Lapsettomat häät, miksi ihmeessä '
Ihmetellä täytyy tätä nykytrendiä, että lapset jätetään kutsumatta häihin! Jos tilaisuus on pienimuotoinen hienossa ravintolassa iltamyöhään järjestetty, niin sitten ymmärrän mutta että lapset pois tavallisista häistä, en vaan tajua!
Monissa kulttuureissa lapset ovat arvostettuja ja arvokkaita vieraita, ei esimerkiksi Kreikassa voisi kuvitella, että lapset jäisivät pois. Siellä juhlissa kuuluu olla suku koolla vanhimmasta nuorempaan sekä jameteliä ja elämää. Suomalainen on totinen ja asiallinen, yrittää tehdä kaikesta niin siistiä ja näyttävää, että lopputulos on hajuton ja mauton, tylsä.
Mutta juhlikaa te vaan, ei meillä olisi lapsenvahtia ollutkaan.
Kommentit (134)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:33"]On se kumma kun pientenlasten vanhemmat ovat samanlaisia mankujia (miksi, miksi meijän lapset ei saa tulla, missä ne oppis, kyllä on kamalaa...jne.) kuin tenavansa, kun ilmoitetaan ettei lapset ole tervetulleita.
[/quote]
Jep, samanlaisia kun koiraihmiset....
Hääpari saa päättää ketä kutsutaan ja kutsuttava osallistuuko.Yksinkertaista.
Tää vauvapalsta on ihan mystinen. Nimeltään "vauva.fi" ja sisältää järkyttävän määrän lasten vihaajia.
Ihan vapaasti saa järjestää lapsettomat häät. Itse en näin tehnyt enkä tekisi nytkään. Lapsetkin ovat ihmisiä. Ennemmin kaverit ja suku koolle ja isot rennot juhlat kuin että tavattoman kallis tarjoilu pienelle porukalle. Olen lapseton ja ihan vapaaehtoisesti, enkä varsinaisesti "pidä" lapsista, mutta itse en alkaisi rajata kutsuttavia iän perusteella. Jokainen hääpari tietenkin tekee kuten heille itselle on parhainta ja mukavinta, niinkuin mekin teimme.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:25"]Lapset pilaavat juhlat riehumisellaan koska nyjyvanhemmat eivät enää osaa kasvattaa.Siksi
[/quote]
Ja se känniördäys ei pilaa mitään. Otan tuhat kertaa mieluummin lasten riehunnan kuin känniset keski-ikäiset itkemässä räkäposkella.
[/quote]
No mun ystävät ja suku ei örvellä kännissä joten helppo valinta. :)
En halua lapsia "hassuja tekemään", kiljumaan ja kiukkuamaan tylsistyneenä kun juhlat eivät sujukaan lastenehdoilla, siinä on rakkaus kaukana." Hääpari haluaa kaiken huomion hääjuhlassa?" Voi jessus. Vieraiden tenavatko sitten ovat se pääasia?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:22"]
Oon miettiny asiaa ja tullut siihen tulokseen että on kaksi syytä lapsettomille häille: eka on yleisin eli halutaan rajata vieraiden määrää ja toka on se että halutaan varjella mahdollisesti lapsettomuudesta kärsiviä ihmisiä mielipahalta jonka toisten perheonni voi laukaista.
[/quote]
Idiootti!
Perheonni, my a..
Ei oo sun asia, jos ei oo sun häät. Kiljuvat kakarat idioottivanhemmilla on pahin yhdistelmä juhlissa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:46"]
Ihan vapaasti saa järjestää lapsettomat häät. Itse en näin tehnyt enkä tekisi nytkään. Lapsetkin ovat ihmisiä. Ennemmin kaverit ja suku koolle ja isot rennot juhlat kuin että tavattoman kallis tarjoilu pienelle porukalle. Olen lapseton ja ihan vapaaehtoisesti, enkä varsinaisesti "pidä" lapsista, mutta itse en alkaisi rajata kutsuttavia iän perusteella. Jokainen hääpari tietenkin tekee kuten heille itselle on parhainta ja mukavinta, niinkuin mekin teimme.
[/quote]
minä taas ennemmin pidän pienelle porukalle hyvät juhlat ja laitan sitten ison summan häämatkaan.
Se, että häät ovat alkoholittomat, ei tarkoita, että ne soveltuisivat silti lapsille. On olemassa juhlapaikkoja, jotka ovat lapsille vaarallisia ja tällöin on jonkun koko ajan valvottava, että lapset eivät loukkaannu. Olen ollut usesammassakin tällaisessa juhlapaikassa, yhdessä oli paljon portaita ja kalliota, jyrkkiä pudotuksia yms. ja toinen taas sijaitsi meren rannalla. Kumpikin juhlapaikka oli valittu hääparin mieltymysten, harrastusten ja persoonan mukaan, ja juhlapaikalla oli heille suuri merkitys.
Joskus myös hääjuhlan ohjelma on sellailsta, että lapset eivät ole kovin tervetulleita. Esim. jos juhlassa on paljon musiikkiesityksiä, puheita yms. niin lapset yleensä pitkästyvät ja pilaavat esitykset omalla showllaan. Se taas ei ole mukavaa esiintyjille eikä niille, jotka niitä esityksiä haluaisivat kuunnella.
Vielä kun puhutaan ulkomaalaisista häistä, joihin kaikki lapset ovat tervetulleet, niin haluan hiukan korjata asiaa. Olen ollut kaksissa häissä ulkomailla, ja kummatkin häät olivat lapsettomat. Kun puhutaan vähän tasokkaammista häistä kuin ihan tavallisen kansan, niin hääjuhlassa on aina sellaista ohjelmaa, johon lapset eivät ole tervetulleita. Siskoni, joka on osallistunut moniin tällaisiin häihin, on kertonut, että joissakin häissä lapset ovat tervetulleita vihkitilaisuuteen ja aterialle mutta sen jälkeen heidän on poistuttava, kun varsinainen ohjelma alkaa. Tosin hänkin on myöntänyt, että useimpiin häihin ei lapsia kutsuta lainkaan ja että kutsuissa mainitaan usein erikseen, jos lapset ovat tervetulleita.
Jos siis puhutaan ns. perinteisistä häistä hääleikkeineen ja kakunleikkaamisineen, niin varmaan sellaisiin on tervetulleita lapset kaikkialla maailmassa, mutta jos puhutaan tyylikkäistä häistä, josisa on oikeaa ohjelmaa ja esityksiä, niin näissä ei lapsia yleensä ole.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:12"]
Ei lapset opi käyttäytymään tuollaisissa tilanteissa jos ei koskaan pääse mukaan.
[/quote]
Minulla on 2-vuotias ja voin vakuuttaa, että vaikka tänä kesänä pääsisi häihin harjoittelemaan käyttäytymistä niin ei ensi kesänä osaisi yhtään sen paremmin. Tai voisi ehkä totellakin jo silloin jotain mutta se tulee varmasti ihan iän myötäkin.
[quote author="shatteredslashK" time="08.06.2015 klo 20:10"]
Järjestäisin lapsettomat häät siksi, koska en halua
- kenänkään kiljuvia kakaroita pilaamaan aikuisten juhlia,
- kokemaan pedofiilina kiusallisia tunteita,
- keksiä lapsille tekemistä/järjestää lapsiparkkia.
Riittikö?
[/quote]
Hyi, pedofiili! Yök. Mee muualle! >:(
Ymmärrän täysin, voi johtua esim. juhlan luonteesta jolloin alkoholi kuuluu olennaisesti juhliin, mielestäni on jopa vastuullista ettei lapsia oteta ryyppybileisiin mukaan. Toisaalta taas lapsiperheet usein häviävät ensimmäisten joukossa kotiin, joten eivät he ole loppuyön rymyämistä katsomassa. Jokainen juhlikoon tavallaan. Olisin jopa onnellinen jos saisin kutsun lapsettomiin häihin, voitaisiin ottaa miehen kanssa ilo irti i. t. 2 lapsen äiti.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:51"]
[quote author="shatteredslashK" time="08.06.2015 klo 20:10"]
Järjestäisin lapsettomat häät siksi, koska en halua
- kenänkään kiljuvia kakaroita pilaamaan aikuisten juhlia,
- kokemaan pedofiilina kiusallisia tunteita,
- keksiä lapsille tekemistä/järjestää lapsiparkkia.
Riittikö?
[/quote]
Hyi, pedofiili! Yök. Mee muualle! >:(
[/quote]
Sitten kun kyllästyn palstailuun, niin voin harkita.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:23"]
Mä en taas ymmärrä miksi kukaan haluaa väen vängällä roudata lapsensa niinkin tylsin juhliin kuin häät! Jätän ilomielin lapset hoitoon, jos tuntitolkulla on tiedossa tylsää, tylsää ja tylsää. En todellakaan jaksa kuunnella sitä vikinää, että "koska lähdetään?", "miksei jo lähdetä?", "kauan nää kestää?", "TYLSÄÄ!" Alkaisi vähemmästäkin ärsyttää. Lapset taaperoikäisiä, joille ei mikään vastaus riittäisi... Kyllä siinä olisi juhlafiilis itselläki kortilla.
[/quote]
En ole ikinä nähnyt lapsia, joilla olisi ollut tylsää häissä. Häissä joissa itse olen ollut, lapset on nauttineet kun ovat päässeet tanssimaan ja tytöt on ihaillut kaunista morsianta ja katsonut innoissaan mitä seuraavaksi tapahtuu. Mutta ehkä mun tutuissa on jotenkin mystisiä lapsia sitten.
Mieheni on ruotsinkielisestä suvusta ja itse olen Etelä-Pohjanmaalta, ja molempien suvuissa on tapana pitää suuria juhlia koko suvulle (rippijuhlat, ylioppilasjuhlat, ristiäiset, häät, hautajaiset), eikä kenellekään ole tullut mieleenkään jättää lapset kutsumatta. Eipä kyllä minun ja miehen kavereiden keskudessakaan. Lapsivieraat ovat aina osanneet käyttäytyä hyvin. Ehkä siis näillä "haluamme lapsettomat häät ja laatuaikaa vanhemmille" -ihmisillä on suvussa ja kaveripiirissä huonosti käyttäytyviä lapsia, laatuaika on tiukilla ja budjetti sen verran pieni, että kaikkia ei ole varaa kutsua. Vähän surullista. Täytyisi aina muistaa olla kiitollinen omista etuoikeuksistaan.
Me lähdimme mauritiukselle häämatkalle, viiden tähden hotelliin, ei siinä ollut varaa pitää niin isoja häitä, että lapsekin olisi ruokkinut....kun ei ne muutenkaan isot häät olleet.
Millä tavalla juhlaillalliset ja jatkobileet paranevat siitä, että paikalle kutsutaan myös lapsia?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:47"]
En halua lapsia "hassuja tekemään", kiljumaan ja kiukkuamaan tylsistyneenä kun juhlat eivät sujukaan lastenehdoilla, siinä on rakkaus kaukana." Hääpari haluaa kaiken huomion hääjuhlassa?" Voi jessus. Vieraiden tenavatko sitten ovat se pääasia?
[/quote]
Ei suurinosa lapsista kilju ja kiukkua tylsistyneenä juhlissa. Ehkä sun lähipiirissä on vähän erilaista? Ja kuten kirjoitin, että jotkut eivät halua jakaa huomiotaan yhtään. Ei tietenkään lapset ole se pääasia toisten häissä, mutta lapset tuppaavat aina saamaan huomiota jonkun verran ja se on ihan ihmillistä. Ihmiset kun on rakennettu huomioimaan niitä pienempiä. Luulen, että jotkut hääparit tahtovat olla se ainoa ihmeteltävä asia, eivätkä halua jakaa huomiotaan lasten kanssa.
Pakko huomauttaa myös, että sulla on aika kärkäs asenne tähän asiaan, onko tää tosiaan niin iso asia? Onko ne lapset tosiaan noin kauheita?
Meillä oli lapsettomat häät, oma lapsi häiden aikaan 1,5 vuotias ja todella arka, pelkäsi lähes kaikkia. Oli myös äitiin takertuva ja ihan varmasti oli paras ratkaisu sekö äidille että lapselle, ettei omaakaan lasta häissämme nähty. Kirkossa oli mukana, mutta juhlatilaisuuteen ei enää otettu mukaan. Halusimme myös että kaikki vieraan pääsevät nauttimaan toistensa seurasta ihan rauhassa eikä paimentamaan lapsia.
Mun mielestä on jotenkin omituista, kun sanotaan, että "häät on aikuisten juhla" "häät ei ole lastenjuhla". Miten niin? Mun mielestäni häät on kokoperheen tilaisuus. Siinähän juhlitaan rakkautta, eikä pidetä mitään aikuisten juottajaisia tms. Lapset on elämää ja lapset on täynnä sitä aitoa rakkautta, joten miksi ihmeessä häät ei olisi yhtälailla lasten juhla? Miksi lapset eivät saisi juhlia toisten avioliittoa?
Tietysti on ihmisistä kiinni haluaako millaiset häät. En katso pahalla, jos joku ei lapsia paikalle halua, vaikka en asiaa ymmärräkään. Mutta mä nyt en muutenaan ymmärrä, miksi lapset olisi häissä jotenkin häiriöksi. Kyllä mä väitän, että se liikaa ottanut setä, joka illalla kaatuu juhlapöytään tai haastaa riitaa on enemmän häiriöksi, kuin nauravat lapset.
Joskus tulee mieleen, että jotkut haluavat lapsettomat häät, jotta saavat kaiken huomion. Lapset saavat usein monilta huomiota, kun ovat niin somia puvuissaan tai tekevät jotakin hassua tms. Minusta tuntuu, että jotkut juuri siksi haluavat lapset pois häistään, jotta saavat varmasti kaiken huomion juhlapäivänään. Enkä näe tätäkään mitenkään vääränä asiana. Oma päivähän se on ja ei silloin tarvitse jakaa huomiotaan jos ei tahdo.
Omiin häihini tulee lapsia. Nimenomaan haluan lapsia mukaan, mielestäni häät ei tuntuisi häiltä muuten. Tosin nään asian niin, että illalla lapset menee nukkumaan ja aikuiset sitten vielä jatkaa aikuisten juhlintaa myöhempään.