Mtv: Suomessa ajetaan nyt vanhemmilla autoilla kuin koskaan
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomessa-ajetaan-nyt-vanhemmilla-au…
Hallituksessa varmaan huuli pyöreenä mietitään kuis se ny tälleen meni? Kansan ostovoima laskenut kuin lehmän häntä ja laskee edelleen vain. Mutta ei huolta, maaliskuussa hallitus taas pohtii jakeluvelvoitteiden nostoa ynnä muuta mukavaa. Viimeinen sammuttaa valot.
Kommentit (58)
On aina huvittavaa, kun tällaisia asioita pohditaan lehdissä, politiikassa ym.
Tähän asiaan on vain yksi oikea vastaus: autovero.
Vierailija kirjoitti:
Ja huom! Väliaikainen autovero. 🥲👌🏻
Voi olla et ajetaan, mut ei mulla mitään kiirettä ole toimivaa autoa vaihtaa. Tänä vuonna 17v.
Ei sillä autoverollakaan enää paljoa ole merkitystä uusissa autoissa, vanhoissa toki on, mutta sanna haluaa vain uusia.
Saisko bensan hintaa vähän nostettua, ei ollut aamulla kaikilla asemilla yli kahta euroa?
Me ollaan nyt päätetty olla tekemättä autokauppoja kun ei nyt oikein tiedetä mitä tässä kannattaisi tehdä. Ajetaan ehkä nuo pihassa olevat loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla et ajetaan, mut ei mulla mitään kiirettä ole toimivaa autoa vaihtaa. Tänä vuonna 17v.
Sama täällä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on rikas maa.
Suomi on niin rikas maa että voidaan 4 mrd lähettää Italiaan, että saavat ostaa halpoja aurinkopaneeleja ja tuettuja sähköautoja. Idiootit on johtanut tätä maata jos 15 vuotta. Pihtiputaan mummo olisi hoitanut joka päätöksen Suomenkannalta paremmin.
Ukko39 kirjoitti:
Saisko bensan hintaa vähän nostettua, ei ollut aamulla kaikilla asemilla yli kahta euroa?
Aluevaalit menivät jo.
Itsellä ekaa kertaa elämässä tilanne, ettei tule pieneen mieleenikään vaihtaa autoa. Aiemmin olen ajanut n. 2-5 vuotiailla autoilla ja autoa on päivitetty n. 3 vuoden välein.
Se vaan, että nykyautot vaan on oikeasti huonoja, patteriautoa ei edes viitsi harkita käytettynä eikä hybridiäkään, koska niissäkin se sähkömoottori on äärimmäisen ikäherkkä (vanhetessa siis samat ongelmat kuin täyspatteriautoissakin) ja uudehkot polttisautotkin on täynnä tekniikkaa, joka on äärimmäisen vikaherkkää.
Miehelläni on 5v minun autoani tuoreempi auto, sama merkki ja malli molemmilla. Miehen auto on pakkasilla täynnä ongelmia ja varoituksia, kun sensorit ja automaattiset härpäkkeet ei tykkää milloin lumesta, milloin pakkasesta, milloin vesisateesta. Oma 11v autoni käy ja kukkuu ilman ongelmia. Tällä hetkellä ei ole pienintäkään aukomusta sitä päivittää yhtään tuoreempaan. Kilometrejä siinä on reilu 200 000 joten saman verran on varmaan vielä edessäkin. Ajan vuodessa n. 5000-10 000km niin tuo autonihan periaatteessa voi olla minulla koko loppuelämäni, toivon vain hartaasti, etten vahingossakaan sitä kolaroi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. En huvikseni jaksa ravata autokaupoissa, kun toimiva vanha on hyvä vielä.
Auto ei ole mulle mikään statussymboli, vaan käyttöväline. Toimivaa ei vaihdeta.
Miksi pitäisi auto vaihtaa jos se on hyvä ja toimii? Ihme ongelma. Sitäpaitsi vanhemmat autot ovat parempia kuin uudet muovi- ja sähköhärpäkkeet.
Mikäs siinä jos auto pelittää,joku kulkuneuvoja pitäisi olla.Nytkin Pohjolan liikenne lopettaa länsiuudella mm Salla,pohjoiskarjalassa meni kerran viikossa bussi,meneekö nyt lainkaan..Näitä surullisia tarinoita on.Sähköauto vouhottajat...ök..Mutta se mistä huolissani Moniko nuori tykkäsi korjailla ja tuunaa autoja..mitä he alkaa tekee pyöritellä peukkujako?Itse vaihdetaan auto 2v välein,uusia nykyään. Nyt tän jälkeen vuoteen 2035 mietitty onko sitten autoa lainkaan.Patteriautolle iso Ei!sille syynsä.Halpoja romuja joita korjataan usein,monta syytä.
Ei kannata nyt vaihtaa. Tuo sähköpatteriautovillityskään tuskin kovin kauan kestää. Sitten ehkä vaihdan kun taas palataan takaisin polttomoottoriautoihin muutaman vuoden päästä. Toki hallituksen pitää sitä ennen vaihtua järkevämpään.
Veikkaan, että nyt ei ole autovero kyseessä, vaan ihmiset odottaa, että tapahtuuko autoilun sähköistyksen osalta muutoksia.
Meillä työpaikalla esim sähköauton omistaja puhuu, että kannattaa odottaa, kun kohta saa halvemmalla isomman akun. Ei ainakaan itsellä ole mikään kiire vaihtaa 6 vuotta vanhaa bensasyöppöä.
Veikkaan, että moni muukin odottaa, että jotain tapahtuu.
Meidän auto on 11-vuotias ja kilometrejä jotain alle 170000. Näitä samoja autoja on myynnissä paljon reippaammillakin kilometrilukemilla, joten eiköhän jatketa tämän nykyisen kanssa, joka hyvin riittää meidän tarpeisiin. Joskus viime talvena siihen vaihdettiin etuvalot umpioineen, kun niihin oli mennyt kosteutta. Joku 1000€ meni siihen, mutta sehän oli kuin nuorennusleikkaus kun vanhanmalliset valot vaihtuivat uudenmallisiin ja katse kirkastui <3
Meillä on maksulliset kilvet ja nehän pitää aina maksaa uusiksi, kun vaihtaa autoa ja ottaa kilvet mukaan. Ei tuo tietenkään iso kulu ole, mutta nuo kilvet auttaa myöskin tykkäämään siitä omasta autosta, joka on muuten niin perus. Tuntuu aina kivalta kävellä omalle autolle, kun kilvissä lukee meidän sukunimi <3
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, yli 20 vuotiailta autoilta se pitää poistaa kokonaan, jos ei ole kerran varaa ajaa uudemmalla (mutta esim töiden takia on pakko) niin ei ole oikein varaa maksaa sitä verokaa joka usein kohtuuton auton hintaan nähden.
Tietenkin ajetaan vanhemmilla autoilla, koska väestökin on jo vanhempaa eli ikääntyvää.
Eivät vanhat miehet ja naiset enää uusia autoja ostele, korkeintaan vaihtavat johonkin käytettyyn hiukan parempaan autoon, kuin se entinen auto,
Ja toisekseen autokansa on nyt odottavassa tilassa.
Viivytellään ja katellaan, että millainen se tulevaisuuden auto sitten on, ja millainen auto kannattaa ostaa.
Että millä energialla käyvä auto pitäisi ostaa.
Jo nyt ollaan kahden vaiheilla ostaako se sähköauto vai joku kaasu- tai joku biokaasu auto,
Ullatuuuus