Apua mahdolliselle psykoosipotilaalle?
Onko mitään, mitä voisin tehdä, kun minä ja monet läheiseni epäilevät miehelläni kannabispsykoosia? Runsaan polttelun seurauksena miehen käytös on viimeisten kuukausien aikana ollut todella omituista minun ja muiden mielestä, välillä ihan pelottavuuteen asti. Olen yrittänyt miehen kanssa puhua, mutten kuitenkaan voi sanoa päin naamaa psykoosia epäileväni, kun mies vakuuttelee kaiken olevan hienosti. Mihin voisin ottaa yhteyttä, vai onko minulla oikeutta tehdä mitään tässä tilanteessa? Apua ja asiallisia vastauksia kaipailisin.
Kommentit (42)
Jos paikkakunnallasi on akuuttipsykiatrian poliklinikka niin sinne yhteys. Varaudu siihen, että päihdekäyttäjän kohtelu terveyspalveluissa on paskaa.
Suomessa ei toimi narkomaanein hoito, ollaan niin tiukka pipoisia, ettei henkilö kohtaisia EI HUOMIODA LAINKAAN. JOS TARVII SUPUTEX, NIIN ei KÄY KUN METADONI❗❗ JOKA On VAHVEMPI KUIN HEROINI. SUB. EI OLE EDES HUUME ❗❗
Kannabispsykoosi on nykyisin kun ruohon vaarattomuutta korostetaan on vitsi, jopa tervydenhoidon ammattilaisillekin.
Mutta jos on alttius niin kannabis kyllä laukaisee psykoosin. Suosittelen että kannabiksesta et niin paljon puhu kun ja jos olet yhteydessä terveyden hoitoon.
Kaikki "tietävät" mainostuksen takia että kannabis on täysin "vaaratonta" ja jos korostat sitä väärille terveydenhoito ihmisille, jotka itsekin pössyttelevät, et todella pääse eteen päin. Vaikea tie sulla on miestä saada hoitoon.
Veljeni meni aikoinaan kannabiksesta sekaisin ulkomailla. Siis hävitti kaikki tavaransa ja kaiken, onneksi oli matkavakuutus, joka hoidon siellä korvasi.
Kuukausia oli psykoosissa siellä ja kun pääsi Suomeen niin psykooseja pitkäkestoisia on saanut ilman kannabistakin, tosin joitakin myös sen avulla.
Omaa elämäntarinaa ei ollut tarkoitus kertoa,mutta haluam vain sanoa että ymmärrän sinua.
Veljeäni vein terveyskeskukseen ja hänellä oli täysi pskoosi päällä, radiossa puhuttiin kuulemma hänestä ja oli Serbiassa sota käynnissä ja velipoikaa vaanittiin radiossa ja joka paikassa.
En saanut häntä hoitoon, kun kuitenkin osasi skarpata lääkärin luona. Veli oli tuossa vaiheessa jo saanut skitsofrenian diagnoosin.
Veli oli ok lääkärin luona, mutta kun lähdimme yritti hypätä liikkuvasta autosta, koska serbit.
Vein veljen takaisin vai veinkö suoraan Kupittaale en muista mutta sain hänet hoitoon.
Tämä tällä kertaa minusta, olen potilaana ollut itsekin.
Ihmistä joka ei tahdo hoitoa, ja jolla ei ole valmista diagnoosia jostain mielisairaidesta on Suomessa liki mahdotonta saada hoitoon, jos hän ei itse tahdo ja vaikeaa se on sittenkin.
Toisaalta jos ihminen on todettu oikeasti mielisairaaksi niin riittää yksi puhelu niin vitun totta.
Nyt kerää todisteet ja kirjaa ne ylös miehesi psykoottisista oireista ja mene miehesi kanssa vaikka sinne tervyskeskukseen tai oikealle lääkärille, psykiatrisia päivystyksiäkin isoimmissa kaupungeissa, mutta niihinkin pitää yleensä mennä tervyskeskuslääkärin kautta.
Sanon kyllä kokeneena että se hoito suljetulla ei ole hoitoa nähnytkään olet vain vanki joka unelmoi pois pääsystä. Ostastolla hoito on lääkkeiden jakamista. HoitOa siis ei ole.
Monet sanovat että juuri kannanishuume ei aiheuta riippuvuutta, voiko pyyttää häntä rajoittamaan käyttöä?
Psykoosi on taas eri juttu, itse olen diagnisoitu mielisairas ja vaimo sai amnulanssin ja poliisit hakemaan minut hoitoon, kun kännykästäni oli akku loppu enkä voinut vastata
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 04:08"]Googletin joo ja wikipedian artikkeli on kuin suoraan miehestäni kertova teksti.
ap
[/quote]
Kannabis voi laukaista skitsifrenian.
Ota yhteys terveyskeskukseen nopeasti. Lääkäri voi tulla poliisin kanssa kotiin
Soita kotiin lääkäri. Tuskin mies edes menee terv.keskukseen tai lääk.asemalle jos tuntee kaiken olevan ok.
Et kerro missä päin asut, googlaa mikä tai mitkä lääkäriasemat tekevät kotikäyntejäkin. Tai siis lääkärit, ei ne asemat.
Toki voit viedä miehesi tahdonvastaisesti hoitoon, jos haluat pilata hänen elämänsä. Mitä sinä kuvittelet psykiatrian tekevän, parantavan? Tiedätkö, mikä on "hoito" tuollaisessa tilanteessa? Kemiallinen lobotomia eli antipsykootit. Onko sinulla mitään käsitystä siitä, mitä antipsykootit tekevät ihmisen mielelle ja keholle? Luuletko, että sinun miestäsi tullaan kohtelemaan kuin ihmistä ja että hänet tullaan parantamaan? Sinulla on edessäsi todella suuria pettymyksiä, jos kuvittelet niin.
Jos oikeasti rakastat miestäsi, olet hänen tukenaan ja yrität vain elää läpi tämän vaiheen ilman että turvaudut instituutioon, joka tekee haavoittuvaisista ihmisistä täysin työkyvyttömiä. Jos hän on todella sairastunut skitsofreniaan, niin se on surullista ja valitettavaa, mutta psykiatriaan turvautumalla tapat miehestäsi viimeisetkin itsenäisyyden ja eläväisyyden rippeet. Monien sairauksien, jopa skitsofrenian ennuste on huomattavasti parempi ilman lääkkeitä kuin lääkkeillä. Googleta vaikkapa "open dialogue" -menetelmä ja kuuntele miestäsi empaattisesti.
Ymmärrän, että sinut on indoktrinoitu uskomaan, että psykiatria hoitaa, auttaa ja parantaa, mutta älä usko siihen hetkeäkään. Voit toki itse kulkea sen polun ja nähdä mitä psykiatrinen apu on todellisuudessa. Jos haluat tuhota miehesi elämän ja nähdä hänet vihanneksena, jos haluat tuhota lopullisesti hänen luottamuksensa sinuun.
Tilanteesi on rankka, mutta te selviätte siitä yhdessä. Jopa psykoosista voi selvitä läpi toiselle puolelle ilman instituutioita. Tsemppiä teille, kaikkea hyvää.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 06:13"]Soita kotiin lääkäri. Tuskin mies edes menee terv.keskukseen tai lääk.asemalle jos tuntee kaiken olevan ok.
Et kerro missä päin asut, googlaa mikä tai mitkä lääkäriasemat tekevät kotikäyntejäkin. Tai siis lääkärit, ei ne asemat.
[/quote]
Tk lääkäri tulee poliisin kanssa kotiin
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 06:28"]Toki voit viedä miehesi tahdonvastaisesti hoitoon, jos haluat pilata hänen elämänsä. Mitä sinä kuvittelet psykiatrian tekevän, parantavan? Tiedätkö, mikä on "hoito" tuollaisessa tilanteessa? Kemiallinen lobotomia eli antipsykootit. Onko sinulla mitään käsitystä siitä, mitä antipsykootit tekevät ihmisen mielelle ja keholle? Luuletko, että sinun miestäsi tullaan kohtelemaan kuin ihmistä ja että hänet tullaan parantamaan? Sinulla on edessäsi todella suuria pettymyksiä, jos kuvittelet niin.
Jos oikeasti rakastat miestäsi, olet hänen tukenaan ja yrität vain elää läpi tämän vaiheen ilman että turvaudut instituutioon, joka tekee haavoittuvaisista ihmisistä täysin työkyvyttömiä. Jos hän on todella sairastunut skitsofreniaan, niin se on surullista ja valitettavaa, mutta psykiatriaan turvautumalla tapat miehestäsi viimeisetkin itsenäisyyden ja eläväisyyden rippeet. Monien sairauksien, jopa skitsofrenian ennuste on huomattavasti parempi ilman lääkkeitä kuin lääkkeillä. Googleta vaikkapa "open dialogue" -menetelmä ja kuuntele miestäsi empaattisesti.
Ymmärrän, että sinut on indoktrinoitu uskomaan, että psykiatria hoitaa, auttaa ja parantaa, mutta älä usko siihen hetkeäkään. Voit toki itse kulkea sen polun ja nähdä mitä psykiatrinen apu on todellisuudessa. Jos haluat tuhota miehesi elämän ja nähdä hänet vihanneksena, jos haluat tuhota lopullisesti hänen luottamuksensa sinuun.
Tilanteesi on rankka, mutta te selviätte siitä yhdessä. Jopa psykoosista voi selvitä läpi toiselle puolelle ilman instituutioita. Tsemppiä teille, kaikkea hyvää.
[/quote]
Puolisoa ei voi hoitaa. Aivan sama kuinka paljon ymmärtää. Psykoottinen ihminen voi olla itselleen tai muille vaarallinen. Ja tarvitsee nopeasti hoitoa. Psykoosilääkkeet on myös tarpeen
Aloita lukemalla tuosta, mikä on miehesi pääasiallinen hoito: http://fi.wikipedia.org/wiki/Antipsykoottiset_l%C3%A4%C3%A4kkeet
Haittavaikutukset eivät valitettavasti ole liioteltuja.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 06:43"]
Aloita lukemalla tuosta, mikä on miehesi pääasiallinen hoito: http://fi.wikipedia.org/wiki/Antipsykoottiset_l%C3%A4%C3%A4kkeet
Haittavaikutukset eivät valitettavasti ole liioteltuja.
[/quote]
Kuten ei sairauden haitatkaan
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 06:48"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 06:43"] Aloita lukemalla tuosta, mikä on miehesi pääasiallinen hoito: http://fi.wikipedia.org/wiki/Antipsykoottiset_l%C3%A4%C3%A4kkeet Haittavaikutukset eivät valitettavasti ole liioteltuja. [/quote] Kuten ei sairauden haitatkaan
[/quote]
Onko ap:n mies sairas? Hän on erilainen aiempaan verrattuna, mutta onko hän sairas? Onko hän vaaraksi itselleen tai muille, kokeeko hän olonsa tuskaisaksi ja sietämättömäksi? Jos ei, mikä on tosiasiassa ongelmana? Sekö, ettei mies enää vastaa sitä kuvaa, jonka ap on hänestä muodostanut? Skitsofrenia on helppo nähdä kenessä tahansa, jos etsii oireita.
Etsi miehestäsi terveyttä ja kannusta sitä sen sijaan että takertuisit poikkeavaan käytökseen. Ihmisen keholla on taipumus parantaa itsensä, murtuneet luut luutuvat, puolustusjärjestelmä hoitaa ulkoiset hyökkääjät. Mielikin VOI eheytyä samalla tavalla. Älä herran tähden tee hänestä psykiatriateollisuuden uhria, jos kyse ei ole elämästä tai kuolemasta.
Kokemusta samasta.Kesti muutaman viikon ja meni ohi itsekseen (varmaan harvinaista).En tiedä aiheuttiko myöhemmät masennukset joten suosittelen hoitoon menemistä.
Anteeksi hidas vastaaminen. En vieläkään ollut tarpeeksi rohkea ottamaan yhteyttä mihinkään, pelkään vain pahentavani tilannetta. Polttelun vähentämisestä ja suhteemme tilasta ollaan kyllä keskusteltu. Tällä hetkellä miehen kanssa on vain todella haastavaa edes keskustella.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 04:26"]Mies on ollut mun tukenani mun alamäissäni ja mä tahdon olla hänen tukenaan nyt, kun hän mua tarvitsee. Psykoosi on kuitenkin loppujen lopuksi sairaus, eikö? Terveyskeskukseen mä siis otan yhteyttä mahdollisimman pian, kiitos avusta kaikille :)
ap
[/quote]
Psykoosi on ohimenevä sairaus, joka kuitenkin vaatii lääkityksen. Terveyskeskus auttaa, pakkohoitolähete suljetulle. Muutaman kuukauden päästä saat oman miehesi takaisin, vähän voi olla väsymystä sen jälkeen.
Itse väsyin psykoosia sairastavan ihmisen omaisena niin, että jouduin itse sairaslomalle. Ei ihmisillä ole mitään ehtymätöntä voimavarastoa olla toisen tukena.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 20:54"]Itse väsyin psykoosia sairastavan ihmisen omaisena niin, että jouduin itse sairaslomalle. Ei ihmisillä ole mitään ehtymätöntä voimavarastoa olla toisen tukena.
[/quote]
Sen takia onkin keksitty mielisairaalat. Ja aika harva kykenee edes viikkoa kauemmin huolehtimaan psykoosipotilaasta.
Ajattelit sitten itse auttaa miestäsi kun terveydenhuolto ei kelpaa? Et kyllä pysty. Siis mieshän on huumehörhö eli alamäki on alkanut. Eikö noita rankkoja asioita voi käsitellä esim psykologilla? En oo kuullut että huumeilla ongelmat katoaisivat vaan lopputuloksena on, että alkuperäisten ongelmien lisäksi on huumeongelma. Herää unesta ja hanki apua. Mistä tiedät ettei miehelläsi ole muita hoitoa tarvitsevia sairauksia? Soita 112.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 04:01"]Miehen oireita tällä hetkellä ovat siis mm. seuraavat: Hämärtynyt todellisuuden taju, ei meinaa millään erottaa unta ja oikeasti tapahtuneita asioita. Pelkää henkilöitä, jotka "ovat käyneet meillä kun oltiin syömässä", vaikkei niin ole käynyt. Toisaalta taas esim. käynyt baarissa ja törmännyt minuun ovella, väittää että niin ei ole todellisuudessa käynyt.
Mies on kokoajan jotenkin alakuloinen ja mietteissään, muttei myönnä minkään olevan vialla. Hymyilee kyllä, mutta jotenkin ei niin aidosti kuin ennen. Välillä hän saattaa kadota päiviksi, lukee viestit muttei vastaa ja "nähty" merkinnästä huolimatta väittää, ettei mitään viestejä ole tullut perille. Silti ne puhelimesta löytyvät.
Keskusteltaessa saattaa yhtäkkiä vaihtaa puheenaihetta ja kysyä aivan yllättävän kysymyksen, jota kukaan muu ei koskaan ymmärrä. Nauraa omalle jutulleen ja kaikilta muilta menee ihan ohi. Näin ei ole käynyt aiemmin. Esim. ruoasta puhuttaessa yhtäkkiä saattaa keskeyttää keskustelun sanomalla "se oli muuten punainen potkulauta", seurata muiden hämmennystä ja nauraa päälle. Kysyttäessä ei suostu kertomaan mistä on kyse.
Mies ei kerro rakastavansa, ei itke, ei naura. On jotenkin kylmä ja etäinen. Suorittaa asiat, muttei tee mitään nautinnolla. Etenkin tämä "automaattisuus" pelottaa mua kamalasti.
Miehellä todella rankka menneisyys, läheisten kuolemia ja paljon henkilökohtaisia murheita. Polttelua takana noin viisi vuotta ja viimeisten puolen vuoden sisällä oireita alkanut ilmaantua, parin viime kuukauden aikana kaikki on lähtenyt täysin käsistä ja mua pelottaa. Meillä yhteiseloa takana neljä vuotta ja mä en tiedä jaksanko mä enää kauaa.
ap
[/quote]
Kuulostaa valitettavasti psykoottiselta. Terveyskeskuksen kautta..
Poliisi on oikea osoite. Soitto 112 että psykoosia epäilet huumehörhöllä. Tuleevat noutamaan ja vievät joko putkaan tai psyk. osastolle.
Mies on ollut mun tukenani mun alamäissäni ja mä tahdon olla hänen tukenaan nyt, kun hän mua tarvitsee. Psykoosi on kuitenkin loppujen lopuksi sairaus, eikö? Terveyskeskukseen mä siis otan yhteyttä mahdollisimman pian, kiitos avusta kaikille :)
ap