Annatko rahaa romanikerjäläisille?
Miksi/mikset? Itse en koskaan anna vaikka joskus käy todella sääliksi, koska:
1. En tahdo tukea kerjäläisiin liittyvää rikollisuutta.
2. Uskon että tarvitsevia on paljon parempi auttaa jonkun luotettavan järjestön kautta, joka selvittää ketkä on todella avun tarpeessa ja ketkä ei niinkään. Mitä enemmän kerjäläisille lahjoitetaan rahaa, sitä useampi vetää ryysyt päälleen ja tulee Suomeen istumaan helpon rahan toivossa.
Kommentit (86)
En anna. Jos on rahaa tulla tänne asti kerjäämään kesäksi niin ehkä sen rahan olisi voinut käyttää johonkin järkevämpään kotimaassa. Kuten ap sanoi, on parempi auttaa järjestöjen kautta jolloin tukee pitkäjänteistä avustustyötä.
4, enpä usko. Kyllä mäkin niitä säälin, mutta halveksuen enkä empaattisuudesta.
Mä annan aina kun sattuu olemaan. Kun ei ole mitään järjestöä, joka auttais.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:57"]
Mä annan aina kun sattuu olemaan. Kun ei ole mitään järjestöä, joka auttais.
[/quote]
No kai romianiassa jokin sosiaalihuolto on, jonka tehtäviin niiden auttaminen kuuluu. nehän ovat täällä turisteina olevia eu-kansalaisia. Sun kaltaiset tyhmät ihmiset vituttavat mua.
On niillä varaa matkustella ympäri eurooppaa...
Olisipa mullakin.
Sanoin kerran romanikerjäläiselle että ei työtä, ei rahaa, lapsia. Hän antoi mulle 20 senttiä pahvimukistaan. Annoin 10 senttiä takaisin. Eli olen antanut mutta jäin plussalle. Tämä on tosi tarina.
Voisi kuvitella, että ihmiset jo tietäisivät eron romanin ja romanialaisen välillä. Vaan ei.
Romanian suurlähetystö auttaa kansalaisiaan vieraassa maassa?
Annan aina mitä hiluja sattuu taskussa olemaan. Tyhjät pullot ja purkit annan usein romaneille myös, vaikka nää pullonkerääjät taitavat useimmat olla bulgarian romaneja. Joskus annan muutakin tavaraa, vaatetta yms jos sattuu sopiva tilaisuus. Olem jo kotona oppinut, että hädänalaisia pitää auttaa. Ja antavalle tulee iloinen mieli :D
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:03"]Sanoin kerran romanikerjäläiselle että ei työtä, ei rahaa, lapsia. Hän antoi mulle 20 senttiä pahvimukistaan. Annoin 10 senttiä takaisin. Eli olen antanut mutta jäin plussalle. Tämä on tosi tarina.
[/quote]
Mieletön tarina.
Itse olen helvetin köyhä, mutta mieli tekisi antaa. Epäilen puheiden rikollisuudesta olevan propagandaa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:57"]Mä annan aina kun sattuu olemaan. Kun ei ole mitään järjestöä, joka auttais.
[/quote]
Urpo, ei ne rahat mene sille ihmiselle jolle rahan annat!!! Ne menee niiden pomoille jotka tota hommaa pyörittää. Katopa joskus Slummien miljonääri niin tajuat
Poliisin uudesta arviosta kertoi ensin Yle. Rikoskomisario Kari Niinimäki Helsingin poliisista kommentoi Ylelle, että kerjäläiset ”ovat täällä vapaaehtoisesti, kukaan ei heitä määrää ja silloin siinä ei ole mitään ihmiskauppaa”.
Kari Niinimäki korostaa Uudelle Suomelle, että kyse on arviosta, joka perustuu kerjäläisten kuulemisen lisäksi rikosnäytön puutteeseen ja muihin huomioihin muun muassa kerjäläisten tulotasosta.
–Minun tiedossani ei ole, että ketään olisi rangaistu tällaisesta [kerjäläisiin liittyvästä ihmiskaupasta Suomessa], Niinimäki muotoilee Uuden Suomen haastattelussa.
”Voi miettiä, mitä 20 euroa päivässä edustaa meille, ja mitä se edustaa ja tarkoittaa heille”
–Se alkaa olla pitkän keskustelun paikka, että puhutaanko ihmiskaupasta, eli siitä, että joku olisi pakottanut nämä ihmiset tänne, vai puhutaanko muusta rikollisuudesta, joka ehkä linkittyy kerjäläisiin.
Niinimäen mukaan kerjäläisten haastattelut eivät ole ainoa muuttuneeseen tilannearvioon vaikuttanut tekijä. Hän nostaa esiin myös arviot kerjäläisten tienesteistä. Poliisi arvioi, että kerjäläinen tienaa Helsingissä päivässä noin 10–20 euroa.
Helsingin diakonissalaitos on arvioinut kesällä, että Helsingissä on noin 400–600 ulkomaalaista romania, joista kaikki eivät kerjää. Jos koko ryhmän kuitenkin laskettaisiin kerjäävän ja tienaavan noin 15 euroa päivässä, päivätienesti kokonaisuudessaan olisi 7500 euroa. Todellisuudessa väen ja saadun rahan määrä kuitenkin vaihtelee, ja kerjäläiset ovat hajaantuneet useisiin ryhmiin.
Poliisi antaa ymmärtää, että rahamäärät eivät vaikuta uskottavilta rikollisjärjestöjen osuutta ajatellen.
–Pitää myös ottaa huomioon paljonko kerjäläisiä Suomessa on ja mitä he saavat päivässä kokoon. Onko se sellainen summa, jolla pyöritetään suurta organisaatiota, Niinimäki kyseenalaistaa.
–Voi miettiä, mitä 20 euroa päivässä edustaa meille, ja mitä se edustaa ja tarkoittaa heille.
Ylen haastattelussa Niinimäki toteaa, että esimerkiksi heinäkuisena päivänä Helsingissä tavatun kymmenhenkisen kerjäläisporukan parissa ”ei kyllä kovin isot rahat liiku”.
Diakonissalaitoksen palvelualuejohtaja Pekka Tuomola muistutti äskettäin kannanotossaan, että romanikerjäläinen voi Suomessa kuukauden kerjäämällä ansaita ”sen verran, että jotenkuten selviää hengissä talvikauden elättäen samalla läheisensä ja perheensä”.
–Kerjäläiset eivät ole rikollisia. He ovat äärimmäisen köyhiä ja nöyryytettyjä ihmisiä. Kerjäämiseen ei liity ihmiskauppaa eikä järjestäytynyttä rikollisuutta. Tämän on Suomen poliisikin todennut viime vuonna tekemissään selvityksissä, Tuomola kirjoittaa.
Myös Helsingin sosiaaliviraston johtava asiantuntija Jarmo Räihä sanoo Ylelle, että kerjäläisten toimintaa valvoo suku, ei järjestäytynyt rikollisuus. Osa kerjäläisistä voi maksaa automatkasta, ja osan suku voi jopa määrätä tiettyyn maahan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kyseessä olisi järjestäytynyt rikollisuus ja ihmiskauppa, Räihä sanoo.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:17"]Annan koska se mun velvollisuus ja kaikkien meidän! Auttaa hädässä olevia! Eilen annoin 150 euroa ja viime viikolla annoin 100 euroa, ne on meille pikkurahoja ja jokaisen suomalaisen pitäisi avata lompakkoa!
[/quote]
Pikkurahoja? Olen opiskelija ja minulle jää kuukaudessa laskujen jälkeen ruokaan ja kaikkeen ylimääräiseen (vaatteet, lääkkeet, kaikki) 100e/kk.
En anna ulkomaalaisille koskaan rahaa.
Kotimaisia vähäosaisia autan silloin tällöin. Jopa alkkiksia.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:12"]
Poliisin uudesta arviosta kertoi ensin Yle. Rikoskomisario Kari Niinimäki Helsingin poliisista kommentoi Ylelle, että kerjäläiset ”ovat täällä vapaaehtoisesti, kukaan ei heitä määrää ja silloin siinä ei ole mitään ihmiskauppaa”. Kari Niinimäki korostaa Uudelle Suomelle, että kyse on arviosta, joka perustuu kerjäläisten kuulemisen lisäksi rikosnäytön puutteeseen ja muihin huomioihin muun muassa kerjäläisten tulotasosta. –Minun tiedossani ei ole, että ketään olisi rangaistu tällaisesta [kerjäläisiin liittyvästä ihmiskaupasta Suomessa], Niinimäki muotoilee Uuden Suomen haastattelussa. ”Voi miettiä, mitä 20 euroa päivässä edustaa meille, ja mitä se edustaa ja tarkoittaa heille” –Se alkaa olla pitkän keskustelun paikka, että puhutaanko ihmiskaupasta, eli siitä, että joku olisi pakottanut nämä ihmiset tänne, vai puhutaanko muusta rikollisuudesta, joka ehkä linkittyy kerjäläisiin. Niinimäen mukaan kerjäläisten haastattelut eivät ole ainoa muuttuneeseen tilannearvioon vaikuttanut tekijä. Hän nostaa esiin myös arviot kerjäläisten tienesteistä. Poliisi arvioi, että kerjäläinen tienaa Helsingissä päivässä noin 10–20 euroa. Helsingin diakonissalaitos on arvioinut kesällä, että Helsingissä on noin 400–600 ulkomaalaista romania, joista kaikki eivät kerjää. Jos koko ryhmän kuitenkin laskettaisiin kerjäävän ja tienaavan noin 15 euroa päivässä, päivätienesti kokonaisuudessaan olisi 7500 euroa. Todellisuudessa väen ja saadun rahan määrä kuitenkin vaihtelee, ja kerjäläiset ovat hajaantuneet useisiin ryhmiin. Poliisi antaa ymmärtää, että rahamäärät eivät vaikuta uskottavilta rikollisjärjestöjen osuutta ajatellen. –Pitää myös ottaa huomioon paljonko kerjäläisiä Suomessa on ja mitä he saavat päivässä kokoon. Onko se sellainen summa, jolla pyöritetään suurta organisaatiota, Niinimäki kyseenalaistaa. –Voi miettiä, mitä 20 euroa päivässä edustaa meille, ja mitä se edustaa ja tarkoittaa heille. Ylen haastattelussa Niinimäki toteaa, että esimerkiksi heinäkuisena päivänä Helsingissä tavatun kymmenhenkisen kerjäläisporukan parissa ”ei kyllä kovin isot rahat liiku”. Diakonissalaitoksen palvelualuejohtaja Pekka Tuomola muistutti äskettäin kannanotossaan, että romanikerjäläinen voi Suomessa kuukauden kerjäämällä ansaita ”sen verran, että jotenkuten selviää hengissä talvikauden elättäen samalla läheisensä ja perheensä”. –Kerjäläiset eivät ole rikollisia. He ovat äärimmäisen köyhiä ja nöyryytettyjä ihmisiä. Kerjäämiseen ei liity ihmiskauppaa eikä järjestäytynyttä rikollisuutta. Tämän on Suomen poliisikin todennut viime vuonna tekemissään selvityksissä, Tuomola kirjoittaa. Myös Helsingin sosiaaliviraston johtava asiantuntija Jarmo Räihä sanoo Ylelle, että kerjäläisten toimintaa valvoo suku, ei järjestäytynyt rikollisuus. Osa kerjäläisistä voi maksaa automatkasta, ja osan suku voi jopa määrätä tiettyyn maahan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kyseessä olisi järjestäytynyt rikollisuus ja ihmiskauppa, Räihä sanoo.
[/quote]
Tämä oli minulla tiedossa koko ajan. Myytti rikollisjärjestöistä on peräisin hommafoorumilta, mikään sieltä peräisin oleva tieto ei koskaan ole totta. Hommalaiset ovat vääräselkäisiä, epäreiluja ja rehdittömiä suomalaisen miehen irvikuvia.
En ole koskaan antanut rahaa kerjäläisille, mutta tyhmänä annoin muutama vuosi sitten viitosen Romanian(?) romanille joka tuli kauniisti hymyillen tarjoamaan (ei siis tyrkyttämään) ruusua. En antaisi enää. Ilmeisesti samaan porukkaan kuuluva mies ryösti melkein kahdeksankymppiseltä, osteoporoosia sairastavalta tädiltäni käsilaukun ja kaatoi samalla tätini kumoon. Siinä rytäkässä siltä murtui 3 luuta ja se joutui moneksi viikoksi muiden avun varaan. Käsi ei koskaan parantunut täysin ennalleen.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:12"]
Poliisin uudesta arviosta kertoi ensin Yle. Rikoskomisario Kari Niinimäki Helsingin poliisista kommentoi Ylelle, että kerjäläiset ”ovat täällä vapaaehtoisesti, kukaan ei heitä määrää ja silloin siinä ei ole mitään ihmiskauppaa”. Kari Niinimäki korostaa Uudelle Suomelle, että kyse on arviosta, joka perustuu kerjäläisten kuulemisen lisäksi rikosnäytön puutteeseen ja muihin huomioihin muun muassa kerjäläisten tulotasosta. –Minun tiedossani ei ole, että ketään olisi rangaistu tällaisesta [kerjäläisiin liittyvästä ihmiskaupasta Suomessa], Niinimäki muotoilee Uuden Suomen haastattelussa. ”Voi miettiä, mitä 20 euroa päivässä edustaa meille, ja mitä se edustaa ja tarkoittaa heille” –Se alkaa olla pitkän keskustelun paikka, että puhutaanko ihmiskaupasta, eli siitä, että joku olisi pakottanut nämä ihmiset tänne, vai puhutaanko muusta rikollisuudesta, joka ehkä linkittyy kerjäläisiin. Niinimäen mukaan kerjäläisten haastattelut eivät ole ainoa muuttuneeseen tilannearvioon vaikuttanut tekijä. Hän nostaa esiin myös arviot kerjäläisten tienesteistä. Poliisi arvioi, että kerjäläinen tienaa Helsingissä päivässä noin 10–20 euroa. Helsingin diakonissalaitos on arvioinut kesällä, että Helsingissä on noin 400–600 ulkomaalaista romania, joista kaikki eivät kerjää. Jos koko ryhmän kuitenkin laskettaisiin kerjäävän ja tienaavan noin 15 euroa päivässä, päivätienesti kokonaisuudessaan olisi 7500 euroa. Todellisuudessa väen ja saadun rahan määrä kuitenkin vaihtelee, ja kerjäläiset ovat hajaantuneet useisiin ryhmiin. Poliisi antaa ymmärtää, että rahamäärät eivät vaikuta uskottavilta rikollisjärjestöjen osuutta ajatellen. –Pitää myös ottaa huomioon paljonko kerjäläisiä Suomessa on ja mitä he saavat päivässä kokoon. Onko se sellainen summa, jolla pyöritetään suurta organisaatiota, Niinimäki kyseenalaistaa. –Voi miettiä, mitä 20 euroa päivässä edustaa meille, ja mitä se edustaa ja tarkoittaa heille. Ylen haastattelussa Niinimäki toteaa, että esimerkiksi heinäkuisena päivänä Helsingissä tavatun kymmenhenkisen kerjäläisporukan parissa ”ei kyllä kovin isot rahat liiku”. Diakonissalaitoksen palvelualuejohtaja Pekka Tuomola muistutti äskettäin kannanotossaan, että romanikerjäläinen voi Suomessa kuukauden kerjäämällä ansaita ”sen verran, että jotenkuten selviää hengissä talvikauden elättäen samalla läheisensä ja perheensä”. –Kerjäläiset eivät ole rikollisia. He ovat äärimmäisen köyhiä ja nöyryytettyjä ihmisiä. Kerjäämiseen ei liity ihmiskauppaa eikä järjestäytynyttä rikollisuutta. Tämän on Suomen poliisikin todennut viime vuonna tekemissään selvityksissä, Tuomola kirjoittaa. Myös Helsingin sosiaaliviraston johtava asiantuntija Jarmo Räihä sanoo Ylelle, että kerjäläisten toimintaa valvoo suku, ei järjestäytynyt rikollisuus. Osa kerjäläisistä voi maksaa automatkasta, ja osan suku voi jopa määrätä tiettyyn maahan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kyseessä olisi järjestäytynyt rikollisuus ja ihmiskauppa, Räihä sanoo.
[/quote]
Tämä oli minulla tiedossa koko ajan. Myytti rikollisjärjestöistä on peräisin hommafoorumilta, mikään sieltä peräisin oleva tieto ei koskaan ole totta. Hommalaiset ovat vääräselkäisiä, epäreiluja ja rehdittömiä suomalaisen miehen irvikuvia.
[/quote]
Tuli mieleen Hassisen koneen biisin sanat, "vaikka suu on kii, se valehtelee" kertoo varmaan hommalaisista.
En osaa sanoa mielipidettäni noihin rikolliskuvioihin, mutta kerran näin (Jyväskylässä) kun ruusuja kauppaava kerjäläinen kaivoi nurkan takana taskusta iPhonen. Eli ei, en anna rahaa kerjäläisille. En kyllä anna oli ne sitten mistä maasta tahansa.
Aluksi ketjua lukiessani hymähtelin vitsinä näille, jotka tätä hyvin kyseenalaista toimintaa tukevat "antamalla köyhänä vähistä roposistaan" tai "heittämällä joskus satasenkin". Mutta voi jummi, taitavat ihan tosissaan olla! Maailmani avartui jälleen ja uskoni suomalaisiin karkasi yhden askeleen kauemmas. Käsittämätöntä.
En anna, koska en halua kannustaa heitä tulemaan uudestaan.