Annatko rahaa romanikerjäläisille?
Miksi/mikset? Itse en koskaan anna vaikka joskus käy todella sääliksi, koska:
1. En tahdo tukea kerjäläisiin liittyvää rikollisuutta.
2. Uskon että tarvitsevia on paljon parempi auttaa jonkun luotettavan järjestön kautta, joka selvittää ketkä on todella avun tarpeessa ja ketkä ei niinkään. Mitä enemmän kerjäläisille lahjoitetaan rahaa, sitä useampi vetää ryysyt päälleen ja tulee Suomeen istumaan helpon rahan toivossa.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:58"]
Hyvä antaa vähästään , paha ei paljostakaan.
[/quote]Voi v!ttu. Varmasti 100% suomalaisista antaa kuka vähästään, kuka paljostakin, mutta kohde on toisinaan jokin muu kuin romanikerjäläinen.
"Ei se ole tyhmä, joka kerjää, vaan se joka tulee höynäytetyksi"
Annan koska se mun velvollisuus ja kaikkien meidän! Auttaa hädässä olevia! Eilen annoin 150 euroa ja viime viikolla annoin 100 euroa, ne on meille pikkurahoja ja jokaisen suomalaisen pitäisi avata lompakkoa!
en, enkä muillekkaan kerjäläisille. pari kertaa ainoastaan olen antanut katusoittajille jotka ovat oikeasti hyviä soittamaan
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:03"]
Voisi kuvitella, että ihmiset jo tietäisivät eron romanin ja romanialaisen välillä. Vaan ei.
[/quote]
Romaneja ne täällä kerjäävät on, Romanian romaneja. Omassa maassaan kerjäävät myös.
Nro. 9: Romaniassa on tosiaan 'jonkinlainen' sosiaalihuolto, mutta ei mitään likimainkaan sellaista kuin Suomessa. Esim. työttömänä saat tukea noin puoli vuotta, sen jälkeen olet omillasi.
AP:n kysymykseen: ei, en anna.
En todellakaan anna. Vuosia sitten ulkomailla eräs raskaana ollut likainen nuori romanikerjäläistyttö sai heltymään ruusuja kaupitellessaan, mutta yritti sitten rahaa kaivellessa varastaa lompakon. Onneksi huomattiin ja todettiin, että jos ei häivy välittömästi niin kutsutaan poliisi. Liukeni muuten aika äkkiä paikalta.
Näitä kerjäläisiä autettaisiin parhaiten paikan päällä siellä Romaniassa, emme me pohjosmaalaiset pysty (eikä se ole edes meidän vastuullamme) kaikkia kurjuudesta nostamaan.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:54"]
Joskus annan muutaman kolikon kerjäläisille, en tosin koskaan kysy mistä maasta ovat tai mihin etniseen ryhmään kuuluvat.
[/quote]
Minä kysyn aina rahaa pummaavilta spurguilta mistä ovat kotoisin, jos ovat Lieksasta tai muusta rikollisesta kulttuurista kotoisin, niin en anna.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:47"]
En varmasti anna, mutta voisin räkiä tai kusta päälle. Vihaan noita haisevia paskaisia kieroja ihmisrottia ja toivon kuolemaa niille.
[/quote]
Häpeän valtavasti sitä, että kansaamme kuuluu myös sinun kaltaisiasi ääriyksilöitä ja roskasakkia.
No, mutta toisaalta olihan täällä jopa´Jammu-setäkin´...
.
Melkein yhtä etoviahan ovat nyt ainakin nuo sinun puheesi,kuin mitä hän henkilönä oli .
Olet minusta niin vastenmielinen ,etten halua ajatella sinua yhtään enempää.
Toivottavasti poliisi hoitaa sinut pois paikalta mahdollisesti tarvittaessa.
Annan joskus, köyhä olen itsekin eli ei ole paljoa mistä antaa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:47"]
En varmasti anna, mutta voisin räkiä tai kusta päälle. Vihaan noita haisevia paskaisia kieroja ihmisrottia ja toivon kuolemaa niille.
[/quote]
Missä sydän? Itken kun luen sinun kirjoittamaa viestiä! HEI niillä ei ole rahaa!!! Meidän pitää auttaa heitä ja se satanen tai toinen, ei vaikuta meidän elämään mitenkään. Mutta heille voimme taata ruokaa ja yösijan!
En anna, koska se ei ratkaise romaniongelmaa. En voi tukea sellaista, että ihminen istuu kadulla kerjäämässä ja opettaa lapsensa samaan elämäntapaan. Näille ihmisille pitäisi tarjota jotain työtä, rahan pitää tulla työstä eikä kerjäämisestä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:57"]Mä annan aina kun sattuu olemaan. Kun ei ole mitään järjestöä, joka auttais. [/quote] Urpo, ei ne rahat mene sille ihmiselle jolle rahan annat!!! Ne menee niiden pomoille jotka tota hommaa pyörittää. Katopa joskus Slummien miljonääri niin tajuat
[/quote]
Joka ikinen ilta nämä yrittää vaihtaa sen kourallisen kolikoita seteliksi. Jos se kerjätty raha menisi oikeasti ruokaan, niin eiköhän sen ranskanleivän ja tonnikalapurkin voisi maksaa myös niillä hiluilla?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:08"]
Annan aina mitä hiluja sattuu taskussa olemaan. Tyhjät pullot ja purkit annan usein romaneille myös, vaikka nää pullonkerääjät taitavat useimmat olla bulgarian romaneja. Joskus annan muutakin tavaraa, vaatetta yms jos sattuu sopiva tilaisuus. Olem jo kotona oppinut, että hädänalaisia pitää auttaa. Ja antavalle tulee iloinen mieli :D
[/quote]
Sä oot joko huono provo tai helvetin typerä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:34"]
En anna, koska se ei ratkaise romaniongelmaa. En voi tukea sellaista, että ihminen istuu kadulla kerjäämässä ja opettaa lapsensa samaan elämäntapaan. Näille ihmisille pitäisi tarjota jotain työtä, rahan pitää tulla työstä eikä kerjäämisestä.
[/quote] Ja jos heille sitten tarjottaisiin täällä jotain sellaista yksinkertaista työtä mitä he pystyisivät tekemään ,niin siitähän se vasta poru nousisikin. "Vievät meidän omilta työttömiltämme työpaikat" jne.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:18"]
en, enkä muillekkaan kerjäläisille. pari kertaa ainoastaan olen antanut katusoittajille jotka ovat oikeasti hyviä soittamaan
[/quote]
No sitten et kyllä ole tukenut näitä romanialaisia hanurinraiskaajia.. Ja hyvä niin.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:34"]
[/quote] Ja jos heille sitten tarjottaisiin täällä jotain sellaista yksinkertaista työtä mitä he pystyisivät tekemään ,niin siitähän se vasta poru nousisikin. "Vievät meidän omilta työttömiltämme työpaikat" jne.
[/quote]
Minkä ihmeen takia niitä pitäisi täällä työllistää? Eikö ne voi harjoitella sitä työntekoa ihan omassa kotimaassaan.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:57"]
Mä annan aina kun sattuu olemaan. Kun ei ole mitään järjestöä, joka auttais.
[/quote]
Anna vaikka kotimaan lapsille apusi, järjestöjä kyllä löytyy. Karmeita tarinoita saa ihan "oikeista" lehdistä lukea, kun ei enää hoitoa saa vakavasti sairaalle. Mutta kaikkeen muuhun liikenee, mutta jätän nyt sanomatta mihin..
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:03"]
Sanoin kerran romanikerjäläiselle että ei työtä, ei rahaa, lapsia. Hän antoi mulle 20 senttiä pahvimukistaan. Annoin 10 senttiä takaisin. Eli olen antanut mutta jäin plussalle. Tämä on tosi tarina.
[/quote]
Kai ymmärrät miksi toimi näin? Tarinasi leviää nytkin kuin kulovalkea, ja tuhannet kiiruhtavat antamaan "jaloille" kerjäläisille roponsa. Voihan huttu :(
Tänään Hyvinkäällä nainen pysäytti minut ja pyysi englanniksi vähän rahaa ruokaan itselleen ja mukana olleelle noin 10-vuotiaalle tytölle. Hän sanoi olevansa pakolainen palestiinasta ja saavansa vasta huomenna sosiaaliapua. En voinut uskoa että pakolaisstatuksella oleva olisi avun ulkopuolella ja väitin hänelle vastaan. Hän sanoi että rahat meni junamatkaan. Hän kaikkosi nopeasti kun sanoin etten usko millään. Naisella oli aika mageet kultapaikat hampaissa.
Kun sitten kotona havahduin siihen että hänellähän oli lapsi mukanaan, etsin sosiaalipäivystyksen numeroa ja netissä neuvottiin virka-ajan ulkopuolella 112:een. Siellä nainen sanoi että asialle ei voi tehdä mitään ja että heillä on kyllä joku jonka luokse mennä kun kerran ovat maahan päässeet. Kun kysyin vielä kannattaako seuraavalla kerralla soittaa heti poliisille ja juosta perässä niin ei kuulema ole mitään hyötyä.
Joo kuulostan naiivilta mutta olen maalaisena siinä käsityksessä että jos esim. jehovat eivät saa pitää alaikäisisä mukanaan kun yrittävät käännyttää muita ja siis on lastensuojelutapaus kun alaikäinen otetaan mukaan kerjäämään tai uskontojuttuihin.
Tiedän että kerjääminen voi olla bisnestä järjestäytyneelle rikollisuudelle ja jotkut perheet jopa lähettävät lapsensa mielummin kerjäämään vieraaseen maahan kuin kouluun, kun se on lyhyellä tähtäimellä tuottoisampaa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:08"]
Annan aina mitä hiluja sattuu taskussa olemaan. Tyhjät pullot ja purkit annan usein romaneille myös, vaikka nää pullonkerääjät taitavat useimmat olla bulgarian romaneja. Joskus annan muutakin tavaraa, vaatetta yms jos sattuu sopiva tilaisuus. Olem jo kotona oppinut, että hädänalaisia pitää auttaa. Ja antavalle tulee iloinen mieli :D
[/quote]
Sä oot joko huono provo tai helvetin typerä.
[/quote]
Itse olet juuri sitä mitä sanot. Itse olen työtön ,eikä minullakaan ole paljoa antaa kenellekään ,mutta jotain hiluja kyllä pystyn ohimennessäni toisinaan antamaan ja jotain kierrätyskamaa mitä en itse tarvitse. Ja ainakin ystävällisen katseen ja myötätuntoisen hymyn kärsiviä puutteenalaisia ihmisiä kohti aina.Se ei maksa mitään.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 03:14"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 02:38"]
Koittakaa itse kerjätä..tulisko hyvä mieli,kun joku antaa vaikka kymmenen senttiä.tulisi..uskon niin.mutta,kun meillä Suomessa on ajattelutapa,että ketään heikompaa ei auteta..
[/quote]
Ole itse hyvän tahdon lähettilään esimerkkinä ja pidä avoimet ovet kerjäläislle. Tee ruokaa ja anna yösija. Käytte ostelemassa uudet vaatteet. Opetat suomen kielen ja koulutat. Työpaikka löytyy heti. Käyt sanomassa heidän pomoilleen, että nyt tämä touhu muuttuu. Laajenna toimintaasi afrikkalaisiin huumejengeihin, joiden kätyrit diilaavat kamaa Suomen kaduilla. Autat heikompia ja kerjäläiselle tulee tosi hyvä mieli? Ihan yksinkertaista eikös?
[/quote]jos nyt ei kuitenkaan ihan näin kirjaimellisesti