Lapsettomat häät, miksi ihmeessä '
Ihmetellä täytyy tätä nykytrendiä, että lapset jätetään kutsumatta häihin! Jos tilaisuus on pienimuotoinen hienossa ravintolassa iltamyöhään järjestetty, niin sitten ymmärrän mutta että lapset pois tavallisista häistä, en vaan tajua!
Monissa kulttuureissa lapset ovat arvostettuja ja arvokkaita vieraita, ei esimerkiksi Kreikassa voisi kuvitella, että lapset jäisivät pois. Siellä juhlissa kuuluu olla suku koolla vanhimmasta nuorempaan sekä jameteliä ja elämää. Suomalainen on totinen ja asiallinen, yrittää tehdä kaikesta niin siistiä ja näyttävää, että lopputulos on hajuton ja mauton, tylsä.
Mutta juhlikaa te vaan, ei meillä olisi lapsenvahtia ollutkaan.
Kommentit (134)
Minun mielestäni se on mauttomuuden huippu, että häät ovat lapsettomat, mutta sinne saavat tulla
- morsiusparin sisarusten lapset
- morsiusparin kummilapset
-morsiusparin muuten vaan paikalle haluamat lapset
Kyllä mielestäni pitäisi tuon lapsikiellon koskea sitten ihan kaikkia lapsia eikä vaan osaa. Todella tökeröä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:22"]
Oon miettiny asiaa ja tullut siihen tulokseen että on kaksi syytä lapsettomille häille: eka on yleisin eli halutaan rajata vieraiden määrää ja toka on se että halutaan varjella mahdollisesti lapsettomuudesta kärsiviä ihmisiä mielipahalta jonka toisten perheonni voi laukaista.
[/quote]
Kuulostaa älyttömälle. Eihän lapsia saisi sitten pitää näkyvillä missään. Huoh.
Aikanaan lapsettomana pariskuntana kutsuimme häihimme koko perheet, sillä moni lapsista, mm. sisarusteni lapset ovat minulle erittäin tärkeitä ihmisiä. Häät pidettiin hyvin kohtuullisella budjetilla 90 henkilölle Helsingin kantakaupungissa (kyllä, se on mahdollista, tosin vaati todellista salapoliisintyötä paikan metsästämisessä). Toisaalta olen nyt, kolmen lapsen äitinä, nauttinut suuresti niistä lapsettomista häistä, joihin olemme päässeet osallistumaan. Toisaalta isot perhehäät maaseudulla voivat hyvin järjestettyinä olla aivan huipputapahtuma niin aikuisille kuin lapsille. Asiat eivät aina ole niin mustavalkoisia..
Miksei?
Kukin hääpari tekee omanlaisensa juhlat. Jos he haluavat vieraiden tulevan naamiaisasuissa, niin näin tapahtukoot. So simple.
Mä olen 43 v ja kaksiin häihin olen saanut elämäni aikana kutsun, kolmannet käymäni olivat omani. Eikä ole hetkeen uusia häitä tiedossa.
Mihin häihin veisin teinit opettelemaan häissäoloa?
Ymmärrän kyllä pointin miksi jotkut eivät välttämättä halua kutsua niitä kavereiden lapsia/lapsia ylipäätään häihinsä. Itse kyllä halusin kutsua lapsia häihini, ne loivat minulle tunteen että kaikki rakkaat ovat paikalla. Oli myös ihana nähdä kuinka hieno kokemus hääjuhlat pienille ihmisille olivat.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:27"]88, juuri noin. Aika monella on ihme ennakko-oletus, että yksikään lapsi ei voi osata olla juhlissa tai pitkästyy. Mitä jos luottaisitte ihmisten kykyyn ratkaista itse, osaavatko heidän lapsensa olla nätisti tai olisiko lapsille mukavampi jäädä kotiin? Eivätköhän useimmat tunne lapsensa paremmin ihan itse. Jos joku taas on niin mölli, ettei osaa pitää lapsiaan aisoissa, häntä tuskin kannattaa kutsua ilman lapsiakaan. Minusta häät, jos mitkä, ovat perhejuhla. Odotan jännityksellä, keksiikö joku järjestää lapsettomat rippijuhlat ja lastenkutsutkin. Kato, ei niiltä lapsilta voi odottaa käytöstapoja ja kato kun aikuisten täytyy saada bilettää persiit olalla!
[/quote]
oma sukuni on lestaadiolaisia (minä ja perheeni emme) joten lapsia tulisi joku 70 ja siihen päälle n 25 setää ja tätiä ja mieheni puolelta muutama setä ja täti eli siinä ois jo about 100 vierasta ja siihen päälle kaverit niin siitä tulisi jo ihan liikaa sillä meillä ei ole varaa mitään megabileitä järjestää. suurimman osan lapsia en edes tiedä nimeltä niin miksi kutsuisin. Olisi uhan kauheaa kun noin 70 lasta juoskentelisi ja meluaisi kirkossa ja hääjuhlassa. ja jos ei kaikkia halua kutsua niin miten selität heille miksi toisten lapset kutsuttiin ja toisten ei ? Sori mutta pidän lapsettomat häät sopi se joillekkin tai ei.
Ite oon miettiny että kun meen joskus naimisiin niin ehdottomasti lapsettomat. Ja siihen on vain kaksi syytä : 1) alkoholi 2) möly
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:39"]
Mun mielestä on jotenkin omituista, kun sanotaan, että "häät on aikuisten juhla" "häät ei ole lastenjuhla". Miten niin? Mun mielestäni häät on kokoperheen tilaisuus. Siinähän juhlitaan rakkautta, eikä pidetä mitään aikuisten juottajaisia tms. Lapset on elämää ja lapset on täynnä sitä aitoa rakkautta, joten miksi ihmeessä häät ei olisi yhtälailla lasten juhla? Miksi lapset eivät saisi juhlia toisten avioliittoa?
Tietysti on ihmisistä kiinni haluaako millaiset häät. En katso pahalla, jos joku ei lapsia paikalle halua, vaikka en asiaa ymmärräkään. Mutta mä nyt en muutenaan ymmärrä, miksi lapset olisi häissä jotenkin häiriöksi. Kyllä mä väitän, että se liikaa ottanut setä, joka illalla kaatuu juhlapöytään tai haastaa riitaa on enemmän häiriöksi, kuin nauravat lapset.
Joskus tulee mieleen, että jotkut haluavat lapsettomat häät, jotta saavat kaiken huomion. Lapset saavat usein monilta huomiota, kun ovat niin somia puvuissaan tai tekevät jotakin hassua tms. Minusta tuntuu, että jotkut juuri siksi haluavat lapset pois häistään, jotta saavat varmasti kaiken huomion juhlapäivänään. Enkä näe tätäkään mitenkään vääränä asiana. Oma päivähän se on ja ei silloin tarvitse jakaa huomiotaan jos ei tahdo.
Omiin häihini tulee lapsia. Nimenomaan haluan lapsia mukaan, mielestäni häät ei tuntuisi häiltä muuten. Tosin nään asian niin, että illalla lapset menee nukkumaan ja aikuiset sitten vielä jatkaa aikuisten juhlintaa myöhempään.
[/quote]
Kärjistät. Ensinnäkään kaikki eivät ota wt- meiningillä viinaa, vaan fiksusti siemaillen. Sitä paitsi aikuinen humaltunut voidaan laittaa taksilla kotiin, sen sijaan vihkitoimituksen päälle huutavaa jannicaa taas ei saa hiljaiseksi millään ilman että aikuinen joutuu lähtemään mukaan.
Totta. Haluaisin oikein mieluusti kaiken huomion itselleni silloin kun sormuksia vaihdetaan. Se kuuluisi hiukan siihen ideaan, eli se huuto sen yli pilaa sen.
Ylipäätään en pidä lapsista ja niiden viemästä ajasta. Aikuiset eivät voi keskittyä mihinkään, kun lapsien perään pitää katsoa koko ajan ja jatkuva mankuminen, vinkuminen ja paikoillaan pyöriminen. Äääh. Ei ikinä lapsirakkaita häitä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:52"]
Mieluusti itsekin juhlin ilman lapsia, MUTTA asiassa on toinenkin puoli. Mieheni veli meni naimisiin ja lähisuvussa olisi ollut kaksi lasta.. meidän lapsemme (2 kpl) joista toinen oli avioparin kummilapsi. Kyllä se vähän pahalta tuntui, kun heitäkään ei ollut kutsuttu edes. Kiva puhua, että olipa kivat häät ja tässä kuvassa setänne menee naimisiin kun eivät olleet tervetulleita häihin edes vihkimisen ajaksi.
Toki menimme itse paikanpäälle ja omat vanhempani hoitivat lapsia, mutta siltikin oli pikkaisen hyljeksitty olo lasten vuoksi.
[/quote]
Meillä kanssa esikoisen kummisetä meni naimisiin, eikä kummilapsi - jo melkein täysi-ikäinen - mahtunut kutsuttuihin, kun taas morsiamen kaikki siskojenlapset oli paikalla.
Ilmankos suomalaisista ei kasva kovin sukurakkaita: heidät suljetaan sukunsa ulkopuolelle, kunnes ovat kasvaneet aikuisiksi ja sitten vielä oletetaan välittävän ihmisistä joilla on yhteistä vain sama veri. Minua ainakin kiinnostaa tavata ja kuulla niistä suvun pienimmistäkin, sillä lasken heidät tasavertaisesti osaksi perhettä.
Ymmärrän lapsettomat häät tietyissä tapauksissa, mutta en oikein sukujuhlana. En myöskään niele sellaisenaan väitettä, että "kaikki lapset on huonokäytöksisiä".
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:12"]Ei lapset opi käyttäytymään tuollaisissa tilanteissa jos ei koskaan pääse mukaan.
[/quote]
Olen ammatiltani lastenhoitaja ja opetan päivät pitkät miten käyttäydytään ja kuuntelen itkua ja hölötystä. Töissä en välitä siitä, se kuuluu asiaan, mutta mun häistä en halua mitään opetustilaisuutta. Lisäksi mun lähes kaikilla kavereilla on lapsia ja heidän kanssaan on mahdotonta keskustella ja viettää aikaa kun lapset on paikalla. "Äiti tuo kiusaa" "Äiti kato!" "Äiti mulla on tylsää" "Äiti äiti äiti". Kivoja lapsia joo, mutta tahdon häissäni oikeasti viettää aikaa ystävieni kanssa ilman, että on koko ajan joku vaatimassa huomiota kovenevalla äänellä niin pitkään, että sitä saa tai vaippa vaihdettavana.
Näissä keskusteluissa kiteytyy aina nämä "en minä mutta kun ne nykyajan lapset/vanhemmat"-helmet. Ikäänkuin ihmiset eivät olisi itse olleet täysin samanlaisia "kauhukakaroita" tai sellaisten kasvattajia. Itse täydellisyydet, ainakin omassa mielessään/muistissaan.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:23"]Mä en taas ymmärrä miksi kukaan haluaa väen vängällä roudata lapsensa niinkin tylsin juhliin kuin häät! Jätän ilomielin lapset hoitoon, jos tuntitolkulla on tiedossa tylsää, tylsää ja tylsää. En todellakaan jaksa kuunnella sitä vikinää, että "koska lähdetään?", "miksei jo lähdetä?", "kauan nää kestää?", "TYLSÄÄ!" Alkaisi vähemmästäkin ärsyttää. Lapset taaperoikäisiä, joille ei mikään vastaus riittäisi... Kyllä siinä olisi juhlafiilis itselläki kortilla.
[/quote]
Öö, miksi itse menet häihin jos siellä on muka noin tylsää???
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:12"]Ei lapset opi käyttäytymään tuollaisissa tilanteissa jos ei koskaan pääse mukaan.
[/quote]
No ei niiden tarvitsekaan oppia kun ei niihin lapsia oteta. :)
[/quote]
Ja aikuisina sitten ördäävät siellä. Kertoo paljon suomalaisesta kulttuurista ja kasvatuksesta. :D
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:48"]
Minun mielestäni se on mauttomuuden huippu, että häät ovat lapsettomat, mutta sinne saavat tulla - morsiusparin sisarusten lapset - morsiusparin kummilapset -morsiusparin muuten vaan paikalle haluamat lapset Kyllä mielestäni pitäisi tuon lapsikiellon koskea sitten ihan kaikkia lapsia eikä vaan osaa. Todella tökeröä.
[/quote]
Mikä helvetin lapsikielto?
Juhlapari kutsuu, kenet haluaa paikalle. Sinun lapsiasi ei tällä kertaa haluttu, läheisemmät haluttiin.
Diilaa sen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:58"]
Mieheni on ruotsinkielisestä suvusta ja itse olen Etelä-Pohjanmaalta, ja molempien suvuissa on tapana pitää suuria juhlia koko suvulle (rippijuhlat, ylioppilasjuhlat, ristiäiset, häät, hautajaiset), eikä kenellekään ole tullut mieleenkään jättää lapset kutsumatta. Eipä kyllä minun ja miehen kavereiden keskudessakaan. Lapsivieraat ovat aina osanneet käyttäytyä hyvin. Ehkä siis näillä "haluamme lapsettomat häät ja laatuaikaa vanhemmille" -ihmisillä on suvussa ja kaveripiirissä huonosti käyttäytyviä lapsia, laatuaika on tiukilla ja budjetti sen verran pieni, että kaikkia ei ole varaa kutsua. Vähän surullista. Täytyisi aina muistaa olla kiitollinen omista etuoikeuksistaan.
[/quote]
TÄMÄ.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:07"]
Meillä oli lapsettomat häät, oma lapsi häiden aikaan 1,5 vuotias ja todella arka, pelkäsi lähes kaikkia. Oli myös äitiin takertuva ja ihan varmasti oli paras ratkaisu sekö äidille että lapselle, ettei omaakaan lasta häissämme nähty. Kirkossa oli mukana, mutta juhlatilaisuuteen ei enää otettu mukaan. Halusimme myös että kaikki vieraan pääsevät nauttimaan toistensa seurasta ihan rauhassa eikä paimentamaan lapsia.
[/quote]
Mun mielestä tää kuulostaa aivan hirveältä. "Äiti ja isi juhlii nyt meidän koko perheen asiaa, mutta sinä et tule juhliin. Olethan niin takertuvakin!"
[/quote]
Paljonko tuo 1,5-vuotias mahdollisesti muistaa myöhemmin tuosta kirkkokäynnistä? Ihan oikein teki tuo kirjoittaja, sai itsekin juhlia omia juhliaan. En mä ainakaan muista, mitä mä tein 1,5 vuotiaana, entäpä sinä?
[/quote]
Lapsi ei muista, mutta suku muistaa. Ja valokuvat jää.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:07"] Meillä oli lapsettomat häät, oma lapsi häiden aikaan 1,5 vuotias ja todella arka, pelkäsi lähes kaikkia. Oli myös äitiin takertuva ja ihan varmasti oli paras ratkaisu sekö äidille että lapselle, ettei omaakaan lasta häissämme nähty. Kirkossa oli mukana, mutta juhlatilaisuuteen ei enää otettu mukaan. Halusimme myös että kaikki vieraan pääsevät nauttimaan toistensa seurasta ihan rauhassa eikä paimentamaan lapsia. [/quote] Mun mielestä tää kuulostaa aivan hirveältä. "Äiti ja isi juhlii nyt meidän koko perheen asiaa, mutta sinä et tule juhliin. Olethan niin takertuvakin!" [/quote] Paljonko tuo 1,5-vuotias mahdollisesti muistaa myöhemmin tuosta kirkkokäynnistä? Ihan oikein teki tuo kirjoittaja, sai itsekin juhlia omia juhliaan. En mä ainakaan muista, mitä mä tein 1,5 vuotiaana, entäpä sinä?
[/quote]
Mun mielestä kuulostaa asialliselta. Lapsi oli kirkossa mukana ja voi vanhempien kanssa tätä "muistella" ja katsella kuvia. Juhlasta tuskin olisi nauttinut.
[/quote]
Mistä lähtien lapset ovat nauttineet kirkossa hiljaa istumisesta enemmän kuin juhlista täynnä herkkuja ja elämää?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:27"]
88, juuri noin. Aika monella on ihme ennakko-oletus, että yksikään lapsi ei voi osata olla juhlissa tai pitkästyy. Mitä jos luottaisitte ihmisten kykyyn ratkaista itse, osaavatko heidän lapsensa olla nätisti tai olisiko lapsille mukavampi jäädä kotiin? Eivätköhän useimmat tunne lapsensa paremmin ihan itse. Jos joku taas on niin mölli, ettei osaa pitää lapsiaan aisoissa, häntä tuskin kannattaa kutsua ilman lapsiakaan. Minusta häät, jos mitkä, ovat perhejuhla. Odotan jännityksellä, keksiikö joku järjestää lapsettomat rippijuhlat ja lastenkutsutkin. Kato, ei niiltä lapsilta voi odottaa käytöstapoja ja kato kun aikuisten täytyy saada bilettää persiit olalla!
[/quote]
Valitan, mutta en laske juhlien sujuvuutta ja viihtyisyyttä sen varaan, että kutsuvieraiden huonoimmat kasvattajat ymmäärtävät jättää lapsensa kotiin. Juuri hehän kaikkein todennäköisemmin eivät tätä tee!