, enkä minä viitsisi mennä tuollaisia epäilyjä heille esittämään. Loukkaantuisivat luultavasti. Miehen ystävien kanssa me ollaan yhdessä yritetty pohtia ratkaisua.
ap
Googletin joo ja wikipedian artikkeli on kuin suoraan miehestäni kertova teksti.
ap
Mahdotonta teidän on hoitaa sairaudentunnotonta psykoottista ihmistä, joka ei taida ehkä haluta edes lopettaa huumeiden käyttöä. Eli soitto tiedät kyllä minne mahdollisimman pian. Asiat voivat tosiaan pahentua tuostakin vielä. Paras olisi, jos hänet saisi joku kuitenkin ylipuhuttua lääkäriin. Älä jää odottamaan asioiden pahenemista!
Suurin ongelma onkin juuri se, että halua ei ole lopettaa huumeiden käyttöä, eikä hakeutua hoitoon, koska hänen mielestään kaikki on hyvin ja ongelmia ei ole. Pakko se on meidän muiden edes yrittää tehdä jotain, ennen kuin jotakin vakavaa tapahtuu.
ap
Niin juuri! Teet oikein kun soitat sinne terveyskeskukseen, etkä jää odottamaan että asiat pahenevat. Miehesi tarvitsee apua!
Ap, kehoitan sua nostamaan kytkintä. Tai oma asiasi tietysti, pilaatko elämäsi. Miehen kondis ei tuosta parane, saattaa olka että hän raitistuu, mutta ei sinun avullasi. Vaikka luulet rakkauden parantavan. Et uskalla sanoa hänelle totuutta päin naamaa, mikä on ihan viisasta.
Ei apua saa mistään. Tämä on aivan omakohtainen kokemus, kun olen yrittänyt saada jo ennestään mielenterveyden vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä olevan ja monta kertaa suljetulla olleen hoitoon.
Ei onnistu kun ei kuulu kenellekään. Eikä ole vaikuttanut, vaikka on ollut käynti jossakin mielenterveystoimistossa tai lääkärillä vaan 'kaikki kunnossa', hänen omien sanojensa mukaan.
Ainoa neuvo on ollut soittaa 112 silloin kun tilanne on oikein paha. Pakkohoitoon ei tietenkään saa, kun ei ole vaarallinen itselleen eikä muille vaan ainoastaan sekapäinen.