Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mtv: Suomessa ajetaan nyt vanhemmilla autoilla kuin koskaan

Vierailija
02.02.2022 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomessa-ajetaan-nyt-vanhemmilla-au…

Hallituksessa varmaan huuli pyöreenä mietitään kuis se ny tälleen meni? Kansan ostovoima laskenut kuin lehmän häntä ja laskee edelleen vain. Mutta ei huolta, maaliskuussa hallitus taas pohtii jakeluvelvoitteiden nostoa ynnä muuta mukavaa. Viimeinen sammuttaa valot.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on ongelmallinen. Sähköautoja saa käytettynä, mutta aina on riski akkuremontista. Uutena autot on kalliita heti jos tarvitsee kuljetuskapasiteettia vähän enemmän tai vetää kärryä. Talvella vaatii omistautumista jos lähtee yhtään pidemmälle reissuun.

Näiden syiden takia ostin vielä dieselin ja ajan sillä pitkään. Biodiesel on kuitenkin käytössä vielä sata vuotta.

Vierailija
42/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on vain hyvä asia ja ekologisesti järkevää. Valitus "vanhoilla" autoilla ajanisesta on vain autoalan urputusta autojen markkinoimiseksi ja myymiseksi enemmän ja useammin. 50-60-luvuilla 100 000 km ajettu auto koettiin loppuunajetuksi raakiksi. Nykypäivän monet autot huollettuina yltävät helposti jopa +300 000 km ajosuoritteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisiko se myös osittain siitä, että vanhemmat autot ovat parempia kuin koskaan ja keskimääräiset kilometrikertymät eivät ole ainakaan kasvussa? Jos vertaan jotain 80-luvun nissaneita, saabeja ja opeleita tämän vuosituhannen autoihin, niin niiden ajo-ominaisuudet olivat aivan karmeita.

Vierailija
44/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin vm 2005 autollani vielä vuosi sitten, ja olisin ajanut vielä tämän ja ensi vuodenkin. Koska satuin pitämään tuon kärryn ominaisuuksista ja ajotintumasta vaikka olikin pahimman luokan antiviheriä.

Mutta sitten alkoivat sähköviat ja vaikka itse olenkin sähköarska/sähköinssi ja pystyi korjaamaan aika lailla itse, se yksi kerta macgyveröintia pilkkireissun päätteeksi korpitaipaleella -15 asteessa oli liikaa. Joten autokauban nettisivulle ja hybridiin koeajovaraus (tosin kaverillani oli saman kärryn edellinen versio ja olin jo etukäteen mieltynyt ajettuani sillä 400 km), kerrasta peli selvä ja uusi kärry alle.

Solti ärsytti "ajolähtö" uuden auton hankinnassa, piti toteutua vasta kahden vuoden kuluttua. Mutta näkyypä sitten tilastoissa vihersiirtymänä - etenkin nyt keväällä kun laitan aurinkopaneelit akkujen & invertterin kera, siinä tulee mukavasti ilmaisia taivaskilometrejä jo huhtikuusta alkaen lokakuulle asti.

Vierailija
45/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton pitäminen on tehty myös hankalaksi. Asun uudehkolla kerrostaloalueella, ja täältä on todella vaikeaa saada paikkaa autolle. Hallipaikat on kalliita eikä niitä riitä kaikille ja tienvarsipaikkoja on ehkä viisi. Tämä alue on parkkipirkkojen unelma. Ironista on myös se, että bussiyhteydetkään eivät ole hyvät.

Vierailija
46/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoa ei kannata vaihtaa ainakaan tämän hallituksen aikana. Yhtään ei tiedä mitä tämä hallitus keksii huomenna autoilijoiden menoksi. Täytyy vain toivoa että seuraava hallitus olisi vähän tai oikeastaan paljon viisaampi.

Voiko hallituksen viisaus enää olla huonompi? Tämä autoilu on mennyt tämän naishallituksen aikana pelleilyksi ja sitten vielä lintu esittelee tiekarttoja suuressa viisaudessaan joilla maailma pelastuu.

Vierailija
47/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma auto on 20-vuotias. :)

Hyvin kulkee ja jaksaa lähteä käyntiin. Uuteen kalliiseen autoon ei ole rahaa enkä halua ottaa lainaa. Eikä kyllä ole mitään mielenkiintoakaan ostaa uutta autoa, kun vanha toimii hyvin. 

Vierailija
48/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aina huvittavaa, kun tällaisia asioita pohditaan lehdissä, politiikassa ym.

Tähän asiaan on vain yksi oikea vastaus: autovero.

Autoverolla ollut isompaa merkitystä enää vuosiin.

Verojen yhteisvaikutus ja surkea bruttokansantuote. Siinä vastaus.

Nykyisetkin vanhat peltilehmät on jengillä velaksi ostettuna...

Vierailija
49/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri ajelee vm93 toyota carinalla. Olen ehdottanut päivittämistä vähän "uudempiin" tojotoihin mutta kuulemma ei ole tarvetta.

Vierailija
50/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työttömänä ostan auton niin joku halpis. Ne on vanhoja mutta kiviäkin kiinostaa. Kun ovat leima voimassa. Se nyppii kun autoon menee useita satasia vuodessa vaikka ei ajaisi metriäkään. Bensan hinta on jo korkea. Se yli 2e niin loppuu monella autoilu ja töissäkäynti. Ei yksinkertaisesti kannata.

Vierailija
51/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoni on 1988 Volvo GL240. Ku tekee kerralla hyvän auton, ei tarvi uusia.

Vierailija
52/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neukkula olemme nyt me!

Ikivanha, ruosteinen autokanta kielii siitä lahjomattomasti.

Vierailija
53/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ihmeen rahalla minä auton ostaisin? En näillä tuloilla ja menoilla varmaan saisi rahoitustakaan, ja jos pitäisi ajaa uudehkolla autolla, olen eläkkeellä kun siihen tarvittava rahamäärä on säästössä. Jos on.

Vierailija
54/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin ajetaan vanhemmilla autoilla, koska väestökin  on jo  vanhempaa eli ikääntyvää.

Eivät vanhat miehet ja naiset enää uusia autoja ostele, korkeintaan vaihtavat johonkin käytettyyn hiukan parempaan autoon, kuin se entinen auto.

Riippuu tietenkin mitä pitää vanhana, mutta keskimääräinen uuden auton ostaja on jo pitkään ollut yli 50-vuotias mies. Nuoremmilla kun ei ole varaa / on paljon muitakin menoja mm. asuntolainat.

Vierailija
55/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin ajetaan vanhemmilla autoilla, koska väestökin  on jo  vanhempaa eli ikääntyvää.

Eivät vanhat miehet ja naiset enää uusia autoja ostele, korkeintaan vaihtavat johonkin käytettyyn hiukan parempaan autoon, kuin se entinen auto.

Riippuu tietenkin mitä pitää vanhana, mutta keskimääräinen uuden auton ostaja on jo pitkään ollut yli 50-vuotias mies. Nuoremmilla kun ei ole varaa / on paljon muitakin menoja mm. asuntolainat.

Ja siksi ku oikeesti hyvät autot polttaa arvostaan 20.000 euroa eka vuonna.

Vierailija
56/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla et ajetaan, mut ei mulla mitään kiirettä ole toimivaa autoa vaihtaa. Tänä vuonna 17v.

Juuri näin. En huvikseni jaksa ravata autokaupoissa, kun toimiva vanha on hyvä vielä.

Auto ei ole mulle mikään statussymboli, vaan käyttöväline. Toimivaa ei vaihdeta.

Sama täällä. Minulla ei ole yhtäkään järkisyytä vaihtaa toimivaa autoani mihinkään. Autollani ei ole muuta rahallista arvoa kuin romuraudan kilohinta, siksi mimun ei tarvitse välittää jokaisesta naarmusta joita työkäytössäni väkisin tulee, ei myöskään matolle valuneesta bensatipasta tai penkin pihkatahrasta. Olen katsastanut auton joka vuosi, huollot ja pienemmät korjaukset tehnyt itse. Minulla ei mene sormi suuhun jos autostni katkeaa vaikkapa laturin hihna, kuten viime viikolla kävi, se oli vitosen menetys ja vartin viivästys kotoa lähtöön.

Vierailija
57/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tietää että on ympäristöystävällisempää korjata ja käyttää loppuun, kuin valmistaa uutta.

Miksi tämä ei yhtäkkiä pätisi autoihin, jos se pätee kaikkeen muuhunkin?

Hallituksella ei taas ihan ilmasto- ja ympäristötietous ole ajantasalla. Elinkaariajattelu ja muut OIKEAT ympäristöarvot ihan hakusessa.

Mutta hei, korvataan kaikki autot sähköautoilla, sähköhän tietysti tuotetaan ydinvoimalla ja kivihiilellä, tuodaan Suomen ulkopuolelta koska Suomen energiatuotanto laahaa kulutuksen jäljessä jo nyt...

Vierailija
58/58 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa tehtaiden duunarit lipuvat työpaikalle uudehkoilla autoilla. Suomessa pitää olla iäkkäämpi pikkupomo, että on varaa samaan.