Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomat häät, miksi ihmeessä '

Vierailija
08.06.2015 |

Ihmetellä täytyy tätä nykytrendiä, että lapset jätetään kutsumatta häihin! Jos tilaisuus on pienimuotoinen hienossa ravintolassa iltamyöhään järjestetty, niin sitten ymmärrän mutta että lapset pois tavallisista häistä, en vaan tajua!
Monissa kulttuureissa lapset ovat arvostettuja ja arvokkaita vieraita, ei esimerkiksi Kreikassa voisi kuvitella, että lapset jäisivät pois. Siellä juhlissa kuuluu olla suku koolla vanhimmasta nuorempaan sekä jameteliä ja elämää. Suomalainen on totinen ja asiallinen, yrittää tehdä kaikesta niin siistiä ja näyttävää, että lopputulos on hajuton ja mauton, tylsä.
Mutta juhlikaa te vaan, ei meillä olisi lapsenvahtia ollutkaan.

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:54"]Ymmärrän täysin, voi johtua esim. juhlan luonteesta jolloin alkoholi kuuluu olennaisesti juhliin, mielestäni on jopa vastuullista ettei lapsia oteta ryyppybileisiin mukaan. Toisaalta taas lapsiperheet usein häviävät ensimmäisten joukossa kotiin, joten eivät he ole loppuyön rymyämistä katsomassa. Jokainen juhlikoon tavallaan. Olisin jopa onnellinen jos saisin kutsun lapsettomiin häihin, voitaisiin ottaa miehen kanssa ilo irti i. t. 2 lapsen äiti.
[/quote]

Mikä estää teitä nyt palkkaamasta lastenhoitajaa häiden ajaksi ja ottamasta iloa irti?

Vierailija
42/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonkohan tämä jokin maalais-kaupunkilais-vastakkainasettelu? 

Meillä oli ravintolassa illallinen. Ei lapsia. Toista on maalaishäät jossain seurojen talolla. Sinnehän mahtuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:07"]Meillä oli lapsettomat häät, oma lapsi häiden aikaan 1,5 vuotias ja todella arka, pelkäsi lähes kaikkia. Oli myös äitiin takertuva ja ihan varmasti oli paras ratkaisu sekö äidille että lapselle, ettei omaakaan lasta häissämme nähty. Kirkossa oli mukana, mutta juhlatilaisuuteen ei enää otettu mukaan. Halusimme myös että kaikki vieraan pääsevät nauttimaan toistensa seurasta ihan rauhassa eikä paimentamaan lapsia.
[/quote]

Onhan tämä provo, onhan?

Vierailija
44/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko "Tuomalla lapsesi häihimme hyväksyt kaikilla häävierailla olevan oikeus ojentaa häntä tarvittaessa" tms. ?

Vierailija
45/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, meille tulossa kesällä 2016 lapsettomat häät. Muutenkin vieraita tulossa reilu 170, jos kaikki saisivat lapsensa ottaa, paisuisi vieraslista reippaasti yli 200.
Unelmieni hääpaikkaan ei niin paljon porukkaa mahdu, ja minähän en ala kohdetta muuttamaan vain sen takia, että lapset pääsisivät riehumaan juhliini.
-
Olen erittäin lapsirakas, sekä opiskelen opettajaksi, joten ei, en ole lapsivihaaja. Häät ovat kuitenkin ainutkertainen tilaisuus, ja järjestän ne omalla tavallani. Ainakaan vielä ei ole kukaan kehdannut päätöksestämme valittaa, päinvastoin monet odottavat tätä "aikuisten juhlaa".

N23

Vierailija
46/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:07"]

Meillä oli lapsettomat häät, oma lapsi häiden aikaan 1,5 vuotias ja todella arka, pelkäsi lähes kaikkia. Oli myös äitiin takertuva ja ihan varmasti oli paras ratkaisu sekö äidille että lapselle, ettei omaakaan lasta häissämme nähty. Kirkossa oli mukana, mutta juhlatilaisuuteen ei enää otettu mukaan. Halusimme myös että kaikki vieraan pääsevät nauttimaan toistensa seurasta ihan rauhassa eikä paimentamaan lapsia.

[/quote]

Mun mielestä tää kuulostaa aivan hirveältä. "Äiti ja isi juhlii nyt meidän koko perheen asiaa, mutta sinä et tule juhliin. Olethan niin takertuvakin!"

Vierailija
47/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:10"]Oonkohan tämä jokin maalais-kaupunkilais-vastakkainasettelu? 

Meillä oli ravintolassa illallinen. Ei lapsia. Toista on maalaishäät jossain seurojen talolla. Sinnehän mahtuu. 
[/quote]

Meidän häät oli Kulosaaren kartanossa ja lapset olivat tervetulleita. Olen ollut häissä Porissa, jossa häät oli tungettu paikalliseen hotelliravintolaan, vaikka Porissa ja lähiympäristössä olisi ollut näitä seurojentaloja tai työväentaloja vaikka muille jakaa. Mutta se oli helpointa ja halvinta, kun ei ollut erikseen paikkavuokraa ja cateringia.

Vierailija
48/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:07"]

Meillä oli lapsettomat häät, oma lapsi häiden aikaan 1,5 vuotias ja todella arka, pelkäsi lähes kaikkia. Oli myös äitiin takertuva ja ihan varmasti oli paras ratkaisu sekö äidille että lapselle, ettei omaakaan lasta häissämme nähty. Kirkossa oli mukana, mutta juhlatilaisuuteen ei enää otettu mukaan. Halusimme myös että kaikki vieraan pääsevät nauttimaan toistensa seurasta ihan rauhassa eikä paimentamaan lapsia.

[/quote]

Mun mielestä tää kuulostaa aivan hirveältä. "Äiti ja isi juhlii nyt meidän koko perheen asiaa, mutta sinä et tule juhliin. Olethan niin takertuvakin!"
[/quote]

Joo niin minunkin mielestä. Tää on tätä samaa jengiä, joiden mielipiteisiin voi tutustua lukemalla FB:n Äityleitä.

Vierailija
49/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:26"]Noh, meille tulossa kesällä 2016 lapsettomat häät. Muutenkin vieraita tulossa reilu 170, jos kaikki saisivat lapsensa ottaa, paisuisi vieraslista reippaasti yli 200.
Unelmieni hääpaikkaan ei niin paljon porukkaa mahdu, ja minähän en ala kohdetta muuttamaan vain sen takia, että lapset pääsisivät riehumaan juhliini.
-
Olen erittäin lapsirakas, sekä opiskelen opettajaksi, joten ei, en ole lapsivihaaja. Häät ovat kuitenkin ainutkertainen tilaisuus, ja järjestän ne omalla tavallani. Ainakaan vielä ei ole kukaan kehdannut päätöksestämme valittaa, päinvastoin monet odottavat tätä "aikuisten juhlaa".

N23
[/quote]

Mistä alapeukut? Ihanko siitä, että haluan järjestää unelmahääni lapsesta asti ihailemassani paikassa? Ja haluan kutsua kaikki meille tärkeät ihmiset?

N23

Vierailija
50/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:26"]Noh, meille tulossa kesällä 2016 lapsettomat häät. Muutenkin vieraita tulossa reilu 170, jos kaikki saisivat lapsensa ottaa, paisuisi vieraslista reippaasti yli 200. Unelmieni hääpaikkaan ei niin paljon porukkaa mahdu, ja minähän en ala kohdetta muuttamaan vain sen takia, että lapset pääsisivät riehumaan juhliini. - Olen erittäin lapsirakas, sekä opiskelen opettajaksi, joten ei, en ole lapsivihaaja. Häät ovat kuitenkin ainutkertainen tilaisuus, ja järjestän ne omalla tavallani. Ainakaan vielä ei ole kukaan kehdannut päätöksestämme valittaa, päinvastoin monet odottavat tätä "aikuisten juhlaa". N23 [/quote] Mistä alapeukut? Ihanko siitä, että haluan järjestää unelmahääni lapsesta asti ihailemassani paikassa? Ja haluan kutsua kaikki meille tärkeät ihmiset? N23

[/quote]

Varmaan toi vähän särähtää, että 170 kutsuttua. Kaikki teille niin tärkeitä, mutta 170 teille tärkeintä ihmistä ei sisällä YHTÄÄN lasta. Tästä voi suoraan kuitata, että te ette pidä ketään lasta tärkeänä ja monista se voi kuulostaa aika karulta. 

Ja tosiaan kerrot olevasi erittäin lapsirakas, mutta yksikään lapsi ei ole sinulle tärkeä. Kaikki tämä samassa kappaleessa.

Vierailija
51/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:26"]Noh, meille tulossa kesällä 2016 lapsettomat häät. Muutenkin vieraita tulossa reilu 170, jos kaikki saisivat lapsensa ottaa, paisuisi vieraslista reippaasti yli 200. Unelmieni hääpaikkaan ei niin paljon porukkaa mahdu, ja minähän en ala kohdetta muuttamaan vain sen takia, että lapset pääsisivät riehumaan juhliini. - Olen erittäin lapsirakas, sekä opiskelen opettajaksi, joten ei, en ole lapsivihaaja. Häät ovat kuitenkin ainutkertainen tilaisuus, ja järjestän ne omalla tavallani. Ainakaan vielä ei ole kukaan kehdannut päätöksestämme valittaa, päinvastoin monet odottavat tätä "aikuisten juhlaa". N23 [/quote] Mistä alapeukut? Ihanko siitä, että haluan järjestää unelmahääni lapsesta asti ihailemassani paikassa? Ja haluan kutsua kaikki meille tärkeät ihmiset? N23

[/quote]

Varmaan toi vähän särähtää, että 170 kutsuttua. Kaikki teille niin tärkeitä, mutta 170 teille tärkeintä ihmistä ei sisällä YHTÄÄN lasta. Tästä voi suoraan kuitata, että te ette pidä ketään lasta tärkeänä ja monista se voi kuulostaa aika karulta. 

Ja tosiaan kerrot olevasi erittäin lapsirakas, mutta yksikään lapsi ei ole sinulle tärkeä. Kaikki tämä samassa kappaleessa.
[/quote]

En ole sanonut, etteivät lapset ole tärkeitä? Luetunymmärtäminen ei taida olla vahvin taitosi.
Kummallakin sattuu olemaan erittäin isot suvut sekä laaja ystäväpiiri - kyllä, näin voi olla myös suomalaisilla, vaikka nähtävästi se onkin harvinaisuus. Todellakin kutsun esimerkiksi kaikki serkkuni, 35 kappaletta + heidän puolisot, tämä ei olisi mahdollista, mikäli lapsetkin saisi ottaa mukaan. Lisäksi mielestäni on törkeätä rajata, että vain tietyt ihmiset saavat tuoda lapsensa - siitä vasta viha nousisikin.

N23

Vierailija
52/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kutsuun ei voi kirjoittaa, että hyvinkäyttäytyvät lapset ovat tervetulleita. He minun puolestani ovatkin, mutta eivät nämä huomion keskipisteenä olemaan tottuneet rieha-apinat. Olin tuttuvan häissä, joissa sisarukset terrorisoivat koko tapahtuman ajan, hakkasivat mm. lasejaan ja ruokailuvälineitä pöytään niin kovaa, että kaikilla 10m säteellä meni ruokarauha, kurkkivat naisten hameiden alle ja hihittelivät, pienempi söi niin paljon kakkua, että oksensi keskelle juhlasalia... Lisäksi yleistä huutamista ja juoksentelua. 

Vierailija
53/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten ollut kreikkalaisissa häissä eikä siellä ollut lapsivieraita! Isot häät oli, en tiedä oliko lapsia kutsuttu, mutta ei niitä juhlissa ollut.

Vierailija
54/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:07"]

[/quote]

[/quote]

Paljonko tuo 1,5-vuotias mahdollisesti muistaa myöhemmin tuosta kirkkokäynnistä? Ihan oikein teki tuo kirjoittaja, sai itsekin juhlia omia juhliaan. En mä ainakaan muista, mitä mä tein 1,5 vuotiaana, entäpä sinä?

Vierailija
55/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme veljeni häissä viime kesänä kahden lapsemme kanssa, toinen 3v ja toinen 1v ja isovanhemmat hakivat heidät pois sen jälkeen kun oli syöty. Siihen asti juuri ja juuri jaksoivat olla, mutta onneksi eivät olleet kauemmin. Isommat lapset varmasti jaksavat olla ja tanssia, mutta meidän pienet lapset eivät olisi jaksaneet yhtään kauemmin.
Itse olen mielissäni kutsuista, joissa vain aikuiset kutsuttu, ihana lähteä juhliin miehen kanssa, ehtii jutella muiden aikuisten kanssa, kun ei tarvitse kokoajan vahtia ja hoitaa lapsia.
Meidän omissa häissä oli kyllä paljon lapsia ja hyvin käyttäytyivät, mutta itse en mielelläni ota mukaan ainakaan näin pieniä lapsia kuin meillä nyt on.

Vierailija
56/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:47"]

En halua lapsia "hassuja tekemään", kiljumaan ja kiukkuamaan tylsistyneenä kun juhlat eivät sujukaan lastenehdoilla, siinä on rakkaus kaukana." Hääpari haluaa kaiken huomion hääjuhlassa?" Voi jessus. Vieraiden tenavatko sitten ovat se pääasia?

[/quote]

Ei suurinosa lapsista kilju ja kiukkua tylsistyneenä juhlissa. Ehkä sun lähipiirissä on vähän erilaista? Ja kuten kirjoitin, että jotkut eivät halua jakaa huomiotaan yhtään. Ei tietenkään lapset ole se pääasia toisten häissä, mutta lapset tuppaavat aina saamaan huomiota jonkun verran ja se on ihan ihmillistä. Ihmiset kun on rakennettu huomioimaan niitä pienempiä. Luulen, että jotkut hääparit tahtovat olla se ainoa ihmeteltävä asia, eivätkä halua jakaa huomiotaan lasten kanssa. 

Pakko huomauttaa myös, että sulla on aika kärkäs asenne tähän asiaan, onko tää tosiaan niin iso asia? Onko ne lapset tosiaan noin kauheita?
[/quote]
Lapset on ihania! Mutta joskus vaan haluaa juhlissa rentoutua aikuisten seurassa ja vetää vaikka pienen kännin. Miksi tämä on teille joillekin niin vaikea ymmärtää? Yhdet häät kerran vuoteen/kahteen vuoteen ja niihinkin pitäis ottaa lapset? Aikuiset ei tunnu enää ansaitsevan omia juhlia lasten syntymän jälkeen.

Vierailija
57/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsettomat juhlat, koska ystäviimme ei kuulu lapsia, emmekä juurikaan edes pidä lapsista.

Morsiuspari järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa, ja vieraista kutsuun vastaavat myöntävästi ne, jotka haluavat.

Vierailija
58/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Varmaan vaikea ymmärtää asiaa jos omat lapset ovat sosiaalisia ja nauttivat ihmisten seurasta. Mutta jos hoitajaksi kelpaa vain äiti ja jo se, että vieras ihminen katsoo lapseen päin saa lapsen itkemään, niin ei lapsi varmasti juhlista nauti. Ja johan sen ikäinen menee aikaisin nukkumaankin. Pitäisikö häät lopettaa klo 20, että vanhemmat voivat poistua lapsiaan nukuttamaan?

Vierailija
59/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:12"]Ei lapset opi käyttäytymään tuollaisissa tilanteissa jos ei koskaan pääse mukaan.
[/quote]
Oot kyllä harvinaisen typerä

Vierailija
60/134 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä tiedän, että mun puolen suvussa on tyyppejä jotka on kännissä jo jälkiruualla. Ja niinhän ne oli. Ihan hyvä, ettei siellä ollut paikalla lapsia, kun känninen setäni alkoi haastaa riitaa isäni kanssa ja veti sitä turpaan kesken kaiken ja lopulta sammui kello 18.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme